The Gauntlet (1977)

Alternatieve titel: De Doorzetter

Actie / Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Sondra Locke en Pat Hingle

De uit Phoenix afkomstige agent Ben Shockley is op weg om een naam op te bouwen als lastpost wanneer hij een getuige, Gus Malloy, moet transporteren naar Las Vegas. Het blijkt dat ze connectie heeft met de maffia en belangrijke informatie heeft. Shockley krijgt het dan ook niet makkelijk onderweg en moet veel gevaar ontwijken.

avatar van Ralfke
Eastwood in een rol die hem op het lijf geschreven is. Spannend; een topthriller.

FisherKing
Hele goede thriller. Eastwood speelt voor de verandering eens een niet zo snuggere detective. Bevat vele onvergetelijke scenes. Heel mooi om te zien hoe een houten bungalow compleet aan diggelen wordt geschoten !

avatar van You_bastard
Die Sondra Locke speelt vaak in films met Clint eastwood is het zijn ex geweest of zo ?

FisherKing
Klopt was zijn vrouw. Ik geloof in de eindjaren70 begin 80

Goede Clint Eastwood film, alleen het einde vind ik een beetje tegenvallen/snap ik niet helemaal.

waarom schieten ze niet op de banden van de bus en waarom schieten ze hem niet dood als hij uit de bus stapt...

Ik hou van Clint, maar Stallone in de hoofdrol was in deze onwaarschijnlijke film meer op zijn plaats geweest. Waarom is Eastwood ooit aan deze film begonnen? Om met Hugo Walker te spreken: Clint jongen, doe dat toch niet!
Kortom, knap waardeloos. 2 sterren

avatar van Pacino88
Vorig jaar gezien,erg vermakelijke film met en van Eastwood.Het verhaal is lekker belachelijk en de film zit vol actie.Wel zijn er wat irritante dialogen tussen Sondra Locke en Eastwood.

FisherKing schreef:

Klopt was zijn vrouw. Ik geloof in de eindjaren70 begin 80

Van 1975 tot 1988 leefden zij samen, maar ze waren niet getrouwd. Althans volgens Imdb.

Een goeie verstand op nul aktie film !
Nu vind ik Clint meestal wel goed.
Ik geef 2,5 punt.

De poster is echt fout! De film niet overigens.

Ëén van mijn favo's maar vreemde hoes

avatar van Querelle
eerst een auto, dan een huis, dan een bus... kapot kapot kapot!! De ergste over the top actiefilm die ik gezien heb. = goed. Clint zelf zorgt voor de knipoog.

is niet mijn film, te simpel gewoon als je actie zonder tedenken wilt is dit een redelijke film meer niet. Moet wel zeggen dat Clint&Sondra een goed stel vormen, de chemie tussen bijde is het beste wat de film tebieden heeft.

avatar van mikey
Chemie tussen sondra en clint
Vooral hun scenes zijn tenenkrommend, verder heeft de film een raar script te bieden, rare editing en dito regie. Voor de hardcore seventies fans valt er best wel wat te beleven. 2.5

avatar van xangadix
mikey schreef:
Chemie tussen sondra en clint
Vooral hun scenes zijn tenenkrommend
Nag nag nag...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet zo'n heel best Eastwoodfilmpje. Voorspelbaarheid troef en geenszins een hoogvlieger in zijn brede ouvre. Enigszins onderhoudend maar ook vaak matig. De verplichte rol van Locke is er wederom een die je moet kunnen trekken. Gemiddeld.

Het einde houdt de film van de vier sterren af.
Frisse, straight forward film van Eastwood.

avatar van Quentin
Heb heel lang op basis van de poster gedacht dat het een post-apocalyptische film was.

Het is een bizarre poster, inderdaad.

Popeye Doyle
Vermakelijke film, maar ook niets meer dan dat. Zwak verhaaltje, Clint speelt een beetje op routine. Ik mis vooral emotie van de figuranten. Ik was blij dat deze film afgelopen was.

Voordeel van de twijfel: 3 ***

avatar van goongumpa
Eigenlijk slaat het allemaal helemaal nergens op, maar het is wel ontzettend vermakelijk. Bepaalde momenten zouden zo uit Rambo 24 of Commando kunnen komen (een stuk of honderd agenten vuren zo'n 3 miljoen kogels af op een bus die 2 km. per uur rijdt en komen niet op het idee om op de banden te richten), en de acteurs lijken het nog serieus te nemen ook... Dodelijk voor je filmbeleving als je dat als kijker ook doet. Maar als je op voorhand even die knop omdraait en je gezond verstand voor een uurtje of twee opzij zet, kan je genieten van een harde, snelle, rauwe, explosieve en spectaculaire actiethriller, een 'Die Hard' maal 5.
Voor mij is het in ieder geval een heerlijke "guilty pleasure". Veel beter dan Clints recente Oscar-drama's. Een aanrader voor fans fan over-the-top actie (zoals ze vooral in de eighties gemaakt werden).

avatar van Querelle
Deze zou zo in een top 10 van beste actiefilms komen te staan. Het kapot schieten van die auto, de bus en het huis is echt hilarisch.

