Firefox (1982)

Actie / Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Freddie Jones en David Huffman

1982. De Amerikaanse en Britse geheime diensten komen erachter dat de Russen een supersonisch vliegtuig hebben ontwikkeld dat zes keer sneller is dan het geluid en niet door radars kan worden opgemerkt, de MIG 31. Ze overwegen om het vliegtuig te stelen. Er is echter maar één piloot die in aanmerking komt voor deze opdracht die de naam "Firefox" meekreeg: Vietnamveteraan Mitchell Gant.

• dinsdag om 22:45 uur op TV (SBS9)

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Volgens mij was dit een redelijk filmpje, weet er niet zoveel meer van. Ik hou het op 2 en een halve ster.

De film is, ondanks het zeer ongeloofwaardige verhaal, de moeite waard. Voornamelijk het eerste deel van de film is spannend, met de donkere scenes in de communistische SovjetUnie. 3,5 ster.

FisherKing
Gave film: Eastwood deze keer in het koude-oorlog tijdperk: Hij slaat er zich weer voortreffelijk doorheen !!

avatar van Redlop
Niet gehinderd door zijn vanzelfsprekende Vietnam trauma, zware aanvallen van epilepsie, de oude dag en slechts theoretische kennis van het vliegtuig lukt het Eastwood om een geheim vliegtuig (het prototype van de Stealth)van een Russische militaire basis te stelen en deze over 5000 km Russisch grondgebied naar Engeland of zo te vliegen. Zijn enige vijand is een goed getrainde Rus in een kopie van dat vliegtuig. Eastwood wint het luchtgevecht omdat hij in het Russisch kan denken. Dat voordeel had hij kennelijk op de Rus.

Soms verlang ik, vooral nu, terug naar die bijna nostalgische koude oorlog en bijbehorende films.

avatar van jay73
Heb ik gisteravond ook zitten kijken. Ik vond 'm niet bijster.
Toen Clint eindelijk dat vliegtuig van de Russen had gestolen, dacht ik dat de film wel afgelopen zou zijn. Maar toen was de film eigenlijk pas halverwege!
Er volgde nog een ongelofelijk veel te lange vliegtuigachtervolging. Zat ik niet echt op te wachten.

2,5 *

PS Wat was Clint al oud in '82 zeg!

Redlop schreef:
een geheim vliegtuig (het prototype van de Stealth).

Was het niet gewoon een Lockheed SR 71 Blackbird?

avatar van Quentin
Nee hoor het vliegtuig is speciaal voor deze film ontworpen....

avatar van Quentin
Fanpage over het vliegtuig: http://thinkinrussian.org/

Cool!

avatar van Captain Pervert
Deze film is cool. Films over de koude oorlog zijn cool. Toen had je enge Russen, en wie heb je nu als badguys in films? Religieuze fanatici met baarden. Die kunnen niks moois maken, alleen maar zichzelf opblazen. Russen daarentegen, maken mooie dingen. Zoals dit vliegtuig. Of zoals de Red October.

De film komt wat traag op gang maar let vooral op de flight scenes, die er nog steeds niet gedateerd uitzien. Echt supergoed.

3.5 sterren

Best een aardige film.
De effecten zijn voor die tijd heel goed.
De scenes in het Russische metrostation zijn ook spannend.

Redelijke actiethriller.
Maar wel echt goed uitgewerkt.
Wat inderdaad opvalt zijn de verbluffend sterke special effects. Zeker voor een film uit 1982!!!
Wel heel erg pro USA film.
Zij zijn slecht en wij goed.
Ruime voldoende.

avatar van thunderball
Dit was de eerste film van Clint die ik daadwerkelijk in de bioscoop ben gaan zien, rond 81/82 (hij draaide hier in ieder geval stukken later als in bv London).

Het begint allemaal wat langzaam en hoewel zeker niet slecht had Clint er toch wel wat meer vaart in mogen brengen, maar vanaf dat hij het supersonische vliegtuig steelt wordt het pas echt boeiend.

De special effect zijn goed, hoewel je toch wel kunt zien dat het vliegtuig niet echt door de lucht gaat.

