• 8.554.528 stemmen

Geregisseerd door: Roger Christian

Met onder meer: Tchéky Karyo, F. Murray Abraham en Rutger Hauer

Releasedatum: 1 juni 1995

Plot Nostradamus

Omringd door de oorlog, geteisterd door de pest, als ketter vervolgd door de Kerk en aanbeden door de vrouwen, voorspelde dit genie eeuwen geleden een onheilspellende toekomst die de mensheid telkens schokte: Hitler, aids, de moord op JFK en alles wat ons nog te wachten staat.

image

gimli f

Kijk, Tony is mij voor! Ik heb een andere, nieuwere toegevoegd, slechts een kwartier geleden ongeveer.

Wellicht was dit die film waar ik eigenlijk, op imdb, naar op zoek was...

Oudere film, 1994, ja... Er staat me wel wat van bij.

Vooruit: vooral vanwege het onderwerp drie sterren. De film zelf, qua verhaal dan, was niet zo bijster bijzonder.

Oh: met Rutger Hauer? Mmm.

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

Gimli

vond deze film echt zwak, schildert Nostradamus af als een vrouwenloper die af en toe eens een voorspellinkje deed.

Boe !!!

*' 1,5 op 5 *'

gimli f

Vooruit dan; 3 stemmen alleen voor het onderwerp (Nostradamus) is wel wat te veel van het goede...

Probleem verder is dat ik deze film echt lang geleden heb gezien, maar goed: 2,5 stem dan.

avatar van hugohei

hugohei

Nostradamus schreef vierregelige versjes in (ik citeer een encyclopedie) 'een zonderling mengelmoes van onbegrijpelijk en gebrekkig Frans, doorspekt met woorden ontleend aan het Grieks, Latijn, Provencaals, Portugees enzovoorts en daardoor voor velerlei uitleg vatbaar.'

Hoezo een genie ?

'Ook van parapsychologisch standpunt uit gezien dienen zijn voorspellingen als waardeloos te worden aangemerkt.'

Om de paar jaar schrijft er weer een handige pik een boekje vol over de voorspellingen van Hitler en aids en de dood van Pim Fortuyn, die allemaal bij Nostradamus te vinden zouden zijn.

God wat een onzin. Een film kon natuurlijk niet uitblijven. Volgens mij blijft zo'n man overeind door de boekenclubs.

Een vaststaand feit over Nostradamus ? Dat hij een boekje schreef over schoonheidsmiddelen, en over het inmaken van fruit.

Haha.

In de Tweede Wereldoorlog schreef een Duitser over N. dat hij de komst van het glorievolle Derde Rijk had voorspeld. In hetzelfde jaar schreef een Engelsman dat Nostro zo mooi de ondergang van Duitsland had zien aankomen.

Domheid is van alle tijden.

gimli f

Ai, dit gaat een beetje te ver.

Dat Nostradamus's verzen zeer breed te interpreteren zijn, klopt. Dat was ook de bedoeling, daar hij de Franse autoriteiten moest omzeilen.

Nu ben ik ook wel sceptisch met dit soort dingen, en is er ook sprake van een soort "het ligt er maar aan hoe WIJ zijn verzen willen interpreteren", als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar om nou te zeggen dat alles onzin was, gaat mij iets te ver. Probleem is echter, dat er zoveel verschillende interpretaties de wereld in worden geslingerd, met naar mijn idee niets meer dan persoonlijke projecties van die schrijvers daarvan (en dus niet van N. zelf), dat niemand er nog wijs uit kan, en dat niemand ngo enige (juiste) waarde weet te hechten aan zijn verzen.

Nogmaals; ik ben sceptisch, ook ik, maar onzin? Nee.

Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld het belang en de betekenis van twee andere mystici, of zo je wilt visionairs, als Jeanne d'Arc en Hildegard von Bingen (wanneer wortd daar trouwens nu eens een film van gemaakt- dat moet toch de grootste mysticus ooit zijn geweest zeker!), die beide, evenals Nostradamus, "visies" kregen aangereikt (van hogerhand zo je wilt), ook onzinnig zijn...

Als je alleen al wete wat deze drie mensen in die tijd, dat ze zelf leefden, betekenden voor de mensen...wie zijn wij dan, om hun werk onzin te noemen...?

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

vind Nostrie ook maar een z**kerd eigenlijk ... iedereen interpreteert hetgeen hij wil ... zo kan ik ook voorspellingsverzen schrijven hoor ("Idiot election njet lul Ratelband Lijst winnen Pim" = interpreteren maar !!)

avatar van hugohei

hugohei

Tonyvdb heeft gelijk.

Die Nostradamus was eén van de duizenden middeleeuwers die wel es een almanakje volschreven met vage versjes. Echt niet te vergelijken met de mystici - en zeker niet met Hildegard van Bingen (die aantoonbeer een grootheid was). Jeanne d'Arc, daar doen ook allerlei wilde verhalen over de ronde. Ik ken een professor die beweert dat ze nooit bestaan heeft, maar alleen maar een propagandastunt was (dat schiet lekker op).

Over Hildegard is al een toneelstuk (vaak opgevoerd) en een tv-docu verschenen. Een film zou mooi zijn. Graag met enige smaak gedaan, en met veel van haar muziek.

gimli f

... Echt niet te vergelijken met de mystici - en zeker niet met Hildegard van Bingen (die aantoonbaar een grootheid was)...

Klopt, als het goed is wordt die tv-docu snel toegevoegd...

Een film zou zeker mooi zijn.

avatar van jay73

jay73

Ha Tony en hugohei, strijders tegen geloof en bijgeloof, ik sta volledig aan jullie zijde!

Mag ik even reclame maken voor deze site:

avatar van Redlop

Redlop

Zijn zogenaamde voorspellende gaven, spelen nauwelijks een rol in de film.

Hij wordt juist neergezet als een rationalist en strijder tegen bijgeloof. Zijn visioenen ontstaan dankzij verdovende middelen, dus daarmee biedt het script tevens een rationele verklaring voor zijn spreuken. Wat hij echt was zal me een zorg wezen, maar we hebben het hier dacht ik over de film.

Tarkus

Interesante theorie die in deze film wordt getoond.

Maar het het kon me helemaal niet boeien, ik had de indruk dat het allemaal wat simpel wordt verteld en men niet echt dieper inging op de ware gebeurtenissen zoals die in de geschiedenisboeken worden beschreven.

Een gemiste kans om de persoon van Nostradamus wat beter in de kijker te zetten.