Magnum Force (1973)

Actie / Thriller

geregisseerd door Ted Post
met Clint Eastwood, Hal Halbrook en David Soul

Carmine Ricca (Richard Devon) werd als vakbondsleider verdacht van moord, maar vrijgesproken bij gebrek aan bewijzen. Op een dag wordt hij aangehouden door de motorpolitie en neergeschoten. Inspecteur Callahan (Clint Eastwood), bijgenaamd Dirty Harry, bemoeit zich met de zaak, ook al werd hij naar een andere afdeling overgeplaatst omdat hij te snel naar zijn Magnum kaliber .44 zou grijpen. Harry wil proberen het commando te ontmaskeren dat zich tot doel gesteld heeft misdadigers, die door de mazen van het net zijn geglipt, op te sporen en te vermoorden...

avatar van niethie
Heerlijk die Dirty Harry films, heb ze vroeger dan ook best vaak gezien maar het was (voor deze) toch alweer een tijdje geleden dat ik hem zag, zonet wat stukjes meegepikt van het einde en ik kreeg gelijk een hoop mooie herinneringen terug. Natuurlijk is deze minder dan het geweldige eerste deel en was het af en toe inderdaad wat langdradig en ongeloofwaardig allemaal, maar toch is dit een prima vervolg, Eastwood is weer lekker op dreef en het (vrij simpele) verhaaltje is prima. Verder genoeg actie, spanning en humor (vooral de one liners van Clint) om het geheel boeiend te houden.

3,5 sterren

klute89
Gisteravond op tv gezien, en Clint was weer lekker op dreef en de oneliners volgde elkaar in rap tempo op.
Een mooie zeventiger jaren sfeer en het ' coole' acteren van de bad cops en Clint Eastwood maken het een leuke wegkijker. Voor dat ik het vergeet ook Hal Holbrook was geweldig!

Zeker 3,5*

The Last
In alle opzichten veel minder dan de voorganger. Vond regie (zeker i.t.t. Siegel) behoorlijk irritant, en het simpele (en voorspelbare) verhaaltje (hoofdplot: corrupte agenten) wordt onnodig uitgemolken.

Maar het is natuurlijk Clint (strak in pak en tijdloze zonnebril) die de film draagt en maar weer eens bewijst wie de no. 1 cop in films is.

Verder dan 3,0* kom ik helaas niet. Ik hoop op een beter vervolg.

avatar van maerk
Verrassend genoeg beter dan zijn voorganger. Eastwood en de actie zijn super. Visueel ook prima, alleen het verhaal is best voorspelbaar.
Ik zit te twijfelen tussen 3,5* en 4*...nou vooruit dan maar, een kleine 4*.

The Last
Haalt het technisch gezien bij lange na, niet bij z'n voorganger. Vooral script en regie zijn veel minder. Sfeer is dan wel weer prima, maar wil je meer actie, dan zit je bij deze inderdaad goed. Wil je een betere karakterstudie/copthriller, dan wint DH.

avatar van maerk
The Last schreef:

Moet eerlijk zeggen dat het mij hier vooral om de actie ging. Die was top, maar Magnum Force is inderdaad minder thriller dan Dirty Harry. Ik heb er geen probleem mee .

De sfeer in en om San Fransisco in de jaren 70 is heel mooi neergezet. Jammer dat je al meteen weet dat David Soul de kwaaie is, en dat Hal Holbrook ook niet zuiver is voel je ook wel aan.

Beetje vreemde eindscene met die motor, je stort recht in het water en overleeft het al niet? zal wel. Niettemin, niet briljant maar leuk tijdsdocument waarbij ik me wel heb vermaakt

avatar van Zinema
Zinema (crew)
De eerste drie delen van de DIrty Harry serie zijn inmiddels nogal gedateerd maar ook dit deel twee is nog steeds onderhoudend. Redelijk.

avatar van Thomas83
Zeer vermakelijk vervolg op Dirty Harry, ook al is deze wel wat minder.
Harry krijgt weer te maken met een interessante zaak, al is deze minder boeiend dan die in Dirty Harry. Maar ik vond hem dan wel weer iets beter uitgewerkt. In deel 1 vond ik de bad guy goed maar wat karikaturaal met geen al te duidelijke motieven.
Jammer dat dit deel wat minder humor bevat. In Dirty Harry was de humor er ook eigenlijk alleen echt aan het begin en verdween deze geleidelijk, en hier is dat ook wel zo, alleen zijn de grapjes hier vaak wat te makkelijk en de geweldige dialogen en oneliners ontbreken helaas een beetjr. Clint Eastwood doet het dan wel weer geweldig, maar in deel 1 had hij meer leuke teksten en was wat rauwer, cynischer en harder. Wel leuk die vete met collega Briggs en de finale is heel aardig, met eerst die bommen en een achtervolging met de auto (in het fraaie decor van San Francisco waarbij je als kijker nog wat bekende gebouwen etc. te zien krijgt) en te voet met het nodige geknal, en daarna nog wat motorstunts.
Al met al een zeer onderhoudend filmpje, maar het niveau van Dirty Harry wordt dus niet gehaald, helaas. Maar de aanwezigheid van Inspector Callahan is genoeg reden om de film te kijken, wat mij betreft. Zelfs al hadden ze hem in een onwijze kutfilm gestopt zoals de remake van The Pink Panther, dan had ik de film nog gekeken.

avatar van Pistons
Heel wat minder dan de geweldige eerste.

