Sudden Impact (1983)

Actie / Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Sondra Locke en Pat Hingle

Detective Harry Callahan, beter bekend als 'Dirty Harry', is een moordenaar op het spoor die zijn slachtoffers op rituele wijze om het leven brengt. Hij wil de gangster absoluut inrekenen en neemt een loopje met de reglementen. Zijn oversten pikken dit niet en sturen Callahan naar San Paulo, een plaatsje ten noorden van Californië. Ook hier wordt hij niet warm onthaald. Om onverklaarbare redenen is het hoofd van de plaatselijke politie hem liever kwijt dan rijk. Dirty Harry maakt kennis met Jennifer Spencer. Zij en haar zus werden tien jaar geleden op brutale wijze verkracht.

avatar van Corcicus
Clint zoals we hem het liefst hebben: bruut, de ene oneliner na de andere ophoestend en tegengewerkt door zijn oversten. Sudden Impact is in alles beter dan het derde deel uit de reeks. De dialogen hebben wederom een duidelijk politieke betekenis en deze film dateert dan ook uit de periode dat Clint Eastwood nog verketterd werd als fascist door communistische rioolbladen als Humo en De Morgen. Voor wie verder kijkt dan zijn navel, weet dat dit de beste periode is uit Eastwoods carrière.

Corcicus schreef:

dat klinkt wel erg gechargeerd. Bovendien wordt dit soort actiefilms juist erg gewaardeerd door de humo recensenten.

off the record: mijn lage beoordeling heeft niets te maken met politieke overtuigingen, maar met dat ik Eastwood niet goed kan waarderen. Geef mij maar Bronson

avatar van Corcicus
Bronson like ik ook van harte. Maar wat je zegt over Humo dateert pas van vele later toen hij met euthanasie-epos A Million Dollar Baby de harten van Humo's recensenten wist te winnen. Tegen dan had de man ook al een heus repertoire opgebouwd en was hij alom gerespecteerd. Allicht was het dus ook om opportunistische redenen dat de redacteurs hem uiteindelijk toch in de armen sloten. Weet dat Clint een tweetal jaar als politicus zetelde. Hoewel als onafhankelijke, bakte hij in die tijd en ook later nog zoete broodjes met de republikeinen en dat werd hem niet in dank afgenomen.

Corcicus schreef:

Daar zit je toch echt verkeerd, hoor: zoetsappige, sentimentele films worden meestal neergesabeld in de Humo. Million Dollar Baby kreeg inderdaad een positieve review, maar Gran Torino, Changeling en het recente Hereafter werden dan weer de grond ingeboord.

Over de Dirty Harry reeks heb ik nog niks gelezen in het blad, maar enkele recente actie en vigilante vehikels zijn erg goed beoordeeld. Over De Morgen ga ik mij niet uitspreken, maar de Humo is lang niet zo links-snobistisch als je doet blijken.

avatar van Corcicus
Ze zijn niet langer crimineel links, dat is waar. Tijdens de Koude Oorlog nam Humo het evenwel schaamteloos op voor Stalin en ontkende ze de wreedheden van Mao en consorten. Als student-historicus heb ik daar tot mijn grote walging letterlijke passages van gezien. De Culturele Revolutie werd zelfs goedgekeurd tot de dodentol op tien miljoen kwam te staan. Toen gaf men schoorvoetend toe dat er misschien ook andere manieren waren om Marx' natte droom te verwezenlijken. Dit was zonder overdrijving de intellectuele cultuur op de redactie van Humo gedurende vijftig jaar. In die periode kwamen de films uit van Dirty Harry en die werden allerminst gesmaakt in tegenstelling tot de gruweldaden van hun rode idolen.

Allicht is het juist dat, nu het tij gekeerd is en het communisme onherroepelijk is neergegaan, men bij Humo uit een ander vaatje tapt. Echter, wanneer Humo plots vigilante toestanden goedkeurt, is enig cynisme toch mijn deel.

avatar van yeyo
Daar was ik mij niet van bewust, ik baseer mij inderdaad alleen maar op artikels van de laatste 10 jaar.

