ad
  • 8.088.502 stemmen

Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey (1988)

Drama / Biografie | 129 minuten

Genre: Drama / Biografie

Alternatieve titel: Gorillas in the Mist

Geregisseerd door: Michael Apted

Met onder meer: Sigourney Weaver, Bryan Brown en Julie Harris

Releasedatum: 23 september 1988

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey

"At the far ends of the earth she found a reason to live, and a cause to fight for."

Hoog in de jungle van Rwanda, diep verscholen in het diepe groen, zit een familie berggorilla's. Ze ontspannen zich en spelen in het gefilterde zonlicht. Bij hen hurkt een vrouw die hun bewegingen imiteert en doet alsof ze op bladeren kauwt om door het dominante mannetje aanvaard te worden. Die vrouw is Dian Fossey, een primatologe met een heel aparte benadering van haar onderwerp. Zo apart, dat haar imposante, charismatische verschijning en haar onverzettelijkheid haar tot doelwit van de lokale stropers maken. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Dian Fossey, haar studie van gorilla's en haar pogingen om de met uitsterven bedreigde apen te beschermen.

image

avatar van neo

neo (crew)

goeie film.het is interessant om te zien dat weaver steeds meer met de apen en als apen gaat leven.

avatar van Obiwannes

Obiwannes

Leuke film, je leeft erg mee met Daene Fossie, en dat aakt de film leuk om te zien. Zeker een film die je eens moet zien. Alleen het einde vind ik slecht. Maar ze kunnen moeilijk een beter einde verzinnen aan een waar gebeurd verhaal...

Voor wie het niet wist ze speelden hem 30/11/01 op tv1 gisteren dus.

avatar van mazdalfa

mazdalfa

Sorry dat ik even reageer, maar als je met namen gaat gooien, zorg er dan wel voor dat je het goed doet: Dianne Fossey!

Het komt namelijk ongeloofelijk stupide over.

Zeer integere film over deze primatologe. Een film ook die in twee uur tijd meer mensen bewust maakt van de problematiek, dan Fossey zelf in haar leven kon bereiken. Gelukkig!

Sigourney Weaver is uitstekend in de belangrijkste bijrol. De hoofdrol is voor het levensverhaal van Fossey, zoals het in dit soort films hoort te zijn.

Maz

Bedankt. Ik heb 't verbeterd. De volgende keer kun je hiervoor de corrigeer functie gebruiken.

avatar van Ralfke

Ralfke

• 1948 stemmen

Hele aparte film; wel erg lang geleden gezien... was toen erg onder de indruk, maar wil hem nog eens zien, want ik denk dat ik me heel wat dingen niet meer voor de geest kan halen. ***

avatar van Jerome-B

Jerome-B

Hele tijd geleden gezien, mooi acteerwerk van Sigourney Weaver, en erg mooie beelden met de apen en de omgeving. Weet nog wel dat de film behoorlijk indruk op me maakte destijds, 3,5 sterren.

Ik vind Sigourney Weaver hier perfect ge-typecast als Gorilla in the Mist. Meesterlijk.

kappeuter schreef:

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Prachtige, en zeer aangrijpende film. Ik had'm uit mezelf niet gauw gekeken, maar op aanraden van m'n vriendin ben ik er toch maar eens voor gaan zitten, en zoals velen heb ook ik het me niet betreurd.

4 sterren

avatar van TheRisingSun

TheRisingSun

• 2016 stemmen

De eerste keer dat ik deze film zag,was ik echt overdonderd! Zó aangrijpend gewoon dat zo'n vrouw haar hele leven voor die gorillas geeft! Erg mooi film.

3,5 ster

avatar van mikoz

mikoz

Ja mooie film , over een dierensoort die met uitsterven bedreigd staat. Mooi om de relatie tussen de hoofdpersoon en de apen te zien.

3.5

Caligula

Voor degenen die het verhaal van Dian Fossey willen lezen.

mazdalfa schreef:

Het komt namelijk ongeloofelijk stupide over.

Grappig dat je dit zegt, want het is namelijk Dian, en niet Dianne.

