• 10.538 nieuwsartikelen

Met onder meer: Lee Marvin, Clint Eastwood en Jean Seberg

Gesproken taal: Engels en Spaans

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Paint Your Wagon

"Stake Your Claim To The Musical Goldmine of '69!"

In 'Stad Zonder Naam' werken enkel mannen. Deze goudzoekers wroeten dag en nacht in de aarde in de hoop schatrijk te worden. De mannen schieten goed met elkaar op, maar ze missen allemaal de aanwezigheid van een vrouw. De vreugde is groot als de mormoon Jacob Woodling in het stadje arriveert. Hij wordt vergezeld door zijn twee vrouwen, Elisabeth en Sarah. De twee doen echter niets anders dan kibbelen met elkaar en daarom besluit hij Elisabeth van de hand te doen en per opbod te verkopen.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Ben Rumson

Elizabeth Woodling

"Mad Jack" Duncan

"Rotten Luck Willie"

Horton Fenty

avatar van FisherKing

FisherKing

Dit filmpje met Clintwood is wat flauw

avatar van Macmanus

Macmanus

Ik moest metten aan die Simpsons aflevering denken.

Ik heb hem niet afgezien ik zag Clint Zingen dat was al erg genoeg.

avatar van Hobbes

Hobbes

Ik moest metten aan die Simpsons aflevering denken.

why are they singing Marge? Why aren't the shooting eachother?

vette aflevering

avatar van Macmanus

Macmanus

zekerzz erg leuke aflevering.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Is nu op tv. Ik zag er een stukje van en OMFG wat is dit erg zeg.

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Hoe smaken toch kunnen verschillen !!!

Ik vind deze film alleszins een juweeltje, die 4,5 sterren waard is, en geloof me, die geef ik niet dikwijls.

Het verhaal heeft niet veel om het lijf, daar ben ik het mee eens, maar dat is toch niet het hoofdpunt van de film ?

Deze film wordt hier geklasseerd onder Komedie/Western. OK, het verhaal speelt zich inderdaad in het Westen, in de tijd van de goudzoekers af, maar het is toch zeker geen traditionele Western ?

Het is in de eerste plaats een MUSICAL, met prachtige muziek van Frederick Loewe en André Previn.

Ik denk niet dat ik iets verklap van de film wanneer ik zeg dat o.a. het geweldige "Wand'rin Star" (gezongen door Lee Marvin) uit deze film komt. En dat is maar één van de vele pareltjes.

Neem daar ook nog de grandioze humor bij, dan krijg je een combinatie die je maar zelden tegenkomt.

Natuurlijk de mensen die de naam "Clint Eastwood" zien staan, en dan een film verwachten in de stijl van Dirty Harry, gaan er niet veel plezier aan beleven.

avatar van Mr_White

Mr_White

• 2067 berichten

Waarom deze film bestaat is mij een wonder. Niet omdat het een slechte film is maar een musical-western? Met Lee Marvin en Clint Eastwood? Vreemder kan niet. Verder wil ik er ook niet teveel over zeggen, behalve dan dat het toch wel hilarisch is om Clint Eastwood en met name Lee Marvin te zien zingen.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

No shit.

avatar van veron35

veron35

De film was in het begin wat minder, maar werd later steeds beter. Leuk en mooi gemaakt einde. De zang was niks, maar er werd wel goed geacteerd. Ook was er gewoon een zowel goed als komisch verhaal. Ik heb me 2,5 uur prima zitten vermaken.

4* Voor deze wel ondergewardeerde western.

avatar van Pacino88

Pacino88

Inderdaad, de reden waarom ik deze 3 * geef, is omdat hij toch snel aan je voorbij gaat. En deze film duurt zeker niet kort. Clint Eastwood kan zeker wel zingen, en Lee Marvin zingt met Wandrin star zeker een mooi nummer. Maar voor de rest is het een redelijk belachelijke, doch vermakelijke komedie. Vooral de rol van vrouwen is geniaal. Nu nog Tightrope en Pink Cadillac zien met Eastwood in de hoofdrol, en ik heb al zijn films gezien.

avatar van CTK

CTK

Zalige film. Met enkele mooie songs in verwerkt.