Warren Stantin
Corcicus schreef:
Ze zijn niet langer crimineel links, dat is waar. .

Jij mag me toch wel eens uitleggen wat je verstaat onder crimineel links. Iedereen weet wat voor een boeven Mao en Stalin zijn geweest. Net zo goed als ieder weldenkend mens weet dat Hitler, Pinochet, Videla, Somoza en jawel, zeer zeker ook Bush, wel boeven genoemd mogen worden. En die misdadigers kunnen toch onmogelijk links worden genoemd. O ja, door wie is Saddam Hoessein ook alweer jarenlang het hand boven het hoofd gehouden vanwege persoonlijke belangen ?

On-topic, want dit lijkt me niet de juiste plek voor een politieke discussie: Sudden Impact is een onderhoudende film maar wel met een uiterst dubieuze moraal. Gelukkig is Eastwood in de loop der jaren steeds beter geworden en het is typerend dat juist zijn pareltje "Million Dollar Baby" door rechts Amerika werd neergesabeld als zijnde immoreel. Euthanasie is er ontzettend fout maar het dragen van vuurwapens de normaalste zaak van de wereld. We hebben gezien waar dat in de loop der jaren allemaal toe heeft geleid.

pop
Een meschien wel twee teveel. Om nu weer zijn dirty harry pak aan te trekken vind ik ietswat overdreven. Eigenlijk werd het per film minder en minder. En met sudden als dieptepunt. Ik heb het wel gehad met deze vieze harry films. Gelukkig de laatste..... hoop ik

avatar van m1chel
Nee "The Dead Pool" is er ook nog.

pop
Verdimme je hebt helemaal gelijk en die was nog slechter

avatar van m1chel
Mwaa, leuke films toch? Knop op 0 en kijken maar, leuke rol van een jonge Jim Carrey. Ja het zijn geen wereld films dat ben ik met je eens. Maar het is wel erg goed vermaak hoor, vond ik.

pop
Dat vond ik van de eerste 2 en dan met name de eeste. Maar om nu naar een herhaling van een herhaling te kijken gaat mij net iets te ver. Teminste om het dan ook nog goed te vinden. Het werd me allemaal te voorspelbaar. Niet ik kijk best graag naar eastwood films daar ligt het niet aan.

avatar van erik1677
wel minder dan de andere dirty harry films, maar nog steeds een uitstekende actiefilm.

avatar van Jack Sparrow
Matig vervolg. Veel van hetzelfde en wat knullige dialogen. Callahan blinkt in deze film niet uit helaas. Script is ook niet zo best. Wel enkele aardige actie scènes. Coole dialogen zijn in deze op een hand te tellen.

avatar van Masterbrain
Harry Callahan word wel flink onder de loep genomen in deze

avatar van The One Ring
Toch wel weer vertrouwd een Dirty Harry film en binnen die reeks slaat hij geen bijzonder slecht figuur. Zo goed als deel 1 en 2 is het zeker niet, maar het is toch wel net een tandje beter dan zijn directe voorganger. De pret komt toch weer vooral van de vertrouwde elementen, dus Clint Eastwoods geestige manier van stoer doen, inclusief gedenkwaardige one-liners (waarvan er al velen in dit topic geciteerd zijn), in combinatie met een groezelig misdaadverhaaltje. Mijn favoriete moment was toen Harry die maffiabaas zo kwaad maakte dat die een hartaanval kreeg. Alleen bij Dirty Harry!

