The Dead Pool (1988)

Alternatieve titel: Dirty Harry in The Dead Pool

Actie / Misdaad

geregisseerd door Buddy Van Horn
met Clint Eastwood, Patricia Clarkson en Liam Neeson

Dankzij Harry Callahan komt een gangster in de gevangenis, maar plaatst zichzelf door deze actie als achtste naam op een dodenlijst (Op deze lijst staan eigenlijk alleen maar beroemdheden maar wanneer Callahan erop komt wordt het pas interessant). Mensen mogen inzetten op wie ze denken dat het laatste in leven zal zijn. Eén van de spelers is een horror-regisseur. Een rockster in zijn film staat op de lijst en sterft op de set.

avatar van m1chel
Niet het beste verhaal van alle Dirty Harry films, maar ik vond deze wel de meest amusante van allemaal. Grappig dat kleine rolletje voor Guns 'n' Roses. Heerlijke over the top aktie en dan ook nog met Clint, wat wil je nog meer. En ik ben het helemaal met erik1677 eens... Het enige minpuntje van deze film is dat het de laatste is.

Eastwood onwaardig: 1.50 (1.60)
En weer moet Eastwood het doen met een rampzalig script, dito regisseur en een handvol afgezaagde one-liners waar het beste zo langzamerhand ook wel eens af is. Wat me echter het meeste bevreemd is het feit dat Eastwood weer heeft meegewerkt, want ik vind hem juist helemaal niet iemand die een rotsvast concept tot in den treure tracht uit te melken. De rest van de cast voegt zoals gewoonlijk niets toe en heeft Eastwood weer afstand gedaan van de regisseurstroon. De schier onbekende Buddy Van Horn, Joost mag weten waar men zo iemand nu weer vandaan haalt; geeft de film dan ook het laatste zetje richting de vergetelheid. Een nieuw vervolg zou er niet meer komen, maar tot die conclusie had men beter na deeltje twee al kunnen komen.

avatar van DragQueen
Niet de sterkste uit de reeks, maar de actie is vermakelijk, en maakt een hoop goed. en Eastwood speelt zijn rol als de norse Callahan weer erg overtuigend. het verhaal is verder beneden niveau, en heeft niet veel om het lijf. maar de kenmerkende belevenissen van Callahan maken een hoop goed. 2,5 ster.

avatar van dionj
Veruit de minste Dirty Harry, waar in de andere delen de harde jaren '70 sfeer heerst. Is deze film wel erg braaf jaren '80. Daarnaast boeied het verhaal niet en zijn met name Liam Neeson en het Aziatische hulpje erg matig. Ook het einde is een een beetje over de top. Clint Eastwood maakt veel goed, er zijn ook een aantal spannende scenes. Hierdoor kom ik uit op een 2,5*

avatar van gondwana
De tand des tijds was deze film fataal

Toch weer een goeie, ouwe, gezellige film naar mijn mening. En Eastwood blijft super!

avatar van thunderball
Weertenaar schreef:
Eastwood onwaardig: 1.50 (1.60)

Van Horn was jarenlang stuntman en/of coordinator bij verscheidene Eastwoodfilms en werd gepromoveerd tot regisseur.
Hij heeft een aantal films van Eastwood gemaakt waaronder het succesvolle vervolg op Every which way but loose (die film met die aap), maar ook het afgrijselijk slechte en veelste langdurende Pink Cadilac.

rayman
De minste van de verder toch hele goede Dirty Harry reeks.
DH1 ..5.0*
DH2 ..4.5*
DH3 ..4.0*
DH4 ..4.0*
DH5 ..3.0*

avatar van Beertje45
Best goed vervolg van de Dirty Harry reeks. Clint word een dagje ouder, maar blijft nog steeds de koele, keiharde smeris met glans vertolken. Matige rol voor Liam Neeson, jammer, het is één van mijn favoriete akteurs. Jim Carrey is dan weer net niet één van mijn favorieten, maar zijn kortstondig aantreden vond ik indrukwekkend. Een heel aardige sterfscene gaf hij ook ten beste. De scene's met het radiogestuurde wagentje waren dan wel weer ongeloofwaardig, maar wist toch onbedoeld op mijn lachspieren te werken. Ook de afrekening met het harpoengeweer vond ik nogal dom gevonden. Harry maait tegenstanders weg met zijn Magnum 44.

avatar van Spetie
Het vijfde, laatste, maar ook minste deel van de Dirty Harry serie.

