Magnum Force (1973)

Actie / Thriller

geregisseerd door Ted Post
met Clint Eastwood, Hal Halbrook en David Soul

Carmine Ricca (Richard Devon) werd als vakbondsleider verdacht van moord, maar vrijgesproken bij gebrek aan bewijzen. Op een dag wordt hij aangehouden door de motorpolitie en neergeschoten. Inspecteur Callahan (Clint Eastwood), bijgenaamd Dirty Harry, bemoeit zich met de zaak, ook al werd hij naar een andere afdeling overgeplaatst omdat hij te snel naar zijn Magnum kaliber .44 zou grijpen. Harry wil proberen het commando te ontmaskeren dat zich tot doel gesteld heeft misdadigers, die door de mazen van het net zijn geglipt, op te sporen en te vermoorden...

FisherKing
Dirty Harry nr II.
"A man's got to know his limitations"
Een klassieker ook met David Soul !!

avatar van jedymaster
Harry Callahan: You know those guys?
Early Smith: They came through the Academy after me. They stick together like flypaper, you know? Everybody thought they were queer for each other.
Harry Callahan: Tell you something. If the rest of you could shoot like them, I wouldn't care if the whole damn department was queer.

avatar van jackie
Na het briljante eerste deel, valt deze erg tegen, veel te lang, traag en saai.

vermakelijke/onderhoudende Dirty Harry-film, met een uitstekende cast en degelijke aktiescene's. 3.5*

avatar van speedy23
In deze tweede Dirty Harry-film zijn er heel wat minder verrassingen dan in de eerste. Ook het scenario mist de nodige opwinding maar dat zal de Eastwood-fans een zorg wezen. Schietgrage Clint bevestigd op subliem wijze dat het personage van Harry Callahan hem als gegoten zit...

avatar van Kai
Kai
Redelijke film alleen het einde is zo NEP.

avatar van Captain Pervert
Duidelijk minder dan zijn voorganger, maar zeker niet slecht, alhoewel wat voorspelbaar. Het verhaal is dus iets minder goed maar daarom moet je hem ook niet gaan kijken.

Eastwood is weer eens geweldig als schietgrage inspecteur.

Hij draagt in deze film een zonnebril die in 2004 niet zou misstaan trouwens, heel trendy. In "The Enforcer" en "Sudden Impact" daarentegen, de Dirty Harry films die direct hierna zouden komen, heeft hij wèl een typische 70's zonnebril.

avatar van mikey
Harry tegen 4 wrekers op politiemotoren . De film is geschreven, gespeeld en geregisseerd door rechts volk maar bevat veel humor en is spannend. Harry takes charge. (alleen te bekijken met een paar potjes bier) 3.5

avatar van Captain Pervert
Hoho, nu ga je toch echt de boot in. Dirty Harry is ook in nuchtere toestand prima kost, gewoon degelijke politiefilms met een sarcastische Eastwood in de hoofdrol.

Totaal niet te vergelijken met de ECHTE dikke-lol-met-kratje-pils films zoals die van mijn andere grote held C. Norris.

avatar van mikey
Ik kan best wel lachen met Clint. Maar de rare rechtse praatjes gecombineerd met quasi literaire themas en homofobie kan ik alleen aanzien met een paar pilsjes en een schaaltje nootjes. tuurlijk is het verder goed gedaan. maar het is (normaal gesproken) beslist mijn smaak niet.

avatar van predator
Vermakelijke film met een sterke rol van Clint Eastwood. Zo af en toe over de top, maar wel lekker. En zeer leuke quotes, die hier al eerder zijn genoemd.

En hij keert zich toch juist tegen (extreem) rechts o.a. door zijn uitspraak over de doodseskader, die criminelen afmaakt voor de "algemene veiligheid"???

avatar van xangadix
Om een of andere reden vind ik de opening geweldig, met dat revolver tegen die rode achtergrond en die Lalo Schiffrin muziek eronder.

avatar van Mischa
Aardige film. Jammer alleen dat je vanaf t begin wel aan ziet komen om wie t gaat (laat staan hoe t met ze afloopt), en dat maakt t geheel toch een stuk minder dan deel 1.

***

Goede film, en vervolg op deel1, maar
Apart einde zeker wanneer je je halve corps afmaakt hoe moet dat geloofwaardig overkomen bij de rest van het corps??? Maar ja gelukkig voor Callahan was toen de film afgelopen.

