The Enforcer (1976)

Actie / Misdaad

geregisseerd door James Fargo
met Clint Eastwood, Tyne Daly en Harry Guardino

Detective Harry Callahan, net gerehabiliteerd bij de afdeling moordzaken, nadat hij berispt werd vanwege gebruik van onorthodoxe methodes in een zaak rond een roofoverval, bevindt zich in de situatie dat hij moet werken met de agente Kate Moore. Er wordt verband gelegd tussen een aantal moorden en een terroristenbende, geleid door Bobby Maxwell. Men ontvangt via een bandopname de eis van een organisatie 'The Peoples Revolutionary Strike Force', om 1 miljoen dollar te betalen, ter behoud van de totale vernietiging van de stad. Callahan komt met Big Ed Mustapha, leider van een groep militante zwarten overeen, dat de laatstgenoemde informatie zal inwinnen over Maxwell.

avatar van Betamax
Vond hem prima.
Echt weer de Clint Eastwood aanpak.

De combinatie Clint & Tyne werkt ergens wel, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat men hem een vrouwelijke partner heeft gegeven om wat meer politiek correct te zijn (de makers van de film, in de film zelf is het overduidelijk dat dit zo is). De oneliners zijn nog aanwezig en enkele actiescenes overtuigen goed, maar alles bij elkaar vind ik (helemaal door de domme hippieschurken) de film niet zo sterk als zijn voorganger Magnum Force.

Dit neemt niet weg dat Clint zich weer van zijn beste kant laat zien en de film verder gewoon een zeer vermakelijke actiethriller is.

avatar van mnrk
That's mighty white of you !!

Een prima 3e Dirty Harry met weer een uitstekende Clint Eastwood.

De oneliners waren prima aanwezig in dit deel en ook Tyne Dyle speelde een prima rol als de nieuwe partner van Callahan.

Ook de actie was weer genoeg aanwezig..net zoals de hele setting in San Fransisco.

Op naar "sudden impact"

Aardige film maar minder dan de voorgaande films, deze was ook een stuk korter dan de voorgaande films. Ik vond deze film persoonlijk wat minder kleurrijk en frivool dan de vorige. Ook was hij minder boeiend en het leek of Clint Eastwood speelde op de automatische piloot. Ook de nieuwe partner Kate Moore (gespeeld door Tyne Daly) van Harry vond ik minder dan de vorigen. De scene in het bordeel met de opblaaspop was overigens hilarisch.

avatar van brabusRUS
Marvelous

Heerlijke film zoals altijd van Clint Eastwood.

avatar van mrwhite
duidelijk veel minder dan de twee vorige dirty harry films.de film mist de sfeer van de vorige en ook het verhaal is stukken minder.

hopelijk is "sudden impact" veel beter.

avatar van 606
Aardige film en een sterke clint.
Prima actie.

3,5 ster

avatar van Spetie
Derde deel in de Dirty Harry reeks en hoewel nog steeds vermakelijk, toch wel een stukje minder dan de eerste twee delen. Het verhaal is wat meer standaard en kent wat minder mysterie en memorabele scènes dan de eerste twee. De koppeling van Harry aan een vrouw vond ik uiteindelijk ook niet zo geslaagd, al overtuigd ze richting het einde van de film op een gegeven moment wel. Eastwood zelf doet het wel weer goed met zijn typische oneliners en Dirty Harry is en blijft gewoon een leuk personage om te zien. De mooiste scène zit aan het einde, als Eastwood met een of andere bazooka de bendeleider uit een toren knalt. Erg mooi om te zien en op naar het vierde deel in de reeks.

avatar van chevy93
Marvelous...

Deel 3 van de uitstekende Dirty Harry-reeks.
Net zoals de eerste twee delen begint hij heel goed. De 'spannende' actiescènes en uiteraard weer wat gijzelingen.

De catchy basdeuntjes na de gijzelingen en tussen de scènes door is ook hier aanwezig en wordt (wederom) perfect gebruikt. De one-liners spatten weer van het scherm af en zijn minstens net zo goed als in deel 1.