Wel jammer dat dit nog de fase is waarin Eastwood zich graag leek te omringen door matige bijrolacteurs en dat hij Sondra Locke meer dan ooit miscast heeft als wraakengel. Ook sleept de film in het middenstuk een beetje, doordat Harry pas later betrokken raakt bij de hoofdzaak en zich tot dan toe bezighoudt met maffiabazen en andere klein gespuis die allemaal niet met het hoofdplot te maken hebben. Pas tegen het einde aan komt het allemaal weer op gang, met dat prachtige shot wanneer Harry als silhouet in de nacht verschijnt.

avatar van tommykonijn
Ik moet wel lachen om die hond die een ruft laat

avatar van dutchtuga
Sudden Impact is wat minder interessant dan zijn voorgangers, maar pakt groots uit met de geweldige climax. De kermis is bijzonder sfeervol en geeft de finale confrontatie een fijn visueel tintje mee. Het shot dat de silhouet van Callahan op de boulevard staat is grandioos, misschien wel het beste shot uit de hele reeks. Iconische score eronder ook. Bijzonder verder is dat Sudden Impact neigt naar horror. De moorden doen denken aan een giallo en had de aandacht hier meer op gevestigd geweest en minder op Callahan en co., dan had dit een regelrechte horror geweest. Erg goed.

avatar van Karl van H.
Niet zo goed als de eerste twee, maar toch echt wel een stuk beter dan het derde deel. De seventiessfeer heeft plaats gemaakt voor die van de eighties, wat voor een stuk donkerdere en gruwelijker film zorgt. Wel eentje die meer lijkt op wat we van andere films uit dat decennium kennen, helaas. Toch is het allemaal wel interessant om te zien, omdat de moordenaar ideologisch bezien nogal wat overeenkomsten heeft met Dirty Harry zelf. Al met al een erg vermakelijke film, met name, zoals altijd, vanwege Clint Eastwoods geweldige rol.

Driello
In de serie is een duidelijke trend naar beneden waarneembaar in kwaliteit. Meer en meer slechte acteurs, meer en meer grappig bedoelde, maar niet effectieve dingetjes, en dan in deze film een soort nevenplot met wat ontzettend ongeloofwaardige en knullige gangsters. En dan die Sondra Locke. Natuurlijk al geen echte actrice, maar als je haar dan ook nog volledig miscast wordt het wel erg schrijnen. Het ontaard allemaal in een film met de typische harry Callahan die het opneemt tegen twee goepjes domme schurkjes en een blondine die het niet van aar uiterlijk, maar zeker ook nit van haar acteertalent moet hebben.

avatar van fappie
Clint is meesterlijk. Het begin vond ik nog vrij sterk, maar naar het einde toe werd de film steeds zwakker. Zesje.

Sudden Impact oftewel Dirty Harry 4. De Dirty Harry films zijn altijd wel zeer vermakelijk om naar te kijken en weten eigenlijk ook altijd te boeien. Dit geldt zeker ook voor deze film waarvan het verhaal (wel redelijk cliché) best goed is en ook zelfs wat spannend. Wat natuurlijk altijd een genot is in Dirty Harry films is Clint Eastwood die ook hier weer heerlijk speelt. Ook zijn ex-vrouw Sondra Locke speelt dit keer een hoofdrol (als verkrachtingsslachtvoer die wraak neemt). Ze speelt opzicht best aardig, maar geluk was dit wel één van haar laatste rollen in een film want persoonlijk vind ik het een draak van een vrouw zonder enige uitstraling. De film duurt met bijna twee uur aardig lang maar verveeld eigenlijk nergens.

P.S. ook geinig dat de fraaie Lisa London een kleine rolletje speelt in deze film. Een paar dagen geleden zag ik haar nog spelen in "The Happy Hooker Goes Holly...". Dat rolletje speelt ze nu nog eens dunnetjes over en dit keer gaat ze ook uit de kleren.

avatar van Black Math
De minste Dirty Harry tot nu toe. Ondanks dat Clintwood zelf de regie op zich heeft genomen lijkt de film audiovisueel een kloon van de vorige films. Funky muziek, dat wel weer en het smaakt ook nu weer goed. Qua beelden is het echter erg standaard, en ook hier is er weer nauwelijks iets te zien als het donker is. Eén gave scène: het silhouet van Eastwood in de eindscène.

