ad

Geregisseerd door: James Fargo

Met onder meer: Clint Eastwood, Tyne Daly en Harry Guardino

Releasedatum: 20 december 1976

Over The Enforcer

"The dirtiest Harry of them all."

Detective Harry Callahan, net gerehabiliteerd bij de afdeling moordzaken, nadat hij berispt werd vanwege gebruik van onorthodoxe methodes in een zaak rond een roofoverval, bevindt zich in de situatie dat hij moet werken met de agente Kate Moore. Er wordt verband gelegd tussen een aantal moorden en een terroristenbende, geleid door Bobby Maxwell. Men ontvangt via een bandopname de eis van een organisatie 'The Peoples Revolutionary Strike Force', om 1 miljoen dollar te betalen, ter behoud van de totale vernietiging van de stad. Callahan komt met Big Ed Mustapha, leider van een groep militante zwarten overeen, dat de laatstgenoemde informatie zal inwinnen over Maxwell.

imageimageimageimageimage

FisherKing

Deel III van de Dirty Harry films: Heb ook hier weer veel van genoten vooral van de cynische Eastwood. Wordt (tijdelijk) overgeplaatst naar personeelszaken "Personnel? That's for assholes!"

met een geweldig commentaar van hem daar tijdens interviews. Tyne Daly ( Lacy in Cagney&Lacy) speelt ook verdienstelijk !!

Kan me niet voorstellen dat maar 8 mensen dit gezien hebben !

avatar van Goodfella

Goodfella

Kan me niet voorstellen dat maar 8 mensen dit gezien hebben !

Het zijn er inmiddels al wat meer. Ik heb deze film waarschijnlijk over het hoofd gezien bij het stemmen eerder. Nu maar even gestemd. Kan er weinig over vertellen verder...

FisherKing

Ga hem zien... perfecte film..

avatar van Ralfke

Ralfke

• 1948 stemmen

Dit waren echt vette actiefilms met een heerlijke Clint Eastwood. ***1/2

FisherKing

Dank je Ralfke.. heerlijk vette films.. met die coole Eastwood ( en zijn tijd ver vooruit ) en we zijn inmiddels 26 jaar verder!

avatar van speedy23

speedy23

Derde film in de Dirty Harry-saga. Toegegeven, veel verschilt dit ietwat gewelddadige script niet van de twee vorige prenten. Het personage van Clint Eastwood weet als geen ander criminelen zo hard aan te pakken en zo geweld te vergoelijken. Hoe simplistisch de plot ook lijkt, lichtvoetig kijkplezier is verzekerd...

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Dit is mijn favoriete Dirty Harry film denk ik. Flink wat actie, cynische grappen en machogedrag van Eastwood.

Daarbij is het gewoon een spannende film, al vond ik de terroristenbende niet bijster overtuigend overkomen. Grappig trouwens dat men in 1976 nog koos voor blanke terroristen, als deze film vandaag de dag overnieuw gemaakt zou worden zouden ze allemaal tulbanden dragen...

avatar van mikey

mikey

Beroeps cynicus harry schiet san fran overhoop, nou ja: het links georienteerde deel van de bevolking dan. Domme humor voor bierdinkers. Clint's hoofd is zoals altijd weer erg amusant. 3

avatar van WiLL

WiLL

Ik vond deze film eigenlijk niet veel.

Het Dirty Harry personage vond ik ook maar matigjes uitgewerkt in deze film. De vorige films zaten toch veel betere scenes in die we allemaal nog wel eens voorbij horen komen. 2*

avatar van Redlop

Redlop

WiLL schreef:

...De vuurgevechten vond ik gewoon van amateur niveau, net als de achtervolgingsscene en het slot gevecht, de zogenaamde terroristen waren helemaal droevig...

Die terroristen doen zelfs aandoenlijk aan.

Clint speelt zijn rol als moderne onbegrepen western-revolverheld met hetzelfde serieus bedoeld en dus vermakelijk clichématig stoïcisme als weleer. Juist daarom bijzonder amusant. Alleen jammer van die Cagney & Lacey trut. 3,5*

avatar van flipsen

flipsen

Ik vind die hele Dirty Harry serie wel gaaf. De films rusten eigenlijk wel volledig op het karakter Dirty Harry en op een aantal gave scenes en dialoogjes, zoals in dit derde deel: Harry's oplossing van de gijzeling in de drankhandel, het sollicitatiegesprek met agente moore, zo Harry tegen de burgemeester uitvalt en de "voet-achtervolging". Verhaal is vaak niet om over naar huis te schrijven.

