Hang 'em High (1968)

Western

geregisseerd door Ted Post
met Clint Eastwood, Inger Stevens en Ed Begley

De voormalige marshall en tegenwoordig ranchhulp Jed Cooper wordt door een groep mannen onder leiding van de ex-kolonel Wilson onschuldig gelyncht. Jed weet te overleven door het snel ingrijpen van Marshal Dave Bliss, die in de buurt was met een transport gevangenen naar Red Creek. Als zijn onschuld is bewezen krijgt Jed het verzoek van de zeer fanatieke rechter Fenton van Red Creek om zijn oude beroep als marshall weer op te pakken, nadat bekend wordt dat Calhoun is vermoord. Jed gaat akkoord en hij kan nu, met het wetboek in de hand, achter de daders van de lynchpartij aan gaan.

• gisteren om 21:29 uur op TV (RTL7)

avatar van Sergio Leone
Kende z'n naam niet. Inderdaad een goeie bijrol. Spijtig dat ie niet meer in de film voorkwam.

avatar van Brix
Inderdaad, die had een grotere bijdrage mogen leveren.

Hmmm, wat moeten we hier nu van denken. Het begint allemaal alleraardigst, maar naarmate de prent vordert worden de ogenschijnlijke zijsprongetjes die in het plot zitten verweven naar voren geschoven als de belangrijkste verhaallijn. Probleem is echter dat deze subplotjes nauwelijks weten te boeien en tot overmaat van ramp is er dan ook nog het zeer onbedredigende slotakkoord waar ik in elk geval niets mee kon. De heroïsche scenes zijn op de vingers van Kapitein Haaks linkerhand te tellen, iets waar een beetje western toch zeker over zou moeten beschikken. Eastwood red wat er te redden valt, maar ook het gebrek aan goede support om zich heen laat zich voelen naarmate de prent vordert.

avatar van El  Loco
The hanging was the best show in town. But they made two mistakes. They hung the wrong man and they didn't finish the job.

Een western met Clint Eastwood. Wat mij betreft één van de beste combinaties ooit in de filmgeschiedenis. Een western vind ik sowieso al geweldig om te zien, maar als Eastwood dan ook nog eens de hoofdrol speelt, is het helemaal feest.

Ted Post mag dan wel geen Sergio Leone zijn, wat de sfeer en landschapsbeelden betreft heb ik me met deze western weer kostelijk vermaakt. Neem daarbij ook nog eens een prima soundtrack (niet van Morricone) en je hebt een goede combinatie van beeld en muziek. Qua sfeer zit het bij een western meestal wel goed, maar als het verhaal nergens op trekt ben je er niet veel mee. Bij Hang ‘em High had ik het gevoel dat Ted Post een beetje te veel van alles wilde proberen. Eerst krijgen we een verhaallijn te zien waar Eastwood wraak wil nemen op de mannen die hem probeerden te lynchen. Op zich is dat een zeer interessant uitgangspunt, maar halverwege de film komt er plots een tweede verhaallijn bij wanneer Eastwood drie veedieven moet oppakken en inleveren. Tot overmaat van ramp kon Ted Post het niet laten om nog een klein bijplotje eraan toe te voegen met de romance tussen Eastwood en de blonde vrouw. Die romance is totaal geen meerwaarde voor de film en zorgt ervoor dat het naar het einde toe wat langdradig wordt. De film had zich beter enkel geconcentreerd op het uitgangspunt rond de ophanging en de wraak van Eastwood, want nu zit er toch wat te veel opvulsel tussen.

Clint Eastwood is legendarisch, zoveel was al lang duidelijk. Ik zou zonder moeite een hele hoop titels kunnen opnoemen waar hij memorabele prestaties heeft neergezet met natuurlijk The Good, the Bad and the Ugly op kop. Zijn rol uit Hang ‘em High mag dan wel minder bekend zijn, voor een echte fan maakt het niets uit wat hij speelt. Is het nu als cowboy, gevangene of als Dirty Harry, hij weet elke rol gewoon perfect in te vullen. Vooral de close-ups van zijn verbeten gezicht zijn telkens weer heerlijk. Die man heeft gewoon charisma op overschot. Ook de bijrollen worden degelijk ingevuld, op uitzondering van Inger Stevens die hier een vrij makke prestatie neerzet. Eigenlijk valt haar weinig te verwijten, want meer dan een paar keer door het beeld glippen om een paar boeven te identificeren en een misplaatste romance zat er voor haar niet in. Gewoon een overbodig personage. Pat Hingle bracht het er wel goed vanaf, want hij wist wel te overtuigen als rechter Fenton. Ook de vijanden waar Eastwood mee te maken krijgt, worden behoorlijk neergezet, maar ik miste toch een uitgesproken badguy à la Eli Wallach. Het zou natuurlijk wel wat geweest zijn als hij er bij was.

