Magnum Force (1973)

Actie / Thriller

geregisseerd door Ted Post
met Clint Eastwood, Hal Halbrook en David Soul

Carmine Ricca (Richard Devon) werd als vakbondsleider verdacht van moord, maar vrijgesproken bij gebrek aan bewijzen. Op een dag wordt hij aangehouden door de motorpolitie en neergeschoten. Inspecteur Callahan (Clint Eastwood), bijgenaamd Dirty Harry, bemoeit zich met de zaak, ook al werd hij naar een andere afdeling overgeplaatst omdat hij te snel naar zijn Magnum kaliber .44 zou grijpen. Harry wil proberen het commando te ontmaskeren dat zich tot doel gesteld heeft misdadigers, die door de mazen van het net zijn geglipt, op te sporen en te vermoorden...

avatar van wihu61
Minder dan het eerste deel, een beetje als bij Rambo: First Blood: de sterke formule móet vervolgd worden, en het wordt daarna alleen maar langer, geforceerder en onwaarschijnlijker...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Clint Eastwood gaat op het zelfde elan verder na Dirty Harry. Sterk verhaal trouwens voor dit genre. De Dirty Harry films hebben ook altijd enkele scènes in de kantlijn waarin we te zien krijgen wie DH is en hoe hij optreedt als agent. Niet zomaar opvullertjes, maar gewoon passend bij de film. Anderzijds blijft de rode draad best wel goed. Spannend genoeg en toch anders dan het eerste deel. We krijgen dus gelukkig geen pure herhaling.

De kracht van elke held is de tegenspeler natuurlijk en ook hier zit dat weer dik in orde. Dirty Harry lijkt wel een man die lak heeft aan de wet en graag buiten de lijntjes kleurt. In deze film wordt hij door zijn vijand gepusht om over die lijn te stappen. Hij zit tussen de soms bureaucratische lijn van de wet en een groep die er zeer duidelijk buiten kleurt. De vraag is waar Harry ergens tussen past.

Regisseur Ted Post had al samengewerkt met Eastwood en de film voelt ook goed aan. Eastwood is in vorm, het script is eenvoudig maar toch boeiend genoeg voor dit genre en we krijgen wat we mogen verwachten van een sequel op een no nonsens actiefilm.

avatar van Movie Jim
Dit vindt ik persoonlijk de minste
van alle Dirty Harry films.
Ted Post is niet de juiste
keuze als regisseur
voor deze film en dat merk je!

Clint komt minder goed uit de
verf als in andere Dirty Harry films
en ik vind het komt allemaal
wat traag op gang.

avatar van FunkStarr
Nog niet beoordeeld. Smerige Harry is weer op dreef en deze keer moet hij het opnemen tegen een aantal 'collega's'. Redelijk hard en veel actie maken dit weer een zeer vermakelijke film.

avatar van Lovelyboy
Gebruikelijke harde politiefilm, kwalitatief iets minder dan Smerige Klabak, maar daarom niet minder vermakelijk.

Harry is terug en impopulairder dan ooit. Ditmaal wordt er voor een andere opzet gekozen en een iets ingewikkelder plot dan de eerste, waar we vanaf het begin weten wie de dader is. Hoewel, na de kennismaking met de vier motormuizen is het wat mij betreft vrij duidelijk. Slechts de betrokkenheid van Halbrook blijft tot het laatste wat schimmig.

Verder is het veel van hetzelfde, vrouwen die zich praktisch aan zijn voeten werpen, valt me in de eerste niet zo heel erg op, het zware gedreun van een Magnum .357, achtervolgingen, geknok en uiteraard een grumpy Eastwood.

Leuk voor het vermaak.

pop
Alle Dirty Harry films hebben dezelfde opzet. De moordenaar(s)/plot zie je van mijlen ver al aankomen. Harry wordt op de zaak gezet en met wat tussendoortjes knalt Harry de moordenaar dood. Daarbij wordt Harry bij iedere film tegengewerkt door zijn bazen. En hij krijgt een partner toegewezen waar Harry nooit zo blij mee is. Voor de rest krijg je nog wat al dan niet leuke one-liners voorgeschoteld.
Nu werkt dat voor mij nog prima bij de eerste Dirty Harry film. Helaas gaat het niveau zo'n beetje per vervolg achteruit. Deze is het herbekijken nog net waard. De rest niet meer.

avatar van roger queen
goeie film starsky speelt ook mee goed gefilmd goede film zo zie ik ze graag