Op Eastwoord na - die altijd een fucking cowboy is - wisselvallig en het braver maken van Harry plus het skippen van z'n lucky-punk-speech vond ik erg jammer. Ook onzorgvuldigheid in de scherpe randjes - bijvoorbeeld het acteerwerk van stervende boeven - blijkt altijd maar een terugkerend probleem te zijn.
Ondanks deze dingen vermakelijk met wat mooie scènes en vooral dankzij Eastwood, maar de grote plot hole op het eind - Waarom laten die drie jonge agenten Callahan gaan om er 'n dag later wel achterna te gaan? Vermoord hem dan meteen - dwingt me tot een half punt aftrek.

avatar van hellblazer93
Nog een zeer goed te doen deel met weer verbluffend acteerwerk van Clint Eastwood, veel vermakelijke scenes, maar ook wat minder sfeer. In deel 1 was inderdaadook dat fantastische zegje van Harry. Het verhaal is niet heel goed, maar dat maakt me weinig uit.
3,5 sterren.

avatar van DaanRiver
Iets minder goed als het eerste deel "Dirty Harry".. Clint Eastwood speelt even goed en cool, maar het verhaal is al snel erg voorspelbaar helaas.

Prima film, die sterke gelijkenissen vertoont met: Polizia Ringrazia, La (1972)
Als de films niet zo kort op elkaar zouden zitten, zou ik denken dat er sprake was van sterke beinvloeding.

Wederom een goede film met Clint Eastwood in de rol van Harry Callahan.
Hoewel het verhaal iets minder is dan in de eerste film blijft het toch boeiend genoeg om volgen, al is het naar het einde toe wel een beetje voorspelbaar allemaal.
Ook het einde van de film is minder goed dan je verwacht, het uitschakelen van zijn tegenstanders verloopt nogal sullig zeker van de laatste motoragent...
Maar niettemin is Eastwood alweer super in zijn Dirty Harry-rol.
Na al die jaren, de film heeft is ondertussen al een klassieker geworden, is en blijft het leuk om hem nog eens te bekijken.

avatar van dionj
Dit is de beste 'Dirty Harry'. Vind deze zelfs beter als het eerste deel. Typische rauwe jaren '70 sfeer met veel actie en mooie wagens en motoren. Ik hou wel van dit soort films.

avatar van Ithildin
Door mij genomineerd voor de meest flinterdunne love interest ooit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze Dirty Harry is wel wat minder dan het eerste deel. Daar kreeg Harry meer kans om z'n karakter te tonen. Magnum Force is meer een actiefilm geworden die wel entertaint, maar het verschil met andere actiefilms mist. De moordende agent wordt telkens subtiel net niet in beeld gebracht, dus wat spanning mogen we niet klagen. Al zijn de actiescenes tussendoor (winkeloverval) soms wat overbodig. Niet echt vervelend, maar ze hebben niets met het verhaal te maken. Conclusie is dat dit iets minder is dan deel 1, maar toch nog voldoende kan zorgen voor een leuke filmavond.

avatar van Metalfist
A man's got to know his limitations

Na gisteren het fantastische eerste deel te hebben gezien was het vandaag aan deel twee in de reeks. Ik hoef denk ik niet te vertellen dat de verwachtingen redelijk hoog gespannen waren.

Clint Eastwood is nog altijd ijzersterk als Dirty Harry Callahan, zijn manier van praten, lopen, ... Het past gewoon allemaal perfect bij zijn personage. De rest van de rollen werden eigenlijk ook wel mooi ingevuld maar toch voelt dit meer aan als een ietwat slap aftreksel van het origineel doordat Harry hier minder one-liners en coole situaties heeft. Ik mistte hier gewoon een scène zoals de bankoverval terwijl hij is aan het eten in deel 1. Ook de, naar mijn gevoel, verplichte romance tussen Harry en zijn onderbuurvrouw of de vrouw van zijn beste maat pasten totaal niet in het plaatje, het was simpelweg niet iets dat Dirty Harry zou doen.