Voor een echte fan van het genre en van Clint Eastwood is dit verplichte kost. Het uitgangspunt rond de wraak van Eastwood is interessant, maar het wordt een beetje verprutst door de bijplotjes. Desondanks is Eastwood weer heerlijk op dreef, nu als Marshall. Ook de typische westernsfeer en de muziek die niet van Morricone komt, maken veel goed.

Clint speelt een wat tammer en spraakzamer personage. Kan me goed voorstellen dat hij niet telkens dezelfde rol wil spelen, maar hij komt hier net even minder ruig en charismatisch over. Ik was dan eigenlijk meer onder de indruk van Pat Hingle als Fenton. In veel dialogen moet hij opboksen tegen een verontwaardigde Eastwood en dan moet je van goeden huize komen om niet te verbleken. Hij blijft goed in zijn rol en straalt echt macht uit.

Ben het wel eens met de eerdere commentaren dat de romance niets toevoegt en dat dit de samenhang wat vermindert. Het is ook een tikkeltje voorspelbaar en cliché om er halverwege maar weer een scène in te stoppen waarin Eastwood gepakt wordt en moet herstellen.

avatar van emmes
Soms wat onsamenhangend, maar in zijn geheel een best te genieten film. Een paar subplots zijn niet goed uitgewerkt maar het algemene verhaal is ok. De muziek kwam soms te bombastisch over op momenten dat het niet paste. Het leek alsof men zei "ok, hier is het even wat saai, we zullen er wat spannende muziek onder zetten om het te verdoezelen"...
Clint's eerste amerikaanse western overigens. Hij weigerde Once upon a time in the West voor deze film.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray is nu $ 4,00/€ 3,12 bij Amazon.com!

Dogie_Hogan schreef:
De Blu-ray is nu $ 4,00/€ 3,12 bij Amazon.com!

LuukRamaker schreef:

Nu niet meer. Het betrof waarschijnlijk een 1 april-grap van Amazon.com.
Dan eerder een 1 april actie; bij mij is $ 4,00 afgeschreven voor de Blu-ray.
(Juiste link.)

Dogie_Hogan schreef:
Dan eerder een 1 april actie; bij mij is $ 4,00 afgeschreven voor de Blu-ray.
(Juiste link.)

Dan was het waarschijnlijk (een van) de laatste(n), want nu betaal je er minimaal $6,15 voor, tenzij je hem huurt. Maar goed, die $2,- extra maakt het ook zeker niet onbetaalbaar.

LuukRamaker schreef:

Nu niet meer. Het betrof waarschijnlijk een 1 april-grap van Amazon.com.
Inmiddels prima verpakt op de deurmat gevonden.

avatar van Richard_Voorhees
Als Post eens wat minder wendingen had genomen, zoals het hele subplot rondom de veedieven en dat Clint vond at ze niet goed berecht werden. In plaats daarvan hadden ze Clint zijn werk wel mogen laten afmaken. Dat had misschien nog voor wat meer actie en heroïsche scenes gezorgd. De romance was inderdaad nogal onnodig. Verder wel een erg leuke soundtrack van Dominic Frontiere.

avatar van LuukRamaker
Een van de mindere westerns van Clint Eastwoord maar daarom nog lang niet slecht. Vooral de sterk bezette cast zorgde ervoor dat Hang 'em High eigenlijk geen moment echt verveelt. De aandacht is meteen al gevestigd op het moment dat Jed Cooper (Eastwood) te pakken wordt genomen en vanaf dat moment blijft het eigenlijk voortdurend interessant. Je weet dat Eastwoord niet in een bijrol de gehele film in een cel zal verkeren en dat er wraak volgt op het onrecht dat hem is aangedaan. Daarom hangt er de hele tijd een bepaalde spanning in de lucht die aanhoudt tot het einde. Een spanning die helaas wel iets te veel wordt bijgestaan door veel te harde muziek, die helaas iets te veel aanwezig is. Op zich is er weinig mis met de soundtrack (helemaal zo kort na The Good, the Bad and the Ugly had die veel erger tegen kunnen vallen), maar het volume dat ermee gepaard gaat is in zeker mate ergerlijk te noemen.

Interessant aan de film is dat Eastwood eens aan de kant van de wet staat. Hij werkt samen met een ietwat zelfzuchtige rechter die graag het heft in eigen handen neemt. Of die man nu misbruik maakt van zijn positie is moeilijk te zeggen, maar dat hij zich niet zo heel veel laat beïnvloeden moge duidelijk zijn. Wat hieruit volgt is een prachtige, uitgebreide én bovendien legale ophanging die ik nog nooit eerder zo heb gezien. De film doet, wat dat betreft, zijn naam wel eer aan. Tijdens die ophanging ontsnapt Cooper voor de tweede maal aan de dood en ditmaal was het minstens zo ongeloofwaardig als de eerste keer bij zijn eigen ophanging. Dat is jammer, omdat er voor de rest op dat gebied weinig valt aan te merken.