Een echte klassieker, met sterk acteerwerk van Clint Eastwood. Bovendien is de film op sommige momenten ijzerspannend en vermakelijk, met een behoorlijk spannend einde. Kortom, gewoon een goede film.
**** (4 sterren).

Echt de moeite waard!

Zelfde commentaar als bij deel 1. Erg goed dus.

Sam Stofferis
A man got's to know his limitations

avatar van sinterklaas
Net zo goed als deel 1, hij kwam een week na de eerste op tv. Ik heb hem gezien, nou weer achtervolgingen en schietpartijen. Soms was ie nog wel spannend. Hoe Harry van 2 moterrijders moet vluchten zonder wapen

Jaren 70 vermaak

4,0 ****

Movie_fan#
Na de 1e klassieker dirty harry vind ik dit deel de beste want het eind vind ik zelf het spannendst van alle dh films.
Wel erg voorspelbaar, maar het verhaal doet me veel vreugd. Callahan is eigenlijk de stoerste politieman ever! En volgensmij zijn daar veel mensen met mij over eens

avatar van Silvio Dante
Nogal een tegenvaller mijn eerste Dirty Harry.
Erg voorspelbaar en heel erg vals. Het verhaal wist me op één of andere manier wel nog te boeien.

avatar van predator
Oh heerlijk, deze komt ook nog op tv. Gisteren weer zitten genieten bij Dirty Harry.

Deze is ietsje minder dan DH, maar nog wel strak

avatar van bascross
Gewoon weer een leuke Dirty Harry. Ik miste wel de erg goeie quotes uit de eerste film, maar daardoor zeker niet minder vermakelijk.

Wel iets minder dan de eerste.

Popeye Doyle
Ik vind deze DH weer iets beter als het eerste deel. Iets spannender, mooier einde. Een verschil van 0,5 in de beoordelingen.

avatar van DragQueen
Ook dit tweede deel uit de reeks is waanzinnig goed. wederom met een sterk acterende clint eastwood. die weer lekker grof is naar zijn meerderen, en lekker met quotes gooit. een ijzersterk vervolg met een goed verhaal. met klasse actie, humor en bij vlagen spanning. lekker ouderwetse politiefilm, met een goed uitgewerkte slechterik. verder een heerlijke sound, en een prachtige 70's sfeer. ik geef dit deel 4,5 sterren.

avatar van thunderball
Dit vervolg op Dirty Harry mist een beetje de vaart en vlotte regie van Don Siegel, maar in vergelijking met de volgende delen nog altijd zeer stijlvol en stukken beter.

Minpuntje is wel dat de film wel heel lang doet over een feitelijk vrij simpel verhaaltje (criminelen worden door een geheime elite eenheid van het politiecorps zelf vermoord..

Verder zou je de film ook hypocriet kunnen noemen, daar Harry zich nu plotseling aan de wet houdt en het op neemt tegen ultrarechtse radicalen in het politiecorps, terwijl hij in deel 1 zelf als zodanig bestempeld werd, ook in de kritieken op die film.

Weer de nodige oneliners, maar niet zo leuk als in het origineel.

You're a good man, Briggs and a good man always knows his limitations.

4 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
De film viel me wat tegen, deel 1 was beter. Ik miste de prikkelende oneliners en net als in deel 1 was het verhaal wederom niet briljant. Veel te veel van de hak op de tak om maar zoveel mogelijk schietscenes te krijgen.

Toch, wel een voldoende hoor. Dirty Harry is gaaf.
Ben benieuwd of deel 3, 4 en 5 weer het niveau van deel 1 weten te behalen.

De film krijgt 3*

avatar van otherfool
Ach ja, Eastwood doet het natuurlijk goed en het sfeertje is wel aardig getroffen maar de film is te lang en de bad guys zijn vanaf minuut 3 bekend. Overbodig, maar zo kapot was ik toch al niet van het origineel. Ongetwijfeld voer voor de fans.

2,5*.

avatar van CdeJ
geweldig clint is de man! Nu vindt ik alles bijna goed wat die
beste man doet..Maar goed de 1ste Dirty Harry is wel beter.

avatar van mnrk
Blijft na al die jaren toch een mooie reeks films.
Dirty Harry is en blijft gewoon leuk om naar te kijken...Clint Eastwood speelt geweldig in deze reeks.

avatar van Elementofone
Ik heb nog nooit een DIrty Harry film gezien. Daar wil ik vanavond wel verandering in brengen, maar is het noodzakelijk het eerste deel eerst te gaan bekijken?