• 8.348.340 stemmen

The Poseidon Adventure (1972)

Avontuur / Thriller | 117 minuten

Genre: Avontuur / Thriller

Geregisseerd door: Ronald Neame

Met onder meer: Gene Hackman, Ernest Borgnine en Red Buttons

Plot The Poseidon Adventure

"Hell, Upside Down"

De Poseidon is een luxueus schip met reusachtige afmetingen, dat haar laatste reis maakt van New York naar een Grieks scheepskerkhof. De eigenaren willen zoveel mogelijk geld besparen en zetten de kapitein onder druk om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming aan te komen, iets wat de motoren van het oude schip niet meer aankunnen. Tijdens de viering van het nieuwe jaar gebeurt het onvermijdelijke. Een enorme vloedgolf laat het schip kapseizen en er vallen talloze doden en gewonden. Tien overlevenden beginnen daarop aan een slopende ontsnappingstocht uit het snel zinkende schip.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van jordandejong

jordandejong

Wat een goede film. de versie van 2006 is niks.

avatar van aerts007

aerts007

Iets beter dan z'n remake, zwemmen of verzuipen.

En Hackman, speelt wederom de sterren van de hemel..of water.

Theunissen

Spannende en mooie film.

avatar van markie1978

markie1978

wat een bagger film. De remake van 2006 is veel beter, het camara werk, en special effects zijn daarin veel beter, dan lijkt deze film wel een amateur film. Wel leuk dat Gene Hackman in deze film speelt.

avatar van aerts007

aerts007

markie1978 schreef:

Dan zijn we natuurlijk 34 jaar verder..,maar om dit een amateur film te noemen! Neen,niet echt.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Aardig, maar niet veel meer dan dat: 3.00 (2.80)

The Poseidon Adventure is typisch zo'n jaren zeventig film die met een aantal simpele ingrediënten toch een heel eind op weg weet te geraken. En dat de film gedateerd over zou komen vindt ik eigenlijk niet eens zozeer het geval. Veel meer als nu werden er toen bijna overal decors voor gebruikt, die vaak ook nog groots van opzet waren. Zo maken vooral de opnames van binnenin het schip indruk, zeker als de ravage compleet is na de vloedgolf. De decors zijn zeer rijk aan detail en werken in zekere zin sfeer-verhogend. Echter is dat ook het enige aspect waar de film al zijn sfeer uit moet putten, helaas. Want van regisseur Ronald Neame hoeven we niet al te veel verwachten in deze prent. Het is allemaal nogal voorzichtig, bang als hij misschien was om te falen. De regie is erg zakelijk en straight, waardoor de hele opzet nauwelijks los komt van een gecoördineerd imago.

Ook cinematografisch is Neame niet echt nadrukkelijk aanwezig. Onder andere het camerawerk is vrij mat. Daar staat echter een sterke coördinatie van alle personen op de set tegenover, waardoor de ongecontroleerde chaos die ontstaat redelijk wordt getroffen. Ook de special effects zijn voor een film uit die tijd meer dan behoorlijk, enkel de opnamen buiten het schip (met behulp van een schaalmodel) doen nogal onwerkelijk aan. Misschien dat men daarom ook wel zo min mogelijk buiten het schip heeft gedraaid... Het acteerwerk is eigenlijk het enige aspect dat er enigszins bovenuit steekt. Met name Gene Hackman vertolkt hier toch wel een zeer behoorlijke rol, al vond ik hem niet altijd even overtuigend. Naast hem is Borgnine een goede, zei het ietwat overactieve, sta-in-de-weg en maakt met name shelley Winters indruk (maar dat is hier geloof ik al wel tig keer gezegd!). De dialogen waren bij vlagen aardig, maar zo nu en dan kon het net zo goed een ramp zijn.

Grootste minpunt van The Poseidon Adventure is dat het verhaaltechnisch toch niet helemaal lekker uit de verf komt. Enerzijds is daar de planmatige inrichting debet aan, maar ook de vrij kleurloze rol van Neame die de film eigenlijk geen moment in een flow weet te brengen en daardoor de nodige sfeer ontbreekt, speelt een cruciale rol bij het welslagen van deze prent. De over het algemeen clichematige karakters zijn nogal geforceerd uitgewerkt, maar dat neemt echter niet weg dat de tien hoofdkarakters toch alleraardigst bij elkaar passen. The Poseidon Adventure blinkt nergens in uit, maar laat tegelijkertijd ook nergens een gapend gat achter, waardoor ik logischerwijs op een voldoende uitkom. Morgen en overmogen respectievelijk de re-makes uit 2005 (hoewel dit niet echt een remake is) en 2006 maar eens bekijken.

