menu

Film / Cast en crew / Clint Eastwood

zoeken in:
Nog geen topic van Clint Eastwood? Erg vreemd. Zeker als je bedenkt wat de man allemaal al gedaan heeft. Veel films geregiseert en in nog veel meer geacteerd.

Zelf ben ik de laatste tijd een beetje fan van de man geworden. Zowel van zijn regiekwaliteiten als zijn acteerkwaliteiten. Als acteur zijn we hem vooral als cowboy zijn werk doen. En wie kan er nou zo mooi in westerns spelen dan Clint Eastwood. The Man Without a Name is een 'naam' die iedereen die zich filmfan noemt wel eens gehoort heeft. In latere westerns zien we veel van dit figuur terug, maar Clint brengt wel variatie in zijn figuren. Zo is de vreemdeling uit High Plain Drifters een duivelse sadist, William Munny uit Unforgiven een tragische ex-criminele die vooral door zichzelf niet vergeven wordt en is zijn Dirty Harry een sadistisch figuur die ondanks zijn harde voorkomen wel duidelijk aan de juiste kant staat. Hoewel de personages dus op elkaar lijken zijn ze altijd anders genoeg om boeiend te blijven. Daarbij bewijst Eastwood met zijn rol in Unforgiven ook diepgang in zijn spel te kunnen leggen. Zelden zo meegeleeft met de hoofdrolspeler als in die film.

Als regisseur is Clint minstens net zo goed en misschien zelfs beter. Million Dollar Baby is een mooi rustig drama. De sfeer in Eastwoods westerns doen niet onder aan die van Leone (artistiek verder wel). Vooral de helse sfeer van High Plains Drifter is bijzonder, maar vergeet ook de eindscène van Unforgiven niet. Erg knap gemaakt. Ook opvallend dat Eastwood veel aandacht besteed aan de karakters. Een echte vakman dus.

Films die ik onder andere nog van de man wil zien zijn voornamelijk westerns: The Outlaw Josey Wales, The Pale Rider en de overige Leones. Ik weet niet of er nog meer liefhebbers van de man zijn, maar de man heeft wel wat respect verdient

Te weinig van hem gezien voor een goed oordeel maar wat ik gezien heb is goed

Clint is één van mijn favoriete acteurs en als regisseur vind ik hem zelfs nòg beter, ondanks dat ik nog niet zo veel van hem als regisseur heb gezien.

Zo is het tot nu toe:

1. Million Dollar Baby (4,5*)
2. Unforgiven (4,5*)
3. The Outlaw Josey Wales (4,5*)
4. Mystic River (4,0*)
5. A Perfect World (3,5*)
6. The Bridges of Madison County (3,5*)
7. True Crime (3,5*)

High Plains Driter en Pale Rider staan vooraan in mijn to-see lijstje.

Ook als acteur vind ik hem natuurlijk helemaal geweldig in de Dollars-reeks van Leone (alledrie de films op 5,0*) en als Dirty Harry.
Al met al heb ik voor weinig mensen in de filmwereld zoveel respect als voor Clint, wie nu trouwens de oudste regisseur ooit is die een Oscar won. Voor mij één van de grootsten aller tijden!

Ik heb bijna al zijn films gezien, en ben ik wel een fan van hem. Als acteur heeft hij een hele sterke uitstraling, en zet vaak rollen neer als no nonsense tough guy, wat ik altijd wel weet te waarderen.
Als regisseur vind ik hem eveneens erg sterk. Hij weet altijd een mooie en gepaste sfeer te creeren met goede muziek. Zijn grauwe en realistische stijl vind ik mooi, en het vaak vrij trage tempo past mooi bij zijn films.
Verder weet hij zijn cast altijd tot mooie prestaties te brengen.

Heel sterke acteur. Al vind ik hem vooral goed in de westerns waarin hij heeft gespeeld. Uiteraard de trilogie van Leone, maar ook in High plains drifter, Unforgiven en the outlaw Josey Wales speelt hij formidabel. Pale rider vond ik iets minder.
Naast de westerns vond ik ook zijn rollen in Escape from Alcatraz en zijn eigen Million dollar baby zeer goed, maar ik zag hem minder graag spelen als flik in de Dirty Harry-films, of als lijfwacht in In the line of fire.

Als regisseur wisselt hij hoogtes en laagtes af. Zijn hoogtepunten zijn Million dollar baby, Unforgiven, The Outlaw Josey Wales en Mystic river.
A perfect world en Sudden impact vond ik niet zo goed.

Million Dollar Baby!!!!!!!!!!!

Gewoon een hele goede acteur, die tot mijn beste acteurs behoort! Heeft veel goede films gemaakt, waaronder ook veel goede westernfilms, waar hij ook echt in thuishoort!

Veel sterkere acteur dan John Wayne (waarmee hij vaak wordt vergeleken) naar mijn idee; deze Wayne acteert amper en is in bijna elke western dezelfde type/zichzelf; vaak kleedt hij zich voor een andere film ook amper om... Valt vooral op als je wat westerns met Wayne achter elkaar ziet.
In oorlogsfilms vind ik Wayne wel goed trouwens.