De kracht van de film zit hem grotendeels in de goede cast. Bruce Dern vind ik altijd erg sterk in zijn schurkenrollen. Mooi dat hij hier een redelijk grote bijrol had. Zo een wat grotere rol had Ben Johnson ook wel mogen hebben. Verder was Eastwood zo goed als ie altijd is en waren er ook mooie rolletjes voor onder anderen Pat Hingle en James Westerfield.

Wat ik jammer vond is dat het film een soort open einde heeft. Het is alsof je de woorden "To be continued..." er op het einde zelf bij moet verzinnen, terwijl er eigenlijk helemaal geen vervolg is. Het is op het eind niet zo dat er een hoop onduidelijkheid is over het een of het ander, maar op de een of andere manier voelt de film ook niet helemaal af.

avatar van knusse stoel
Inderdaad, een prachtige western van 'onze' held Clint Eastwood, die later in zijn jaren ook nog eens, niet onverdienstelijk ging regisseren.
Het is niet de beste van Eastwood maar net als 'LuukRamaker' al zegt; het is zeker niet zijn slechtste en ik heb mij ondanks dat het niet het genre is waar ik vaak naar kijk, wel degelijk vermaakt.

avatar van Vinokourov
Clint Eastwood in een western blijft nooit vervelen. Sterker nog, in Hang 'em High vind ik het echt een supergoede combinatie, al tipt het nog niet aan Westwood in Leones spaghetti-westerns. Maar toch zijn er wat overeenkomsten te vinden met een lekkere theatrale soundtrack en de plotselinge spannend makende actie zo her en der. Minpuntje zijn de onnodige zijstapjes in het verhaal, maar het amuseert desalniettemin genoeg.

Een unieke sociaal kritische western over de tweedeling tussen het "gewone" en wettige rechtssysteem. Het samenhangende wraakverhaal daarentegen was aan de langdradige kant, vrij voorspelbaar en zeker traditioneel. Middenin de film was er sprake van een opmerkelijk publiekelijk ophangingscircus. Clint Eastwood speelde sterk en zaten verder nog enkele goede acteerprestaties bij en hetzelfde gold voor het camerawerk.

avatar van martijn011
Clint Eastwood laat ook in deze film weer eens zien wat voor een groot acteur hij is. Prima rol van hem in een film die verder erg goed vermaakt.
Het verhaal is nogal cliché maar de mooie beelden, het aardige acteerwerk en Eastwood maken het meer dan een geslaagde film.
Ruim voldoende.

avatar van BlueJudaskiss
Als iemand die totaal geen liefhhebber van Westerns is mezelf gedwongen deze te kijken want ach, hij was toch gratis bij KPN. Eerste helft was boeiend, spannend en sfeervol, maar zodra het plot onnodig gecompliceerder wordt vond ik het steeds moeilijker m'n aandacht erbij te houden. De romance naar het einde toe was verschrikkelijk irritant, maar tegen die tijd was voor mij de rek er toch allang uit.

Aardig om weer eens een Western gezien te hebben, maar het zal nooit mijn genre worden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het is niet omdat je de technieken van een spaghettiwestern gebruikt, dat het er ook één is. Ted Post mist het talent om een goeie western te maken. Clint Eastwood komt helemaal niet uit de verf. De man speelde al in zoveel westerns dat het genre op z'n lijf gegoten lijkt te zijn. En toch lukt het niet helemaal hier. De romance komt wat slecht over. Maak er dan een echte wraakfilm van. Nu is het wat van dit en van dat zonder helemaal te overtuigen. Hang 'em high is uiteindelijk een leuke western geworden, maar blijft in het gemiddelde steken. Voor de liefhebbers, al zullen die andere titels eerder verkiezen.

Films met Clint Eastwood in de hoofdrol zijn eigenlijk altijd genietbaar tot goed en zeker zijn memorabele en stoere rollen als cowboy. Vooral zijn legendarische rol in de schitterende westernfilm "The Good, the Bad and the U... was memorabel. Tot dat niveau komt deze film zeker niet, maar ook deze film is goed en vermakelijk en kijkt zich lekker weg.