Script / Verhaal:................ 2,00

Positie: 221/382

The Poseidon Adventure staat daarmee voor 'Hitman' en achter 'City by the Sea'

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik vond deze film vroeger toch leuker, maar goed, het is dan ook 1-tje uit de oude doos, toch maar een 3,0.

avatar van gielus

gielus

super goede film!!!

mensen die van een drama/actie film houd is dit de film die je moet kijken.

-4,0-

Tarkus

Hoewel ik de remake uit 2006 ook zeer goed vond is dit origineel nog steeds beter.

Ik herinner me de film zelfs van toen hij in de bioscopen verscheen, in een tijd waarin er meerdere rampenfilms werden gemaakt, en was toen al zo onder de indruk van deze film.

De film heeft, zoals wel meer gebruikelijk in die tijd, een supercast, met o.a. de nog jonge Gene Hackman en oudgedienden Shelley Winters en Ernest Borgnine.

Hoewel men in die tijd niet de middelen had, zijn de special effects in deze film toch zeer goed.

Prima film dus, met voor één keer Leslie Nielsen in een, weliswaar korte, maar serieuze rol.

BBarbie

Phantasm schreef:

Dat vind ik ook.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Klassieke avonturen film uit begin jaren 70. Deze film valt niet echt te vergelijken met de remake

Het origineel is wat realistischer en mooier gemaakt. Ik kon ook herinneren dat deze film veel spannender is en het had een leuke climax. De rest is ook zeker prima. Maar van mij krijgt toch een 3,5.

avatar van DragQueen

DragQueen

Redelijk gedateerde film. Qua effecten en camerawerk dan. Wel is de film nog steeds spannend, en wordt er goed geacteerd door met name Hackman. 3 Sterren.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Ha, een schip dat zinkt en een groepje mensen probeert te overleven, een klassieke avonturenfilm dus. Van tevoren verwachtte ik gedateerde avonturenfilmtroep, maar niets van dit! De special effects zagen er voor 1972-begrippen er prima en overtuigend uit. Het continue gebitch tussen Hackman en Borgnine had ik na een tijdje wel gehad. Gelukkig biedt de film genoeg spanning en humor.

avatar van Dick2008

Dick2008

humor?

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

Net zo goed als de remake uit 2006. Het is allemaal wat tragen, maar het verveelt geen moment. Gedateerd ziet het er ook zeker niet uit. En dat deze 40 (!) jaar oude film er beter uit ziet dan de film die we daarna keken (2012: Ice Age) is dan toch wel best grappig.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Twijfelende types.

Deze beroemde rampenfilm valt veertig jaar na dato nog steeds goed te doen. Natuurlijk is het verhaal over een groep overlevenden in een op de kop gedraaid scheepswrak enigszins voorspelbaar, maar met name Hackman en Borgnine zorgen voor een prettige kijkbeurt. Zij dragen zorg voor twee twijfelende types, die desondanks de leiding nemen en de helden een herkenbaar en menselijk karakter geven.

Goed.

avatar van Spetie

Spetie

Een aardige rampenfilm uit de zeventiger jaren, die qua verhaal enigszins aan Titanic doet denken, maar qua uitwerking toch net wat anders is.

Het grootste minpunt van The Poiseidon Adventure is het gebrek aan spanning. Er wordt aan het begin al verteld, dat er een tiental overlevenden, zal zijn en het is niet moeilijk te bedenken wie dat zullen zijn. Ik vond de aanloop naar de ramp toe ook wat te kort duren. Ik had persoonlijk liever iets meer opbouw gezien. Verder moet ik zeggen dat het allemaal goed vermaakt. De gebeurtenis zelf is vakkundig in beeld gebracht en ziet er na al die jaren nog steeds behoorlijk goed uit. Daarnaast gebeurt er continu wel wat en kan van verveling gelukkig nooit sprake zijn.

