Magnum Force (1973)

Actie / Thriller

geregisseerd door Ted Post
met Clint Eastwood, Hal Halbrook en David Soul

Carmine Ricca (Richard Devon) werd als vakbondsleider verdacht van moord, maar vrijgesproken bij gebrek aan bewijzen. Op een dag wordt hij aangehouden door de motorpolitie en neergeschoten. Inspecteur Callahan (Clint Eastwood), bijgenaamd Dirty Harry, bemoeit zich met de zaak, ook al werd hij naar een andere afdeling overgeplaatst omdat hij te snel naar zijn Magnum kaliber .44 zou grijpen. Harry wil proberen het commando te ontmaskeren dat zich tot doel gesteld heeft misdadigers, die door de mazen van het net zijn geglipt, op te sporen en te vermoorden...

avatar van Justinw
Iets minder dan één!
Maar nog steeds goed, ik ben een wel een fan van die jaren 70' actie/thriller films. Deze Dirty Harry films zijn dan ook uitstekende films voor een avondje. Als ik ze alle 5 heb gezien en ze zijn me allemaal goed bevallen dan overweeg ik om de Blu-Ray Boxset te kopen.

Ruime 3*

avatar van m1chel
Ja ook deze blijft een geweldige film. Leuk tijds beeld, goede aktie en natuurlijk Clint. Do i need to say more

avatar van The One Ring
Tot mijn verbazing doet Magnum Force niet eens zo heel veel onder voor Dirty Harry. Het is een betere film dan vaak wordt aangegeven. Hij mist misschien de spanning en duidelijke woede van deel 1, evenals de regie van Don Siegel, maar er blijft een sterke thriller overeind.

Ik vond de situatie eigenlijk wel leuk gevonden, vooral in combinatie met het personage van Harry Calahan. Tijdens het kijken van de film had ik het gevoel dat deze gemaakt werd als reactie op de kritiek dat Dirty Harry een fascistische film zou zijn. Op IMDb lees is dat die kritiek inderdaad in het achterhoofd van de makers zat. Dat had de film met gemak slapper en minder interessant dan zijn voorganger kunnen maken, maar dat valt reuze mee. Het is leuk om te zien hoe Harry geplaatst wordt tegenover werkelijk fascistische agenten die het recht in eigen handen hebben genomen. Het levert leuke parallelen op, evenals een reeks fijne scènes. Alle moord- en thrillerscènes zijn eigenlijk wel geslaagd, waarbij vooral de lange climax erg sterk is.

Wat ik ook leuk vond is dat er kennelijk tijd vrij wordt gemaakt voor extra verhaallijnen die niet allemaal nodig zijn, maar wel wat meer kleur geven aan de film. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van de zwarte prostituee, die nauw in het oog gehouden wordt door de taxichauffer. Een compleet overbodig aantal minuten, maar het geeft wel meer beeld van de stad waarin het zich afspeelt en het levert kleur aan de film. En wat te denken van die hele vliegtuigkaping? Ik kan niet de kleinste reden bedenken waarom het erin zit, maar het is zo vermakelijk dat het niets uit maakt. Meestal zijn thrillers de films met de meest strakke scripts, waarin alles een zeer duidelijke betekenis heeft. Dat Magnum Force wat losser in elkaar zit vond ik wel prettig, zelfs al wordt het verhaal daardoor misschien iets te lang uitgesponnen. Dit is overigens niet een compleet uniek gegeven: de eerste Dirty Harry had ook al enkele losse zaken die niet met de hoofdverhaallijn te linken zijn.

Een schoolvoorbeeld van een goed vervolg wat mij betrefd. Het breidt de ideeën van het eerste deel verder uit, is geen herhaling en is ook nog eens bijzonder vermakelijk. Alleen enkele matige bijrollen verpesten soms een beetje de lol, maar zelfs dat kon veel erger. Dirty Harry was een dikke viersterrenfilm. Dit is een kleine viersterrenfilm. Het zal vast teveel gevraagd zijn voor de andere drie uit de reeks om ook net zo goed te zijn, maar het is al heel wat om twee maal raak te schieten.