Ook in deze film speelt Clint Eastwood weer de rol van cowboy (beter gezegd eerst als ranchhulp en daarna als sheriff) Jed Cooper die onschuldig (vanwege het zogenaamd stelen van vee) wordt opgehangen door een groep mannen onder leiding van de harde ex-kolonel Wilson. Dit gebeurt al direct in het begin van het verhaal en het beeld waarbij je Jed Cooper (goed gespeeld door Clint Eastwood) zit hangen aan de boom, mocht er wel wezen en zeker met het geluid erbij. Vanaf dan begint ook eigenlijk pas het verhaal wat vooral bestaat uit wraak van Jed Cooper, maar ook om zijn relatie met Rachel Warren (verdienstelijk gespeeld door Inger Stevens die er toen ook leuk uitzag) die zeer zorgzaam voor hem is. Het verhaal weet zeker te boeien (zeker in het eerste gedeelte van het verhaal) en ook met de uitvoering ervan zit het wel goed, hoewel het laatste gedeelte van het verhaal wat saai (o.a. de picknick) en langdradig is. Verder ziet het er ook allemaal aardig uit (o.a. de beelden van de landschappen en de beelden vanuit de gevangeniskoets) en is de film ook sfeervol. Ook met de actie zit het wel goed, hoewel die niet heel veel aanwezig is, en ook het einde van het verhaal was wel aardig.

Al met al gewoon een goede en degelijke Western, die vooral genietbaar is door Clint Eastwood.

avatar van blurp194
Een wat vreemde film. Haast meer een sfeertekening dan een verhaal - zeker gezien het einde, maar ook daarvoor loopt het wat ongebruikelijk. Niet dat daar iets mis mee is, maar voor een western toch, hoe zal ik het zeggen, ongebruikelijk.

Clint is vooral eigenlijk zijn gewone stereotype zelf: de held van het wilde westen. Weinig opzienbarends aan daarmee, maar de andere rollen zijn wel wat opvallend. De nogal opzienbarende en ietwat mysterieuze Inger Stevens bijvoorbeeld. Ook al zo'n sfeertekening, ondanks dat er nog net wel een beetje kleur op komt. Of Pat Hingle, die vaker rechters gespeeld heeft als Clint op een paard gezeten heeft. Het trekt de film nog net een beetje uit de drab.

avatar van des1
Gedegen Western, maar in wezen zwaar retro (passé zo u wilt) nadat Eastwood natuurlijk met Sergio Leone westerns van een tot nog toe onovertroffen soort en kwaliteit had gemaakt. Hang 'm High heeft tegen het eind een bijna thriller achtige sfeer. Eén van de eerste wat grotere rollen van Bruce Dern.

avatar van Walter White
Een geweldige western film een van de beste die ik gezien heb.

avatar van Jan met de pet
Zie de westerns van Clint Eastwood heel graag, dit is wederom een prima western 4,0

avatar van Hendrick99
Een western waarin Clint Eastwood voor de verandering (zeker in het begin) de underdog speelt. Misschien is deze Hollywood-produktie uit 1968 een tikje onderschatte film, mede als gevolg van de vele succesvolle "spaghetti westerns" die er eerder gemaakt werden met Sergio Leone.
Glansrol voor Ed Begley (senior) in zijn rol van captain Wilson. De bijna tastbare angst in zijn ogen als het uiteindelijk tot een afrekening komt, verdient op zich al een Oscar.

avatar van Duke Nukem
Clint Eastwood zint op wraak, zo zien we hem graag bezig! Onderhoudende film met een interessant thema (wraak vs rechtspraak/de wet of zoiets). Goede acteerprestaties ook van de andere acteurs. En een leuk mondharmonica-deuntje! Ik geef normaal gezien de voorkeur aan spaghetti-westerns maar deze mag ook gezien worden!

Brix schreef:
En niet te vergeten de sterkste bijrol, in het eveneens sterkste gedeelte van de film, het begin, t.w. Ben Johnson (Marshal Bliss) met zijn "boevenwagen'.
Marshal Dave Bliss i.p.v. sheriff Ray Calhoun probeer ik om de zoveel tijd in plotomschrijving te wijzigen, vandaag weer poging gedaan. Calhoun komt immers pas veel later in beeld.

avatar van mr rumson
Het was al weer lang geleden dat ik deze western gezien heb.
Aangezien ik nog niet op de film gestemd heb werd het tijd voor een nieuwe kijkbeurt.
Er zijn aardig wat westerns gemaakt die een sterke opening hebben zoals Once upon a time in the west ,The Wild Bunch of The good the bad and the ugly .
Wat mij betreft past de opening van deze western goed in dat rijtje .
Maar waar de andere genoemde westerns het niveau van het begin tot het einde vast weten te houden .
Daar slaagt deze western jammer genoeg niet in .
Zoals de meeste users hier ben ik het ook eens dat Inger Stevens weinig toevoegt aan de film .
Het romantische gedeelte had er voor mij dan ook niet in gehoeven .
Zoals je mag verwachten van een Eastwood western zit ook hier aardig wat actie in .
Al had het groepje mannen waar Clint jacht opmaakt voor mij wel wat meer weerstand mogen bieden .
Kortom zeker niet de beste western van Eastwood .
Maar ondanks het vreemd einde is deze nog goed te doen .