Lee Marvin was hilarisch!

avatar van Barfly

Barfly

Verrassende film, gezien de acteurs.

Lee Marvin is absoluut bij vlagen briljant. Wat een heerlijke acteur.

De film zelf heeft grappige momenten, is bij vlagen oubollig en de muzikale intermezzo's zorgden bij mij voor desinteresse.

Het spel van Lee Marvin zorgt voor een voldoende.

Ik ga deze film zeker nog een keer herbekijken, aangezien ik wat moe was toen ik vannacht deze film bekeek.

ps. Wie kan mij de titel van de film verklaren?

avatar van m1chel

m1chel

• 1948 berichten

Ik heb het eerste half uur zitten twijfelen om hem af te zetten. Ik vond hem helemaal niks, maar toch wist hij me te pakken. Een zingende Clint Eastwood vond ik toch wel even wennen. Lee Marvin zette een prima rol neer en het verhaal werd erg leuk om hem toch maar te blijven volgen.

Prima film 3.5 sterren vanuit hier...

Hobbes schreef:

why are they singing Marge? Why aren't the shooting eachother?

vette aflevering

. geniaal inderdaad.

avatar van Tulsa

Tulsa

Gewoon een leuke film, niets bijzonders behalve dan een zingende Clint.

avatar van jeeke21

jeeke21

Toen vond ik dit een prachtfilm !

Nu vind ik hem nogal langdradig en een beetje saai !

Maar de liederen gezongen door dat mannenkoor en door Lee Marvin zijn nog altijd prachtig !! ..

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik hou enorm van westerns en musicals, maar als de twee te samen in een blender worden gegoten krijg je een onsmakelijke maaltijd. Vooral om het van beide genres de beste elementen weglaat. Zo mis ik enige vorm van avontuur of actie in het westernverhaal en blijft het bij liedjes zingen zonder echte meerwaarde of deftige choreografie bij het musicalgedeelte. Van die nummers blijft enkel Wandrin' star en I'm on my way overeind. Eastwood in een musical is als Stallone of Schwarzenegger in één van hun komedies, akword...

De film zelf is nergens boeiend en ik mis de nodige pit in zowel de komische scènes als de gezongen stukken. Anno 1969 hebben we toch al gezien dat musicals in Hollywood een ander niveau hadden dan hun mindere voorgangers in de 50's. En deze is daar nog een zeer late nakomer van helaas. Geen aanrader dus, zowel niet voor westernliefhebbers als musicalliefhebbers.

avatar van mr rumson

mr rumson

Al is dit natuurlijk geen western toch heb ik als westernliefhebber er mij toch prima mee kunnen vermaken .

Verwacht dan ook geen Eastwood die hier met zijn guns loopt te zwaaien en messcherpe dialogen uit zijn mouw schudt.

Eastwood zet zijn rol als Partner ingetogen en sober neer waardoor ik het maar een saaie piet vind.

Saai kun je de rol van Marvin allerminst noemen want die kan zich helemaal laten gaan in zijn rol en maakt daar dan ook dankbaar gebruik van .

Het is dan ook genieten als Marvin in beeld komt en dan vooral als hij samen is met zijn vriend Mad Jack Duncan is het genieten .

In de film wordt ook aardig wat in af gezongen maar een groot deel van de nummers vind matig .

De uitschieters zijn voor mij dan They Call the Wind Maria" en Wand'rin' Star.

Eastwood zingt hier ook een paar nummers maar hoe wel hij kan zingen is dit toch niet aan mij besteed.

Wel een ander pluspunt van de film is dat deze gefilmd is in een prachtige omgeving en dat er nog kosten nog moeite zijn bespaard om de vele figuranten er allemaal piekfijn uit te laten zien.

En wie dacht dat ze in films alleen maar koude thee drinken in plaats van whiskey die heeft het mis.

Lee Marvin stond erop dat hij echte whiskey kreeg in de film dit tot ergernis van de directeur.