Dirty is niet meer de 'klabak' die hij in het origineel wel was; jammergenoeg: 2.80 (3.00)
Meer verhaal dan zijn voorganger, maar daarentegen levert de prent in op het verfrissende. Zo is het personage van Callahan ietwat socialer en miste ik te vaak de scherpe monoloog van Callahan. Toch vervult Eastwood zijn rol weer met verve en ben ik iets enthousiaster over de rest van de cast. Verder wordt veel hetzelfde gelaten door de onbekende Post, die vooral kiest voor degelijkheid. Dat betekent een positieve stimulans voor de algehele kwaliteit van de prent, waaronder de wederom goede sfeer maar het authentieke dat het origineel had is daardoor ver te zoeken. Het script is nogal voorspelbaar met enkele vreemde, nietszeggende uitstapjes, zoals dat in Dirty Harry eveneens het geval was; maar desondanks overheerst het goede. Met een nipte voldoende tot gevolg.

Warren Stantin
De Dirty Harry films blijven onderhoudend om te zien en Eastwood vind ik altijd een genoegen om naar te kijken. Dat neemt niet weg dat de reeks qua moraal op zijn minst dubieus is te noemen.

avatar van Jack Sparrow
Prima vervolg, doet niet onder voor het eerste deel. Fijne oneliners en sterk uitgewerkte actie scènes. Erg vermakelijk allemaal!

erg leuke vermakelijke film zeker de moeite waard

avatar van wendyvortex
Dirty Harry part 2.
Mooie jaren zeventig sfeer al is onze Harry Calahan af en toe wel zodanig overdreven dat James Bond in zicht komt (en de realistische sfeer wat verpest wordt).
Fijne kills door de motor-agenten (inclusief David Soul uit Starsky & Hutch!!).
Iets te veel onnodige zijlijntjes waar we niet perse op zaten te wachten.
Rechts sausje over de hele film al kiest Dirty Harry wel voor de rechtsstaat.

avatar van RuudC
Ondanks dat Magnum Force wat zwakker is dan Dirty Harry, is het toch een verdomd vermakelijke film. De actie is tof, maar het mist de sterke momenten, zoals die fameuze ‘do you feel lucky’ quotes. Clint Eastwood daarentegen is altijd wel prettig om naar te kijken, al is het alleen maar om te zien hoe deze republikein met een neger samenwerkt en aangeeft niets tegen homo’s te hebben. Ook dat hij tot twee maal toe duidelijk voor (vrije) seks benaderd wordt, verbaast me. Ook dat hij er graag in mee gaat overigens. Gekke tijden, die vroege jaren zeventig. Clint komt bijna als een hippie over, ware het niet dat hij graag zijn geliefde magnum trekt.

Magnum Force is een prettige politiefilm die in ieder geval wat te lang duurt. Onze schmützigen Harry had hier best wel iets schmütziger mogen zijn, maar het verhaal is best prettig te volgen. Mooie poster trouwens!

avatar van Beertje45
De film kan uiteraard niet tippen aan het eerste deel, maar er is voldoende ruimte gelaten voor Harry's brutale manieren om de misdaad te bestrijden. Het verhaal begint origineel, maar de climax kwam me nogal geknutseld over, het hoe en waarom wordt niet te best uitgewerkt. Goeie bijrollen van David Soul en Hal Holbrook. Op naar The Enforcer.

avatar van dutchtuga
Minder rauw dan zijn voorganger en een goedmakertje voor iedereen die Dirty Harry te fscistisch vond, maar ook Magnum Force is een genietbare film. De sfeer is weer uitmuntend en Eastwood steelt de show als onconventionele agent.

