
The African Queen (1951)
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Romantiek
105 minuten
geregisseerd door John Huston
met Humphrey Bogart, Katharine Hepburn en Robert Morley
1914. Samuel Sawyer en zijn zuster Rose leiden een kerk in Oost-Afrika. Tijdens een inval van de Duitsers worden de inboorlingen uit hun huizen verjaagd en komt Samuel om het leven. Rose vlucht met Charlie Allnutt, een avonturier en dronkaard, op diens boot de 'African Queen'. De twee zijn elkaars tegenpolen: zij is een temperamentvolle vrouw met uitgesproken overtuigingen, hij een eenling die idealen en uiterlijke tekens van beschaving al lang is kwijtgeraakt. Wanneer Rose voorstelt om de gevaarlijke Ulonga-Bora rivier af te varen waar het Duitse oorlogsschip de 'Louisa' de scepter zwaait, denkt Charlie dat ze helemaal gek is geworden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=EqX4ZAhB_6s
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,7 / 71303)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)Zie deze opmerking naar aanleiding van mijn bericht nu pas. Ik heb dus altijd gedacht dat de film zich in de tweede wereldoorlog afspeelde. I stand corrected (hoewel het ook weer niet echt veel uitmaak, natuurlijk).
Mede daardoor is de film vooral aandoenlijk. De hoofdreden is toch het spel tussen Humphrey Bogart en Katharine Hepburn. Bogart als de simpele en graag drinkende Charlie en Katharine Hapburn als de keurige dame. De romantiek die opbloeit is wel aardig, maar het zijn de conflicten tussen de twee die erg genietbaar zijn. Of zij nou zijn drank weggooit of hij de lompe boerenlul uithangt. Dat allemaal in de Afrikaanse Bush maakt het tot een leuk geheel. Dat het na zestig jaar erg gedateerd uitziet is een inkoppertje. Gelukkig ziet het er allemaal gewoon erg leuk uit. Hetzelfde geldt ook voor de typische filmmuziek met het blaasorkest.

Ik ken de film niet dus kan er niet over oordelen. De klassieke status zit 'em denk in de bezetting.
Twee ouwe rotten (Bogart & Hepburn) op een bootje. Ben geen fan van Hepburn dus ga hem ook niet kijken.
Ik heb hem vandaag toch gezien en het zal wel niet bij deze keer blijven. Eigenlijk was het niet de bedoeling. Toen ik in het verre verleden Bringing up baby met Hepburn en Grant op tv zag had ik het eigenlijk gelijk gehad met Hepburn. Verder ben ik ook niet zo liefhebber van die heel oude films.
De film is al meerdere keren op de Belgische tv geweest, zelfs in het verleden al. Maar door het ruilen van dvd's ben ik in het bezit gekomen van deze film en ik mag wel zeggen dat het een prima ruil is geweest.
Wel jammer dat Robert Morley zo'n klein rolletje heeft. Grootste pluspunt is echter dat deze film in kleur is. Vroeger had ik niet zo'n moeite met die zwartwit-films maar sinds het dvd-tijdperk ga ik als het even kan voor kleurenfilms en was deze in zwartwit dan had ik hem nou nog niet gezien.
Zeer goede zet dan ook dat ze deze film in kleur hebben geschoten. Het ziet het er bijzonder goed uit waardoor de mooie natuuropnamen goed tot hun recht komen. Toch had ik echt het gevoel, de hele tijd naar een oude film te kijken. Ik vind Bogart maar een goede acteur. In deze film ook weer. Hepburn zal wel nooit een favoriete actrice worden maar die doet het hier ook best goed. Ik vind dat ze het leuk doen samen. De film begint erg matig (2.0) maar zodra het avontuur begint wordt het weer behoorlijk moeilijk stemmen. Zo schommelt de film net als de boot ook steeds op en neer tussen 3.0 en 4.0. Ik zet mijn stem toch maar op 4.0 want de avontuurlijke en romantische scènes in deze film zijn verrukkelijk om te zien. De muziek is met regelmaat trouwens ook erg goed. Kleine 4.0.
Ik heb respect voor het feit dat bijna de hele film op locatie is opgenomen, lijkt me niet makkelijk en helemaal niet een halve eeuw geleden. Dit verhelpt echter niet het feit dat The African Queen de tand des tijds niet heeft doorstaan. De beelden zijn mooi, maar het verhaal heeft eigenlijk niets bijzonders. Daarnaast stoorde ik mij nogal aan de zeer ongeloofwaardige relatie tussen Bogart en Hepburn. Ze hebben misschien plezier in hun rollen, maar dat is dan ook het enige wat ik zie. Alleen Bogart kwam overtuigend over, en niet eens altijd. De manier van acteren, (is dat onderdeel van het Hollywood Studio system?), vond ik ook erg storend. Hepburn vond ik erg vervelend.Normaal kan ik er wel omheen, maar bij deze film eigenlijk niet.
Geen slechte film, maar ook zeker niet de klassieker zoals hij wel wordt bestempeld. Met alle respect maar 3*.
Wie de film met een half oog bekijkt, kan toch nog genieten van de naturelle schoonheid van Katherine Hepburn.
Geef aan deze boot 4 en een halve ster.