Het plot is aanvankelijk een slechte kopie van de vorige films. Een overval die wordt voorkomen, zij het op minder hilarische wijze dan in de vorige films, en verder veel tegenwerking van de bazen. Het probleem lijkt echter te zijn dat de hoofdzaak eigenlijk weinig boeit. In de eerste helft wordt er dan ook weinig aandacht aan besteed, en lijkt het vooral om diverse afrekeningen te gaan, waardoor het aanvoelt alsof er weinig richting in het plot zit. De tweede helft draait wel om de zaak, maar aangezien het me maar weinig weet te boeien, voelt die helft zeker niet sterker aan.

De moraal van het verhaal is ook niet bepaald aan mij besteed. Het is gewoon niet aan burgers om voor rechter en beul te spelen. Oog om oog is hier ook niet echt van toepassing, want verkrachting is toch iets anders dan moord.

Conclusie: 0,5*.

avatar van blurp194
Swell.

Het vierde deel alweer. Harry heeft een nieuw stopwoordje, maakt het in San Francisco zo bont dat zijn bazen hem naar een dorpje aan zee sturen - maar natuurlijk niet totdat eerst meerdere bad guys hun onvermijdelijke doem ontmoet hebben.

In het dorpje ontspint zich vervolgens het echte verhaal pas - wat we tot dan te zien krijgen is niet meer dan een kader, een wat overbodige introductie van Harry's universum. Wel precies hetzelfde patroon als de eerdere films, maar toch misschien wat overbodig. Aangekomen in het dorpje gaat het tenslotte meteen op de bekende manier verder, de bad guys lopen tegen de lamp - in de vorm van een .44 - en Harry heeft meteen slaande bonje met de baas. Niks nieuws, zou je denken.

Maar dan krijgt Harry tegenspel. Van Sondra Locke, zelfs, mevrouw Eastwood in het dagelijkse leven. Ze zet de nogal getroebleerde mevrouw zo goed neer dat ik me indertijd wel eens afgevraagd heb wat Clint dan wel in haar zou zien. Knap werk, en ze doet zeker niet voor Clint zelf onder. Wel kan je hier en daar ietwat in zien dat ze elkaar erg goed kennen, er hangt een soort van vertrouwelijkheid over de scenes die ze samen hebben die niet erg passen bij Clint's gewone rollen. Subtiel, maar ik meen het er toch in te zien.

Qua verhaal vind ik dit misschien wel de meest volledige aflevering, maar de spanning ontbreekt aan de andere kant ook wel wat teveel. Het ligt allemaal wel wat erg voor de hand hoe het afloopt, en daar komt ook nauwelijks meer een verrassing bij. Weer een iets minder deel, daarom.

Nog eentje te gaan...

ipman-99
"Go Ahead, Make My Day!" ... " !!!

Heerlijk vierde deel (Heropfrissing) ! Emoji!!! 'Sudden Impact' is het vierde deel
uit de 'Dirty Harry' franchise.
Opnieuw is de stoere charismatische Clint Eastwood van de partij
als Harry Callahan met zijn coole oneliners en cynische 'humor' !
Genoeg heerlijke actiemomenten kleuren deze film van begin tot het
einde met opnieuw heel wat onvergetelijke momenten.
De scène waarin Harry Callahan de achtervolging in zet met een busje bejaarde
deed me echt opnieuw strijk liggen !
Aan slechteriken geen gebrek in deze fantastische Actiefilm ..., de hoofdzaak is
uiteraard wat er gebeurt is op de kermis met zijn alle gevolgen en uitspattingen
van dien ! Actrice Sondra Locke maakt indruk met haar rol, net zoals dat heerlijke
pistool van de enige echte Harry Callahan !
Ps: Sondra Locke was in het echte leven 14 jaar lang de partner van Clint Eastwood !

avatar van John Barry
Sudden Impact vind ik wel een redelijke film. Maar deze film is duidelijk minder dan de vorige Dirty Harry films.