Naast goede effecten, zijn ook de acteerprestaties niet onaardig. Hackman en Borgnine zijn natuurlijk sterke namen en doen het beiden vrij goed, al zitten ze soms net iets te vaak te kibbelen met elkaar. De personages krijgen in ieder geval wel een redelijk goed diepgang mee, wat voor zo’n verhaal als deze wel essentieel is. De opvallendste rol vond ik overigens weggelegd voor Leslie Nielsen. Hij speelde de kapitein, een serieuze rol, wat hij overigens prima deed. Ik had hem nog nooit in iets serieus gezien tot nu toe, dus ik was best verrast, ook al om dat ik niet wist, dat hij hierin mee speelde.

The Poseidon Adventure is al met al goed kijkbaar en weet de volledige tijdsduur wel te vermaken. Het is dus zeker geen ramp om deze ramp te zien.

stinissen (crew films & series)

Daar ben ik het niet mee eens deze film hoort samen met de The Towering Inferno (1974) tot de beste Rampenfilms ooit.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11991 berichten

Leuke rampenfilm. Het eerste half uur vreesde ik een heel andere ramp, namelijk een saaie, gedateerde en clichématige film. De introductie vond ik echt erg matig en helemaal niet uit de verf komen. Je leert eigenlijk nog niets over de hoofdpersonages. Allemaal weggegooide tijd. Die ramp bleef echter uit, een klein wonder.

In de eerste plaats vond ik het dus echt een pre dat het daadwerkelijk een avontuur was. Eerst op een ophoging van 20 meter zien te komen, dan door een brandende kamer, vervolgens door een tunnelstelsel, dan onder water naar een andere kamer en tot slot ook nog boven een vlammenzee. Top dus.
Tel daar bij op dat er geen vervelende liefdesromance is, de doden vrij willekeurig vallen en de film stopt op zijn hoogtepunt en ik ben dik tevreden.

Aardige sfx, vond de sterrencast niet helemaal uit de verf komen, maar alles bij elkaar wel de moeite waard. 3,5 sterren.

avatar van Dick2008

Dick2008

Ook weer een ouderwetse zaterdagavondfilm, in de tijd dat we nog massaal aan de buis zaten. Eigenlijk net als The Towering Inferno, met dat verschil dat hij minder lang is en daardoor ook minder langdradig en beter herkijkbaar. Ik vond dit vroeger een heel spannende film. Overigens begint hij nog wel vrij aardig met o.a. Leslie Nielsen als de kapitein. Die jaren '70-films dateren toch wel erg snel, vergeleken met vaak veel oudere films. Een heel mooie rol van Borgnine. Wel beter dan die andere film, en ook beter dan toen ik hem een aantal jaren geleden nog weer eens zag. 3.0

Theunissen

Dit is natuurlijk de voorloper van het aardige "Poseidon" uit 2006. Persoonlijk vond ik dit origineel iets beter en ook iets spannender (zeker omdat ik hem destijds als klein kind heb gezien).

Het verhaal zit goed in elkaar en weet ook te boeien vanaf de eerste tot de laatste minuut. Vanaf dat het noodlot (fraai weergegeven) toeslaat op het luxueus schip de Poseidon wordt het zelfs spannend. Met dat laatste betreft zeker het laatste gedeelte van de film. Visueel zag het er ook aardig uit en het was ook leuk dat alle decors van het schip ondersteboven waren (het schip was dan natuurlijk ook gekapseisd). Dus het oogt best allemaal realistisch. Dat de uitvoering van dit verhaal goed was, lag ook aan de cast die goed en best overtuigend spelen. Zeker met betrekking tot Gene Hackman en Ernest Borgnine en dan vooral de laatste.

Al met al is dit gewoon een leuke klassieke typische jaren 70 rampenfilm (het tijdperk van de rampenfilms).

P.S. het was ook leuk dat de destijds fraaie en jonge Pamela Sue Martin (vooral bekend van de hitserie "Dynasty" begin jaren 80) een rol heeft in deze film.

avatar van maurice74

maurice74

De bluray ziet er goed uit. Blijf een zwak houden voor rampenfilms, vooral de manier hoe ze film weten te vullen voordat het daadwerkelijk misgaat. Niet de beste in zijn soort, maar wel dik in orde.

stinissen (crew films & series)

maurice74 schreef:

Juist wel een van de beste rampenfilms ooit.

