The Gauntlet (1977)

Alternatieve titel: De Doorzetter

Actie / Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Sondra Locke en Pat Hingle

De uit Phoenix afkomstige agent Ben Shockley is op weg om een naam op te bouwen als lastpost wanneer hij een getuige, Gus Malloy, moet transporteren naar Las Vegas. Het blijkt dat ze connectie heeft met de maffia en belangrijke informatie heeft. Shockley krijgt het dan ook niet makkelijk onderweg en moet veel gevaar ontwijken.

avatar van Spetie
” Now, the next turkey who tries that, I'm gonna shoot him, stuff him, and stick an apple in his ass.”

Ik weet niet wat Eastwood voor idee had, toen hij deze film maakte, maar the Gauntlet is toch wel een aparte film. Aan de ene kant ogen bepaalde zaken erg amateuristisch, ongeloofwaardig en is het soms ook best slecht te noemen. Aan de andere kant heeft het iets dat onweerstaanbaar is. Daarnaast is brombeer Eastwood lekker op dreef en zijn de overdreven, ongeloofwaardige actie scenes bijzonder grappig.

Logica is soms ver te zoeken, maar aan de andere kant is het vermaak best hoog. Dat Eastwood en Locke, terwijl ze op die motor rijden, ook na 20 schoten niet geraakt worden door de sniper in de helikopter, slaat in feite nergens. Dat de op zeer helikopter daarna om een domme manier tegen stroomkabels vliegt, is dan weer niet minder dan hilarisch. Zo bungelt the Gauntlet continu op die dunne draad tussen leuk en zwak, maar slaagt er bij mij na de geweldige finale in ieder geval in om veilig de finish te bereiken.

Ik snap heel goed dat mensen dit totaal niet goed vinden, want er valt genoeg voor te zeggen. De fun factor is echter dermate hoog, dat ik er toch nog vrij gemakkelijk een voldoende aan kwijt kan. Toch een vrij unieke film van Eastwood, ook al is het personage dat hij speelt niet veel anders dan normaal.

avatar van Spetie
The One Ring schreef:
Ook grappig: volgens mij is dit de Eastwoodfilm waarin de meeste kogels worden afgevuurd, maar als ik het goed heb lost Eastwood zelf maar één schot, op een slot nota bene.

Nee hij jaagt ook nog een kogel in een benzinetank van de motor van iemand van de motorbende. Maar daar houdt het ook wel mee op. Hij schiet zelf inderdaad nauwelijks

Deze film is eigenlijk een komedie, terwijl dat ze dat zelf niet toe hadden willen geven ofzo. De toon is vrij serieus, maar het verhaal is volstrekt over the top. Het einde is wat dat betreft ook een perfecte afsluiter. Vreemde scenes zeker met die motorrijders en karakters die vrouwonvriendelijk agent en een soort loser Dirty Harry en een hysterische Locke.

O en die poster, ik denk onbedoeld een perfecte poster.

avatar van Zuster Stein
Onrealistische maar zeer vermakelijke film over mannetje en vrouwtje die langzaam naar elkaar toegroeien, het laatste half uur had van mij niet gehoeven, dat was wel heel erg overdreven allemaal.

avatar van blurp194
On a scale of one to ten, I'd have to give her a two, and that's because I haven't seen a one before.

En dat terwijl ze buiten de film een koppel waren op dat moment, Eastwood en Locke. Niet dat de afloop dan nog een verrassing brengen kan, vanzelf. Maar toch is de manier waarop het verhaal daarheen gaat best amusant, en Locke en Eastwood doen het ook prima als de uitgerangeerde diender en de snol met aspiraties. Best een fijn filmpje, en ongetwijfeld behoorlijk inspirerend voor een heleboel film en televisie - tot en met de A-team aan toe.

avatar van Insignificance
Heel wat leuker dan hetgeen Eastwood tegenwoordig maakt. Eentje die zichzelf niet al te serieus neemt, al denken de personages daar wellicht anders over. Als je die poster ziet, duidt dat op de macho die het meisje wel even zal redden, maar het hoertje staat heel wat steviger in haar schoenen dan Shockley, die het vooral van de flesjes moet hebben. De scène in de politiewagen is wat dat aangaat een hoogtepunt. Hilarisch hoe Gus de andere twee verbaal de baas is. Pittig ding. Het tweede dat opvalt is de actie. Die kogelregens. Excessief heet het dan en die met de heli is niet verkeerd. Lekker energiek filmpje dat voor de finale wel even een inzakkertje heeft, maar als de bus gaat rijden, is het weer raak. Heel vaak raak.