• 8.669.355 stemmen

The Poseidon Adventure (1972)

Avontuur / Thriller | 117 minuten

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Poseidon Adventure

"Hell, upside down."

De Poseidon is een luxueus schip met reusachtige afmetingen, dat haar laatste reis maakt van New York naar een Grieks scheepskerkhof. De eigenaren willen zoveel mogelijk geld besparen en zetten de kapitein onder druk om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming aan te komen, iets wat de motoren van het oude schip niet meer aankunnen. Tijdens de viering van het nieuwe jaar gebeurt het onvermijdelijke. Een enorme vloedgolf laat het schip kapseizen en er vallen talloze doden en gewonden. Tien overlevenden beginnen daarop aan een slopende ontsnappingstocht uit het snel zinkende schip.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20606 berichten

Ik ga het mij gemakkelijk maken en zeggen dat ik mij kan vinden in de recensie van Theunissen. Ik had het niet verwacht maar heb me uitstekend vermaakt met deze rampenfilm. Effecten zijn fraai voor de tijd, het is best spannend bij momenten en leuke cast. Ook ik had een zwak voor de jonge Pamela Sue Martin. Shelley Winters vond ik ook sterk met een heftige scène naar het einde toe, was toch even slikken.

scorsese

Goeie film over een groot cruiseschip dat onderweg naar Athene kapseist door een vloedgolf. Een typische rampenfilm met de gebruikelijke cast vol bekende namen en ook een standaard opbouw. Maar het levert hier wel een onderhoudende film op. Mooie decors waar ook prima gebruik van wordt gemaakt. Hier en daar nog best wel spannend.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ik had deze film ooit lang, lang geleden als kind al eens gezien en de film maakte toen wel indruk op me, maar nu pakweg 25 jaar later (geen idee) zijn er wel andere standaarden qua special effects en grootse rampen spannend in beeld brengen. En dat merk je ook, want de film voelt verouderd en is ondanks een speelduur van nog geen 2 uur best langdradig.

Waar het mis gaat is dat de de verdeling van de 2 uren niet echt lekker is gedaan. Je leert een kwartiertje de personages kennen, maar dit gaat zo vlot dat niemand enige indruk maakt. Dan volgt de ramp, die overigens met een minuut wel weer voorbij is en ook best summier in beeld komt. Dat vond ik wel een teleurstelling, want je kan van een cruiseschip dat kapseist wel echt een beste chaos in beeld brengen, maar vermoedelijk was er daarvoor niet genoeg budget. Dat kapseizen deed de remake uit 2006 in mijn ogen veel beter, maar die film zet ik binnenkort nog eens op voor een nieuw oordeel. De rest van de tijd gebruikt men om een groepje overlevenden door het schip te laten sjouwen, klimmen, springen, zwemmen en gillen om te overleven. Dat is op zich prima, maar als dit een hele dikke anderhalf uur duurt, dan slaat de verveling wel toe. Ook omdat je niet al te bijzondere locaties treft, aangezien alles binnen afspeelt in kleine, krappe ruimten. Gelukkig zit er een aardige cast in met Gene Hackman voorop om het een beetje acceptabel te houden, al irriteren de onderlinge ruzies na een tijdje ook wel. Geinig trouwens om Leslie Nielsen hier een klein rolletje te zien spelen.

Ondanks dat dit wel een vakkundig gemaakte rampenfilm is die ongetwijfeld in 1972 volle zalen trok is het anno 2021 niet meer helemaal mijn ding. Het is me wat te sober, langdradig en herhalend.

3* (was 4*)

avatar van pieteroyama

pieteroyama

Veruit de beste film van drie versies, Beoordeel even niet het begin van de film. Dan zie een speelgoed schip in de zee van bovenaf. Maar de acties zijn helemaal top en zonder computer animaties gefilmd.