Clint Eastwood speelt wederom de rol van de schofterige Dirty Harry, maar lijkt soms wel meer routinematig te spelen, al is dat op zich ook weer niet zo vreemd in een zoveelste deel. Het is echter vooral het script dat deze keer niet zo heel goed in elkaar steekt. Er zitten een aantal plotwendingen in, die niet altijd even logisch en geloofwaardig lijken. en op zijn minst opmerkelijk zijn te noemen. Ook de oneliners en dialogen zijn van een iets minder niveau. Het is aan dat soort zaken te merken, dat de koek voor de reeks hierna ook wel duidelijk op was.

Gelukkig heeft the Dead Pool ook nog wel vermaak te bieden. Vooral de actiescènes mogen er nog best zijn. De scène, waarbij Harry en zijn partner worden achtervolgd door een radiografisch bestuurbaar autootje met explosieven, is het hoogtepunt van deze film, aangezien de scène ook op een erg mooie en dynamische wijze gefilmd is.

Een redelijke afsluiter dus. Een paar leuke momenten, maar een niet al te sterk script en iets teveel ongeloofwaardige momenten trekken de boel net teveel naar beneden helaas.

Melvin Udall
Clint volledig op de auto-pilot, geen flair. Matige regie. Uitschieter is de scene met het afstand bestuurbare speelgoedautootje. Verder nogal wisselvallig wat het personage Harry Callahan geen goed doet.

avatar van frolunda
Het plot is niet al te sterk maar verder toch een vermakelijke film.Clint Eastwood is prima en de actie okee.De scene met het speelgoedautootje is leuk maar volgens mij kwam zo iets al eerder voor in Runaway (1984) met Tom Selleck.

avatar van dutchtuga
Laatste deel uit de zeer stabiele Dirty Harry reeks en net zo goed als zijn drie voorgangers. Eastwood is weer ijzersterk, al mist hij hier een iconische quote of shot. Desalniettemin is de plot zeer fijn, ik wou dat die Peter Swan films echt waren, en neigt ook dit deel, net als de voorganger, weer een beetje naar horror. Jammer dat er niet meer Dirty Harry films zijn gemaakt.

ramonbrenda
redelijke film voor een keertje maar lang niet de mooiste film van clint eastwood 2 sterren waard vind ik

avatar van Black Math
Niet de zwakste uit de reeks, dat was voor mij de voorganger Sudden Impact, maar ook zeker niet sterk.

Een probleem van deze film is dat er gebruik gemaakt wordt van acteurs en muziek waarvan de status enorm is gegroeid, terwijl de status van deze film vrij klein is gebleven. Allereerst het gebruik van Guns N' Roses. De band was volgens mij toen net doorgebroken, maar nu denk ik: "Hee hier danst iemand heel raar op de muziek van Guns N' Roses en moet suggereren dat hij de zanger is." Vervolgens kijk je goed en zie je dat die idioot Jim Carrey is, waardoor de scène helemaal ongeloofwaardig wordt. Dat is nou iemand die ik totaal niet zou associëren met die muziek.

Verder een belangrijke rol van Liam Neeson, maar die weet ook totaal niet te overtuigen. Dan steekt het toch wel schraal af vergeleken met wat ik me herinner van later werk. Enkel Clarkson en Eastwoord doen het wel aardig doch ook niet geweldig. Eerste weet charme uit te stralen, Eastwood heeft een aantal aardige oneliners, maar is ook weer niet zo scherp als in latere films. Het plot weet meer te boeien dan dat van de vorige film, er wordt aardig gebruik gemaakt van het onzichtbaar houden van de dader, maar als hij in beeld komt valt hij helaas wel door de mand als een erg zwak personage dat geen angst weet in te boezemen.

