ad

Geregisseerd door: James Fargo

Met onder meer: Clint Eastwood, Tyne Daly en Harry Guardino

Releasedatum: 20 december 1976

Over The Enforcer

"The dirtiest Harry of them all."

Detective Harry Callahan, net gerehabiliteerd bij de afdeling moordzaken, nadat hij berispt werd vanwege gebruik van onorthodoxe methodes in een zaak rond een roofoverval, bevindt zich in de situatie dat hij moet werken met de agente Kate Moore. Er wordt verband gelegd tussen een aantal moorden en een terroristenbende, geleid door Bobby Maxwell. Men ontvangt via een bandopname de eis van een organisatie 'The Peoples Revolutionary Strike Force', om 1 miljoen dollar te betalen, ter behoud van de totale vernietiging van de stad. Callahan komt met Big Ed Mustapha, leider van een groep militante zwarten overeen, dat de laatstgenoemde informatie zal inwinnen over Maxwell.

imageimageimageimageimage

avatar van speedy23

speedy23

Derde film in de Dirty Harry-saga. Toegegeven, veel verschilt dit ietwat gewelddadige script niet van de twee vorige prenten. Het personage van Clint Eastwood weet als geen ander criminelen zo hard aan te pakken en zo geweld te vergoelijken. Hoe simplistisch de plot ook lijkt, lichtvoetig kijkplezier is verzekerd...

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Ook een leuke Dirty Harry film. Ook leuk het einde op Alcatraz. Ja, ook deze was zeer geslaagd.

avatar van thunderball

thunderball

Deze derde DH film is stukken minder dan de eerste twee, maar nog steeds amuzant genoeg.

Clint heeft weer een aantal leuke uitspraken (zie boven) en draagt het wat mindere plot met gemak naar grotere hoogten (het zelfde scenario, maar dan met een doorsnee acteur/rol zou TV niveau opleveren).

Ik vind trouwens Daly WEL leuk als partner, want je moet je eigenlijk toch ook lekker ergeren, samen met Clint, aan haar (dat is de rol eigen)!!?? Alleen al het gezicht van Clint, wanneer hij beseft dat dat zijn nieuwe partner is, vind ik geweldig!!

Mooie poster trouwens, die moet ik nog ergens hebben liggen (ooit in de jaren '80 in London gekocht)!

3,5 ster!

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Het is in mijn ogen de beste DH film van de 3 die ik tot nu toe heb gekeken.

Deze heeft een aardig verhaal dat niet van de hak op de tak springt en Dirty Harry heeft nog altijd zijn glans niet verloren. Vooral in het begin vond ik het vet hoe hij de gijzeling stopte in een drankzaak: Keihard met de auto naar binnen rijden en met de magnum iedereens kop door te knallen!

Het blijft een coole saga. 4* voor deel 3.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Onderhoudend derde deel uit de serie dat ná deel een misschien wel de beste is. Behoorlijk gedateerd maar voor de fans en cinefielen zal dit echter weinig uitmaken. Redelijk.

avatar van hellblazer93

hellblazer93

Mwah... Matige Dirty Harry film in mij ogen. De film is eigenlijk best saai op veel momenten en de actiescenes waren minder leuk. Het einde was daarentegen wel erg mooi. Inderdaad is die Inspector Moore best wel irritant.

Slechtste deel tot nu toe.

avatar van Metalfist

Metalfist

Here's a seven-point suppository, Captain

Na een geweldig eerste deel en een ietwat teleurstellend tweede deel was het vandaag de beurt aan de volgende in reeks. Dit deel zit toch ongeveer wat op hetzelfde niveau als deel 2. Zeker niet slecht maar haalt het niet bij het origineel.

Clint Eastwood blijft na 2 films nog altijd niet vervelen met zijn Dirty Harry personage. Meer zelfs, hoe meer ik hem zie hoe cooler dat hij wordt. Na in de twee vorige films respectievelijk een Mexicaan en een neger als partner te hebben gekregen krijgt hij hier een jonge vrouw als partner. En dat is nu meteen waar het minste gedeelte van de film zit, Daly is met vlagen ronduit irritant. Alleen het einde gaat haar echt goed af, niet omdat ze word doodgeschoten maar omdat ze eindelijk als een echte flik overkomt en niet één of ander groentje dat juist van de schoolbanken komt.

Het verhaal is wel weer van het niveau van een Dirty Harry film al is het spijtig dat het gedeelte met de bad guys niet goed wordt uitgewerkt. In deel 1 had je de magnifieke Scorpio en in deel 2 de mysterieuze in beeld gebrachte politie maar hier is het verhaal meer wat me de losse hand neergepend, wat toch wel zonde is. Al is het einde waar Callahan de bendeleider neerknalt met een L.A.W.S. raket echt fantastisch. Ook het sollicitatiegesprek van Inspector Moore is hilarisch.