Dan zakt de film in en de one-liners gaan weg en het verhaal wordt zwakker. Je weet allang hoe het afloopt en de actiescènes zijn ook niet echt meer zo sterk. Daar waar ik een uitstekend plot had verwacht, kwam er een mager einde. De film had heel veel potentie, maar zakte steeds verder in.
Gelukkig hebben ze de film niet de lang gemaakt, want anders zou mijn cijfer niet zo positief geweest zijn.

Het blijft natuurlijk een goede reeks en vervelend eigenlijk niet.
3,5* (vooral door het begin)

Oh ja, ik had nog wel even een hilarisch momentje toen hij die boef neerschoot met de L.A.W.S., wat zag dat er slecht uit (qua graphics)!

avatar van bob de niro
clint eastwood is gewoon geweldig in dit soort rollen!weer 3,5* voor dirty harry

avatar van Jonesy
Goeie dirty harry. Het verhaal is niet zo interessant als zijn 2 voorgangers maar Harry en partner zijn lekker op dreef. Een aantal echt memorabele scenes zoals hoe Harry een geizelling oplost

avatar van aburex
Prima maar soms soms wat ouderwets, maar Clint "Dirty Harry" Eastwood maakt veel goed.

avatar van m1chel
Heerlijke Dirty Harry film, mooi hoe ze er vroeger met zo`n script mee weg kwamen. Weer vol genoten hier.Clint for President met 4 sterren.

De vreemde eend in de bijt? 2.00 (2.10)
De sleet komt er aardig op te zitten, met dank aan het inspiratieloze script, de zoveelste prutser die in de regisseursstoel is neergezet, en de zwakke vrouwelijke tegenspeelster van Eastwood, die werkelijk helemaal niets klaarspeelt. Een even logische als onbeholpen keuze, want men heeft zich vergeten af te vragen of het de film vooruit zou helpen. Waar Eastwood in de twee voorgaande producties de eer hoog wist te houden, is dat nu veel minder het geval en dat heeft direct zijn weerslag op de film. Er is weinig actie, vele oninteressante dialogen passeren de revue en de one-liners komen niet veel verder dan een keer of zes ‘marvelous’. Hopelijk gaat het niet nog verder bergafwaarts, want dan komt deze reeks in regionen terecht waar het helemaal niet thuis zou moeten willen horen.

avatar van The One Ring
Een toch wel flinke stap achteruit voor de reeks. Al merkte ik daar in de eerste helft niet veel van. Daar bleven de leuke one-liners en vermakelijke actiescènes komen. De eerste paar moorden van de schurken zijn leuk opgebouwd en het is altijd leuk om te zien hoe Harry een winkeloverval stopt of een groentje die inspecteur wil worden ondervraagt. Helaas valt het in de tweede helft op dat de hoofdschurken eigenlijk slecht uitgewerkt zijn en lang niet zo'n waardige tegenstanders zijn dan die in de vorige twee delen, waarin ik in beide gevallen het gevoel had dat Harry tegenover gelijken stond. Ook had ik zoals wel meer hier weinig met Daly als Eastwoods partner. Ze was wel érg groen, met die belachelijken hakken als dieptepunt. Dat ze die nog aanheeft op het moment dat ze een goede agent is zegt alles over deze film. Ook de climax valt tegen. De schurk wordt wel erg makkelijk verslagen. Zonder een echte confrontatie vlucht de bad guy een toren in (?), laat hij de burgemeester veilig achter op een lagere verdieping (?) om neergeschoten te worden door Eastwood met een handbazooka (op zich leuk, maar onbevredigend op deze manier). Jammer, want de reeks blijft lekker hard en cynisch bij tijden, waardoor het blijft vermaken.

avatar van Jack Sparrow
Matig vervolg. Zwak script en de vrouwelijke collega van Callahan werkt voor geen meter. Is eerder irritant. Enkele sterke losse scènes(overval winkel) maken de film tot nog enigzins de moeite waard.