Elke Dirty Harry aflevering heeft toch steeds weer iets nieuws, maar heel veel is hetzelfde. Je hebt altijd exact dezelfde Dirty Harry, altijd een Dirty Harry style oplossing van een alledaagse misdaad, altijd in dezelfde stad, hij heeft altijd een baas die "een nieuwe aanpak" wil aanhouden, hij heeft altijd een politiek correcte partner (een vrouw, een mexicaan, ...), Harry heeft altijd een gave zonnebril, hij gebruikt vaak gave zinnetjes, etc, etc.

Op basis van het karakter DH en een aantal gave scenes, en op basis van hoe goed alle DH films in elkaar overlopen, krijgt "Clint Eastwood = Dirty Harry" van mij 3.5 sterren.

avatar van vrutur

vrutur

Behoorlijke doorsnee actiefilm maar door Eastwood toch zeer de moeite waard. 3*

avatar van Mushroom

Mushroom

zeker niet de beste DH en dat is mede te danken aan Tyne Daly, pffff te irritant gewoon.

Toch blijf ik het prachtig vinden als Harry weer gaat ruzieen met zn superieuren, dat zijn hilarische scenes met ultra coole dialogen.

Harry Callahan: Here's a seven point suppository.

Capt McKay: What do you mean?

Harry Callahan: I mean stick it up your ass.

Harry Callahan: May I comment something?

Capt McKay: What is it?

Harry Callahan: You mouthwash ain't makin' it.

Maargoed het blijft gewoon een prettige film om te kijken en het wordt volledig gedragen door de supercoole Eastwood!!!

avatar van Pacino88

Pacino88

Dit is zeker het beste dity harry vervolg.Natuurlijk is Eastwood weer cool en veel blijft uiteraard terug komen,vergelijk het met de 007 films.

Zeer vermakelijk,beste op actie/misdaad gebied.

Nou nog sudden impact en the dead pool herkijken,dit keer op dvd.

avatar van Waku

Waku

Opnieuw een degelijke Dirty Harry uitvoering zoals we dit gewend zijn inmiddels. Boordevol one liners, harde cynische actie en een vlot verhaal.

avatar van =michael=

=michael=

Gewoon lachen is het 4

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Ook een leuke Dirty Harry film. Ook leuk het einde op Alcatraz. Ja, ook deze was zeer geslaagd.

avatar van pdonidvie

pdonidvie

Voor mij is dit de minste van Eastwood's Dirty Harry films. En vooral door zijn co-actrice die me nogal enorm irriteert en voor teveel geforceerde humor zorgt doorheen de hele prent. Een diepe teleurstelling. Gelukkig was dit niet de laatste.

avatar van bascross

bascross

Niet minder dan de tweede, irriteerde me in tegenstelling tot anderen hier, ook niet aan Harry's partner.

Verder speelt Clint Eastwood weer erg goed, net als in de eerste 2 films.

avatar van thunderball

thunderball

Deze derde DH film is stukken minder dan de eerste twee, maar nog steeds amuzant genoeg.

Clint heeft weer een aantal leuke uitspraken (zie boven) en draagt het wat mindere plot met gemak naar grotere hoogten (het zelfde scenario, maar dan met een doorsnee acteur/rol zou TV niveau opleveren).

Ik vind trouwens Daly WEL leuk als partner, want je moet je eigenlijk toch ook lekker ergeren, samen met Clint, aan haar (dat is de rol eigen)!!?? Alleen al het gezicht van Clint, wanneer hij beseft dat dat zijn nieuwe partner is, vind ik geweldig!!

Mooie poster trouwens, die moet ik nog ergens hebben liggen (ooit in de jaren '80 in London gekocht)!

3,5 ster!

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Het is in mijn ogen de beste DH film van de 3 die ik tot nu toe heb gekeken.

Deze heeft een aardig verhaal dat niet van de hak op de tak springt en Dirty Harry heeft nog altijd zijn glans niet verloren. Vooral in het begin vond ik het vet hoe hij de gijzeling stopte in een drankzaak: Keihard met de auto naar binnen rijden en met de magnum iedereens kop door te knallen!

Het blijft een coole saga. 4* voor deel 3.

avatar van niethie

niethie

Eigenlijk is geen enkele DH film slecht, deze vroeger echt een keer of vijf gezien dacht ik, vond hem ietsjes beter dan zijn voorgnger. Clint is nog steeds lekker opdreef en floept er opnieuw de ene cynische one-liner na de andere uit. Verder bevat de film genoeg actie, een prima verhaaltje en natuurlijk was de finale in Alcatrez erug leuk.

