Dirty Harry (1971)

Alternatieve titel: Smerige Klabak

Actie / Misdaad

geregisseerd door Don Siegel
met Clint Eastwood, Harry Guardino en Andrew Robinson

Harry Callahan is een inspecteur die vuile klusjes opknapt, een hekel aan misdadigers heeft en dit met een revolver bewijst. Zijn bijnaam is dan ook Dirty Harry. Deze keer gaat het om een moordenaar die vanaf de daken van de stad het op kinderen heeft voorzien en na zijn arrestatie weer losloopt. Harry volgt hem ook in zijn vrije tijd maar dat kan hem zijn leven kosten.

avatar van Richard_Voorhees
Haha, vroeger deed men vaak op VHS-hoezen en misschien zelfs bij bioscoopreleases(?) de titel van een bepaalde speelfilm in het Nederlands vertalen.
Ik heb zelf de tijden niet mee mogen maken, maar vond men vroeger het echt aansprekend als men zag dat 'Smerige Klabak' uitgebracht was?

avatar van Richard_Voorhees
Ook zo'n heerlijk gedateerd woord trouwens (klabak). Smeris was dan beter geweest, maar goed. Als je het mij vraagt is het nog altijd beter dan 'Smerige Glimmerik' (ja, dat laatste werd/word echt gebruikt als een benaming voor een agent/politieman).

avatar van Rico120
sorry ik vond deze film geen reet aan en ik vond hem zelfs oer en oer saai

avatar van lovecraft
"Alternatieve titel: Smerige Klabak"
Hahahahaha. Dat wist ik nog niet. Wat een alternatieve titel... Geweldig.

avatar van Zwolle84
Haha, ik las 'smerige klasbak'. Vond het al zo'n aparte subtitel.

avatar van W.V.
Weer een aflevering van de samenwerking tussen Siegel en Eastwood, die twee leverden acceptabele films af en Eastwood kon in Hollywood doorgaan waar hij Italië mee gestopt was, namelijk de harde wrekende schutter te spelen. En dat gaat Clint gewoon goed af. Ik weet nog wel dat hij in de 70-er jaren door critici werd afgeschilderd als een acteur die niet meer in zijn mars had dan een wrekende, schietende en nors kijkende actiefiguur. Dan is het na 40 jaar dus heel prettig om te constateren dat Clint toch echt wel meer kon als acteur, maar ook produceren, schrijven of regisseren, Clint beheerst het allemaal, gezien de vele prijzen welke hij de afgelopen decennia kreeg.
Ook Harry Callahan was een prachtige en eigenlijk vernieuwende rol, het was namelijk nog niet voor gekomen dat een politie man zoveel geweld in de film gebruikte. De studio's waren er ook wat huiverig voor, want de tagline's die ze gebruikten spraken al voor zich, het publiek kon achteraf niet klagen dat ze niet waren gewaarschuwd, de mooiste vind ik deze, Harry is the one with the badge, of deze You don't assign Harry to a murdercase, you just turn him loose.
Eastwood wordt door Santoni goed ondersteund, maar het best geeft Robinson partij aan Eastwood, hij zet een geweldige "creep" neer. De scene waarin hij wordt uitgedaagd , do you feel lucky, die geweldige mimiek van zowel Eastwood als Robinson, subliem.
Jammer dat na deze film zoveel vervolgen kwamen, allemaal wel acceptabele films, maar het haalt een beetje de magie van deze film weg. Neemt niet weg dat ik de film zeker twee keer per jaar nog ga kijken.

avatar van Aazhyd
Waar de westerns met Eastwood nog prima te pruimen zijn, is deze toch wel behoorlijk verouderd. Zo'n typisch jaren 70 sfeertje, met veel donkere beelden. Een simplistisch verhaal met een wel heel overdreven bad guy. Eastwood die zijn ding doet, maar eigenlijk niet echt opvalt. Er zitten ook nogal wat saaie stukken in. Jammer.

avatar van des1
Andrew Robinson verdient een pluim voor het zoooo exuberant neerzetten van serial killer Scorpio. Een vent die er gewoon om vraagt to get his face smashed in. Die combi van gerochel en gekrijs als Callahan op z'n been gaat staan in het stadion... Zouden hij en Eastwood niet hebben liggen rollebollen van het lachen? Indertijd werd de film door sommige recensenten gekwalificeerd als crypto-fascistisch. De dystopsiche SF film Judge Dredd, waarin Stallone politie agent en rechter speelt, deed het jaren later dunnetjes over. Geen recensent die daar moeite mee had.

avatar van FunkStarr
Blijkbaar nog niet gestemd. Klassieker natuurlijk, met een heerlijke Eastwood en een geweldige serial killer (ontzettend goed neergezet). Sfeer en muziek zijn dik in orde.