Maar ik vond het verhaal op zich een beetje saai en dus niet helemaal mijn ding.
Humphrey Bogart's boat 'African Queen' saved from scrapheap - CNN.com - edition.cnn.com

Apart dat het schip nu in 'Key Largo' ligt, ook een bekende film met Bogart.
In deze film komt schip 'Santana' voor, en daar is weer Bogarts eigen zeilschip en filmmaatschappij naar vernoemd.

De klassieker-status van deze film ontgaat me eerlijk gezegd ook een beetje. Oke, het verhaal is simpel maar best interessant en het is alleen al door de locatie wellicht erg afwijkend van veel tijdgenoten, maar daar is voor mij alles mee gezegd. Belangrijke elementen als chemie tussen de hoofdrolspelers ontbreken en tijdloos is de film al helemaal niet. Toch heb ik de film best geboeid uitgekeken. Allereerst doordat het dus in Afrika speelt. Ten tweede vind ik zo'n reis best een goed gegeven voor een interessant verhaal en ten derde was dit de eerste film die ik zag met Katherine Hepburn. Maar de minpunten overwinnen toch wel. Daarbij dan gevoegd de vele fouten in het script, zoals het feit dat een fikse regenbui de boot losweekt van de bodem maar er niet in slaagd onze helden nat te krijgen. Maar het geheel biedt wellicht nog eens materiaal voor een nieuwe versie..........wie weet.
ik vind hem geweldig Hoe dat ze beiden die film dragen , das akteren laat ze dit nu maar eens proberen
een dikke acht op tien
Een aardige avonturenfilm waarin Bogart en Hepburn alle ruimte krijgen. Maar ik heb betere films van beide gezien.
Deze ouderwetse romantische film is een klassieker geworden door het levendige script en vooral dankzij het alerte en verfrissende spel van de beide hoofdpersonen (een lompe Humphrey Bogart en een vinnige Katharine Hepburn als oude vrijster) die zorgen voor karakterisering en charme. Er is ruimte zat voor grappige botsingen.

Langzamerhand begint John Huston wel één van mijn favoriete regisseurs te worden. In de loop der jaren wel wat van hem gezien (dit is nummer 9 geloof ik, weliswaar nog altijd maar een fractie van zijn oeuvre), maar het duurde even eer ik doorhad dat het telkens dezelfde John Huston was die voor een aantal dikke 3,5*, een aantal 4* en zelfs 1x 4,5* zorgde. Jammer genoeg was mijn volgende film van hem, Moulin Rouge, niet echt een succes te noemen. Hierdoor bleef The African Queen dan ook stof verzamelen totdat ik eindelijk nog eens zin had in zo'n ouderwetse avonturenfilm.
En het is een film die wel gezien mag worden. Voor een groot stuk opgenomen in toenmalig Belgisch Congo levert Huston een vermakelijke avonturenfilm af over een man en een vrouw die besluiten om een Duits schip te laten zinken. Vermakelijk dus, maar ook niet meer dan dat en ik mis de hand van Huston die Night of the Iguana en In This Our Life net dat beetje extra wist te geven. Het is een mengelmoes van romantisch gezwijmel en een aantal McGyver/A-Team avant la lettre toestanden die af en toe op de klippen gaat. Vooral naar het einde gaat de film wat uit de bocht (met onder andere de trouw, al zorgt die scène wel voor een schitterende quote) en dat is toch zonde. Qua effecten nog vrij sterk eigenlijk. Toegegeven, de screens die je af en toe ziet zien er vreselijk lelijk uit (een hekelpunt dat wel vaker voorkomt bij dit soort oude films) maar vond de afdalingen voor de rest er wel geslaagd uitzien. Plus, het filmen op locatie helpt bij dit soort films ook wel.
Katherine Hepburn als oude vrijster, het is een rol die ze wel eens meer op zich nam. Beetje vreemde keuze eigenlijk, want het is een beeld dat ik nooit met de actrice associeer. Soit, de stijl van Hepburn is er één die je moet liggen en voor de rest is dit weer een kolfje naar haar hand. Ik ben iets minder te spreken over Humphrey Bogart. Sowieso al niet één van mijn favoriete acteurs uit deze tijdsperiode, maar hij verzilverde voor de rol van Charlie Alnutt zijn enige Oscar. Zal wel aan mij liggen, maar hij heeft betere (en jammer genoeg ook slechtere) rollen. De film steunt vooral op de interactie tussen Hepburn en Bogart en in dat opzicht valt hier nog wel wat te beleven. Een paar leuke scènes, vond vooral het stuk waar Rose alle Gin overboord begint te kappen wel tof, en Hepburn trekt Bogey naar een hoger niveau. Vond het voortdurende slapstick muziekje wel wat een afknapper trouwens.
Goh, ik ben altijd wel wat positiever bij het oude Hollywood. Het is een stijl van filmen die je vandaag de dag niet meer terugziet en dat geldt ook voor de combinatie Huston - Hepburn - Bogart. Vooral een film die een legendarische status heeft gekregen rond een aantal randzaken (het filmen op zich, de hele ploeg die aan dysenterie lijdt met uitzondering van Bogart en Huston omdat die enkel Whiskey dronken, ..) maar een klassieker is het inderdaad niet.
3,5*