Tot nu toe vind ik de Dirty Harry reeks wel zeer geslaagd, ben benieuwd of ze dit niveau kunnen volhouden want hier mistte ik soms toch wel de coole one-liners die in de vorige delen wel zaten.

Ben benieuwd welke partner Harry gaat krijgen in de volgende delen.

avatar van Kjell1408

Kjell1408

De laaste Dirty Harry die ik nog moest bekijken en hij is weer op een goed niveau. De toevoeging van een vrouw in de film was eens iets anders en hoe Callahan zijn oversten aanpakt staat mij aan . Callahan was toch op het lijft geschreven van Eastwood. Dit blijft simpelweg een goede actiefilm zoals ze de dag van vandaag (spijtig genoeg) niet meer worden gemaakt.

avatar van Lennert

Lennert

De combinatie Clint & Tyne werkt ergens wel, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat men hem een vrouwelijke partner heeft gegeven om wat meer politiek correct te zijn (de makers van de film, in de film zelf is het overduidelijk dat dit zo is). De oneliners zijn nog aanwezig en enkele actiescenes overtuigen goed, maar alles bij elkaar vind ik (helemaal door de domme hippieschurken) de film niet zo sterk als zijn voorganger Magnum Force.

Dit neemt niet weg dat Clint zich weer van zijn beste kant laat zien en de film verder gewoon een zeer vermakelijke actiethriller is.

Theunissen

Aardige film maar minder dan de voorgaande films, deze was ook een stuk korter dan de voorgaande films. Ik vond deze film persoonlijk wat minder kleurrijk en frivool dan de vorige. Ook was hij minder boeiend en het leek of Clint Eastwood speelde op de automatische piloot. Ook de nieuwe partner Kate Moore (gespeeld door Tyne Daly) van Harry vond ik minder dan de vorigen. De scene in het bordeel met de opblaaspop was overigens hilarisch.

avatar van mrwhite

mrwhite

duidelijk veel minder dan de twee vorige dirty harry films.de film mist de sfeer van de vorige en ook het verhaal is stukken minder.

hopelijk is "sudden impact" veel beter.

avatar van 606

Aardige film en een sterke clint.

Prima actie.

3,5 ster

avatar van Spetie

Spetie

Derde deel in de Dirty Harry reeks en hoewel nog steeds vermakelijk, toch wel een stukje minder dan de eerste twee delen. Het verhaal is wat meer standaard en kent wat minder mysterie en memorabele scènes dan de eerste twee. De koppeling van Harry aan een vrouw vond ik uiteindelijk ook niet zo geslaagd, al overtuigd ze richting het einde van de film op een gegeven moment wel. Eastwood zelf doet het wel weer goed met zijn typische oneliners en Dirty Harry is en blijft gewoon een leuk personage om te zien. De mooiste scène zit aan het einde, als Eastwood met een of andere bazooka de bendeleider uit een toren knalt. Erg mooi om te zien en op naar het vierde deel in de reeks.

avatar van chevy93

chevy93

Marvelous...

Deel 3 van de uitstekende Dirty Harry-reeks.

Net zoals de eerste twee delen begint hij heel goed. De 'spannende' actiescènes en uiteraard weer wat gijzelingen.

De catchy basdeuntjes na de gijzelingen en tussen de scènes door is ook hier aanwezig en wordt (wederom) perfect gebruikt. De one-liners spatten weer van het scherm af en zijn minstens net zo goed als in deel 1.

Dan zakt de film in en de one-liners gaan weg en het verhaal wordt zwakker. Je weet allang hoe het afloopt en de actiescènes zijn ook niet echt meer zo sterk. Daar waar ik een uitstekend plot had verwacht, kwam er een mager einde. De film had heel veel potentie, maar zakte steeds verder in.

Gelukkig hebben ze de film niet de lang gemaakt, want anders zou mijn cijfer niet zo positief geweest zijn.

Het blijft natuurlijk een goede reeks en vervelend eigenlijk niet.