Wat me het meest stoorde aan het verhaal was dat je na de introductie van de vier agenten overduidelijk wist dat zij degene waren die moorden pleegden en dat maakte heel de film wat oninteressant. Wat ik dan wel weer niet had verwacht is dat Briggs ook nog iets met heel het zaakje had te maken. De climax was trouwens ook wel zeer geslaagd en red de film van een onvoldoende. Prachtig hoe Harry zich moest verdedigen tegen de drie agenten (hij schakelt de eerste dan ook op een magnifieke manier uit met zijn auto)

Dirty Harry is en blijft cool maar ik hoop dat de vervolgen toch iets meer in de buurt komen van deel 1, niet dat dit slecht was als op zich staande film maar in vergelijking met het origineel mis je toch een aantal zaken.

avatar van Kjell1408
Niet zo goed als Dirty Harry, maar deze opvolger is zeker vermakelijk en dat is nog het belangrijkste voor mij. Sommige stukken in de film zijn inderdaad wat raar en fout. Hierna eens The Enforcers bekijken.

avatar van Betamax
Hij was goed maar ik had toch het idee dat ik hem wat minder vond dan deel 1.
Het was veel te snel duidelijk wie de daders waren.
Het verhaal was wat trager..

stem verlaagd naar een 4.0. Ik ben bezig alle delen weer te herzien en deze is aanzienlijk minder dan de eerste. Humor ontbreekt, het is minder spannend en de bad guy is ivm Andy Robinson niets.

avatar van Lennert
Persoonlijk vond ik deze film een verbetering ten opzichte van het overigens ook erg goede eerste deel. Meer humor/one liners, meer actie, een interessant script en zoals altijd fantastisch acteerwerk van Clint.

avatar van mnrk
Prima 2e Dirty Harry film....May I make a suggestion?

Alles zit er weer in, actie/humor en de qoute's.

Ook de setting van San Fransiso komt weer goed over met mooie beelden van de stad.

Natuurlijk speelt Clint Eastwood weer prima net zoals de overige acteurs.

Op naar "the enforcer"

Heerlijke jaren 70 film met een uitstekend spelende Clint Eastwood. Heb deze film al een hele tijd niet meer gezien maar vandaag zenden ze hem weer uit (vanwege het late tijdstip neem ik het laatste uur op). Gewoon een heerlijke ouderwetse Clint Eastwood film met een goed verhaal, typische Clint Eastwood humor en vaak mooie beelden.

avatar van mrwhite
weer een super clint eastwood in dit tweede deel.alleen de film opzig von ik wat minder het begon net als in het eerste deel zeer goed maar naar het einde toe vond in deze zelfs heel zwak.

maar de mooie beelden en leuke humor maken veel goed.

op naar the enforcer

avatar van Spetie
Een behoorlijk goed en leuk vervolg op Dirty Harry moet ik zeggen. Het verhaal is iets minder vlot en minder ingewikkeld dan in het vorige deel, maar vermaak is er genoeg en Eastwood is wederom heerlijk op dreef met aardige onliners. Ook wel leuk trouwens dat dit vervolg naar een wapen is genoemd en toegegegeven, dat is ook wel hetgene waar het in deze film vooral om draait. De clou van de film is wat sneller bekend, maar de laatste tien minuten mogen er meer dan zijn en zorgen ervoor dat ook deze film een ruime voldoende zeker waard is.

avatar van chevy93
'Excuse me, Captain. This may seem silly but can you fly? ... Nope. Never had a lesson.'

Heerlijke actiefilm! Jammer dat ze tegenwoordig zelden zo goed gemaakt worden .
Goede film, ietwat simpel, maar ach... wie geeft daar wat om?

One-liners waren iets minder sterk dan in deel 1, maar goed genoeg.

Zakte in het midden wat in, maar kwam met een uitstekend einde. Ondanks dat je het wel aan zag komen.

Ik snap ook niet waarom de Dirty Harry-reeks zo laag beoordeeld word!

avatar van Drs. DAJA
Erg goed vervolg op Dirty Harry. Qua shots en sfeer niet net zo mooi als haar voorganger maar er blijft voldoende sfeer hangen om toch erg prettig te zijn. Het hele gegeven van een agent die voor eigen rechter speelt en nogal simpel de doodstraf hanteert vond ik een leuk gegeven en er zitten dan ook voldoende spectaculaire scenes in. Magnum Force is een ontzettend leuke film.

AddictedToMovies
Leuke seventies actiefilm, een waardig vervolg op Dirty Harry, maar hij is toch minder pakkend. Het verhaal kon mij niet heel erg boeien, maar Dirty Harry blijft natuurlijk een geweldig personage. Een personage die niet kan worden losgekoppeld aan de briljante acteur Clint Eastwood. Hij maakt de film weer, want voor de rest is het eigenlijk niet heel erg interessant. Paar gave oneliners, af en toe een zeldzame goede dialoog, en voor de rest moeten we het doen met een handvol redelijk geschoten actie- en achtervolgingsscènes. Het ergste was als ze er een vleugje romantiek door proberen te roeren, dat werkte absoluut niet. Niet briljant, maar leuke vermaakactiefilm, gedragen door Clint Eastwood's legendarische performance als Dirty Harry.

erik1677
het blijft toch wel een favoriet filmpersonage van me,dirty harry.
Ook dit 2e deel verveelt geen moment, en staat weer bol van de actie.
Clint eastwood is weer lekker op dreef, zoals het hoort eigenlijk.
En geeft dus weer een lekker staaltje acteerwerk weg.
Dit blijven gewoon klasiekers