White Hunter Black Heart (1990)

Alternatieve titel: White Hunter, Black Heart

Avontuur / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Jeff Fahey en Charlotte Cornwell

Regisseur John Wilson wil een film in Afrika opnemen. Een belangrijke oorzaak is het feit dat hij bezeten is van de olifantenjacht. Terwijl de filmploeg zich op de opnamen voorbereidt, concentreert John zich op zowel de olifanten- als op de vrouwenjacht. In Afrika krijgt de regisseur met iedereen ruzie en gaat letterlijk op de vuist. Terwijl kostbare draaidagen wegtikken, probeert John een olifant te verschalken. Terwijl het filmproject op de rand van de finaciële afgrond balanceert, staat John midden in de jungle oog in oog met een olifant. Het wordt een dodelijke confrontatie voor de helper Kivu. De eerste opnamen van de film moeten nog beginnen...maar de Afrikaanse drums vertellen al het verhaal van de blanke jager met het boosaardige hart.

Vond hem maar saai. Maar wel goed geacteerd door Clint Eastwood.

avatar van tovenaar
Vreselijk irritante Clint Eastwood in een niet al te bijzonder filmpje.

Saaie film met een zwakke climax en een te stoere Clint Eastwood,weeral...maar voor de rest niet veel aan te merken op Clint. Het viel me ook op dat de camerabeelden ontzettend zwak waren. Het had ook wel zijn humoristische en dramatische momenten.

Is dit niet Clint's ode aan de regisseur John Huston??

avatar van Pacino88
Klopt ja.

Dit is wel een van Eastwoods meest interresante projecten. Hij vertolkt de rol van regisseur John Wilson, gebaseerd op John Huston. In eerdere en latere films zien we wel dat Eastwood veel respect had voor Huston, maar dit is zijn echte ode aan hem. We volgen de regisseur tijdens het maken van the African Queen, waarbij hij geobsedeerd raakt bij het doden van een olifant. De stoomboot die in deze film gebruikt wordt, is toen in 1950 ook gebruikt, toch een leuk feitje.

Clint speelt prima als John Wilson, al is het even wennen aan de grote verandering als acteur. Vaak speelt Clint toch wel met dezelfde eigenschappen, hier zie je daar duidelijk minder van.
Het accent klinkt soms wat apart, maar af en toe doet ie dit ook duidelijk om andere mensen te irriteren, zoals zijn Britse accent.
Maar toch zit deze film vol ouderwetse Clint scenes, zoals de monoloog tegen de jodenhatende vrouw en de ruzie met de hotel eigenaar.

John Huston zal wel een moeilijk persoon zijn geweest, als je dit zo bekijkt. Al is het grotendeels dan fictief.

avatar van blurp194
Vreemde haperige film, af en toe heel houterig geacteerd, af en toe mooie beelden van het afrikaanse landschap. Uit historisch oogpunt wel ietsje interessant om te kijken, maar daarbuiten niet echt de moeite waard, daar is het me allemaal te onevenwichtig voor. En ik ben ook niet onder de indruk van hoe het verhaal uitgewerkt wordt.