Veel roepen dat Bogart in deze film maar soso acteerd, ik vind zijn rol solide en misschien was de oscar onterecht, maar hij heeft voor African Queen in diverse films oscarwaardige rollen gespeeld zoals in Casablanca, Maltese Falcon en Treasure of the Siera Madre, zelfs later nog in zijn rol in de Caine mutiny, zet hij een ijzersterk karakter neer dus hij had er wat mij betreft al lang een moeten hebben.
Hepburn was voor elke regisseur waarmee zij werkte aan de ene kant een zekerheid wat kwaliteit betrof, maar aan de andere kant was zij een vrouw die heel goed wist wat zij wilde en zich door niemand iets liet aanleunen en dat was voor de regisseurs in die dagen waarin Hollywood door mannen werd gedomineerd, wel eens heel erg lastig, haar rol in deze film, subliem in een woord.
Heb de film gelukkig in mijn collectie en zo af en toe, als ik weer eens zin heb aan een avontuurlijk boottochtje en aan een stel wat kissebissend de tijd doorbrengt en die daarbij ook nog door een schitterend landschap varen, dan pak ik African Queen.
Wat de film betreft, die is hopeloos verouderd. Het begin was nog wel grappig met die kerkdienst waarbij de dorpsbewoners niet echt toon kunnen houden, maar ik heb wel een beetje mijn bedenkingen bij de koloniale uitbeelding van de Afrikanen. De kleuren zijn ontzettend lelijk, maar wat wil je met Technicolor. Af en toe ook blauwe schermen voor de scènes op de diverse watervallen. Voor de rest is het behoorlijk oubollig: de muziek, de naïviteit van het verhaal, de manier hoe ze met elkaar praten, hoe ze bijvoorbeeld elkaar "dear" noemen, het komt allemaal behoorlijk klef over.
Niet aan mij besteed. 0,5*. Audrey wint de slag van de Hepburns dus ruim.
Ik wil Hepburns boek wel eens lezen, dat ze over het maken van deze film schreef: The Making of the African Queen: Or How I Went to Africa With Bogart, Bacall and Huston and Almost Lost My Mind
Van die scéne met Bogey's rommelende maag kreeg ik zowat de slappe lach op een gegeven moment. Waarom weet ik niet, maar ik vond het hilarisch.
Op zich is nog wel te prijzen dat Bogart wordt gekoppeld aan leeftijdsgenote Hepburn en niet aan een mooie jonge meid met een papa-complex maar dat is dan ook het enige positieve aan de samenwerking Bogart- Hepburn. De romance tussen hen is niet alleen ongeloofwaardig, de uitvoering is redelijk stompzinnig, met het uitjouwen van wat nijlpaarden en apen, onder schatergelach van Hepburn, als merkwaardig dieptepunt.
Verder vond ik het regelmatig saai, en dat heeft niets te maken met de ouderdom van de film, ik ben eerder fan van klassieke cinema dan dat het me stoort. Maar The African Queen kent maar een paar korte scenes waarin ik meegevoerd werd- zoals het stuk in de modder, de blik in de ogen van Bogart als hij terug het van bloedzuigers krioelende water in moet. En het begin was nog wel aardig met de scène waaraan John Milton al refereert. Verder was het te mager, vooral van Bogart en Huston ben ik veel beter gewend. Hepburn is niet mijn favoriete actrice maar van haar heb ik ook al beter gezien.
De situering is mooi, het gegeven dat alles op locatie opgenomen te zijn ook, en vooral het momentum van de koloniale oorlog parallel aan de Eerste Wereldoorlog is een interessant gegeven. Het zijn vervolgens de personages en het tijdsbeeld van de jaren '50 waar de film het meeste onder lijdt en het voor mij ronduit saai en oubollig maakt. Het wel erg contrasterende beeld tussen de ongemanierde schavuit en de uber correcte dame waar religie en deugdelijkheid en manieren de grootste struikelblokken tussen de twee zijn. Hoe de twee naarmate de film vordert nader tot elkaar komen, hij wat netter wordt en zij wat ruwer en minder correct is amusant en aandoenlijk. De zogenaamde romance vind ik dan weer erg plichtmatig.
Hoewel The African Queen naar een aardig einde toe werkt, en de film en zijn gedragingen qua karakters toch vooral in het tijdsbeeld gezien moet worden, krijgt het geheel nergens het niveau dat ik van een 7.8 IMDb score verwacht en is het een tegenvaller. Een dikke onvoldoende verdient het geheel echter ook weer niet.