avatar van Daan258
Ik denk dat iedereen wel eens iets gehoord heeft over de film Dirty Harry. Ook al ben je misschien niet zo'n film liefhebber.
En ik was daar één van. Niet dat ik geen filmliefhebber ben, maar ik heb de naam Dirty Harry heel vaak voorbij horen komen.
Gister voor het eerst bekeken maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het nou niet zo'n zeer fantastische film vond.
Slecht was het absoluut niet , vooral het acteerwerk van Clint Eastwood hier in zijn jongere jaartjes waren best goed.
maar daarnaast vond ik het verhaal, actie en spanning niet zo heel bijzonder.
AL met al toch wat meer van verwacht met name door de zeer hoge rating.

TMP
Degelijke actiefilm. Qua plot niet echt geweldig, maar de coole vertolking van Harry Callahan door Clint Eastwood maakt het nodige goed. Enkele (inmiddels) zeer bekende one-liners geven het personage nog iets extra's. De bad-guy is daarentegen iets te overdreven om echt te overtuigen.

avatar van Lakte
Zeer goede film met 1 van mijn helden Clint Eastwood! Iedere Eastwood fan moet deze gezien hebben samen met The Good, The Bad and the Ugly, The Gauntlet, Kelly's Heroes en Escape From Alcatraz!!

Feeling lucky punk!? Well do ya?

avatar van FlorisV
Absolute filmklassieker met een politieke boodschap die werd verguisd door de "progressieven" onder ons: misdaad loont domweg omdat de bestrijding door linksige sentimenten te slap geworden, terwijl de "sterke arm" van de wet sowieso altijd al in het nadeel is...als je ziet op hoeveel kosten 1 psychopaat met een scherpschuttersgeweer de gemeenschap al kan jagen. Iemand die met 100% zekerheid schuldig is kan niet worden veroordeeld door onrechtmatig verkregen bewijs, zelfs niet als er overmacht in het spel is...de wet kan even onverbiddelijk als onrechtvaardig zijn en idiote consequenties hebben. Het starre dogma "regels zijn regels" wordt duidelijk afgeserveerd.

Mooie beelden van San Fransisco begeleid door een fraaie, sfeervolle 70s score. Ook zeer donkere nachtelijke scenes maar het is allemaal te volgen. Andrew Robinson is een goeie psycho en zou later nog uitblinken in Deep Space Nine. Eastwood speelt hier een veel interessantere en kwetsbaardere held dan de Naamloze Vreemdeling in zijn westerns.

Er zit geen moment in de film van rek of saaiheid, hier en daar humor, to-the-point dialogen, afgewisseld door actie, achtervolging, en het tonen van het soort treurige decadentie dat we in die andere klassieker, Taxi Driver, niet veel later ook konden ervaren.

En ik heb altijd gedacht dat Dirty Harry een Magnum .45 had! Hier iig een .44! Is al krachtig genoeg om olifanten neer te schieten...maar hou goed het aantal schoten bij, 5 of 6...

avatar van Boneka
Dirty Harry I is in mijn optiek een middelmatige politiefilm die op het eind zowaar nog wat schwung krijgt, maar over de hele linie heen toch niet schittert. Misschien omdat ie behoorlijk gedateerd is en nogal eind jaren 60/70 uitstraalt. Met name de muziek, maar goed dat weet je als je een film bekijkt uit 71. Ik heb Dirty Harry altijd een leuke reeks gevonden, maar al heel lang niet meer gezien. Ik hoop dat de andere delen in ieder geval wat beter zijn. Word vervolgd!

avatar van Boneka
TMP schreef:

Zo vond ik dat dus ook...........;)

avatar van loneranger
Een klassieker waarin Clint Eastwood voor het eerst de rol van 'Dirty' Harry Callahan speelt. Eastwood is goed, Robinson als Scorpio vind ik hier en daar wat irritant en overdreven. Desondanks een prima film en de eerste in een reeks van vijf.

avatar van IH88
“There is one question, Inspector Callahan: Why do they call you "Dirty Harry"?”

Clint Eastwood als Dirty Harry, een iconisch personage waar iedereen wel eens van gehoord heeft. Anno 2018 heb je ontelbare van dit soort eigenzinnige politieagenten voorbij zien komen, maar allemaal zijn ze schatplichtig aan Dirty Harry. En terecht, want Eastwood is weergaloos in de rol en mag zijn cowboy/western aanpak lekker doortrekken naar de straten van San Francisco. Het verhaal is conventioneel en de moordenaar is niet de slimste en meest charismatische bad guy die je ooit hebt gezien. Maar Eastwood en de wat grauwe en donkere sfeer (en cinematografie) maken veel goed.