Clint is wel met westerns gestopt...

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://img235.imageshack.us/img235/1184/westernponcho9ct.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Als regisseur hoort hij er voor mij helemaal bij. Eigenlijk is hij nog het meest vergelijkbaar met Don Siegel, maar toch heeft hij zeker een heel eigen stijl. Mijn favorieten:

- High plains drifter
- Play Misty for me (deze film mis ik vooral in de berichten hierboven, echt een aanrader!)
- Unforgiven
- Bird
- the bridges of madison county
- the gauntlet (over the top geweld in de traditie van Sam Peckinpah)

Als acteur vind ik hem verder interessant in de films van Don Siegel. Vooral the beguiled is een bijzondere ongewone film.

basketballerke
Mijn favoriet in de filmwereld. De grootste allertijden. Ook een man met veel uitstraling. Op acteergebied is hij de beste, maar hij hoort wat mij betreft ook tot de beste onder de regisseurs. Vooral op het gebied van de western behoort hij tot de allerbeste. Vooral Unforgiven is geweldig en zo anders dan de meeste westerns, maar ook High Plains Drifter is een van de beste westerns ooit. In Leone's films zet hij mijn favoriete personage neer. Heb nog niet zoveel naast de westerns van hem gezien, maar ook hier is hij als de beste. Al zo oud inmiddels en nog steeds is hij bezig. Heb heel veel respect voor deze man.

Hij siert mijn desktop (als man zonder naam), zegt genoeg toch

Perfecte acteur, past zeker in het rijtje van Pacino en De Niro! Hij speelt zijn rollen altijd erg goed, en de meeste films waar hij in speelde zijn ook erg leuk om naar te kijken. Hij zal altijd worden herrinerd als The Man With No Name uit de Dollars Trilogy! Sinds kort heb ik zijn eigen gemaakte films ook even bekeken (een deel) en tot nu toe ben ik erg te spreken! Top acteur, past zeker in het rijtje van Al Pacino en De Niro!

Deze man mag niet vergeten worden!

Pastichio Rocker
Clint Eastwood? die speelde toch in Back To The Future 3?

Dé western-acteur. Geweldig hoe hij altijd zo kalm, maar toch stoer, over komt.

4,5*-Per un Pugno di Dollari (1964)
4,0*-Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
4,0*-Escape from Alcatraz (1979)
4,0*-Perfect World, A (1993)
2,5*-In the Line of Fire (1993)

Pastichio Rocker schreef:
Clint Eastwood? die speelde toch in Back To The Future 3?

Met z'n Nike's aan.

Fikret8 schreef:
(quote)

Met z'n Nike's aan.

Buford "Mad Dog" Tannen: What's your name, dude?
Marty McFly: Uh, Mar-, uh... Eastwood. Clint Eastwood.
Buford "Mad Dog" Tannen: What kind of stupid name is that?

Popeye Doyle
Escape from Alcatraz, Where Eagles Dare, Dirty Harry zijn de beste films waar hij in meegespeeld heeft.

klute89
Clint Eastwood schittert naar mijn mening echt in zijn eerste eigen geregisseerde film, Play Misty For Me

Escape From Alcatraz en in Gran Torino was hij geweldig goed !

in zowat elke western waarin hij meespeelt doet hij het echt fantastisch !

Deze man mag met recht een acteerlegende genoemd worden en in het lijstje van de allergrootste komen te staan. Van zijn charismatische rollen in de populaire Spagetti Westerns van Leone, naar zijn vertolking als keiharde agent in de Dirty Harry films en andere westerns, trillers en actiefilms uit die tijd, naar zijn wat serieuzere producties van de laatste tijd waarnaast hij ook nog eens succesvol als regisseur, hij heeft het allemaal gedaan en is nog steeds actief bezig en dat voor iemand van bijna 80.

Petje af!

Pastichio Rocker
Clint is één van de weinige echte kerels. Wordt jammer genoeg altijd over het hoofd gezien terwijl hij veel beter is dan flutacteurtjes zoals De Niro en Pacino.

Heb hem alleen in Gran turino gezien, erg goed.

Pastichio Rocker
Ga Dirty Harry eens snel checken. Daar zijn al die Lethal Weapons en Beverly Hills Cops van afgeleid.

Misschien maar keer doen, al is het niet echt wat ik normaal kijk..
Lethal weapon vind ik zoiezo niks aan, zal wel aan m'n leeftijd liggen

Pastichio Rocker
Dirty Harry is een ikoon zoals Stallone en Schwarzenegger dat ook zijn voor de jaren '80.

Heb ik ook niet zo veel mee

Nomak
Clint is een held, ik kan hem in geen enkele film betrappen op een slechte acteerprestatie.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:43 uur

geplaatst: vandaag om 09:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.