Ik moest aan Gagney en Lacey denken... De uitvoering is ongeveer gelijk, als van een gemiddelde vermakelijke tv detective dus. Nog geen cijfer, want ik heb 't niet kunnen afkijken.

avatar van dutchtuga
Weer een erg fijne Dirty Harry-film, waarin Clint Eastwood opnieuw de show steelt. Heerlijk toch hoe je hier als kijker niet voor de gek wordt gehouden en het geweld gewoon rauw en direct in beeld verschijnt. The Enforcer is eerlijke cinema, die minder goed uitgewerkte bad guys kent, maar daardoor niet minder genietbaar is.

avatar van DragQueen
Uitstekend derde deel uit de Dirty Harry reeks. Clint Eastwood zit weer erg goed in zijn rol. En zorgt weer voor het nodige cynisme, en de oneliners. Ook met de geboden actie zit het weer goed, en alles is prima in beeld gebracht. Het verhaal steekt daarbij ook weer goed in elkaar, en die heerlijke 70's sfeer is ook geweldig. Tyne Daly zit verder ook goed in haar rol als nieuwe partner van Callahan. 3,5 Ster.

Driello
Redelijk maar toch wel al eens stuk minder dan deel 1. De rol van Tyne Daly (vreselijke actrice) is ontzettend stereo-type en stoort meer dan dat het een aardige aanvulling is. Daarnaast is het natuurlijk ook nogal een sexistische rol...... En dan die bandietenbende. zo ontzettend fout, met di bandana's, die leger-vechtjassen en die leuzen ('for the people'). Dat was dan wel weer heel erg grappig (al was dat zo wellicht niet bedoeld...........).

avatar van AmazingPP
Matige film, net gezien vanaf Blu Ray. Ik moet er wel even bij zeggen dat het is alsof de film gisteren geschoten is, zo helder en scherp staat hij op Blu Ray. Afgezien van de kledij, de auto's en de muziek (alhoewel, retro??) natuurlijk! Maar qua film vond ik het zeker niet de beste Harry uit de reeks. 2,5 *

avatar van RuudC
Het gaat me te ver om de Dirty Harry-reeks klassiekers te noemen. De eerste zou je er nog wel onder kunnen scharen. Dat neemt niet weg dat de vervolgdelen tot zover erg vermakelijk zijn. Waar zouden we toch zijn zonder onze politiek incorrecte vriend? Onze arme, onbegrepen Harry Callahan moet nota bene met een vrouw samenwerken en hulp vragen bij (semi)militante negers. De immer geweldige Clint Eastwood heeft er zo te zien wel lol in. The Enforcer is een traditionele politiefilm die zich op slechts 1 vlak onderscheidt. En dat is natuurlijk Dirty Harry, die met zijn actie, politiek incorrecte humor en daden de helft van de vermaakwaarde aanlevert.

avatar van Black Math
Een stijgende lijn, want ook deze film uit de Dirty Harry reeks is weer beter dan de vorige, zij het met een wat kleiner verschil.

In zekere zin is ook deze film weer een kopie van de eerste. Waar Harry in de eerste film een bankoverval voorkomt en in de tweede film een vliegtuigkaping, allebei de keren op onorthodoxe wijze, wordt nu op een soortgelijke manier een gijzeling in een winkel beëindigd. Waarna overgegaan wordt op een grotere zaak waarbij een superieur niet bepaald meewerkt. Ook hier weer een hoop cynisme gepaard met de nodige oneliners, dit keer vooral op vrouwen gericht. Ik kan er wel om lachen.

Waarom deze film uiteindelijk wat beter aanvoelt is enerzijds omdat de film compacter is, zodat het punt van verzadiging relatief later komt, en anderzijds omdat de muziek het beste is van de drie films uit de reeks die ik nu gezien. Die achtervolgingsscène was filmisch verre van bijzonder, maar die muziek maakte het toch het hoogtepunt van de film.