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

• 2006 stemmen

Zoals hier reeds boven staat wordt The Poseidon Adventure toch net naar dat hoger niveau getild door de acteerprestaties van Hackman, Borgnine en het rode onderbroekje van Pamela Sue Martin.

Wat misschien niet geweten is, is dat deze film blijkbaar een cult-following heeft. Mensen, sluit u aan bij The Poseidon Adventure Fan Club! Ja, dit bestaat. Kijk de film nog een aantal keer, want sommige leden hebben naar eigen zeggen de film al toch zo'n 400 maal gezien. Nou, moe! Indien dat in orde is, kunt u zich laven aan actiefiguurtjes uit de film. Wie wil er immers nu niet zo'n Shelley Winters-pop?

The New York Times meldt ook dat de film blijkbaar populair is in de gay-community:

"This splashiness probably explains one of the movie's most unusual aspects, its appeal for gay viewers. [...]There is also plenty of campy dialogue. At one point, 12-year-old Eric Shea nearly drowns while trying to find a restroom. Ms. Martin, playing his sister, screams, "What a dumb stupid way to die, going to the john!"

avatar van aburex

aburex

Heb deze film gezien in de bioscoop toen hij werd uitgebracht en hij heeft tien een grote indruk op mij nagelaten. Nu bij het herzien toch een beetje tegen gevallen hoewel hij toch zeker nog de moeite waard is om naar te kijken. Vooral door de sterke rol van Gene Hackman

avatar van arno74

arno74

Na begin deze maand het prachtige (waargebeurde) A Night to Remember (1958) (4*, aanrader!) te hebben gezien had ik weer zin in een rampenfilm op zee, en dat werd deze dus. De remake Poseidon (2006) (3,5*) heb ik destijds in de bioscoop gezien en vond het wel prima in elkaar steken, zowel qua spanning als special effects. Dit origineel vond ik een tandje minder, vooral omdat het nogal eenzijdig wordt gebracht. De focus ligt op een klein deel van de passagiers die een vluchtroute uit het zinkende schip proberen te vinden. Onderweg komen ze een andere groep tegen die een andere route volgen, het is een gemiste kans dat de film daar verder niets mee doet. Het zou een verrijking zijn geweest om de verhalen van beide groepen parallel te vertellen, en niet alleen dat van deze kleine groep. Qua acteerwerk valt er niets te klagen, maar qua script zie ik dus wel gemiste kansen. Desondanks een prima film, die weliswaar het niveau van de andere twee die ik eerder noemde niet haalt, maar toch wel 3* van mij krijgt.

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Het niveau is gelijk met The Towering Inferno, maar die is pas twee jaar later gemaakt zag ik. Dit is dus een mooi opstapje naar The Towering Inferno. The Poseidon Adventure zit ook goed in elkaar en deels op waarheid berust alleen ging dat echte schip niet helemaal kopje onder. De technieken voor die tijd zijn er goed uit en grappig is om te weten dat water water was en vuur vuur. Geen CGI technieken in die tijd. Sterker nog er zit een scene bij waar het jongetje wordt gehaald door (Gene Hackman) waar het bijna misging omdat het water echt bleef stijgen. Ook het vuur was geen nep. De mooie val in het begin was misschien de mooiste stunt in de film. Ook de zwempartij van Shelley Winters was echt (zwemles gehad van Johnny Weissmuller) zei ze in de extra's. Okay het geschreeuw was misschien iets over de top de spanning zit er goed in onder aanvoering van Gene Hackman die hier weer een puike rol vertolkt. Veel acteurs leven inmiddels niet meer, maar zijn bijna wel allemaal nog heel oud geworden. Het jongetje met haar zus leven nog evenals Gene Hackman inmiddels ook alweer 89 jaar. 30 januari zelfs 90.

De song (The morning after) in de film heeft nog een prijs gewonnen. Uiteraard gezongen door een andere zangeres Maureen McGovern die ook nog in ons midden is.

In de extra's is mooi te zien hoe de film is gemaakt. Beslist een kijkbeurt waard.

Film 4.0

Blu ray 4.5

Geluid 4.5

Extra's 5.0

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Boneka schreef:

En zo breng je elkaar op ideeën, BEDANKT "Boneka" voor deze tip, al meen ik "The Towering Inferno" al gezien te hebben. Maar dat is dan wel meer dan 7 jaar (2012) geleden want toen kwam ik pas op "Moviemeter" en had deze film nog niet beoordeeld.