Maar goed, on topic: Vind het goed dat zulke onderwerpen in de vorm van een film onder de aandacht komen. Veel mensen schijnen niet te weten/beseffen hoe een dramatische vormen de relatie tussen mens en dier de laatste tijd aannemen. Wat daar in Rwanda gebeurd is, is werkelijk een schande. Maar uiteraard is zulk gedrag overal ter wereld aanwezig. Kijk naar de walvissenjacht in Japan, het doodknuppelen van baby-zeehondjes in Canada en het mishandelen van koeien in onze eigen achtertuin. Een echte schande!

Ik voel me zelf enorm betrokken bij zulke thema's en ben daarom recent projecten rond bedreigde diersoorten financieel gaan steunen middels lidmaatschap bij het WWF. Meer mensen zouden dit moeten doen, om de wereld duidelijk te maken dat zulk gedrag onaanvaardbaar is.

Halcyon

Ik heb trouwens onlangs gelezen dat één van de gorilla's uit de film, Mrithi, in '92 op een heel zielige manier om het leven is gekomen. In het dierenpark waar de gorilla's verbleven had een rebellenlegertje zich voor één nacht schuilgehouden. Wanneer ze 's nachts gewekt werden door een zilverrug (Mrithi) die op z'n borst trommelde, dachten de rebellen dat ze werden aangevallen en ze openden daarop het vuur. En een salvo trof die gorilla in de rug en hij stierf ter plaatse. Erg zielig en zo kenmerkend voor de chaotische situatie daar.

Gelezen in "Een grap van God" van Dirk Draulans.

avatar van Waku

Waku

Ik heb deze film inmiddels 3 keer gezien en alle keren maakte de film heftige emoties los.

Elke dierenvriend huivert bij het zien van de vreselijke

gruweldaden die jagers veroorzaken.

Dat het verhaal is gebaseerd op ware feiten maakt deze

"Gorilla's in the Mist"nog verpletterender.

Prachtige rollen van Sigourney Weaver en Bryan Brown

en een meeslepende soundtrack.

Een 4,5*must see...

avatar van Witch-king

Witch-king

Waku schreef:

Elke dierenvriend huivert bij het zien van de vreselijke

gruweldaden die jagers veroorzaken.

Dat het verhaal is gebaseerd op ware feiten maakt deze

"Gorilla's in the Mist"nog verpletterender.

Prachtige rollen van Sigourney Weaver en Bryan Brown

en een meeslepende soundtrack.

Een 4,5*must see...

Ik doe met je mee.

4 sterren

avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

De tranen sprongen mij in de ogen toen ik deze film bekeek. Van ontroering en waanzin. Hoe Dian omgaat met die gorilla's en ze bestudeerd is prachtig om te zien. Ik huiverde toen bleek dat die stropers asbakken maken van die handen van die gorilla's. Vreselijk, zo in-en-in triest. Die asbakken vielen dan zogenaamd onder de noemer souvenirs. Heel indrukwekkend deze film.

****-sterren

avatar van Flipman

Flipman

Tegenwoordig kan ik de film niet meer zien zoals ik hem vroeger zag, maar hij blijft goed.

avatar van joeri15

joeri15

leuke film om te kijken op tv als je avondje lekker op de bank wil hangen 3*

joeri15 schreef:

leuke film om te kijken op tv als je avondje lekker op de bank wil hangen 3*

Beetje vreemde commentaar voor een film als deze.

Halcyon

Daarstraks op Canvas, dus nog maar eens gezien.

Het blijft me verbazen hoe mensen zo wreed en zelfzuchtig kunnen zijn dat ze er niet voor terugdeinzen een gorilla af te maken om z'n handen als asbak te gebruiken. Het is dan ook maar goed dat er mensen als Dian Fossey bestaan, want zonder die mensen zou de toestand aldaar (en elders in de wereld) nog dramatischer zijn. Heb ondertussen al wat literatuur rond Rwanda doorgenomen, dus ik weet heel deze zaak wel min of meer te plaatsen in de politieke context, die natuurlijk voor een groot deel de oorzaak is van deze wandaden.