Toch is er een puntje te noemen waarin de tweede film de betere was, namelijk in de antagonisten. Die waren hier toch wat kleurloos, misten een beetje profiel. Enigszins hand in hand daarmee voelde het plot ook wat minder. Dus nog niet de Dirty Harry films die in elk opzicht de beste van de reeks is. Maar ik ben benieuwd naar de volgende delen. Nog iets beter, en dan ligt een halfje extra in het verschiet. 2*.

avatar van Vinokourov
Het hoogtepunt van dit Dirty Harry-deel vindt halverwege plaats: een achtervolging per voet ondersteund met jazz-muziek en waar je een lange adem moet hebben. Echt geniaal en grappig! Sowieso was er meer humor in dit deel te vinden. Het heeft deels te maken met Clint Eastwood immer droge voorkomen, maar ook met zijn vrouwelijke buddy, die maar weinig nuttigs toevoegt trouwens. Hierna zwakt de film wel weer wat af, al mag de climax op Alcatraz er zijn!

avatar van blurp194
Marvellous.

Harry tegen de achtergrond van het einde van de jaren-70, overheerst door emancipatie, discriminatie, hippies, en terreurgroeperingen. Geen probleem voor onze held, hij heeft voor al deze fenomenen een passend antwoord klaar en groeit nog verder in zijn menselijkheid dan in deel twee al. Het gebrek aan een mooie speech in deel twee wordt nu opgevuld door een nieuw stopwoord: Marvellous. Maar dan wel zo uitgesproken dat dat een heel boekdeel spreekt. Voor de badguys in dit deel heeft onze held weinig woorden, hij laat liever zijn blaffer spreken.

De wat tijdsgedreven en hier en daar krampachtige toevoeging van Tyne Daly aan het DH-universum heeft me indertijd nogal geirriteerd, nu kijk ik daar anders tegen aan. Overheen gegroeid, misschien - of misschien is het dat ik ondertussen zelf wat vrouwvriendelijker geworden ben. Ze doet het tenslotte best goed - beter eigenlijk dan de meeste van haar voorgangers in de rol van Harry's partner. Niet het meest gezonde baantje dat je hebben kan.

Het verhaal is deze keer vooral een voortzetting van de stijl van de vorige film - even een herhaling van hoe Harry met zijn werkgever omgaat, dan een ludiek lompe actie om zijn karakter even te herbevestigen, en dan over tot de zaak van de dag die uiteindelijk zijn beslag krijgt in een gewelddadige afrekening op een mooie locatie. Alcatraz kon toen nog. Nu niet meer, dat is veel te afgezaagd geworden, zoals eigenlijk vrijwel de hele stad. De locaties in San Francisco zijn na dit deel dan ook wel zo'n beetje op. Daarmee logisch dat deel vier de actie verplaatst naar een dorpje aan zee.

Dit deel is voor mij eigenlijk het minste van de serie. Te weinig vernieuwing ten opzichte van de eerste twee delen, meer het uitmelken van de ondertussen gevestigde stereotypen dan dat er iets nieuws bij komt. Wel weer goeie bad guys, en veel sterke karakters in de bijrollen. Maar dat hadden de politieseries van toen ook meestal wel.

ipman-99
"For $75, you get to make it with a rubber dolly!" ... " !!!

Heerlijk 3-de deel (Heropfrissing) ! Emoji!!! 'Dirty Harry 3' aka 'The Enforcer' van
James Fargo is alweer een voltreffer die ik voor de zoveelste keer aan een
heropfrissing onderwerpten ! Clint Eastwood is gewoon gemaakt voor dit
soort charismatische rollen, maar dat de beste man ook meer in zijn mars heeft
moge wel duidelijk zijn als je Clint Eastwood zijn 'loopbaan' bekijkt !
Dat Harry Callahan zich ergert in zijn oversten komt ook hier weer ruimschoots
aanbod, zeker wanneer zijn oversten hem dan op de koop toe ook nog eens
een vrouwelijke collega aan de hand doen !
Coole muziek, actie, oneliners, schurken en een beetje vrouwelijk schoon,
maken van deze Actiefilm uit 1976 weer een zalige rit !
P.S Een bewakingsagent in dit soort genre films stelt echt niet veel voor e zeg !

avatar van John Barry
The Enforcer vind ik een redelijk goede film.