"The Poseidon Adventure" is een type film dat uit de jaren '70 komt. Veel spektakel, bekende acteurs en een set om te smullen. Een kleine 2 uur spektakel, spanning en vermaak op redelijk hoog niveau volgens de kijkers die de film hebben gezien. (IMDb (7,1 / 38964)

In elk geval hebben wij ons er afgelopen vrijdag goed mee vermaakt en deze film valt dan ook volgens ons in de categorie films die de tijd niet doden maar veraangenamen.

Houd je van actie en spektakel?, dan zit je met deze film op de eerste rang!

Een 7+.

avatar van ZZ TOP

ZZ TOP

Prima rampenfilm. Zeker voor de tijd waarin deze gemaakt is. Alles ziet er goed uit en de spanning is goed aanwezig. Prima acteerwerk, vooral Ernest Borgnine was erg sterk. En ook leuk om Leslie Nielsen als kapitein te zien.

avatar van Number23

Number23

Deze had ik als klein jochie natuurlijk weleens gezien, maar er was maar weinig van bij gebleven. Het is de sfeer en vooral de setting die de film wat extra's geven, ik vond de personages eerlijk gezegd niet heel interessant. Hackman is soms vastberaden tegen het aggressieve aan en wist eerlijk gezegd niet hoe serieus ik Borgnine moest nemen, maar toch wist de film de volledige speelduur mijn aandacht erbij te houden. Owjah en schandalig dat Leslie Nielsen niet eens één grap heeft gemaakt!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19861 berichten

Ik ga het mij gemakkelijk maken en zeggen dat ik mij kan vinden in de recensie van Theunissen. Ik had het niet verwacht maar heb me uitstekend vermaakt met deze rampenfilm. Effecten zijn fraai voor de tijd, het is best spannend bij momenten en leuke cast. Ook ik had een zwak voor de jonge Pamela Sue Martin. Shelley Winters vond ik ook sterk met een heftige scène naar het einde toe, was toch even slikken.

scorsese

Goeie film over een groot cruiseschip dat onderweg naar Athene kapseist door een vloedgolf. Een typische rampenfilm met de gebruikelijke cast vol bekende namen en ook een standaard opbouw. Maar het levert hier wel een onderhoudende film op. Mooie decors waar ook prima gebruik van wordt gemaakt. Hier en daar nog best wel spannend.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik had deze film ooit lang, lang geleden als kind al eens gezien en de film maakte toen wel indruk op me, maar nu pakweg 25 jaar later (geen idee) zijn er wel andere standaarden qua special effects en grootse rampen spannend in beeld brengen. En dat merk je ook, want de film voelt verouderd en is ondanks een speelduur van nog geen 2 uur best langdradig.

Waar het mis gaat is dat de de verdeling van de 2 uren niet echt lekker is gedaan. Je leert een kwartiertje de personages kennen, maar dit gaat zo vlot dat niemand enige indruk maakt. Dan volgt de ramp, die overigens met een minuut wel weer voorbij is en ook best summier in beeld komt. Dat vond ik wel een teleurstelling, want je kan van een cruiseschip dat kapseist wel echt een beste chaos in beeld brengen, maar vermoedelijk was er daarvoor niet genoeg budget. Dat kapseizen deed de remake uit 2006 in mijn ogen veel beter, maar die film zet ik binnenkort nog eens op voor een nieuw oordeel. De rest van de tijd gebruikt men om een groepje overlevenden door het schip te laten sjouwen, klimmen, springen, zwemmen en gillen om te overleven. Dat is op zich prima, maar als dit een hele dikke anderhalf uur duurt, dan slaat de verveling wel toe. Ook omdat je niet al te bijzondere locaties treft, aangezien alles binnen afspeelt in kleine, krappe ruimten. Gelukkig zit er een aardige cast in met Gene Hackman voorop om het een beetje acceptabel te houden, al irriteren de onderlinge ruzies na een tijdje ook wel. Geinig trouwens om Leslie Nielsen hier een klein rolletje te zien spelen.

Ondanks dat dit wel een vakkundig gemaakte rampenfilm is die ongetwijfeld in 1972 volle zalen trok is het anno 2021 niet meer helemaal mijn ding. Het is me wat te sober, langdradig en herhalend.

3* (was 4*)