Qua muziek valt het vooral op dat de funk is ingewisseld voor meer jaren 80 muziek. Vind ik toch wel jammer. Visueel wederom verre van geweldig, hier ook een aantal donkere scènes, maar de entree van Eastwood bij de eindscène heeft wel enige coolness. Qua actie was de toevoeging van de Chinees wel aardig, ineens kung-fu. Spectaculairste is de achtervolging met de radiografisch bestuurbare auto. Grappig bedacht, maar uiteindelijk is het niet meer dan een aardige gimmick.

De reeks zit erop, en is helaas toch stukken zwakker dan ik me kon herinneren. Voor dit deel 1*.

avatar van blurp194
De laatste Harry.

Deze film lijkt wel een veel groter budget gehad te hebben dan de vorige delen. Alles ziet er net een tikje verzorgder en mooier uit. Er spelen ook veel acteurs mee die toen nog niet echt bekend waren, maar dat later wel zouden worden - Neeson, Carrey, en de mooie Clarkson. Erg jong allemaal nog. Of is het misschien dat Harry in dit deel duur uit eten gaat waardoor het me de indruk van een groter budget geeft.

Het verhaal is naar mijn smaak wel een beetje overdreven hip. Past niet echt in de sfeer van de eerdere Harry-films, en als je ze meteen na elkaar kijkt valt dat des te meer op. Net als het neppe accent van Neeson, dat valt ook op. Maar aan de positieve kant is er dan weer de spectaculairste achtervolging met auto's ooit, misschien ook wel wat overdreven hip en over the top, maar wel erg mooi gedaan en best spannend ondanks dat het wel een vrij kolderiek gebeuren is.

Dat kolderieke ligt overigens wel wat over het hele verhaal heen. De bad guy wil ook maar niet echt eng worden, dit is meer een film voor lachstuipen dan voor echte spanning. Mijlenver verwijderd van de grimmige sfeer van deel een, en eigenlijk dichterbij de latere Lethal Weapon films dan bij de eerste Harry.

De echte spanning lijkt dan ook meer tussen Eastwood en Clarkson te zitten, en dat loopt ook als een soort rode draad door het verhaal heen. Gelukkig zijn de beide acteurs wel goed op dreef, en straalt er van Clarkson ook wel wat af dat die spanning geloofwaardig maakt. Aan Harry zie je zoiets natuurlijk niet, die blijft zichzelf.

ipman-99
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one. " ... " !!!

Fantastisch Vijfde en laatste deel (Heropfrissing) !!! 'The Dead Pool' is het laatste deel
van de Dirty Harry films. We zijn ondertussen 1988 ... en we zien in kleinere rollen
Jim Carrey en Liam Neeson opduiken. Clint Eastwood geeft opnieuw op een coole
en vermakelijke manier een heerlijke performance af als Harry Callahan.
Opnieuw heerlijke jaren '80 sfeer en actie ... met onvergetelijke scènes !
Denk maar bv aan de achtervolging met dat 'speelgoedwagentje' ... , zoveel speelgoed
zal er ook weer niet aan zijn !
Onvergetelijke Quotes/oneliners ... 'Do You Have Kids?' ... 'NO'! 'Lucky For Them' !
Als kind (toen ik deze film voor het eerst zag) ... was en bleef een 'harpoen' nooit meer
hetzelfde ... ! Heerlijke Actiefilm en een waardige afsluiter van een schitterende
franchise waar ik enorme grote fan van ben ! Heerlijke Quotes ... 'Where's Rook?' 'He's
Hanging out Back There' !
Nog een Quote/oneliner om af te sluiten ... 'You Want To Play The Game, You'd Better
Know The Rules, Love' @ Harry Callahan !

avatar van Toontje G
Had al eens betere gezien.