Clint Eastwood zelf is weer heel erg goed opdreef als Harry Callahan. Je ziet dat Eastwood in deze film er wat ouder uit ziet. Maar ik vind Eastwood hierdoor alleen maar nog beter overkomen. Sondra Locke acteert in deze film ook erg goed en samen met Eastwood steelt ze dan ook de show. Al moet ik wel zeggen dat ik vind dat Estwood mindere leuke scenes heeft dan in de vorige Dirty Harry films. Beste scene is de scene aan het begin van de film dat Harry die man een hartaanval bezorgt .

Maar twee goede rollen kunnen niet verbergen dat dit toch een beetje een saaie film is. Ik vond het verhaal niet veel voorstellen. Voor even is wel interessant om te zien hoe Jennifer één voor één iedereen afmaakt als wraak. Maar het begint al gauw langdradig te worden allemaal. De actie in deze film valt ook een beetje tegen. Neem nu die actie scene dat Eastwood in een bejaarde busje stapt en achter iemand aangaat. Het is zeker één van de leukste scenes van de film. Maar voor je het weet is de actie al weer voorbij. Op zich niet erg als de film er nog iets goeds qua actie tegenover stelt. Maar helaas heeft de film geen één echt goede actie scene. Deze film heeft wel veel gevechten. Maar goed, die gevechten zijn niet echt bijzonder en die heb je na een tijdje ook wel weer gezien.

Wat daar dan weer wel tegenover staat is een fantastisch einde. Op zich niet heel erg bijzonder wat betreft de actie. Maar wel uitermate sfeervol en erg mooi visueel. Dat shot als Harry plots midden in de nacht verschijnt is geweldig.

Lalo Schiffrin is weer terug en dat hebben we geweten. Hij maakt met een geweldige soundtrack toch een hoop goed. Geweldige muziek weet die man weer te componeren voor deze film.

Tja. Sudden Impact is voor mij toch wel een beetje een kleine tegenvaller. De film vond ik een beetje langdradig en de film heeft niet echt goede actie. Daar tegenover staat wel een fantastisch mooi visueel einde, Eastwood en Locke die goed bezig zijn en geweldige muziek van Lalo Schiffrin. Net aan voldoende.

3 sterren voor deze film.

avatar van DutchTakeshiro
Mijn eerste Dirty Harry film en ik moet zeggen dat het mij bevalt. Ik vind Dirty Harry te vergelijken met een typische rol van Arnold Schwarzenegger (positief bedoeld). Dirty Harry kenmerkt zich door daadkrachtige oneliners met een humoristische insteek. De humor is subtiel verweven in de film. Tegelijkertijd kent de film ook wat duistere trekjes. De verkrachting in de film gaat je namelijk niet in de koude kleren zitten. Als kijker kan je Dirty Harry alleen maar aanmoedigen als hij boeven neerschiet met zijn absurd grote pistool.

Als ik aan Clint Eastwood denk moet ik meteen denken aan Dirty Harry. Zijn meest solide personage als je het mij vraagt. Er straalt een hoop uit van zijn personage. Een onvervalste held die het opneemt voor de zwakkeren in de samenleving en genadeloos boeven afschiet. Dirty Harry is onorthodox en heeft moeite met autoriteit. Dat maakt Dirty Harry zo interessant: hij doet alles op zijn eigen manier.

Sudden Impact kenmerkt zich door solide actie, degelijk camerawerk en subtiele humor. De film voelt niet bijzonder gedateerd aan omdat de film vrij gewelddadig is: geweld doorstaat de tand des tijds. Wel heb ik me enigszins geïrriteerd aan enkele overdreven personages maar die komen regelmatig voor in films uit de 80s. Eastwood heeft puik werk geleverd op acteer- en regisseer gebied. Het is lastig om een personage als Dirty Harry te vergeten: de oneliners en het handkanon maken dat bijna onmogelijk.

