The Enforcer (1976)

Actie / Misdaad

geregisseerd door James Fargo
met Clint Eastwood, Tyne Daly en Harry Guardino

Detective Harry Callahan, net gerehabiliteerd bij de afdeling moordzaken, nadat hij berispt werd vanwege gebruik van onorthodoxe methodes in een zaak rond een roofoverval, bevindt zich in de situatie dat hij moet werken met de agente Kate Moore. Er wordt verband gelegd tussen een aantal moorden en een terroristenbende, geleid door Bobby Maxwell. Men ontvangt via een bandopname de eis van een organisatie 'The Peoples Revolutionary Strike Force', om 1 miljoen dollar te betalen, ter behoud van de totale vernietiging van de stad. Callahan komt met Big Ed Mustapha, leider van een groep militante zwarten overeen, dat de laatstgenoemde informatie zal inwinnen over Maxwell.

avatar van FlorisV
Snapt iemand waarom Callahan die bazooka aan de burgermeester overhandigt op het einde? Dezelfde bazooka als waarvan ze eerder een demo kregen? Was die betrokken in een complot? Maar hoe dan?

avatar van Boneka
Prima derde deel Film begon gelijk goed met wat lekker humor en daarna lekkere actie. Vond ook zijn nieuwe partner Tyne Daly een prima rol spelen. Wel van die tijd. Een vrouw die er natuurlijk niks van kan, maar later haar dienst bewijst. Natuurlijk nogal neergezet als een stereotype, maar verder zeker okay. Van haar de laatste tijd niets meer gezien. Wat ik minder vond aan de film zijn de "boeven" Die zien er vaak zo klunzig uit. Duidelijk geen Die Hard vergelijking. Dirty Harry is vooral vaak luchtig gefilmd. Dat geldt ook voor de jazzy muziek die er bij mij ook vaak niet ingaat. Beelden waren dit keer erg mooi en goed gefilmd. Verassend triest eind trouwens.

TMP
Minste film in de Dirty Harry reeks. Een zwak plot dat nergens weet te boeien of overtuigen. Harry Callahan wordt bovendien opgescheept met een niet al te overtuigende partner. Eastwood acteert wederom best aardig, dat maakt het nog wel het aanzien waard.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch iets minder, al weten ze er sowieso weer een echte Dirty Harry film van te maken. De opening bvb is al meteen een goeie start. Ik stelde me bij de nieuwe vrouwelijk partner van Dirty Harry toch wel wat vragen over politieke correctheid. Dit zou nu niet meer kunnen lijkt me. Langs de andere kant is Dirty Harry altijd kwaad op iedereen, wie dat ook mag zijn. Ik had trouwens het beeld van Eastwood dat die zeer rechts is (steun aan Trump, liefhebber van wapens), maar komt anderzijds wel op voor homorechten en is evengoed rechtvaardige tegenover vrouwen. Gelukkig maar!

Regisseur James Fargo in zijn debuutfilm en de film mist toch net die vaart uit de vorige films. Het bekendste dat hij nadien gedaan heeft is de tv-serie The A-Team. Maar met Eastwood aan boord (die ondertussen al een pak ervaring als acteur en zelfs al even als regisseur heeft opgebouwd) wordt de film toch de juiste richting in gestuurd.

The Enforcer mist de charme van de twee eerste films, maar is best wel de moeite. Het doet wat je kan verwachten van een Dirty Harry film. Daar kan ik zeker mee leven.