ad

Geregisseerd door: James Fargo

Met onder meer: Clint Eastwood, Tyne Daly en Harry Guardino

Releasedatum: 20 december 1976

Over The Enforcer

"The dirtiest Harry of them all."

Detective Harry Callahan, net gerehabiliteerd bij de afdeling moordzaken, nadat hij berispt werd vanwege gebruik van onorthodoxe methodes in een zaak rond een roofoverval, bevindt zich in de situatie dat hij moet werken met de agente Kate Moore. Er wordt verband gelegd tussen een aantal moorden en een terroristenbende, geleid door Bobby Maxwell. Men ontvangt via een bandopname de eis van een organisatie 'The Peoples Revolutionary Strike Force', om 1 miljoen dollar te betalen, ter behoud van de totale vernietiging van de stad. Callahan komt met Big Ed Mustapha, leider van een groep militante zwarten overeen, dat de laatstgenoemde informatie zal inwinnen over Maxwell.

imageimageimageimageimage

avatar van FlorisV

FlorisV

Snapt iemand waarom Callahan die bazooka aan de burgermeester overhandigt op het einde? Dezelfde bazooka als waarvan ze eerder een demo kregen? Was die betrokken in een complot? Maar hoe dan?

avatar van Boneka

Boneka

Prima derde deel Film begon gelijk goed met wat lekker humor en daarna lekkere actie. Vond ook zijn nieuwe partner Tyne Daly een prima rol spelen. Wel van die tijd. Een vrouw die er natuurlijk niks van kan, maar later haar dienst bewijst. Natuurlijk nogal neergezet als een stereotype, maar verder zeker okay. Van haar de laatste tijd niets meer gezien. Wat ik minder vond aan de film zijn de "boeven" Die zien er vaak zo klunzig uit. Duidelijk geen Die Hard vergelijking. Dirty Harry is vooral vaak luchtig gefilmd. Dat geldt ook voor de jazzy muziek die er bij mij ook vaak niet ingaat. Beelden waren dit keer erg mooi en goed gefilmd. Verassend triest eind trouwens.

avatar van TMP

TMP

Minste film in de Dirty Harry reeks. Een zwak plot dat nergens weet te boeien of overtuigen. Harry Callahan wordt bovendien opgescheept met een niet al te overtuigende partner. Eastwood acteert wederom best aardig, dat maakt het nog wel het aanzien waard.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Toch iets minder, al weten ze er sowieso weer een echte Dirty Harry film van te maken. De opening bvb is al meteen een goeie start. Ik stelde me bij de nieuwe vrouwelijk partner van Dirty Harry toch wel wat vragen over politieke correctheid. Dit zou nu niet meer kunnen lijkt me. Langs de andere kant is Dirty Harry altijd kwaad op iedereen, wie dat ook mag zijn. Ik had trouwens het beeld van Eastwood dat die zeer rechts is (steun aan Trump, liefhebber van wapens), maar komt anderzijds wel op voor homorechten en is evengoed rechtvaardige tegenover vrouwen. Gelukkig maar!

Regisseur James Fargo in zijn debuutfilm en de film mist toch net die vaart uit de vorige films. Het bekendste dat hij nadien gedaan heeft is de tv-serie The A-Team. Maar met Eastwood aan boord (die ondertussen al een pak ervaring als acteur en zelfs al even als regisseur heeft opgebouwd) wordt de film toch de juiste richting in gestuurd.

The Enforcer mist de charme van de twee eerste films, maar is best wel de moeite. Het doet wat je kan verwachten van een Dirty Harry film. Daar kan ik zeker mee leven.

avatar van Movie Jim

Movie Jim

The enforcer is de minste Dirty Harry film uit de hele reeks.

Ik vindt Clint Eastwood hier meer op de achtergrond

acteren ook in actie.

De actie in deze film vindt ik ook bijna hetzelfde

Clint Eastwood die altijd schiet met zijn revolver en toevallig raak schiet,

echt super atletisch is die ook niet, Eastwood gebruikt ook in deze film zijn vuisten.

Maar plus punt is wel dat Clint Eastwood erg goed kan acteren een legendarische wereldster.

Ik vond het sterkste hoogtepunt in deze film

Clint Eastwood bij de beoordelingscommissie als hij een simulatie acteert, Bam your death!.

avatar van pop

pop

Het wordt er allemaal niet beter op. Het is ook allemaal zo achterhaald. In feite hadden Eastwood en consorten het bij het 1e deel moeten laten.

avatar van Collins

Collins

Kate Moore: "I meant to tell you how sorry I am

about your partner".

Harry Callahan: "He's not the first one I've lost".

Kate Moore: "I know…"

Als partner van Harry Callahan, lijken de vooruitzichten op een lange carrière bij de afdeling Moorzaken van de politie van San Francisco bij voorbaat al kansloos. In het kader van de nieuwe politiek om meer vrouwen in het corps op te nemen, wordt Harry’s nieuwe partner ook nog eens een vrouw.

De derde Dirty Harry-film is niet de beste in de reeks. De film begint desondanks veelbelovend. Een overval in een slijterij vormt de fantastische kick-off voor een verder wat lauwe film. Dat lauwe vervolg is aan de openingsscènes niet af te zien. Callahan is op dreef. Het resultaat: gemangelde lichamen en ontploffende flessen. Bloed en bier vloeien rijkelijk. Heerlijke actie.

En er is meer moois in een andere scène. Subtieler. De camera is gericht op een Levi’s spijkerbroek. Aan de riem hangt een mes met een boksbeugel. Een killer. Daarna, een ruimtelijke mis-en-scene met de killer dreigend op de achtergrond. De camera haalt hem in beeldsprongen steeds dichterbij tot de killer het beeld vult en alleen nog zijn ogen zichtbaar zijn. Mooi gekadreerd en spannend gemonteerd. Italiaanse testosteron-cinema pur sang, maar dan in een Amerikaanse actiefilm.

Een fijne opmaat naar de eigenlijke film, die dus wat tegenvalt. Harry krijgt te maken met een meedogenloze maar totaal oninteressante groep revolutionairen. Een groep bestaande uit karikaturale linkse terroristen die buitensporig geweld gebruikt, maar feitelijk weinig speeltijd krijgt. Vooral het karikaturale aspect maakt dat de groep een weinig dreigende indruk maakt.

De geringe focus op de terroristen geeft Callahan veel tijd om zich knorrig bezig te houden met het op de plek zetten van het verfoeilijke vrouwelijke aanhangsel dat hij om emancipatorische redenen als zijn nieuwe partner kreeg toegeschoven. Een onbevlekt wezen dat hij ongeschikt vindt om in de harde wereld van Moorzaken te functioneren. Hun samenspel levert hele aardige, maar wel tamelijk stereotiepe en vrouwonvriendelijke scènes op. In dat opzicht zegt het veel dat Tyne Daly zich onhandig op hoge hakken voortbeweegt, een keurig mantelpakje draagt en nog nooit een arrestatie heeft verricht.

The Enforcer ziet er technisch goed uit. Een solide film met enkele heerlijke presequenties, prima actie en fijne stekelige dialogen. Maar ook een film met een vlak en langgerekt verhaal dat de filmduur onnodig verlengd. Gelukkig is Harry gewoon nog de oude Harry. De olifant in de porseleinkast, die verbaal en fysiek stand houdt tegen moderne conventies die zijn wereld bedreigen. Ik geef het toe. Ik ben fan.