Ondanks dat ik niet veel op heb met de liedjes kan ik deze film wel waarderen .

scorsese

Redelijke film over een goudzoekersstadje waar alleen maar mannen wonen. Een muzikale western met op zich best een leuk verhaaltje, echter duurt de film toch echt wel te lang. Een aantal vermakelijke scenes en een vrij spectaculaire finale. Clint Eastwood en Lee Marvin doen het leuk samen (vooral die laatste zet zijn rol lekker dik aangezet neer).

avatar van RomcomWillem

RomcomWillem

Deze film hebben we ergens in 1969/1970 in de bioscoop gezien, daarna nog een keer of 2, 3.

Heerlijke film. Voor mij een dikke 4.

Ben het helemaal eens met de schrijver van dit stukje:

avatar van Don Homer

Don Homer

Pardner, there comes a time when the party of the first part has no recourse but to knock some sense into the party of the second part! You're stayin!

Dit is een zeldzame genrecombinatie van Western, Musical en comedy. Bijzondere mensen die gek zijn op al deze drie genres kunnen hun lol niet op. Voor de rest van ons zal het een stuk moeizamer worden om doorheen te komen.

Paint your Wagon (1969) gaat over een vrouw die in een klein stadje in Californië komt, waar geen vrouw woont en waar menigeen nog nooit een vrouw gezien heeft. De vrienden Clint en Lee raken op hilarische wijze betrokken bij de vrouw.

Het verhaal begint moeizaam maar word even later best grappig met wel ellendig veel liedjes die lang niet allemaal jofel klinken. Dat nam ik gedurende een uurtje voor lief. Daarna dut het verhaal echter in en kon ik mijn aandacht er niet meer bijhouden. Het duurt allemaal veel te lang en het eventueel aanwezige plot heb ik gemist.

avatar van T.O.

T.O.

Ha, dit vond ik een erg geslaagd concept, deze komische Western musical. Veel van de kritiek op deze film lijkt niet helemaal te beseffen dat er een flinke laag ironie overheen is gegoten. Bovendien is het hele Western-gedeelte inhoudelijk eigenlijk niet zo belangrijk. Want ook al biedt dat een excuus voor groots opgezette sets in de wilde natuur, het gaat hier in feite over geëmancipeerde vrijheid-blijheid, die aansluit bij de tijdsgeest van het jaar waarin de film uitkwam.

Prachtige rol van Marvin als anarchistische ‘anything goes’ avonturier. Eastwood steekt daar nogal schril bij af, al is het wel lollig dat hij zijn eigen imago in feite staat te parodiëren. En Seberg’s rol als voluptueuze quasi-trophywife is weer heel wat anders dan Godard.

Enige minpuntjes zijn de lengte (onnodig want er zitten echt wel wat overbodige of te lange scènes in) en de momenten waarop de film bijna dreigt te ontsporen in flauwe Mel Brooks humor. Dat laatste wordt altijd net op tijd vermeden, gelukkig.

Los daarvan een onverwachte ontdekking. En echt iets voor de luie zondagmiddag.

avatar van blurp194

blurp194

Eigenlijk gewoon de beste film ooit. Nouja, in het western-genre dan.

Om een western musical te maken getuigt al van veel lef, maar om daar vervolgens Eastwood en Marvin in te laten zingen is gewoon geniaal. Net als het verhaal, dat precies de rode draad van dat stuk van de geschiedenis van de VS volgt, zowel direct als met een tandje afstand. Super mooi gespeeld door Eastwood en Marvin met hun hoofdrollen, verder geniale bijrollen bijvoorbeeld van Alan Dexter als de priester - die ook nog eens het mooiste liedje mag zingen, 'The Gospel of No-Name City' dat me te pas en te onpas in mijn hoofd schiet. Wellicht ook de mooiste rol van Jean Seberg, al wordt er relatief weinig beroep op haar acteertalent gedaan.

De titel komt vanzelf uit de tekst van een van de liedjes:

Gotta dream boy

Gotta song