• 11.740 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 27 februari 2011

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The African Queen

"The greatest adventure a man ever lived… with a woman!"

1914. Samuel Sawyer en zijn zuster Rose leiden een kerk in Oost-Afrika. Tijdens een inval van de Duitsers worden de inboorlingen uit hun huizen verjaagd en komt Samuel om het leven. Rose vlucht met Charlie Allnutt, een avonturier en dronkaard, op diens boot de 'African Queen'. De twee zijn elkaars tegenpolen: zij is een temperamentvolle vrouw met uitgesproken overtuigingen, hij een eenling die idealen en uiterlijke tekens van beschaving al lang is kwijtgeraakt. Wanneer Rose voorstelt om de gevaarlijke Ulonga-Bora rivier af te varen waar het Duitse oorlogsschip de 'Louisa' de scepter zwaait, denkt Charlie dat ze helemaal gek is geworden.

Charlie Allnut

Second Officer of Shona

avatar van eRCee

eRCee

• 1930 stemmen

Semi-klassieker op Netflix. Van Huston, Bogard en deze Hepburn (de verkeerde) heb ik eigenlijk nog maar weinig gezien. Maar ik ben ook niet echt enthousiast geworden. The African Queen is een in veel opzichten verouderde film. De greenscreens zijn opzichtig (spanning in de waterversnellingen ontbreekt gewoon ten enenmale) en alle beelden van dieren lijken in de dierentuin opgenomen, ondanks dat de film deels op locatie in Afrika geschoten is. Het verhaaltje is ook maar matig, vooral de ontknoping daarvan, dat is echt niveautje Biggles. Maar de interacties onderweg vond ik wel leuk, in z'n tijd gezien, en sowieso zijn Bogart en de verkeerde Hepburn prima bezig samen. Jammer van de oogschaduw van Hepburn terwijl ze bijna het loodje legt van uitputting en hitte... Ach, The African Queen is prima kijkbaar verder en dan kan je hem maar weer afvinken.

scorsese

• 11961 berichten

Uitstekende film waarin een man en een vrouw noodgedwongen samen een gevaarlijke bootreis moeten ondernemen. Toch wel een soort van romcom, maar dan met een redelijk avontuurlijk verhaal. Mooi locatiewerk in Afrika dat het geheel net wat authentieker laat ogen (zeker voor een film uit die tijd). Een heerlijke wisselwerking tussen Humphrey Bogart en Katherine Hepburn, die de film samen gemakkelijk weten te dragen.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Matig. De confrontatie tussen een norse, egoïstische volkse Bogart en een zedig eigenwijze aristocrate Hepburn kon me niet bekoren. Personages zijn zeer braafjes ondanks hun archetypes. Bogaert is nobel en beschermend, Hepburn is vaardig en vol optimisme. Dat die twee verliefd zullen worden was dan reeds door de scriptschrijvers vastgelegd. Ondanks de watervallen, de moerassen en de kogels werd hen dus geen strobreed in de weg gelegd en als de uiteindelijke climax een liefdesverklaring is van beide personages aan elkaar dan weet je dat er ook niet meer aan zat te komen. Dat die Duitsers dat hebben moeten aanhoren, is volgens mij een verklaring waarom zo veel Duitse filmmakers zich onthouden van elke romantische verheerlijking in hun films.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Film met twee supersterren uit die tijd. Leuk om het samenspel tussen Bogart en Hepburn te zien maar het verhaal (gebaseerd op een boek) is wel wat vreemd en vergezocht. Film is op momenten ook aan de vrij saaie kant. Rekening houdend met de ouderdom 3*