De sfx waren nochtans gemaakt door de zelfde man als van Star Wars (ik meen ene John Dykstra of zo iets??) en die vertelde dat het nou een maal makkelijker was om de mensen te doen geloven dat er een spaceship door de ruimte vliegt, omdat niemand precies uit eigen ervaring weet hoe dat dat er in het echt uit ziet en bij een vliegtuig ligt dat natuurlijk even anders!

Toch behoorlijke boeiende en spannende film
4 sterren!

Heb hem onlangs terug gezien op Kanaal 2 en ik vind dat deze film een betere quotering verdient. Vooral het eerste deel in het communistisch Rusland vind ik vrij goed. Akkoord, de film vertoont hier en daar wat gebreken, doch ze zijn best te pruimen. Een ouderwetse actiefilm zonder veel Hollywoodglamour. Ik geef hem makkelijk een 4.

avatar van Captain Pervert
Die vliegtuigscène ziet er vandaag de dag nog gewoon goed uit.

avatar van mikey
Het begon wel aardig in Wenen (moskou) als spy-thrillertje. Op een gegeven moment is de geloofwaardigheid enigszins zoek en de luchtopnames zijn me een tikkeltje te star wars. Begreep ook niet waarom Clint 2 films/genres in 1 film propt. Oorlogsactie en Thriller. Wel leuk als tijdsdocumentje uit de Koude Oorlog. Ik kon trouwens maar weinig sympathie voor clint's karakter opbrengen. Niet al te best

Laag gewaarde film hier maar toch is de film beter dan het puntengemiddelde.

Je moet hier van die verknipte scenes en kleurenfilters houden.

Mooie scene met die 2 vliegtuigen en er zit volop spanning in.Tuurlijk wint America maar dat krijg je met Amerikaanse films.

Ik moet zegen dat ik de browser Firefox beter vind als de film Firefox.

avatar van brabusRUS
De film begint jammer genoeg een uur later.

avatar van Filmkriebel
Spionagefilm van en met Clint Eastwood die leuk blijft en op koude-oorlog-onzin mikt. De special effects zijn vreselijk gedateerd (de bewegingen van de firefox zelf) en de film is enkel genietbaar als je niet teveel stilstaat bij de vele ongeloofwaardigheden zoals die diefstal van de Firefox, waar de russen bijna een halve minuut later doorhebben dat het toestel opgestart is. Wat kwam dit dom over!

Firefox heeft ook enkele razend spannende scènes zoals in het treinstation en helemaal op het einde . Ook de opbouw maakt de film wel goed : de eerste helft is pure spionage en de tweede helft is patriottische actie op zijn amerikaans. Ik heb een leuke film gehad in ieder geval.

avatar van AnthonyG.
Redlop schreef:

Echt eh

En toch zie ik die film graag.

GuyB
Wou me wel wat meer verdiepen in Eastwood's oeuvre, daarstraks was 'Firefox' aan de beurt, een matige film waar de beelden, op een paar uitzonderingen na, echt niet goed zijn en waar de spanning ver te zoeken is. Clint's verschijning kan er nog 2.5* van maken.

avatar van sofripa
Gezien ten tijde van 'de koude oorlog'. Wat vond ik de film toen gaaf. Temeer de meeste russische vliegtuigen maar vage plaatjes waren. Jaren later herzien en wat een boardkarton... . Zowel qua verhaal als de Firefox. Echter door de warme herinneringen aan vroeguh 3,5 sterren

avatar van The One Ring
Firefox staat bekend als een van Clint Eastwoods minste werken, maar ik vond hem nog verrassend genietbaar. Toegegeven, er is een hoop mis mee, niet in de laatste plaats dat we hier te maken hebben met een plot die alleen werkt omdat de Sovjets constant traag reageren, maar niettemin is het allemaal wel vermakelijk om te zien hoe Eastwood steeds nieuwe identiteiten aanneemt en dat hij voor de verandering een vrij sullig personage speelt. Het hele deel in het vliegtuig duurt bijna de halve speelduur, maar ik vond het nooit te traag. Mooi opgebouwd juist en ondanks dat het duidelijk om modellen ging vond ik de gevechten nog altijd best pakkend en overtuigend. Het was ook wel fijn dat het een no-nonsensefilm was. Een actiethriller die niet van zijn pad afwijkt. Er zijn geen subplots, zelfs geen romance en er wordt alleen afgeweken van thriller- of actiescènes als er iets uitgelegd moet worden. Het voorkomt misschien dat het een bijzondere film wordt of diep kan gaan, maar zulke pretenties heeft dit niet.