Driello
Het is wat jammer dat de plots wel erg snel duidelijk worden zonder dat dat de bedoeling was. Verder een redelijk vervolg op 'Dirty Harry', al vond ik daar precies datgene wat algemeen als 'fascistisch' werd aangemerkt juist zorgen voor een onderscheid met andere films uit het genre / dezelfde tijd. Jammer, want hierdoor wordt Harry wat braver en de film wat minder scherp. Verder heeft RuudC natuurlijk gelijk aangaande de poster. Dat is er een om in te lijsten en boven het toiletpotje te hangen!!

Driello
Vraag me overigens af hoe een soort remake door Tarantino van een Dirty harry eruit zou zien..........

avatar van m1chel
Alsjeblieft niet zeg. Er word al genoeg geremaked, plus dat Tarantino in mijn ogen alleen Django Unchained leuk heeft gedaan. Laat deze reeks maar lekker voor wat het is. Er is maar een Harry Callahan en dat is Clint Eastwood, en daar moet je gewoon vanaf blijven. Dat zou hetzelfde zijn als Rocky remaken met een andere acteur. Dat gaat gewoon niet, zo ook bij Dirty Harry.

Driello
Nou ja, ik heb me niet duidelijk genoeg (fout) uitgedrukt. Ik bedoel meer een Dirty Harry achtige politiefilm die in the seventies / begin eighties afspeelt. Daar is voor Tarantino best iets mee te doen, zou ik denken. Met al de clichees, aankleding, muziek etc.

avatar van m1chel
Aha op die manier... Tja, ik denk het wel.

avatar van Black Math
Over het algemeen iets beter dan het eerste deel. Beide films hebben hun sterke punten ten opzichte van de andere. Deze film heeft als belangrijkste voordelen dat er afgezien van een scène op een schip weinig donkere beelden waren. Maar ook voelde de tegenstand veel dreigender aan dan de moordenaar uit de eerste film, die ook nog eens behoorlijk belachelijk was.

In zekere zin is de eerste film een blauwdruk voor de deze. In de eerste stopt Harry in zijn eentje een bankoverval, hier een vliegtuigkaping. En beide films gaan over wat de grens van het toelaatbare voor een agent is. Wat een van de punten is waarop ik de eerste film wel beter vond is dat het daar juist Harry is die zich op die grens van het toelaatbare begeeft. Dat maakt het net iets spannender.

Een ander puntje waarop de eerste film iets sterker is, is de muziek. Het is duidelijk dat de muziek voor beide films door dezelfde componist geschreven is, dat hoor je ook als je verder niets van de man kent, maar in de eerste film had de muziek net iets meer groove, wat ik persoonlijk fijner vind. Maar het ontloopt elkaar niet veel.

Uiteindelijk is Magnum Force toch iets beter, maar het is nog steeds niet geweldig. Het belangrijkste is toch dat de leeftijd van de film behoorlijk opspeelt. Harry is wel cynisch, maar het is zeker niet de meest snedige film. En qua actie kan het tegenwoordig ook een stuk harder. Leuk om na 15 jaar weer eens gezien te hebben, maar ik geloof dat ik hem over 15 jaar niet nog eens moet kijken, want dan vrees ik dat hij de tand des tijds helemaal niet meer doorstaan heeft. 2*.

avatar van loneranger
De tweede Dirty Harry film en persoonlijk vind ik deze beter dan de eerste. Vooral de bad guys komen hier beter uit de verf. Ik kon Andy Robinson als Scorpio in het origineel niet uitstaan. Ook is er in deze film een lekkere spanning tussen Harry en Briggs (Hal Holbrook). En dan is er nog de legendatische quote: 'A good man Always knows his limitations.'

