Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey (1988)

Alternatieve titel: Gorillas in the Mist

Drama / Biografie

geregisseerd door Michael Apted
met Sigourney Weaver, Bryan Brown en Julie Harris

Hoog in de jungle van Rwanda, diep verscholen in het diepe groen, zit een familie berggorilla's. Ze ontspannen zich en spelen in het gefilterde zonlicht. Bij hen hurkt een vrouw die hun bewegingen imiteert en doet alsof ze op bladeren kauwt om door het dominante mannetje aanvaard te worden. Die vrouw is Dian Fossey, een primatologe met een heel aparte benadering van haar onderwerp. Zo apart, dat haar imposante, charismatische verschijning en haar onverzettelijkheid haar tot doelwit van de lokale stropers maken. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Dian Fossey, haar studie van gorilla's en haar pogingen om de met uitsterven bedreigde apen te beschermen.

avatar van Werwolf
Zeer indrukwekkende en meeslepende film. Lang geleden bekeken, en maakte toen veel indruk. Schitterende beelden en prima acteerwerk.

niet mijn type film
wel mooi verfilmd

avatar van AGE-411
Spijtig dat de film zo rap gedaan was. Dat m'n niet meer getoont heeft van "what happened after Dian Fossey".

Al bij al een ontroerende klassieker die jong en oud kan ontroeren. Dat deed het toch bij mij als 8 jarige gastje, bij wie Rambo, Predator, Alien, jurassic park en andere ongein destijds de lievelingsfilms waren.

avatar van psycholamp
In deze film wordt maar één kant van Fosey belicht, waardoor ze zgn alleen maar goed is. Zij schoot wel op vee van plaatselijke boeren, en dan niet eens dood, maar zo dat het vee verlamd werd. Een kogel in de ruggengraat. Zo kon ze er goed inwrijven, dat de eigenaar al zijn bezittingen kwijt was.
Toen er een babygorilla verdween, wist zij, terecht of onterecht, wie het had gedaan. Van diegene kidnapte zij de zoon.
Ook bond zij Afrikanen met prikkeldraad tegen een boom om ze af te ranselen.
Allemaal in het voordeel van de gorilla, natuurlijk, maar het gaat wel ver. Vind je het overigens gek, dat zij vermoord werd?
En lieten ze dit ook maar zien in de film, voor de balans en voor een meer realistische weergeve van de werkelijkheid. Deze film pretendeert nl. een waargebeurd verhaal weer te geven.

avatar van winkelaar
het is een mooie film

avatar van DragQueen
Een mooi en meeslepend drama, rondom dian fossey. deze word erg sterk gespeeld door sigourney weaver. het waargebeurde verhaal is op een mooie manier verfilmd. verder bevat de film heel wat prachtige locaties, en natuurbeelden. 3,5 sterren.

Sterke film met een goed verhaal, zeer mooi gespeeld door Sigourney Weaver.

Pracht van een film met een top actrice

avatar van booyo
Vroeger vaak de video hiervan gezien, wist niet echt wat ik er nu van kon verwachten. En ik moet zeggen, het viel me een beetje tegen. De scènes die Fossey doorbrengt met de gorilla's zijn prachtig, erg knap hoe ze de gorilla's zo realistisch als wild neer zetten. Maar wat is het tegelijkertijd een naar mens. Zoals ze dat kleine jochie behandelt met dat heksen masker, of doet alsof ze die mannen op gaat hangen.. Ik snap dat ze boos is om het onrecht dat de gorilla's aan wordt gedaan, maar ik vond haar hier wel erg geflipt handelen. In en in triest overigens als die stropers de gorilla's te pakken krijgen, echt walgelijk. Absoluut geen leuke film, maar wel het kijken waard.

Beslist indrukmakende film. De scènes met Sigourney Weaver tussen de gorilla's zijn op zijn minst merkwaardig. Eigenlijk ook niet zonder ontroering. Geboeid gekeken tot het einde.

avatar van bjerik76
zeer sterke film waar je toch even stil van word !

avatar van John Lee Hooker
Knappe film en een applaus voor Weaver. Vooral omdat het een waargebeurd verhaal is vond ik het best wel interessant en het bleef me boeien. Ze proberen natuurlijk wel te scoren met de gorilla's en de echte inhoud van de verfilming komt niet helemaal goed naar buiten. Mooi, maar fantastisch wil ik het niet noemen.