avatar van Jack Sparrow
Sterk begin. Spionage scènes zijn spannend en fijn uitgewerkt. Naarmate de film vordert wordt deze echter steeds saaier en nietszeggender. De scènes in het vliegtuig duren te lang. Voor de jaren 80 aardige special effects. Eastwood levert hiermee een matige film af.

ipman-99
"Surefire Stuff All The Way." ... " !!!

Fantastische Actie-Thriller (spionagefilm) !!! "Firefox" is een unieke combinatie van ondraaglijke suspens en oogverblindend visueel vuurwerk. Niet verwonderlijk wanneer de speciale effecten verzorgd worden door John Dykstra, die zijn werk voor "Star Wars" met een Oscar bekroond zag. Een meeslepend spektakel, met de legendarische Clint Eastwood aan de stuurknuppel.
Ik ben een grote fan van Clint Eastwood zowel als acteur en regisseur. Clint Eastwood heeft al veel verschillende rollen op zijn naam ..., Eastwood deze keer in het koude-oorlog tijdperk en weer zet hij deze rol schitterend neer ! De vliegtuig scènes zagen er nog bijzonder gelikt uit ... en zorgde ervoor dat ik echt op het puntje van mijn stoel zat ... zelfs na deze heropfrissing !

avatar van Beertje45
Na een sterk eerste halfuur zakt de film in. De special effects waren niet bepaald goed, laat het dan nog een film van de vroege jaren 80 zijn. De capriolen in de lucht vielen best mee. Volgens mij was de Firefox toch een 'BlackBird', een amerikaans verkenningsvliegtuig? Buiten de neus lijkt de vormgeving er enorm naar.

Zeker niet de beste film van Clint Eastwood en het verhaal is misschien ook wel wat flauw. Slecht is het zeker niet en de film kijkt zich ook lekker weg. Ook het einde (scène in het vliegtuig) mocht er wel wezen en was zelfs boeiend. Maar goed Clint Eastwood heeft in veel betere films meegespeeld (met name in de jaren 60 en 70) en dit is niet meer of minder dan een tussendoortje met hem.

Aardige film waarin een Amerikaanse gevechtspiloot de opdracht krijgt een nieuw Russisch vliegtuig te stelen. De eerste helft begint als een ietwat langdradige spionagethrilller. De tweede helft bevat de meeste actie en spanning. Soms een beetje storend dat de Russen ook Engels spreken. Zeker niet de beste van Clint Eastwood, maar vermakelijk genoeg voor 3.0 sterren.

avatar van blurp194
Heerlijke film.

Sowieso al door het nostalgische koude-oorloggebeuren, waar eigenlijk wel duidelijk was dat de technologische voorsprong van het Westen enorm was, was er toch ook altijd de angst dat de Russen slimmer zouden zijn. En hier wordt dat gegeven erg goed uitgewerkt - en ook redelijk nauwkeurig naar het boek, al moet ik zeggen dat het minstens dertig jaar geleden is dat ik dat las. Heeft toch wel wat indruk achtergelaten.

Erg sterk ook is de heerlijk monomane manier waarop de film het verhaal vertelt. Gewoon eerst een uurtje spionnengedoe, en daarna een uurtje vliegen. Zonder overbodige afleiding, geen zijplotjes, geen nodeloos gewauwel tussendoor. De scene waarin Clint naar het vliegtuig loopt is me ook altijd bijgebleven.

Dat het verhaal dan hier en daar wat tekort komt in de geloofwaardigheid, tjsa. Niet echt iets om je druk over te maken, vind ik. Wel jammer dat het gebruik van de talen zo slordig is - in die andere late-koude-oorlog-film, The Hunt for Red October (1990) was dat dan toch net een tikkie mooier.