avatar van Movie Jim
Ik vond dit wel een goeie laatste Dirty Harry film.
Clint Eastwood wordt ouder je ziet het
maar het blijft geweldig om er naar te kijken

avatar van Gang_Star
Leuke afsluiter van de Dirty Harry reeks, alhoewel het verhaal je eerder doet denken aan een film uit het horror en/of thriller genre. Maar dat neemt niet weg dat de film net als de eerdere delen vermaakt. Genoeg oneliners, actie en een fijne sfeer zorgen voor een afsluiter die minder is dan eerdere delen, maar wel mag worden gezien.

avatar van FunkStarr
"We're your bodyguards". Vermakelijke Dirty Harry met Jim Carrey die zijn debuut maakt. Gortdroge humor afgewisseld met droge actiescènes, vooral op het eind. Clint acteert weereens grandioos.

avatar van Tiany
Ben een fan van Clint Eastwood, maar dit is één van de minst boeiende van al zijn films, en daarbovenop bij z'n haar getrokken....maar het blijft leuk om hem te zien acteren.

avatar van RuudC
Weer genoten hoor! Clint Eastwood is de perfecte acteur voor dit soort rollen. Ik kijk Dirty Harry dan ook niet vanwege de actie, maar het spel tussen de acteurs en alle botte opmerkingen die Clint maakt. Wat dat betreft heb ik een paar keer echt heerlijk gelachen. De manier waarop hij Janero onder druk zet, is hilarisch! Het mag dan misschien niet helemaal geloofwaardig overkomen, maar de woordkeuze is briljant. Ook hoe de suïcidale man onder druk wordt gezet: "We'll just gonna fry some marshmellows". De manier waarop Clint ontzet kan reageren is priceless.

Dit is absoluut Clint's show. Niet die van Liam Neeson (die eigenlijk weinig indruk maakt) of Jim Carrey. Jim heeft echt veel te weinig screentime. Leek me wel leuk om hem met Clint op één scherm te zien. Geinige cameo van Guns 'n Roses. Al met al een leuke aanvulling op de Dirty Harry reeks. Ik snap wel dat het hiermee afgelopen is. Er viel niet meer uit te halen, behalve box office dollars. Het is mooi zo.

avatar van FlorisV
Prima laatste Dirty Harry film met genoeg vernieuwing. Dirty Harry films zijn altijd net wat anders dan politie-of actiefilms. De actie blijft simpel, het detective werk is meestal ook zeer beperkt. De nadruk ligt meer op politiek en psychologie. Ook dit deel blijft trouw aan die formule.

Er worden kijkjes genomen in de horrorfilm-en mediawereld, met een aardige bijrol van vooral Clarkson, de eerste die lijkt op een love interest voor Callahan in de filmreeks (of ik zou Sondra Locke mee moeten rekenen uit Sudden Impact). Hier en daar nog wat psychologische diepgang die je niet meteen zou verwachten...de killer maakt misschien minder indruk dan Andrew Robinson in de eerste film maar is wel een beter uitgewerkte psycho. Verder worden herhaaldelijk vragen gesteld over hoe ver de media mag gaan. Creatief is de bizarre autoachtervolging met de speelgoedauto inclusief bom.

De nieuwe partner van Callahan zorgt voor wat luchtigheid en er wordt meteen een sneer uitgedeeld naar het onder politieke correctheid verhulde racisme van politici (Callahan is door het opsluiten van een grote mafiabaas een bekend mediafiguur geworden en ze willen goede sier maken met zijn Aziatische partner...kijk eens hoe progressief we zijn! ).

Neeson is inderdaad vlak en wat miscast in zijn rol...een chagrijnig regisseur waar iedereen een hekel aan heeft en die zichzelf als typisch miskend genie ziet, zou wat meer emotie tonen. Maar het stoort niet.

