Paint Your Wagon (1969)

Komedie / Western

geregisseerd door Joshua Logan
met Lee Marvin, Clint Eastwood en Jean Seberg

In 'Stad Zonder Naam' werken enkel mannen. Deze goudzoekers wroeten dag en nacht in de aarde in de hoop schatrijk te worden. De mannen schieten goed met elkaar op, maar ze missen allemaal de aanwezigheid van een vrouw. De vreugde is groot als de mormoon Jacob Woodling in het stadje arriveert. Hij wordt vergezeld door zijn twee vrouwen, Elisabeth en Sarah. De twee doen echter niets anders dan kibbelen met elkaar en daarom besluit hij Elisabeth van de hand te doen en per opbod te verkopen.

FisherKing
Dit filmpje met Clintwood is wat flauw

avatar van Macmanus
Ik moest metten aan die Simpsons aflevering denken.

Ik heb hem niet afgezien ik zag Clint Zingen dat was al erg genoeg.

Ik moest metten aan die Simpsons aflevering denken.

why are they singing Marge? Why aren't the shooting eachother?

vette aflevering

avatar van Macmanus
zekerzz erg leuke aflevering.

avatar van BoordAppel
Is nu op tv. Ik zag er een stukje van en OMFG wat is dit erg zeg.

Hoe smaken toch kunnen verschillen !!!
Ik vind deze film alleszins een juweeltje, die 4,5 sterren waard is, en geloof me, die geef ik niet dikwijls.
Het verhaal heeft niet veel om het lijf, daar ben ik het mee eens, maar dat is toch niet het hoofdpunt van de film ?
Deze film wordt hier geklasseerd onder Komedie/Western. OK, het verhaal speelt zich inderdaad in het Westen, in de tijd van de goudzoekers af, maar het is toch zeker geen traditionele Western ?
Het is in de eerste plaats een MUSICAL, met prachtige muziek van Frederick Loewe en André Previn.
Ik denk niet dat ik iets verklap van de film wanneer ik zeg dat o.a. het geweldige "Wand'rin Star" (gezongen door Lee Marvin) uit deze film komt. En dat is maar één van de vele pareltjes.
Neem daar ook nog de grandioze humor bij, dan krijg je een combinatie die je maar zelden tegenkomt.
Natuurlijk de mensen die de naam "Clint Eastwood" zien staan, en dan een film verwachten in de stijl van Dirty Harry, gaan er niet veel plezier aan beleven.

Mr_White
Waarom deze film bestaat is mij een wonder. Niet omdat het een slechte film is maar een musical-western? Met Lee Marvin en Clint Eastwood? Vreemder kan niet. Verder wil ik er ook niet teveel over zeggen, behalve dan dat het toch wel hilarisch is om Clint Eastwood en met name Lee Marvin te zien zingen.

avatar van Goodfella_90
No shit.

veron35
De film was in het begin wat minder, maar werd later steeds beter. Leuk en mooi gemaakt einde. De zang was niks, maar er werd wel goed geacteerd. Ook was er gewoon een zowel goed als komisch verhaal. Ik heb me 2,5 uur prima zitten vermaken.

4* Voor deze wel ondergewardeerde western.

avatar van Pacino88
Inderdaad, de reden waarom ik deze 3 * geef, is omdat hij toch snel aan je voorbij gaat. En deze film duurt zeker niet kort. Clint Eastwood kan zeker wel zingen, en Lee Marvin zingt met Wandrin star zeker een mooi nummer. Maar voor de rest is het een redelijk belachelijke, doch vermakelijke komedie. Vooral de rol van vrouwen is geniaal. Nu nog Tightrope en Pink Cadillac zien met Eastwood in de hoofdrol, en ik heb al zijn films gezien.

avatar van CTK
CTK
Zalige film. Met enkele mooie songs in verwerkt.

Lee Marvin was hilarisch!

avatar van Barfly
Verrassende film, gezien de acteurs.
Lee Marvin is absoluut bij vlagen briljant. Wat een heerlijke acteur.
De film zelf heeft grappige momenten, is bij vlagen oubollig en de muzikale intermezzo's zorgden bij mij voor desinteresse.
Het spel van Lee Marvin zorgt voor een voldoende.
Ik ga deze film zeker nog een keer herbekijken, aangezien ik wat moe was toen ik vannacht deze film bekeek.

ps. Wie kan mij de titel van de film verklaren?

m1chel
Ik heb het eerste half uur zitten twijfelen om hem af te zetten. Ik vond hem helemaal niks, maar toch wist hij me te pakken. Een zingende Clint Eastwood vond ik toch wel even wennen. Lee Marvin zette een prima rol neer en het verhaal werd erg leuk om hem toch maar te blijven volgen.

Prima film 3.5 sterren vanuit hier...

Hobbes schreef:

why are they singing Marge? Why aren't the shooting eachother?

vette aflevering

. geniaal inderdaad.

Gewoon een leuke film, niets bijzonders behalve dan een zingende Clint.

jeeke21
Toen vond ik dit een prachtfilm !
Nu vind ik hem nogal langdradig en een beetje saai !
Maar de liederen gezongen door dat mannenkoor en door Lee Marvin zijn nog altijd prachtig !! ..

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou enorm van westerns en musicals, maar als de twee te samen in een blender worden gegoten krijg je een onsmakelijke maaltijd. Vooral om het van beide genres de beste elementen weglaat. Zo mis ik enige vorm van avontuur of actie in het westernverhaal en blijft het bij liedjes zingen zonder echte meerwaarde of deftige choreografie bij het musicalgedeelte. Van die nummers blijft enkel Wandrin' star en I'm on my way overeind. Eastwood in een musical is als Stallone of Schwarzenegger in één van hun komedies, akword...

De film zelf is nergens boeiend en ik mis de nodige pit in zowel de komische scènes als de gezongen stukken. Anno 1969 hebben we toch al gezien dat musicals in Hollywood een ander niveau hadden dan hun mindere voorgangers in de 50's. En deze is daar nog een zeer late nakomer van helaas. Geen aanrader dus, zowel niet voor westernliefhebbers als musicalliefhebbers.

avatar van mr rumson
Al is dit natuurlijk geen western toch heb ik als westernliefhebber er mij toch prima mee kunnen vermaken .
Verwacht dan ook geen Eastwood die hier met zijn guns loopt te zwaaien en messcherpe dialogen uit zijn mouw schudt.
Eastwood zet zijn rol als Partner ingetogen en sober neer waardoor ik het maar een saaie piet vind.
Saai kun je de rol van Marvin allerminst noemen want die kan zich helemaal laten gaan in zijn rol en maakt daar dan ook dankbaar gebruik van .
Het is dan ook genieten als Marvin in beeld komt en dan vooral als hij samen is met zijn vriend Mad Jack Duncan is het genieten .
In de film wordt ook aardig wat in af gezongen maar een groot deel van de nummers vind matig .
De uitschieters zijn voor mij dan They Call the Wind Maria" en Wand'rin' Star.
Eastwood zingt hier ook een paar nummers maar hoe wel hij kan zingen is dit toch niet aan mij besteed.
Wel een ander pluspunt van de film is dat deze gefilmd is in een prachtige omgeving en dat er nog kosten nog moeite zijn bespaard om de vele figuranten er allemaal piekfijn uit te laten zien.
En wie dacht dat ze in films alleen maar koude thee drinken in plaats van whiskey die heeft het mis.
Lee Marvin stond erop dat hij echte whiskey kreeg in de film dit tot ergernis van de directeur.
Ondanks dat ik niet veel op heb met de liedjes kan ik deze film wel waarderen .