Sudden Impact (1983)

Actie / Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Sondra Locke en Pat Hingle

Detective Harry Callahan, beter bekend als 'Dirty Harry', is een moordenaar op het spoor die zijn slachtoffers op rituele wijze om het leven brengt. Hij wil de gangster absoluut inrekenen en neemt een loopje met de reglementen. Zijn oversten pikken dit niet en sturen Callahan naar San Paulo, een plaatsje ten noorden van Californië. Ook hier wordt hij niet warm onthaald. Om onverklaarbare redenen is het hoofd van de plaatselijke politie hem liever kwijt dan rijk. Dirty Harry maakt kennis met Jennifer Spencer. Zij en haar zus werden tien jaar geleden op brutale wijze verkracht.

avatar van FlorisV
Duurt wat langer dan de andere door wat zijplotjes en wat meer psychologische diepgang, met name door de (prima) rol van Sondra Locke. Net als de eerste Dirty Harry is dit weer een aanklacht tegen de wet, die niet altijd rechtvaardigheid kan bieden. Extra genietbaar doordat het zware onderwerp (verkrachting en wraak) wordt verlicht door humoristische stukjes, bijvoorbeeld met de pitbull en wat spaarzame actiescenes. Bij vlagen opvallend genuanceerd ook, het verhaal staat meer voorop.

avatar van Boneka
Beste Dirty Harry na het herzien van deel I, II en III. Deze blu ray ziet er ook het beste uit van de vier, maar dat terzijde. We beginnen met wat verhaallijntjes door elkaar heen, maar gaandeweg gaan we over naar de zoektocht van een "dader". De rol van Sondra Locke is uitstekend te noemen, maar sowieso zijn de acteerprestaties in deze Dirty Harry een stuk beter. Vooral de rol van Audrie Neenan als secreet Ray Parkins doet het goed. De film is behoorlijk geweldaardig, maar is zeker te "rechtvaardigen".

Wat minder zijn de toevalligheden, wat je wel vaker ziet in Dirty Harry. Zo lijkt Callahan een neus te hebben voor elke overvaller in de buurt. En de ontmoeting met Jennifer Spencer (Sondra Locke) is wel heel gemakkelijk gemaakt. Zetten we deze minpunten weg, blijft er een hele goede bijna thrillerachtige film over. Ik las hier ergens nog de term "horror". Moet zeggen zit ook wel wat in. Vooral de kermis entourage doet het goed in de film. Soundtrack is prima (veel meer jaren tachtig) en het slot lijkt Harry zijn cowboy hoed te hebben opzet. Prachtige silhouetten. Kortom voor mij is Sudden Impact de beste van de vier. Vanavond dan het laatste deel Death Pool.

TMP
"Go ahead, make my day"

Na een wat minder derde deel, is dit een aardig vierde deel in de Dirty Harry reeks. Een onderhoudend plot en een prima vertolking van Eastwood als Harry Callahan met wederom enkele aardige oneliners.