Leuk vierde deel dat misschien wel de vermakelijkste uit de reeks is. De originaliteit is er natuurlijk wel van af, maar de wat grimmigere sfeer en kwetsbaardere Harry maken een hoop goed. Daarnaast is de film mooi een beeld gebracht, zeker het einde is wat dat betreft sterk. De humor en one liners werken weer goed.

avatar van RuudC
Clint Eastwood is ook op zijn oudere dag weer lekker op dreef. Nog altijd spuit hij fantastische oneliners en schiet hij op ouderwets politiek incorrecte wijze de boeven af. Hij blijft een ijzersterk team met Smith en Wesson. Verhaaltechnisch verveelt het niet en ondanks dat het eigenlijk niet zo hoort, weet de film je toch te overtuigen dat tegen criminaliteit wellicht maar een middel echt effectief is. Voor je gevoel dan. In elk geval doet deze nauwelijks onder voor de eerdere films en is bij vlagen misschien wel beter.

avatar van renzoroy
deze film is alleen al een klassieker te noemen door de wereldberoemde quote... go ahead, make my day Dit 4e deel uit de dirty harry serie vind ik 1 van de beste. Goed regie- en acteerwerk van Eastwood. Sowieso had niemand anders de rol van Harry Callahan zo goed kunnen spelen, Eastwood is er voor gemaakt. Zeker een aanrader voor fans van actiefilms uit de 80's!!

avatar van FlorisV
Duurt wat langer dan de andere door wat zijplotjes en wat meer psychologische diepgang, met name door de (prima) rol van Sondra Locke. Net als de eerste Dirty Harry is dit weer een aanklacht tegen de wet, die niet altijd rechtvaardigheid kan bieden. Extra genietbaar doordat het zware onderwerp (verkrachting en wraak) wordt verlicht door humoristische stukjes, bijvoorbeeld met de pitbull en wat spaarzame actiescenes. Bij vlagen opvallend genuanceerd ook, het verhaal staat meer voorop.

avatar van Boneka
Beste Dirty Harry na het herzien van deel I, II en III. Deze blu ray ziet er ook het beste uit van de vier, maar dat terzijde. We beginnen met wat verhaallijntjes door elkaar heen, maar gaandeweg gaan we over naar de zoektocht van een "dader". De rol van Sondra Locke is uitstekend te noemen, maar sowieso zijn de acteerprestaties in deze Dirty Harry een stuk beter. Vooral de rol van Audrie Neenan als secreet Ray Parkins doet het goed. De film is behoorlijk geweldaardig, maar is zeker te "rechtvaardigen".

Wat minder zijn de toevalligheden, wat je wel vaker ziet in Dirty Harry. Zo lijkt Callahan een neus te hebben voor elke overvaller in de buurt. En de ontmoeting met Jennifer Spencer (Sondra Locke) is wel heel gemakkelijk gemaakt. Zetten we deze minpunten weg, blijft er een hele goede bijna thrillerachtige film over. Ik las hier ergens nog de term "horror". Moet zeggen zit ook wel wat in. Vooral de kermis entourage doet het goed in de film. Soundtrack is prima (veel meer jaren tachtig) en het slot lijkt Harry zijn cowboy hoed te hebben opzet. Prachtige silhouetten. Kortom voor mij is Sudden Impact de beste van de vier. Vanavond dan het laatste deel Death Pool.

TMP
"Go ahead, make my day"

Na een wat minder derde deel, is dit een aardig vierde deel in de Dirty Harry reeks. Een onderhoudend plot en een prima vertolking van Eastwood als Harry Callahan met wederom enkele aardige oneliners.