Goede film om een keer te zien. Dirty Harry 1 vond ik eigenlijk wel voldoende.

avatar van Vinokourov
Vond dat de film met wat horten en stoten op gang kwam. Onze grote vriend Clint Eastwood wordt de grote held tijdens een vliegtuigkaping maar verder slaat die scene nergens op in het grotere geheel. Anyway, het ziet er mooi gefilmd uit allemaal en na een tijdje zit je toch Clint Eastwood hard te supporteren in zijn strijd tegen het onrecht! Jammer eigenlijk dat de rest van de film dan ook meteen te voorspellen is, maar met de sfeer en actie zit het in orde.

avatar van John Barry
Magnum Force vind ik een goede film.

Toegeven. Ik vond deze film wel wat minder dan de eerste Dirty Harry film. De eerste film was een vlotte rauwe actie film. Rauw en actievol is deel 2 nog steeds. Alleen dat vlotte is er toch wel een beetje uit. Ik vond deze film soms een beetje langdradig. Dit komt o.a. omdat we zien dat de vrouwen op Harry vallen. We zitten niet naar een James Bond film te kijken. Dat er een soort van romance in de film moest zitten haalt de vaart er alleen maar uit. Wat ook eigenlijk weinig tot niks aan de film toevoegde was die schietwedstrijd (die Harry verliest ). Ik vond het nu niet bepaald een hele spannende of een goede scene. De wedstrijd haalde redelijk de vaart uit de film. Verder duurt het ook langer dan in deel 1 voordat de film echt spannend word. Het verhaal komt een beetje traag op gang.

Maar ondanks dat de film toch wat meer tempo mocht hebben, is de film zeker geslaagd te noemen. Clint Eastwood acteert weer erg goed. Ook in deze film speelt Clint weer een stoere persoon van weinig woorden maar daden. Ik vind Dirty Harry dan ook geslaagd personage. Ook de rest van de cast vind ik in deze film goed acteren.

Een van de beste scènes van de film is er een die eigenlijk niks met het verdere verloop van het verhaal te maken heeft. Dan heb ik het over de vliegtuigkaping. De manier waarop Eastwood dit wist te verijdelen is erg vermakelijk.

Het verhaal van de film is aan de ene kant redelijk voorspelbaar. Nadat Harry die agenten ziet oefenen met schieten kan je als kijker wel raden dat zij de moordenaars zijn. Maar dat die Briggs ook achter die moorden zit , is dan toch weer een verassende wending.

Aan het einde van de film krijgen we nog een erg goede achtervolging en een spannende scene in een schip. De manier waarop Harry uiteindelijk Briggs te grazen neemt vond ik ook wel geestig.

De muziek in deze film is van Lalo Schiffrin. Hij komt met een goed klinkende jazz score aanzetten die misschien wel wat apart klinkt, maar toch erg goed bij de film past.

Al met al vond ik deze film wat minder dan deel 1, maar ook deze film is een aanrader.

3,5 ster voor deze film

avatar van blurp194
Harry 2.

Waarin onze held ingekleurd wordt. Hij gaat op bezoek bij een oude vriendin, hij legt het aan met zijn buurmeisje zelfs. Menselijk haast. En het verschil tussen Harry en de echte dirty cops wordt erg breed uitgemeten - Harry houdt zich misschien niet aan alle regeltjes, maar bewandelt wel het rechte pad.

Als film is dit deel voor mij zeker zo sterk als het eerste deel. De grimmige sfeer is dan misschien vervangen door actiescenes, en de sterke speech uit deel een krijgt hier geen vergelijkbaar memorabel vervolg, maar daartegenover staat wel dat het verhaal zich beter en mysterieuzer ontwikkelt. Harry zelf is evenwichtiger en heeft een breder karakter - niet meer zo eendimensionaal, en waar het plot duidelijk gestuurd is door de wens om hem los te maken van de vermeend fascistische smeris uit deel een, werkt dat ook om het verhaal dieper te maken.

De actiescenes op het eind zijn super - eigenlijk nooit geevenaard, geloof ik. Misschien dat latere films meer spectakel laten zien, maar de combinatie van perfecte locatie, spanning en actie zie je niet vaak zoals hier. Eerder in de film komt ook wel nog dat domme kronkelstraatje langs, maar ok, toen mocht dat nog.

ipman-99
"Couldn't of happened to a nicer bunch of guys. " ... " !!!