3,5 sterren

avatar van nightbreed

nightbreed

Punk

The Last

Veel beter eigenlijk dan de voorganger. Clint is natuurlijk weer geweldig als Callahan, verhaaltje is minder uitgemolken en verrassend genoeg kent de film prima camerawerk. De finale op Alcatraz is inderdaad geweldig en het einde zelf is ook erg mooi.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Onderhoudend derde deel uit de serie dat ná deel een misschien wel de beste is. Behoorlijk gedateerd maar voor de fans en cinefielen zal dit echter weinig uitmaken. Redelijk.

avatar van Thomas83

Thomas83

Best leuke Dirty Harry-film weer en misschien ietsje beter of in elk geval leuker dan Magnum Force, maar nog altijd een heel stuk minder dan het eerste deel. Harry is wel weer leuk, al lijkt hij ook hier weer wat milder te zijn geworden. Maar in elk geval heeft hij nog wat leuke confrontaties met zijn superieuren en de film bevat wat aardige uitspraken van Harry en grapjes (al probeert de film af en toe wat teveel met een wat makkelijke grap te scoren). Op een gegeven moment is het daarmee wel een beetje over en mikt de film puur op het serieuze. De confrontaties met zijn vrouwelijke partner, die aan het begin wel irritant onnozel is (en slecht tot erg slecht wordt gespeeld), zijn dan wel over en het gaat puur om die terroristen te pakken zien te krijgen, en die zijn uiteindelijk vrij saai. De actiescènes waren ook een beetje soft eigenlijk. Volgens mij had de film zelfs veel leuker kunnen worden als Harry bij personeelszaken had moeten blijven en te maken zou krijgen met een hoop bureaucratie etc. Dan was er in elk geval nog het nodige te lachen geweest.

avatar van hellblazer93

hellblazer93

Mwah... Matige Dirty Harry film in mij ogen. De film is eigenlijk best saai op veel momenten en de actiescenes waren minder leuk. Het einde was daarentegen wel erg mooi. Inderdaad is die Inspector Moore best wel irritant.

Slechtste deel tot nu toe.

Tarkus

Deze derde Dirty Harry is toch iets minder dan beide vorige filmen.

Het scenario is minder spannend en op sommige momenten wel erg saai.

Ook de rol van Tyne Daly is niet erg interessant en ook bijzonder klein, al is die rol op het einde dan wel belangrijk.

Clint Eastwood is zoals steeds wel goed in zijn rol, maar dat zal ik waarschijnlijk niet hoeven te vertellen.

avatar van Metalfist

Metalfist

Here's a seven-point suppository, Captain

Na een geweldig eerste deel en een ietwat teleurstellend tweede deel was het vandaag de beurt aan de volgende in reeks. Dit deel zit toch ongeveer wat op hetzelfde niveau als deel 2. Zeker niet slecht maar haalt het niet bij het origineel.

Clint Eastwood blijft na 2 films nog altijd niet vervelen met zijn Dirty Harry personage. Meer zelfs, hoe meer ik hem zie hoe cooler dat hij wordt. Na in de twee vorige films respectievelijk een Mexicaan en een neger als partner te hebben gekregen krijgt hij hier een jonge vrouw als partner. En dat is nu meteen waar het minste gedeelte van de film zit, Daly is met vlagen ronduit irritant. Alleen het einde gaat haar echt goed af, niet omdat ze word doodgeschoten maar omdat ze eindelijk als een echte flik overkomt en niet één of ander groentje dat juist van de schoolbanken komt.

Het verhaal is wel weer van het niveau van een Dirty Harry film al is het spijtig dat het gedeelte met de bad guys niet goed wordt uitgewerkt. In deel 1 had je de magnifieke Scorpio en in deel 2 de mysterieuze in beeld gebrachte politie maar hier is het verhaal meer wat me de losse hand neergepend, wat toch wel zonde is. Al is het einde waar Callahan de bendeleider neerknalt met een L.A.W.S. raket echt fantastisch. Ook het sollicitatiegesprek van Inspector Moore is hilarisch.

Tot nu toe vind ik de Dirty Harry reeks wel zeer geslaagd, ben benieuwd of ze dit niveau kunnen volhouden want hier mistte ik soms toch wel de coole one-liners die in de vorige delen wel zaten.

Ben benieuwd welke partner Harry gaat krijgen in de volgende delen.

avatar van Kjell1408

Kjell1408

De laaste Dirty Harry die ik nog moest bekijken en hij is weer op een goed niveau. De toevoeging van een vrouw in de film was eens iets anders en hoe Callahan zijn oversten aanpakt staat mij aan . Callahan was toch op het lijft geschreven van Eastwood. Dit blijft simpelweg een goede actiefilm zoals ze de dag van vandaag (spijtig genoeg) niet meer worden gemaakt.