3,5* (vooral door het begin)

Oh ja, ik had nog wel even een hilarisch momentje toen hij die boef neerschoot met de L.A.W.S., wat zag dat er slecht uit (qua graphics)!

avatar van The One Ring

The One Ring

Een toch wel flinke stap achteruit voor de reeks. Al merkte ik daar in de eerste helft niet veel van. Daar bleven de leuke one-liners en vermakelijke actiescènes komen. De eerste paar moorden van de schurken zijn leuk opgebouwd en het is altijd leuk om te zien hoe Harry een winkeloverval stopt of een groentje die inspecteur wil worden ondervraagt. Helaas valt het in de tweede helft op dat de hoofdschurken eigenlijk slecht uitgewerkt zijn en lang niet zo'n waardige tegenstanders zijn dan die in de vorige twee delen, waarin ik in beide gevallen het gevoel had dat Harry tegenover gelijken stond. Ook had ik zoals wel meer hier weinig met Daly als Eastwoods partner. Ze was wel érg groen, met die belachelijken hakken als dieptepunt. Dat ze die nog aanheeft op het moment dat ze een goede agent is zegt alles over deze film. Ook de climax valt tegen. De schurk wordt wel erg makkelijk verslagen. Zonder een echte confrontatie vlucht de bad guy een toren in (?), laat hij de burgemeester veilig achter op een lagere verdieping (?) om neergeschoten te worden door Eastwood met een handbazooka (op zich leuk, maar onbevredigend op deze manier). Jammer, want de reeks blijft lekker hard en cynisch bij tijden, waardoor het blijft vermaken.

avatar van Jack Sparrow

Jack Sparrow

Matig vervolg. Zwak script en de vrouwelijke collega van Callahan werkt voor geen meter. Is eerder irritant. Enkele sterke losse scènes(overval winkel) maken de film tot nog enigzins de moeite waard.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Weer een erg fijne Dirty Harry-film, waarin Clint Eastwood opnieuw de show steelt. Heerlijk toch hoe je hier als kijker niet voor de gek wordt gehouden en het geweld gewoon rauw en direct in beeld verschijnt. The Enforcer is eerlijke cinema, die minder goed uitgewerkte bad guys kent, maar daardoor niet minder genietbaar is.

avatar van RuudC

RuudC

Het gaat me te ver om de Dirty Harry-reeks klassiekers te noemen. De eerste zou je er nog wel onder kunnen scharen. Dat neemt niet weg dat de vervolgdelen tot zover erg vermakelijk zijn. Waar zouden we toch zijn zonder onze politiek incorrecte vriend? Onze arme, onbegrepen Harry Callahan moet nota bene met een vrouw samenwerken en hulp vragen bij (semi)militante negers. De immer geweldige Clint Eastwood heeft er zo te zien wel lol in. The Enforcer is een traditionele politiefilm die zich op slechts 1 vlak onderscheidt. En dat is natuurlijk Dirty Harry, die met zijn actie, politiek incorrecte humor en daden de helft van de vermaakwaarde aanlevert.

avatar van Black Math

Black Math

Een stijgende lijn, want ook deze film uit de Dirty Harry reeks is weer beter dan de vorige, zij het met een wat kleiner verschil.

In zekere zin is ook deze film weer een kopie van de eerste. Waar Harry in de eerste film een bankoverval voorkomt en in de tweede film een vliegtuigkaping, allebei de keren op onorthodoxe wijze, wordt nu op een soortgelijke manier een gijzeling in een winkel beëindigd. Waarna overgegaan wordt op een grotere zaak waarbij een superieur niet bepaald meewerkt. Ook hier weer een hoop cynisme gepaard met de nodige oneliners, dit keer vooral op vrouwen gericht. Ik kan er wel om lachen.

Waarom deze film uiteindelijk wat beter aanvoelt is enerzijds omdat de film compacter is, zodat het punt van verzadiging relatief later komt, en anderzijds omdat de muziek het beste is van de drie films uit de reeks die ik nu gezien. Die achtervolgingsscène was filmisch verre van bijzonder, maar die muziek maakte het toch het hoogtepunt van de film.

Toch is er een puntje te noemen waarin de tweede film de betere was, namelijk in de antagonisten. Die waren hier toch wat kleurloos, misten een beetje profiel. Enigszins hand in hand daarmee voelde het plot ook wat minder. Dus nog niet de Dirty Harry films die in elk opzicht de beste van de reeks is. Maar ik ben benieuwd naar de volgende delen. Nog iets beter, en dan ligt een halfje extra in het verschiet. 2*.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Het hoogtepunt van dit Dirty Harry-deel vindt halverwege plaats: een achtervolging per voet ondersteund met jazz-muziek en waar je een lange adem moet hebben. Echt geniaal en grappig! Sowieso was er meer humor in dit deel te vinden. Het heeft deels te maken met Clint Eastwood immer droge voorkomen, maar ook met zijn vrouwelijke buddy, die maar weinig nuttigs toevoegt trouwens. Hierna zwakt de film wel weer wat af, al mag de climax op Alcatraz er zijn!

avatar van blurp194

blurp194

Marvellous.