Niet erg geloofwaardige, maar wel onderhoudende actiefilm. Clint Eastwood doet waar hij goed in is, en zijn personage had net zo goed Harry Callahan kunnen heten. Een aantal vrij geweldadige scenes (waarin overigens flink wat kogels worden afgevuurd). De verkrachtingsscene valt zelfs een beetje uit de toon bij de rest van de film.

avatar van 606
De poster doet eerder vermoeden dat het een sf film is met een futuristisch gehalte.
Maar het is een doodgewone actie / thriller film met een leuk maar niet met vernieuwende verhaal erin.
Rest was het acteerwerk goed, en bepaalde scenes waren goed.

3,5 ster

avatar van The One Ring
Deze film zit gevangen tussen geïnspireerde flauwekul of gewoon een slechte film. Helaas neigt het meer naar dat laatste al zorgt het eerste ervoor dat het bij vlagen zeer vermakelijk is en dat het nooit vervelend wordt om naar te kijken. Dat einde is ontzettend pakkend en spectaculair, maar tegelijktijd slaat het nergens op dat niemand op de banden schiet, dat er geen agenten geraakt worden in kruisvuur en dat niemand Eastwood en Locke neerschiet of arresteerd als ze uitstappen. Zo gaat het de hele film, maar het werkt meestal wel als een guilty pleasure. Ook grappig: volgens mij is dit de Eastwoodfilm waarin de meeste kogels worden afgevuurd, maar als ik het goed heb lost Eastwood zelf maar één schot, op een slot nota bene. Helaas loopt het verhaal niet lekker en zijn de acteurs niet bijzonder boeiend. Hoewel het leuk is om Eastwood een tweederangsagent te laten spelen heb ik hem nog nooit zo slecht op zijn plaats gezien. Geen grootse film dus, maar ook zeker geen straf om uit te moeten zitten.

avatar van Uzza_Sparta
scorsese schreef:

was ook gemaakt in de jaren 70 toen Eastwood eigenlijk alleen bekend was van spaghetti westerns, zijn eigen westerns en Dirty Harry.
Deze film was gemaakt toen hij net voor de derde keer Harry Callahan had gespeelt in The Enforcer, en toen ging hij weer met dezelfde regisseur James Fargo werken met zijn volgende film Every Which Way But Loose.

Every Which Way But Loose (1978)

Hij was toen bezig met zijn eigen film company Malpaso, en je ziet ook bijna dezelfde mensen in al deze films terug komen, van zijn eigen vrouw Sandra Locke en tot deze film de music scores van Jerry Fielding.

avatar van m1chel
Ongeloofwaardig was deze absoluut, maar ik heb de vollr film lengte zitten genieten. Clint op z'n best hoor.3.5*

avatar van Lennert
Clint die voor de verandering geen superagent speelt is leuk, maar zijn personage is helaas toch een stuk minder stoer dan Harry Callahan. Ook de dialogen zijn soms tenenkrommend (zoals duidelijk wordt als die politieagent een heel relaas begint te houden over seks en hoeren) en de film wordt nergens zo spannend of grappig als de Dirty Harry's of westerns. Wat de film wel heeft is een fijne hoop actie en explosies en erg mooi geschoten plaatjes van de woestijn en de verlaten straten.

Sondra Locke doet het voor mij als actrice toch net niet, te overdreven om goed over te komen. Clint zelf heb ik ook wel eens beter gezien, maar hij blijft een gezonde lading charisma over zich hebben om het met gemak uit te spelen. Altijd leuk verder om Pat Hingle te zien, zeer sympathiek figuur. Het eindproduct is gewoon een vermakelijke, maar weinig bijzondere actiefilm.

avatar van Betamax
Eigenlijk een hele eenvoudige actie film.
Maar als Clint er in mee speelt is het toch te doen.
Het einde was wel super ongeloofwaardig.

Dit keer speelt Clint Eastwood niet de rol van Dirty Harry maar wel eigenlijk een soort gelijke rol als Ben Shockley (er spelen sowieso best film acteurs en actrices mee uit de Dirty Harry films in deze). De Dirty Harry films vind ik persoonlijk beter, maar ook deze film mocht er best wezen en is ook boeiend/spannend. Ook Clint Eastwood is weer genietbaar maar dat geldt zeker niet voor Sondra Locke die ik maar irritant vond. Er zit voldoende actie (soms best wat grof) in het verhaal maar ook wat saaie stukken. Al met al zeker geen slechte Clint Eastwood film.

P.S. fraaie poster overigens.