Hang 'em High (1968)

Western

geregisseerd door Ted Post
met Clint Eastwood, Inger Stevens en Ed Begley

De voormalige marshall en tegenwoordig ranchhulp Jed Cooper wordt door een groep mannen onder leiding van de ex-kolonel Wilson onschuldig gelyncht. Jed weet te overleven door het snel ingrijpen van Marshal Dave Bliss, die in de buurt was met een transport gevangenen naar Red Creek. Als zijn onschuld is bewezen krijgt Jed het verzoek van de zeer fanatieke rechter Fenton van Red Creek om zijn oude beroep als marshall weer op te pakken, nadat bekend wordt dat Calhoun is vermoord. Jed gaat akkoord en hij kan nu, met het wetboek in de hand, achter de daders van de lynchpartij aan gaan.

avatar van Roger Thornhill
Rare film, zoals wel meer mensen hier vinden. Begint rechttoe-rechtaan, wordt dan gecompliceerder wanneer Clint zijn sheriffster opspeldt en zich daarmee (weer) fatsoenlijk moet gaan gedragen, werpt diverse problemen en dilemma's op, en eindigt dan zonder echt te eindigen. Tussendoor heb ik me nergens verveeld maar ben ik ook nergens bij de lurven gegrepen, en na afloop blijf ik op mijn honger zitten. Aan de romance stoorde ik me niet eens zo erg, aan de verschijning van Inger Stevens met dat rare mondje des te meer (ook al in Five card stud), maar Pat Hingle zette zijn personage met alle haken en ogen wel geweldig neer; zoals Straatbord op 28-8-2012 opmerkt, "In veel dialogen moet hij opboksen tegen een verontwaardigde Eastwood en dan moet je van goeden huize komen om niet te verbleken. Hij blijft goed in zijn rol en straalt echt macht uit." En natuurlijk jammer dat de geweldige Ben Johnson niet wat uitgebreider te zien is – dat zijn sterfscène buiten beeld plaatsvindt is eigenlijk schandalig.
        Afwijkingen van een creditvorser : editor Gene Fowler Jr is de regisseur van minstens één meesterwerk, I was a teenage werewolf uit 1957. (Misschien ook wel van twéé, maar I married a monster from outer space van een jaar later heb ik helaas nooit gezien.)

avatar van Toontje G
We moeten niet vergeten dat het 50 jaar geleden is dat deze film is geschoten. Ik ben een Clint fan en zal wel een vooroordeel hebben. Dus voor de nep gevechten, het stuntelige acteerwerk, de pruiken, etc, etc. geef ik gewoon sterrren. Punt uit.

avatar van notsub
Een western met Clint Eastwood in de hoofdrol staat garant voor een zeker niveau, maar ik mis hier toch wel de chemie met de overige acteurs. Soms is het te voorspelbaar, dan weer wat knullig... Hang 'em High gaat met hoogte- en dieptepunten naar het onverwachte einde toe en vervolgens vraag ik me af waar ik nu echt naar heb zitten kijken. Een echte vibe heb dus ik niet gevoeld tijdens deze film, hoewel er zeker goede scenes in zitten.

avatar van Dogie_Hogan
notsub schreef:
Ditto met "High Plains Drifter" (ook met Eastwood.).

avatar van John Barry
Goede western met wederom een sterke koelbloedige Eastwood. Ook de rol van Pat Hingle is in deze film sterk. De romance is een beetje overbodig en haalt teveel de vaart uit de film.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Hang em High is een pakkende titel, en daarmee is het meest positieve over deze film al gezegd. Ik had hem al eens eerder gezien maar kon me er weinig van herinneren, ik weet alleen dat hij tegenviel. Dat blijkt ook bij herziening, ondanks het vrij sterke begin. De man gespeeld door Clint die een lynching overleeft en op zoek gaat naar zijn beulen, er is een slechtere premisse te bedenken voor een jaren 60 western.

Het mocht niet zo zijn. Het grootste probleem heb ik met het scenario, dat focus mist en alle kanten opgaat. Dat kan in de handen van een kundige regisseur hele leuke films opleveren, maar deze regisseur van de B-garnituur -wiens oeuvre verder dan ook vooral bestaat uit B-films en sequels- weet er geen boeiend geheel van te maken. Het einde lijkt bedoeld als opmaat voor een vervolg want zowel de wraak van Clint als het mysterie van de blonde vrouw zijn nog niet opgelost. Al kan het zijn dat regisseur Post een filosofisch tintje aan zijn film wilde meegeven, blijf niet hangen in het verleden of zoiets. Er zit natuurlijk ook een vrij sterke anti-doodstraf boodschap in de film, een boodschap waarmee je het alleen maar eens kunt zijn, maar dat maakt de film helaas niet beter.

Clint en Pat Hingle zijn degelijk, verder maken alleen Bruce Dern en Ben Johnson nog wel iets van hun rol. Johnson en Hopper (de laatste heeft niet veel meer dan een cameo) lijken overigens vooral gecast om wat aansprekende namen bij de credits te hebben. De muziek vond ik ook maar matig en onsamenhangend, dan klinkt het weer Morriconesk (maar dan zonder diens talent), dan weer bombastisch, soms wordt de muziek dramatisch ingezet om meteen daarna weer te vervlakken.

Jammer, het idee had een betere uitwerking verdiend.