Harry tegen de achtergrond van het einde van de jaren-70, overheerst door emancipatie, discriminatie, hippies, en terreurgroeperingen. Geen probleem voor onze held, hij heeft voor al deze fenomenen een passend antwoord klaar en groeit nog verder in zijn menselijkheid dan in deel twee al. Het gebrek aan een mooie speech in deel twee wordt nu opgevuld door een nieuw stopwoord: Marvellous. Maar dan wel zo uitgesproken dat dat een heel boekdeel spreekt. Voor de badguys in dit deel heeft onze held weinig woorden, hij laat liever zijn blaffer spreken.

De wat tijdsgedreven en hier en daar krampachtige toevoeging van Tyne Daly aan het DH-universum heeft me indertijd nogal geirriteerd, nu kijk ik daar anders tegen aan. Overheen gegroeid, misschien - of misschien is het dat ik ondertussen zelf wat vrouwvriendelijker geworden ben. Ze doet het tenslotte best goed - beter eigenlijk dan de meeste van haar voorgangers in de rol van Harry's partner. Niet het meest gezonde baantje dat je hebben kan.

Het verhaal is deze keer vooral een voortzetting van de stijl van de vorige film - even een herhaling van hoe Harry met zijn werkgever omgaat, dan een ludiek lompe actie om zijn karakter even te herbevestigen, en dan over tot de zaak van de dag die uiteindelijk zijn beslag krijgt in een gewelddadige afrekening op een mooie locatie. Alcatraz kon toen nog. Nu niet meer, dat is veel te afgezaagd geworden, zoals eigenlijk vrijwel de hele stad. De locaties in San Francisco zijn na dit deel dan ook wel zo'n beetje op. Daarmee logisch dat deel vier de actie verplaatst naar een dorpje aan zee.

Dit deel is voor mij eigenlijk het minste van de serie. Te weinig vernieuwing ten opzichte van de eerste twee delen, meer het uitmelken van de ondertussen gevestigde stereotypen dan dat er iets nieuws bij komt. Wel weer goeie bad guys, en veel sterke karakters in de bijrollen. Maar dat hadden de politieseries van toen ook meestal wel.

avatar van John Barry

John Barry

The Enforcer vind ik een redelijk goede film.

Waar ik in Magnum Force de actie goed vond en de film soms een beetje te langdradig is dit bij The Enforcer eigenlijk omgekeerd. The Enforcer kijkt een stuk lekkerder weg dan zijn voorganger, maar de actie is dan wel weer wat minder. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik de actie in The Enforcer slecht vond. De actie scenes zijn best wel goed. Vooral de laatste scenes in Alcatraz vond ik leuk gedaan. Al zag je hier ook dat hier meer uit te halen viel. De vijand laat zichzelf net wat te makkelijk uitschakelen. ( ik snapte ook niet helemaal waarom hij nu die toren in vluchtte, leek mij niet echt een logische actie )

Clint Eastwood acteert in deze film weer geweldig. Eastwood heeft weer een aantal erg goede scenes. Geweldige scene bijvoorbeeld aan het begin als Harry op een eigenzinnige wijze een gijzeling weet op te lossen. De scenes dat Harry ruzie heeft met superieuren zijn ook vermakelijk.

De muziek in deze film is helaas niet van Lalo Schifrin die de vorige twee delen deed. Jerry Fielding zorgt voor de muziek in deze film en hij levert goed werk. Toch vond ik de muziek wat minder dan in de vorige twee films in de reeks.

Het acteerwerk van Eastwood is zoals al eerder gezegd goed. De rest van de cast doet het duidelijk wat minder maar iedereen acteert wel naar behoren. Ik stoorde mij niet aan de vrouwelijke collega van Eastwood. Ik vond ze samen eigenlijk wel een leuk duo vormen.

Al met vind ik The Enforcer een goede film. Over het geheel genomen niet beter of slechter dan Magnum Force, maar ook The Enforcer vind ik niet zo goed als de eerste Dirty Harry film.

3,5 ster voor deze film

avatar van Hendrick99

Hendrick99

Een beetje vreemde eend in de bijt. Weliswaar weer de nodige hoeveelheid criminaliteit en geweld, maar ook af en toe een stevige politieke lading. Ook de humor ontbreekt niet in sommige scènes. Toch zeker niet de beste film uit de sequel, naar mijn mening.

Zijn vrouwelijke tegenspeler Tyne Daly zou later een grotere bekendheid krijgen door de serie Cagney & Lacey. Ook schitterde zij o.a. in enkele afleveringen van Columbo.