Waar ik in Magnum Force de actie goed vond en de film soms een beetje te langdradig is dit bij The Enforcer eigenlijk omgekeerd. The Enforcer kijkt een stuk lekkerder weg dan zijn voorganger, maar de actie is dan wel weer wat minder. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik de actie in The Enforcer slecht vond. De actie scenes zijn best wel goed. Vooral de laatste scenes in Alcatraz vond ik leuk gedaan. Al zag je hier ook dat hier meer uit te halen viel. De vijand laat zichzelf net wat te makkelijk uitschakelen. ( ik snapte ook niet helemaal waarom hij nu die toren in vluchtte, leek mij niet echt een logische actie )

Clint Eastwood acteert in deze film weer geweldig. Eastwood heeft weer een aantal erg goede scenes. Geweldige scene bijvoorbeeld aan het begin als Harry op een eigenzinnige wijze een gijzeling weet op te lossen. De scenes dat Harry ruzie heeft met superieuren zijn ook vermakelijk.

De muziek in deze film is helaas niet van Lalo Schifrin die de vorige twee delen deed. Jerry Fielding zorgt voor de muziek in deze film en hij levert goed werk. Toch vond ik de muziek wat minder dan in de vorige twee films in de reeks.

Het acteerwerk van Eastwood is zoals al eerder gezegd goed. De rest van de cast doet het duidelijk wat minder maar iedereen acteert wel naar behoren. Ik stoorde mij niet aan de vrouwelijke collega van Eastwood. Ik vond ze samen eigenlijk wel een leuk duo vormen.

Al met vind ik The Enforcer een goede film. Over het geheel genomen niet beter of slechter dan Magnum Force, maar ook The Enforcer vind ik niet zo goed als de eerste Dirty Harry film.

3,5 ster voor deze film

avatar van missl
Redelijk saaie Eastwood film, hier had ik meer van verwacht. Verhaal is simpel en Eastwood speelt op de automatische piloot.

avatar van Hendrick99
Een beetje vreemde eend in de bijt. Weliswaar weer de nodige hoeveelheid criminaliteit en geweld, maar ook af en toe een stevige politieke lading. Ook de humor ontbreekt niet in sommige scènes. Toch zeker niet de beste film uit de sequel, naar mijn mening.
Zijn vrouwelijke tegenspeler Tyne Daly zou later een grotere bekendheid krijgen door de serie Cagney & Lacey. Ook schitterde zij o.a. in enkele afleveringen van Columbo.
Ik houd het op een magere 3.

avatar van loneranger
Een snelle en ietwat simpele Dirty Harry film. Desondanks is het leuk Eastwood weer te zien strooien met zijn snedige en cynische oneliners. Ook Daly doet het niet slecht als zijn vrouwelijke sidekick.

avatar van FlorisV
Snapt iemand waarom Callahan die bazooka aan de burgermeester overhandigt op het einde? Dezelfde bazooka als waarvan ze eerder een demo kregen? Was die betrokken in een complot? Maar hoe dan?

avatar van Boneka
Prima derde deel Film begon gelijk goed met wat lekker humor en daarna lekkere actie. Vond ook zijn nieuwe partner Tyne Daly een prima rol spelen. Wel van die tijd. Een vrouw die er natuurlijk niks van kan, maar later haar dienst bewijst. Natuurlijk nogal neergezet als een stereotype, maar verder zeker okay. Van haar de laatste tijd niets meer gezien. Wat ik minder vond aan de film zijn de "boeven" Die zien er vaak zo klunzig uit. Duidelijk geen Die Hard vergelijking. Dirty Harry is vooral vaak luchtig gefilmd. Dat geldt ook voor de jazzy muziek die er bij mij ook vaak niet ingaat. Beelden waren dit keer erg mooi en goed gefilmd. Verassend triest eind trouwens.

TMP
Minste film in de Dirty Harry reeks. Een zwak plot dat nergens weet te boeien of overtuigen. Harry Callahan wordt bovendien opgescheept met een niet al te overtuigende partner. Eastwood acteert wederom best aardig, dat maakt het nog wel het aanzien waard.