Fantastische Sequel (Heropfrissing) Emoji!!! 'Dirty Harry 2' aka 'Magnum Force'
blijft nog steeds op mij indruk maken !
Uiteraard ben ik een grote fan van deze films en Clint Eastwood
die zich duidelijk in zijn element voelt als Harry Callahan !
Regisseur Ted Post brengt weer alle smakelijke elementen naar voren om er
weer een fantastische actie-rit van te maken !
De jaren '70 sfeer werd weer aardig in de verf gezet.
De soundtrack is smullen net zoals de vele oneliners en actie.
Het concept van de motor agenten zorgen voor heel wat spanning en
geweldige momenten. De scène waarin Dirty Harry mee doet met de schietoefeningen
tegenover het 'jong geweld' ... was genieten!
Harry Callahan is weer uiterst cool, charismatisch en strooiden weer met de
nodige oneliners ! Enkele oneliners die in mijn hoofd blijven spoken ... 'This is a 44.
Magnum, the most powerful handgun in the world, and it could blow your head clean off.
Do you feel Lucky?' !!! Nog eentje om mee af te sluiten ! 'A man's Got to know his limitations' !

avatar van notsub
Leuk om weer eens te zien. Het valt me op de de tijd hier minder grip op heeft gekregen dan ik dacht. Eigenlijk is dit natuurlijk al stokoud, maar dat stoorde me geen moment. De actie voldeed en Clint Eastwood staat vrijwel zeker garant voor een degelijk stuk karakter, ook nu weer.

avatar van Al DeNiro
Dirty Harry met beste actie. Daarom ook mijn favoriet.

avatar van frolunda
Nog steeds erg onderhoudend vooral door dat heerlijke jaren zeventig sfeertje (inclusief de geweldige muziek) en natuurlijk Clint Eastwood die toch wel erg veel van deze rol weet te maken.Verder valt David Soul in positieve zin op.Dat ik Magnum force elke keer weer kijk als ie op TV is zegt eigenlijk al genoeg.

avatar van Gang_Star
Een prima tweede deel in de reeks. Hoewel iets minder dan Dirty Harry, is dit deel ook zeer vermakelijk. Inhoudelijk doet het niet veel minder, de oneliners en brute actie zijn weer rijkelijk aanwezig en ook Clint Eastwood zet zijn rol weer goed neer.

MaartenTuinstra
Staat als een huis, maar kent minder verrassingen dan deel 1.

Clint is natuurlijk weer geweldig in dit vervolg op Dirty Harry. De film zelf is wat onderhoudender en kent minder verrassingen. Ook de onverlaat speelt wat minder tot de verbeelding dan de vorige. Maar Magnum Force is nog altijd een van de betere politiefilms.

avatar van Boneka
Het blijft gedateerd, maar zeker beter dan de eerste vlakke reeks van Dirty Harry. Sowieso zit in deze film meer actie en zijn de zijplotjes ook regelmatig aanwezig. The gunshot op het fabrieksterrein vond ik erg sterk. Helaas duurde dit niet erg lang. De film is best wel verassend omdat het in werkelijkheid nooit voorkomt. Okay corrupte politieagenten zijn er altijd, maar niet in dit complot. Geen absolute topper, maar wel genoeg te beleven.

TMP
"A man's got to know his limitations"

Aardig vervolg op Dirty Harry. Heel hoogstaand is het qua plot niet, maar het is wel onderhoudend genoeg. Eastwoord zet weer een fijne rol neer als Harry Callahan en hij schudt weer enkele aardige oneliners uit zijn mouw.

avatar van wihu61
Minder dan het eerste deel, een beetje als bij Rambo: First Blood: de sterke formule móet vervolgd worden, en het wordt daarna alleen maar langer, geforceerder en onwaarschijnlijker...