Ik houd het op een magere 3.

avatar van TMP

TMP

Minste film in de Dirty Harry reeks. Een zwak plot dat nergens weet te boeien of overtuigen. Harry Callahan wordt bovendien opgescheept met een niet al te overtuigende partner. Eastwood acteert wederom best aardig, dat maakt het nog wel het aanzien waard.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Toch iets minder, al weten ze er sowieso weer een echte Dirty Harry film van te maken. De opening bvb is al meteen een goeie start. Ik stelde me bij de nieuwe vrouwelijk partner van Dirty Harry toch wel wat vragen over politieke correctheid. Dit zou nu niet meer kunnen lijkt me. Langs de andere kant is Dirty Harry altijd kwaad op iedereen, wie dat ook mag zijn. Ik had trouwens het beeld van Eastwood dat die zeer rechts is (steun aan Trump, liefhebber van wapens), maar komt anderzijds wel op voor homorechten en is evengoed rechtvaardige tegenover vrouwen. Gelukkig maar!

Regisseur James Fargo in zijn debuutfilm en de film mist toch net die vaart uit de vorige films. Het bekendste dat hij nadien gedaan heeft is de tv-serie The A-Team. Maar met Eastwood aan boord (die ondertussen al een pak ervaring als acteur en zelfs al even als regisseur heeft opgebouwd) wordt de film toch de juiste richting in gestuurd.

The Enforcer mist de charme van de twee eerste films, maar is best wel de moeite. Het doet wat je kan verwachten van een Dirty Harry film. Daar kan ik zeker mee leven.

avatar van Collins

Collins

Kate Moore: "I meant to tell you how sorry I am

about your partner".

Harry Callahan: "He's not the first one I've lost".

Kate Moore: "I know…"

Als partner van Harry Callahan, lijken de vooruitzichten op een lange carrière bij de afdeling Moorzaken van de politie van San Francisco bij voorbaat al kansloos. In het kader van de nieuwe politiek om meer vrouwen in het corps op te nemen, wordt Harry’s nieuwe partner ook nog eens een vrouw.

De derde Dirty Harry-film is niet de beste in de reeks. De film begint desondanks veelbelovend. Een overval in een slijterij vormt de fantastische kick-off voor een verder wat lauwe film. Dat lauwe vervolg is aan de openingsscènes niet af te zien. Callahan is op dreef. Het resultaat: gemangelde lichamen en ontploffende flessen. Bloed en bier vloeien rijkelijk. Heerlijke actie.

En er is meer moois in een andere scène. Subtieler. De camera is gericht op een Levi’s spijkerbroek. Aan de riem hangt een mes met een boksbeugel. Een killer. Daarna, een ruimtelijke mis-en-scene met de killer dreigend op de achtergrond. De camera haalt hem in beeldsprongen steeds dichterbij tot de killer het beeld vult en alleen nog zijn ogen zichtbaar zijn. Mooi gekadreerd en spannend gemonteerd. Italiaanse testosteron-cinema pur sang, maar dan in een Amerikaanse actiefilm.

Een fijne opmaat naar de eigenlijke film, die dus wat tegenvalt. Harry krijgt te maken met een meedogenloze maar totaal oninteressante groep revolutionairen. Een groep bestaande uit karikaturale linkse terroristen die buitensporig geweld gebruikt, maar feitelijk weinig speeltijd krijgt. Vooral het karikaturale aspect maakt dat de groep een weinig dreigende indruk maakt.

De geringe focus op de terroristen geeft Callahan veel tijd om zich knorrig bezig te houden met het op de plek zetten van het verfoeilijke vrouwelijke aanhangsel dat hij om emancipatorische redenen als zijn nieuwe partner kreeg toegeschoven. Een onbevlekt wezen dat hij ongeschikt vindt om in de harde wereld van Moorzaken te functioneren. Hun samenspel levert hele aardige, maar wel tamelijk stereotiepe en vrouwonvriendelijke scènes op. In dat opzicht zegt het veel dat Tyne Daly zich onhandig op hoge hakken voortbeweegt, een keurig mantelpakje draagt en nog nooit een arrestatie heeft verricht.

The Enforcer ziet er technisch goed uit. Een solide film met enkele heerlijke presequenties, prima actie en fijne stekelige dialogen. Maar ook een film met een vlak en langgerekt verhaal dat de filmduur onnodig verlengd. Gelukkig is Harry gewoon nog de oude Harry. De olifant in de porseleinkast, die verbaal en fysiek stand houdt tegen moderne conventies die zijn wereld bedreigen. Ik geef het toe. Ik ben fan.