Hereafter (2010)

Drama / Fantasy

geregisseerd door Clint Eastwood
met Matt Damon, Bryce Dallas Howard en Cecile De France

'Hereafter' vertelt het verhaal van drie mensen die op verschillende manieren met de dood te maken krijgen. George (Matt Damon) is een doorsnee Amerikaan die een speciale band heeft met het hiernamaals. Aan de andere kant van de wereld heeft Marie (Cecile De France) een schokkende bijna-doodervaring. En dan is er nog Marcus, een scholier uit Londen die de persoon verliest die het dichtste bij hem staat en wanhopig op zoek is naar antwoorden. Alle drie zijn ze op pad de waarheid te vinden en wanneer hun paden kruisen zullen ze allen veranderd zijn door wat zij geloven te zullen vinden in het hiernamaals.

avatar van MissT
Simpel verhaaltje, misschien voor beginnende filmkijkers van dit genre...
Spel van dat jongetje tijdens de reading van Matt vond ik te-nen-krom-mend.

Krijgt van mij een 1.5

Matt Damon trouwens wel een erg fijne acteur.

avatar van schnoetsz
Anjin schreef:
vond het wel een mooie film
???
En dan een 0,5?

avatar van vanzelfsprekend
Een mooie film. Met geloofwaardige acteurs.
Ik kreeg de gelegenheid om de 3 personages te begrijpen in hun ervaring.

avatar van Zwolle84
Wat een vat vol emoties is die prachtige oude Clint Eastwood toch. Hereafter is hier een mooi voorbeeld van dat nog tot lang na Clints dood bij velen een traan over de wang zal doen rollen.

Drie nuchtere, eerlijke verhalen over omgaan met de dood komen op een natuurlijke wijze samen en vullen elkaar goed aan. Vaak heb je bij dat soort samengestelde films dat het fragmentarisch wordt en het ene subplot het andere voortsleept, maar hier is het geheel goed in evenwicht.

Een belangrijke reden - naast de nuchtere benadering van een onderwerp dat ook zomaar in zweverigheid had kunnen verzanden - dat je zo meeleeft met de hoofdpersonen zijn de zeer sterke acteerprestaties. Ik heb het, voorzichtig gezegd, meestal niet zo op Matt Damon vanwege zijn emotieloze rollen in actiefilms, maar hier raakt hij met zijn ondoordringbare voorkomen precies de juiste noot. Goed gecast!

Tel daar het mooie rustige tempo van de film bij op en je hebt een klassieke Eastwood te pakken. Eentje waar je over na blijft denken; wat stond er nu in die brief?

Ook nog een thumbs up voor Bryce Dallas Howard: sterke rol en god, wat blijft het toch een prachtige vrouw!

avatar van Phantasm
Niet echt goed goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

".Ja ik heb contact met je broer, het gaat goed met hem, Hij zegt dat je de verantwoordelijkheid nu zelf moet dragen...enne, doe zijn petje af...."Doei, ik, ben nu weer naar een andere wereld..."
Ja, daar hebben we wat aan . .....de doden hebben niks te vertellen!!!!
Lege film met geen verhaal, alleen wat gebeurtenissen die naar een andere dimensie worden getild.....De film komt nergens van de grond en blijft maar in het mystieke ronddraaien. Flutfilm, zonde van je tijd.

avatar van Pazmaster
Een ietwat sombere film, maar toch best een mooi verhaal. De 3 verhalen vond ik niet allemaal even goed, eigenlijk vond ik alleen het verhaal van Damon interessant. Dat het verhaal van de Française erbij hoort snap ik nog maar het verhaal van het kleine ventje had voor mij niet gehoeven. Verder wordt er wel goed gespeeld en ziet het er allemaal prima uit, ook de openingsscène zag er strak uit. Zeker een voldoende waard maar echt geweldig is het nou ook weer niet.

avatar van Decec
Een goede drama/fantasie film...
Prima verhaal...
Bekende acteur Matt Damon...
Prima acteerwerk...
Goed beeld, maar minder mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Ouwe Clint gaat bijna dood.

Op de één of andere reden slaag ik er maar moeilijk in om een film van Eastwood los van de man zelf te zien. Zo ook deze over een mogelijk leven na de dood. Zou Clint er zo graag in willen geloven? Zitten er daarom wat gekunstelde dialogen over wetenschappelijk bewijs in (die conversatie in het ziekenhuis is tenenkrommend)?

Lijkt me wel, al komt dat misschien omdat ik Eastwood nog al weinig subtiele uitspraken heb zien doen. Soit, los daarvan blijft het een film die uit elkaar valt van de stoffigheid. Eastwood is als regisseur en nogal muffe aanwezigheid, zelfs in een film die het bovennatuurlijke opzoekt.

De drie verhalen komen op nogal ongeloofwaardige en knullige manier bij elkaar, visueel oogt het grauw en saai (ondanks een redelijk spectaculair begin) en ondanks een degelijke Damon weet de rest van de cast eigenlijk niet te overtuigen. Het moddert maar aan en het drama voelt nergens oprecht.

Eerste uur is dan nog aanvaardbaar omdat er ergens wat hoop huist dat het naar een interessante climax toewerkt, maar daar wordt in het tweede uur volledig komaf mee gemaakt. Njah, zal nooit een Eastwood fan worden, Gran Torino beschouw ik maar als lucky hit.

Niet slecht, de eerste 10 min ( opening scene )waren het beste van de hele film , mooi einde ..dat was het zo een beetje.
Ik begin wel Matt Damon meer waarderen dan vroeger....knappe 3 sterren .

J.Verschoor
maurice32 schreef:
Ik begin wel Matt Damon meer waarderen dan vroeger....knappe 3 sterren .

Is het niet zo dat de meeste acteurs interressanter worden om naar te kijken naarmate ze ouder worden?

avatar van fun in acapulco
Damon speelt een overtuigende heftruckchauffeur. Een heftruckchauffeur met opleiding weet dat je pas je last omhoog heft, als je voor (in dit geval een vrachtwagen) staat, maar iedere heftruckchauffeur, waaronder ik , doet dit al van tevoren om tijdwinst te boeken. Zo ook Damon, die daardoor op een ervaren heftruckchauffeur lijkt. Chapeau Matt!

avatar van Filmkriebel
Redelijk saaie en vage boel met drie mensen die een link hebben met het hiernamaals.Een deprimerend melodrama dat op het einde toe het nogal van toevalligheden moet hebben. Dit is één van de allerminste films van Eastwood. De verhaallijn met Matt Damon vond ik de beste.

avatar van Fisico
De minste Eastwood die ik al zag na 14 films. Naar een Eastwood kijk ik steeds met zekere verwachtingen naar uit, maar dit vond ik maar niets. Op zich promising over het paranormale hiernamaals, maar de plotlijnen spraken me niet aan en vond ik nogal geforceerd. De drie verhaallijnen worden uitgewerkt en komen op een wat stuntelige manier bij elkaar.

Matt Damon vond ik een beetje een miscast, maar mijn favoriete acteur zal hij sowieso nooit worden. Zijn verhaal was nochtans het meest interessante van de drie en vooral de idee dat zijn gave eerder een vloek dan een zegen was, vond ik één van de weinige hoogtepunten. Ook de openingsscène in Thailand was sterk, vooral technisch dan. Jammer dat dit verhaal later ineenzakte. En het verhaal van de tweeling boeide me helemaal niet.

De film is erg voorspelbaar en het einde is klinisch. Op een bepaald niveau een degelijke film zonder hoogtepunten. Ook de readings spraken niet tot de verbeelding. Toch wel licht ontgoocheld ...