Sudden Impact (1983)

Actie / Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Sondra Locke en Pat Hingle

Detective Harry Callahan, beter bekend als 'Dirty Harry', is een moordenaar op het spoor die zijn slachtoffers op rituele wijze om het leven brengt. Hij wil de gangster absoluut inrekenen en neemt een loopje met de reglementen. Zijn oversten pikken dit niet en sturen Callahan naar San Paulo, een plaatsje ten noorden van Californië. Ook hier wordt hij niet warm onthaald. Om onverklaarbare redenen is het hoofd van de plaatselijke politie hem liever kwijt dan rijk. Dirty Harry maakt kennis met Jennifer Spencer. Zij en haar zus werden tien jaar geleden op brutale wijze verkracht.

avatar van FlorisV
Duurt wat langer dan de andere door wat zijplotjes en wat meer psychologische diepgang, met name door de (prima) rol van Sondra Locke. Net als de eerste Dirty Harry is dit weer een aanklacht tegen de wet, die niet altijd rechtvaardigheid kan bieden. Extra genietbaar doordat het zware onderwerp (verkrachting en wraak) wordt verlicht door humoristische stukjes, bijvoorbeeld met de pitbull en wat spaarzame actiescenes. Bij vlagen opvallend genuanceerd ook, het verhaal staat meer voorop.

avatar van Boneka
Beste Dirty Harry na het herzien van deel I, II en III. Deze blu ray ziet er ook het beste uit van de vier, maar dat terzijde. We beginnen met wat verhaallijntjes door elkaar heen, maar gaandeweg gaan we over naar de zoektocht van een "dader". De rol van Sondra Locke is uitstekend te noemen, maar sowieso zijn de acteerprestaties in deze Dirty Harry een stuk beter. Vooral de rol van Audrie Neenan als secreet Ray Parkins doet het goed. De film is behoorlijk geweldaardig, maar is zeker te "rechtvaardigen".

Wat minder zijn de toevalligheden, wat je wel vaker ziet in Dirty Harry. Zo lijkt Callahan een neus te hebben voor elke overvaller in de buurt. En de ontmoeting met Jennifer Spencer (Sondra Locke) is wel heel gemakkelijk gemaakt. Zetten we deze minpunten weg, blijft er een hele goede bijna thrillerachtige film over. Ik las hier ergens nog de term "horror". Moet zeggen zit ook wel wat in. Vooral de kermis entourage doet het goed in de film. Soundtrack is prima (veel meer jaren tachtig) en het slot lijkt Harry zijn cowboy hoed te hebben opzet. Prachtige silhouetten. Kortom voor mij is Sudden Impact de beste van de vier. Vanavond dan het laatste deel Death Pool.

TMP
"Go ahead, make my day"

Na een wat minder derde deel, is dit een aardig vierde deel in de Dirty Harry reeks. Een onderhoudend plot en een prima vertolking van Eastwood als Harry Callahan met wederom enkele aardige oneliners.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De minste Dirty Harry uit de reeks tot nu toe. Eastwood aan het stuur en je merkt dat het hier en daar op een western lijkt. Vooral het einde is daarin een duidelijke knipoog. Het script is op zich iets beter dan bij de vorige film, aangevuld met enkele scènes die nog eens laten zien wie Dirty Harry eigenlijk is. Maar Dirty Harry loopt wat aan de zijkant, misschien te wijten aan het feit dat Eastwood ook regisseur was? Meer dan in de vorige film loopt hij achter de feiten aan. Hij heeft geen partner, zit in Californië ver weg van zijn eigen streek, en het ontbreekt hem ook een sterke tegenspeler. Dit is de Dirty Harry film waar hij eigenlijk overbodig lijkt te zijn. Maar gelukkig doet Eastwood wel mee en het valt uiteindelijk wel mee. Enkele scènes zijn weer een plezier om zien. Maar als geheel is het resultaat toch wat minder dan we gewoon zijn. Een teken dat de franchise begint in te zakken?

Super Dirty Harry film. ik vind ze allemaal goed dus deze ook.. gewoon 5.0 ster

avatar van Hendrick99
Ooit door mij op VHS opgenomen en zo af en toe nog eens bekeken. Aanvankelijk herkende ik de film niet meteen als een Dirty Harry rolprent. Er zit ook circa 7 jaar tussen deze en z'n voorganger.
Vooral het begin vind ik ijzersterk. De moorden, uit wraak gepleegd, zijn grimmig en origineel. Voor de slachtoffers komen de afrekeningen uit volkomen onverwachte hoek. Het middelste gedeelte vind ik wat minder, maar door o.a. de bureaucratie en tegenwerking van de lokale politie, vermoedelijk wel realistisch. Het einde is daarentegen weer ouderwets spannend en apart.

Triest om te vernemen dat de knappe hoofdrolspeelster Sondra Locke inmiddels overleden is. Zij was jarenlang tevens de partner van Clint Eastwood.

Al met al toch wel een '4' waard voor deze film uit 1983.

avatar van Lovelyboy
Springen ze bij Veronica toch echt van deel 2 naar nummertje 4 wat Dirty Harry betreft.

Tja, het wordt er allemaal niet beter op. Niet alleen jaagt Eastwood op zijn toenmalige vriendin, tevens verwordt de sfeer, onder de regie van Eastwood zelf, op het kolderieke af met die hond bijvoorbeeld. De actie is dan nog wel aardig maar verder is het wat mij betreft een matige vertoning. Deze wordt op de een of andere manier als best wel goed beschouwd maar ik zou niet weten waarom eigenlijk.

avatar van kissyfur
Doet gedateerd aan, ook voor 1983. Ik vermoed dat de recensenten in 1983 dit geen vooruitstrevende film vonden. Ik heb niet alle Dirty Harry films gezien, maar het komt een beetje over als een herhaling van zetten. Volgens mij past de film beter in de jaren 70 dan in de jaren 80 qua tempo, thema, rechtvaardigheidsgevoel, humor... Jaren 80 pliesie films als Beverly Hills Cop of Die Hard of Lethal Weapon gaan daar heel anders mee om.

Ik miste ook wat spanning eigenlijk, en dat zat ‘m eerder in de regie dan in het verhaal. Bijvoorbeeld de scène met de brandende auto. Callahan zit in de penarie, gooit een overgebleven molotov cocktail, auto met baddies verdwijnt in het water... cut naar de volgende dag wanneer Calahan toekijkt hoe de auto opgetakeld wordt

Maar ja... Clint hè. Zijn oogopslag, zijn loopje... dat blijft een bepaald soort magie hebben. Maar ook daarmee redt deze film het niet. Een krappe onvoldoende.

avatar van Movie Jim
Sudden impact zakt na een uur in elkaar,
het wordt bijna saai van actie en van verhaal.
Sondra Locke speelt wel een sterke rol vindt ik die wraak neemt en begint te moorden.
De actie is redelijk aanwezig in deze film, maar na een uur kijken wordt het er niet beter op en zakt het wat in.
Goed ik geef een 3,0 voor de actie, en de sterke rol van Sondra Locke, en de coole Clint Eastwood natuurlijk .

avatar van cor1946
Gezien toen ik 36 jaar was in de bios in Rotterdam. Voor die tijd was hij goed. Nu voor 2e keer gekeken en het is allemaal zo traag. Maar hij blijf goed.