De film zelf is verder oerdegelijk. Uitmuntend acteerwerk en efficiënte fotografie zorgen ervoor dat je nu eens zit te genieten van de mooie beelden van Dian en de gorilla's en dan weer koude rillingen krijgt van afschuw omdat de zoveelste gorilla schaamteloos wordt afgemaakt. Zoals ik vorige keer al zei is dit eigenlijk een film die veel mensen dringend eens moeten (her)zien, zeker als ik zie hoe verschrikkelijk egoïstisch sommige mensen kunnen zijn ten opzichte van dieren.

orbit

• 12092 berichten

Dusdanig nare film dat ik hem nooit weer wil zien

Je kan mij de goorste gruwelijkste horror voorschotelen, serial killers bij de bosjes, japanse bestialiteiten... maar deze film spiegelt je zo'n wrang stukje besef voor over het lot van die arme apen en de zinloze strijd voor natuurbehoud dat ik er depressief en woedend tegelijk van word. Bah. Zal verder vast een goede film zijn maar nee...

avatar van Doom

Doom

Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey bevat zowel hoogtepunten als dieptepunten. De meeste scènes met de gorilla’s zijn bijvoorbeeld prachtig. Helaas zitten er daarnaast echt een paar scènes tussen waarbij je onder de dekens kruipt van schaamte. Een voorbeeld hiervan zijn de overdreven reacties van Dian, wanneer ze weer helemaal door het lint gaat. Bij zulke scènes vallen dan ook meteen de matige acteerprestaties van Sigourney Weaver op.

Verder wist het mij geen moment te emotioneren, het idee is natuurlijk hartverscheurend maar de uitwerking is dusdanig slecht dat het niet de impact heeft die het hoort of kan hebben. Het kwam allemaal gewoon zeer onrealistisch over, niet geloofwaardig. Daarbij speelt het personage Dian al een grote rol.

Duidelijk weer zo'n verhaal wat volgens mij erg aangedikt wordt.

ps: Wel respect voor de 'echte' Dian. Dieren mogen niet vergeten worden.

orbit schreef:

zinloze strijd voor natuurbehoud

Zinloos allerminst. Door Dian's werk zijn de berggorila's nog altijd niet uitgestorven en is de populatie zelfs toegenomen. Organisaties als WWF stellen daarbij alles in het werk om diersoorten die met uitsterven bedreigd zijn te beschermen. En dat lukt nog aardig ook, al begrijp ik je pessimisme. Schrijf je maar eens in bij het WWF en je voelt je al een stuk beter; wetende dat je daarmee meehelpt aan grootse projecten rond het beschermen van zeldzame diersoorten. Heb ik ook gedaan .

Halcyon

@ Doom: vreemde kritiek, had net het tegenovergestelde gevoel.

avatar van Doom

Doom

Halcyon schreef:

@ Doom: vreemde kritiek, had net het tegenovergestelde gevoel.

Ik heb het vooral over lachwekkend slechte scènes als een masker opdoen voor zo'n jong jongetje, de manier en argumentatie waar ze Mme Van Vecten mee uitscheld, de gorilla's nadoen, dat ze opeens een heks is door haar eigen haar etc.

De jonge gorilla's zagen er overigens ook niet goed uit. Vooral tijdens close up shots.

Daarnaast ook nog wat dialogen waarbij ik zat van, oké. En niet te vergeten, de lange speelduur. Er zaten gewoon hier en daar een paar onnodige (saaie) scènes in. De speelduur had korter gemogen.

orbit

• 12092 berichten

Halcyon schreef:

Ben ik allang bij ingeschreven, én greenpeace.

Ik heb nog hoop hoor

orbit schreef:

Ben ik allang bij ingeschreven, én greenpeace.

Ik heb nog hoop hoor

Leuk!!

avatar van Purmerend

Purmerend

Meeslepende film met prachtige beelden van de gorilla's en de omgeving. Ook met absurde maar begripvolle scene's. Ik heb genoten, tot bijna tranen aan toe.

avatar van X__Liesjj

X__Liesjj

Hele mooie film. En ze hebben de juiste keuze gemaakt om Sigourney Weaver de hoofdrol te geven