Prachtige film over de waargebeurde strijd van een vrouw tegen de stropers van gorillas in de jungle eind jaren '60. Onderhoudend verteld en de film kent ook een aantal aangrijpende momenten. Mooie natuuropnamen en de gorillas zien er geloofwaardig uit (mix van de echte dieren en poppen). Sigourney Weaver draagt de film, en ook al draaft haar personage op het einde wel wat door, het is wel begrijpelijk.

avatar van Machete23
Indrukwekkende film. Gelukkig zijn er mensen zoals dian fossey.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en 'k vond het een mooie film. De film moet het zeker niet hebben van de special effects, maar eerder een aangrijpend verhaal met puike acteerprestaties van Sigourney Weaver. De muziek vond 'k wel wat minder (vooral in het begin), maar de film is dan ook al meer dan 20 jaar oud.
Bij de scène waarin Dian een hand kon geven aan de gorilla, kreeg 'k toch wel kippenvel. Het einde vond 'k wel verrassend, omdat 'k niet wist wat er met haar was gebeurd.
Voor de rest bevat de film fraaie natuurbeelden, maar toont de film ook de mindere kanten van mensen.
'k vond het wel een aanrader om eens gezien te hebben.

avatar van Samsara1992
Erg ontroerende film. Zoals wel eerder is aangegeven, had 't meer waarheidsgetrouw mogen blijven. Maar dan had deze film waarschijnlijk niet door vele leeftijden gezien kunnen worden. Ik hoop dat er ooit echt een waarheidgetrouwe film hierover word gemaakt (als die er niet al is), maar los daarvan een erg mooie film. Mooi spel, ben zelf een ontzettende dierenliefhebber, dus kon me ook erg inleven in de hoofdpersoon. Niets mis mee dus.

avatar van 606
Samsara1992 schreef:
Erg ontroerende film. Zoals wel eerder is aangegeven, had 't meer waarheidsgetrouw mogen blijven. Maar dan had deze film waarschijnlijk niet door vele leeftijden gezien kunnen worden. Ik hoop dat er ooit echt een waarheidsgetrouwe film hierover word gemaakt (als die er niet al is), maar los daarvan een erg mooie film. Mooi spel, ben zelf een ontzettende dierenliefhebber, dus kon me ook erg inleven in de hoofdpersoon. Niets mis mee dus.
Volledig mee eens

Prachtige film met Sigourney Weaver ("Alien", "Avatar") in een prachtige hoofdrol, een van haar weinige rollen gebaseerd op een echt personage vermoed ik, maar ze doet dat met verve.
Dat het men Dian Fossey slecht is afgelopen weten we nu wel, maar toch blijft het verhaal indrukwekkend, en kunnen we nog steeds een voorbeeld aan haar nemen, weinigen hebben zoveel gedaan voor een diersoort als Fossey.
Deze film toont dat duidelijk en is daarom een aanrader van formaat.
Indrukwekkend en ontroerend !!

avatar van alexspyforever
Het is eigenlijk door deze film dat ik het werk van Dian Fossey heb leren kennen. Hoewel ze soms overkwam als een bitch, moet ik haar ook enorm bewonderen om haar doorzettingsvermogen om onder andere de jacht op gorilla's als jachttrofee tegen te gaan. Jammer toch dat het voor op zo een manier moest aflopen. Ik heb ooit eens gelezen dat de gorilla's in deze film echter niet echt zijn. Maar je moet toch al een kenner zijn om dat verschil te zien. Niet zo verwonderlijk want gorilla's laten zich niet zo gemakkelijk filmen laat staan dat je ze kan gaan trainen. Het doet alleszins geen afbreuk aan deze mooie film, met Fossey uitstekend vertolkt door Sigourney Weaver die hier bewijst hoe veelzijdig ze als actrice toch wel is.

avatar van ChantalParis
Ik heb deze film maar één keer gezien en heeft echt een verpletterende indruk om mij gemaakt.
Alhoewel ik duidelijk weet dat het maar "een film" is, wordt ik hier echt letterlijk onwel van.
Dat mensen dieren op zo'n vreselijke wijze mishandelen en uitbuiten snap ik echt niet.
Het ergste is nog dat dit nu nog altijd gebeurd.
Nu ja, mijn geloof in de mensheid is al een hele tijd geleden verloren gegaan..