Grootste verassing is Jim Carrey als heroineverslaafde hardrocker die bij het maken van een clip een soort Axl Rose speelt (de muziek is ook van Guns & Roses!). Toen duidelijk allebei nog (net) niet bekend genoeg.

avatar van Boneka
Duidelijk de minste uit de reeks van 5. Ik begon met 3 sterren en dat geef ik deze film ook. De krappe voldoende komt omdat hij nog wel aardig begint, maar gaandeweg richting einde steeds zwakker wordt. Het beeld op deze blu ray is overigens wel het beste, maar die was in part IV ook goed. Het hele gebeuren met die pers vond ik ook niet zo interessant. Nee dit was voor mij de slechtste uit de reeks. Miste helaas zijn lekkere tekst "go ahead make my day", maar daarvoor waren er te weinig bad guys. Okay die harpoen vond ik wel een leuke op het eind. Vooral met de opmerking
die hangt daar ergens
En we zien zowaar een van de eerste rolletjes van Liam Neeson. Overigens niet zijn beste rol. Maar goed ik heb de reeks van Dirty Harry weer eens mogen bekijken!

avatar van sierrra
Waardige afsluiter van de Dirty Harry serie. Wel wat vreemd dat deze fullscreen is terwijl de rest widescreen is.

TMP
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.

Aardig sluitstuk van de Dirty Harry reeks. Een onderhoudend plot en een aardige rol voor een redelijk jonge Liam Neeson. Clint Eastwood is weer op dreef als Dirty Harry en de film beschikt over aardige dialogen en oneliners. Hoogtepunt van de film is de achtervolging met de miniatuurauto.

avatar van PEN15
Ik kon me twee dingen zo vaag herinneren dat ik haast ben gaan denken dat ik het gedroomd had. Ergens zou ik Slash en Izzy hebben zien staan op een bootje met een anker in hun handen (of iets van dien aard, iets kolossaals). Alsof ik het erbij had gefantaseerd op die setting van Ken in Streetfighter II!!

Bij het zien van de laatste Dirty Harry kan ik het eindelijk weer thuisbrengen. Hèhè, die gekke gedachte is rechtgezet. Heb ik toch die hele reeks als kind wel eens gezien, Ik kan me van die hele film bijna niets meer voor de geest halen op dat bijzondere einde na, dat tevens die andere vage herinnering betrof. Was er in de jaren tachtig soms zo verdraaid weinig op teevee dat ik dit allemaal heb gezien, want ook bij het bekijken van Sudden Impact herken ik enkel nog de ontknoping. Zelfde ervaring eigenlijk. Zodoende is het onnodig daar ongeveer hetzelfde te gaan herhalen. Dan zet ik hier er maar bij dat Clint het allemaal maar mooi mee heeft zitten, onder meer die relatie met de vijftien jaar jongere Sandra Anderson, zoals haar echte naam luidde.

Zeer vermakelijke film, maar wel de minste van de vijf Dirty Harry films.

Het verhaal was vergezocht en de scene waarin Harry in een auto zit die nota bene ONTPLOFT, en hij overleeft het gewoon... Tsja. De manier waarop dat gebeurt - de achtervolgingsscène met het autootje - is ook ongeloofwaardig. Je kan niet tegelijkertijd zelf autorijden en ook nog een RC-autootje besturen.

Het einde was daarentegen wel cool, lekker grof

Dit vind ik leuk opgemerkt. Er kan zoveel niet in die Dirty Harry films. Ze maaien met automatische geweren over die lift en dat ze alleen al op tijd kunnen wegduiken, laat staan niet geraakt worden gaat net wat te ver. Of de sluipschutter uit deel I die eventjes een doelwit opspoort dat hij even uit het oog was verloren met een zakverrekijker. Het lukt je zonder niet eens. Daarnaast het gruwelijke pak slaag waarvan hij slechts een pleistertje boven zijn neus overhoudt (en alleen nog last heeft van die steekwond). Of in deel IV dat Jennifer flink wat rake vuistslagen te verduren krijgt in het gezicht en de belager door het dak van een carrousel heen kon vallen. Dat het nu ook tussen de goofs op imdb te vinden valt verbaast me niet, ik vond dat al vreemd toen ik het in de jaren tachtig had gezien.

Ach, voor ik het vergeet. Eastwood had in elk deel sterke monologen. Van, go ahead make my day, krijg ik een brok in mijn keel. Je moet het hem echt zien zeggen. ''You're shit out of luck.'' werd in de Nederlandse vertaling getoond als "Je pist ernaast" Whahaha!