Dirty Harry (1971)

Alternatieve titel: Smerige Klabak

Actie / Misdaad

geregisseerd door Don Siegel
met Clint Eastwood, Harry Guardino en Andrew Robinson

Harry Callahan is een inspecteur die vuile klusjes opknapt, een hekel aan misdadigers heeft en dit met een revolver bewijst. Zijn bijnaam is dan ook Dirty Harry. Deze keer gaat het om een moordenaar die vanaf de daken van de stad het op kinderen heeft voorzien en na zijn arrestatie weer losloopt. Harry volgt hem ook in zijn vrije tijd maar dat kan hem zijn leven kosten.

avatar van mjk87
Niet heel slecht en best sfeervol, maar ook wel verouderd. Zeker visueel, technisch en qua acteerwerk. En Eastwood vind ik ook niet helemaal passen in deze rol. Verhaaltje zelf is wel aardig, vooral doordat in het begin nog wat kleinere zaakjes lopen voor men naar het hoofdverhaal terugkeert, dat helpt ook in de sfeer en uitwerking van het personage van Eastwood. Leuk eens gezien te hebben, maar daar blijft het bij. 3,0*.

Erg matig.

Prototype van een politie thriller, deze film heeft duidelijk zijn steentje bijgedragen aan het genre. Probleem met zulke films is dat ze vaak al zo ver voorbijgestreefd zijn door kopieën en mutaties, dat het origineel nog maar weinig te bieden heeft. Ook daarvan is deze film een perfect prototype.

Al zal het wel wat helpen als je Eastwood een leuk acteur vindt. Ik kan hem maar moeilijk hebben, ook hier vind ik hem een erg zwakke acteerprestatie afleveren. Hij probeert wel cool te zijn, maar het lukt hem gewoon niet. Ook de neerslachtige 70s look doet het bij mij zelden goed, veel grijsheid en lelijkheid. Het zijn zaken waar de film niet bepaald beter door wordt.

Plotje is verder simpel maar voldoende, ook de actiescenes zijn wel aardig, maar weinig speciaal. Een paar vuurgevechtjes die niet al te veel adrenaline introduceren. Echt vervelend is het ook niet, daarvoor kijkt de film iets te makkelijk weg, maar kwalitatief heeft deze film niet echt veel meer te bieden. Magertjes, zeker voor een film met zo'n klassiekerstatus.

avatar van FlyingGustman81
Ik zag hem een tijdje op Netflix staan en toch aan begonnen. En wilde hem zien omdat ik toch nieuwsgierig was naar Eastwood. Eigenlijk nog geen films met hem gezien. Maar het is mij tegengevallen. Voor mij geen topper, omdat ik Eastwood er geen acteur voor vind voor die rol. Ondanks dat, geen slechte film; 3,0*.

avatar van wess16
Ah, daar is 'Smerige slabak' weer! Zou iemand de film ooit zo hebben genoemd?

avatar van david bohm
De film begint nog aardig veelbelovend en het tempo van de vertelling is ook aangenaam met bovendien wat aardige shots van San Francisco, maar Harry Callahan vind ik geen boeiend personage en de hele klopjacht en de ambtelijke tegenwerking isniet erg boeiend.

avatar van Gish
De smerige klabak herzien, dat was heel lang geleden.
Helaas, het werd geen succes, Callahan heeft de tand des tijds bij mij niet doorstaan.
Vol punt er af.