
High Plains Drifter (1973)
Alternatieve titel: De Vreemdeling zonder Naam
Verenigde Staten
Western / Thriller
105 minuten
geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Verna Bloom en Marianna Hill
Een vreemdeling rijdt vanuit de hete woestijn een klein stadje in het Wilde Westen binnen. De mensen zijn bang voor hem en 3 mannen proberen hem te doden, maar zijn niet succesvol. Hij besluit toch maar te blijven en huurt een kamer. Ondertussen is een groep outlaws onderweg om wraak te nemen op de sheriff. De vreemdeling besluit de mensen te helpen om deze outlaws te bestrijden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=be2mIVxDrr8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,5 / 50235)trailer (YouTube)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 7,99 / huur € 2,99Maar door hier de reviews te lezen en de film nogmaals te bekijken kom ik toch ook tot de conclusie dat het hier om een geest ging zoals jij het ook al aangaf hier onder.
Omdat ik altijd gedacht heb dat hij niet voor dood achter gelaten is.
Komt omdat het zeker voor een western vrij apart is dat het verhaal over een geest gaat.
Normaal verwacht je dan ook dat geesten door muren heen gaan en zo daar zijn genoeg voorbeelden van films van maar hier zie je dat niet en verwacht je dan ook niet zo snel dat het hier over geest gaat.
Ik ken verder ook maar een western waar dit thema in voor komt Purgatory (1999)
Wat Clint Eastwood betreft ik zie hem graag acteren al heeft er ook Clint er mindere films tussen zitten. Maar zoals jij het ook al aangaf hij heeft voor de rollen die hij speelt en dan met name de westerns en Dirty harry films de perfecte uitstraling voor .
Maar dat hij niet alleen de koele actie held kan spelen bewijst hij wel in zijn latere rollen b.v. in The Bridges of Madison County (1995) of in Million Dollar Baby (2004).
Wel ben ik van plan om High Plains Drifter eens een keer op Blu -Ray te kopen .
Misschien komt er nog wel een keer een mooie box vanuit met zijn beste westerns erin en met nl subs .
2,5*
Qua verhaallijn is het allemaal wat kort en slapjes en vond het nergens echt boeiend worden.
Film hobbelt lekker door tot het einde.
Clint Eastwood is hier wel echt top. de rest van de acteurs waren wat mij betreft wat opvulling voor het verhaal, de gehele film draait puur om eastwood die overal de hoofdrol opeiste en dat is ook helemaal niet erg. nog steeds een genot om naar deze acteur te kijken.
Binnen een minuut zat ik al in de film - nou komt dat vooral omdat Clint direct z'n camera naar de fantastische setting toezwaait. Erg mooi. De film heeft constant iets mysterieus en het mysterie ontrafelt zicht steeds meer naar het einde toe. Echter wordt nooit 100% duidelijk waar je nou eigenijk naar gezien hebt. Ik hou ervan. Wat mij betreft is Clint een één of andere duistere geest die uit de Hel komt om wraak te nemen op alles en iedereen die hem in het verleden datgene hebben aangedaan. Lijkt me ook het meest voor de hand liggende. Ja erg genoten van deze prent. Sfeer, settings, muziek, Clint. Klasse film.
Normaal gesprokken kan ik de rollen en films van Eastwood wel waarderen, maar in deze film slaat hij toch wel voor mij behoorlijk de plank mis. In eerste instantie lijkt Eastwood een rol te spelen zoals die al zo vaak doet, namelijk die van een wat zwijgzame maar coole man. Maar al gauw blijkt het personage van Eastwood niet alleen zwijgzaam en cool te zijn, maar ook een vervelende irritante zak. Dat Eastwood aan het begin van de film een (irritante ) vrouw verkracht deed mij de wenkbrauwen al een beetje fronsen, maar eenmaal als Eastwoods personage heeft besloten om het dorp te helpen tegen een paar bandieten gaat hij zich als een king gedragen en zet meneer het hele dorp op zijn kop. Nu leert de film ons wel dat Eastwoods personage daar naar nog wel zijn motieven voor heeft. Maar dat doet voor mij niet af dat ik mij mateloos aan het gedrag van Estwoods personage zat te ergeren en ik het totaal niet grappig vond hoe hij het dorp op zijn kop zetten.
En dan die dwerg, die haalde ook wel een beetje het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik vind hem een behoorlijk irritant personage. De pogingen om via hem humor in de film te krijgen zijn, net zoals bijna alle andere pogingen tot humor, mislukt.
En dan het acteerwerk. Tja. Eastwood speelt eigenlijk niet slecht in deze film. Het is de rol die Eastwood in deze film speelt die mij niet helemaal aan staat, maar Eastwood zelf acteert eigenlijk best wel goed. Die dwerg had een irritante rol en vond ik ook niet goed acteren. De vrouwelijke rollen werden ook niet goed neergezet. De rest van de cast acteert eigenlijk nog best wel goed. Vooral de bandieten wisten mij toch wel te overtuigen, hun rol had dan ook wel wat groter mogen zijn.
De muziek van Dee Barton vond ik ook niet zo geslaagd. Ik vind de muziek maar een slap aftreksel van het eerdere fantastische werk van Ennio Morricone. Barton heeft slecht werk geleverd voor deze film.
Wat dan weer wel goed is het camera werk in deze film. O.a. Eastwoods aankomst in het dorpje is fantastisch gefilmd. Om dan nog een positief punt te noemen. De manier hoe Eastwood die bandieten aan het eind aanpakt vond ik ook wel leuk.
Aan het eind van de film word min of meer gesuggereerd dat Eastwoods personage de geest van Duncan is. Tja ik had al de hele film het vermoeden dat het deze kant uit zou gaan, maar ik vind dit eerlijk gezegd niet echt bij een western passen.
Al met al een slechte film waar ik mij niet mee vermaakt heb. Ik vond deze film behoorlijk langdradig met mislukte pogingen tot humor. Het hele mooie camera werk en het feit dat het acteerwerk van een groot deel van de cast toch wel in orde is red de film nog een beetje, maar desondanks helaas een zware onvoldoende.
1,5 ster voor deze film.
Een Western met twee gezichten. Jammer genoeg zit het tweede gezicht verscholen achter het eerste, waardoor het volledig z'n waarde verliest als je in de basis al niet mee kan gaan met deze film. Met andere woorden, je moet de film al leuk vinden om het te appreciëren.
Je ziet het inderdaad niet zo heel vaak, een (klassieke) Western met wat bovennatuurlijke elementen/een dubbele laag. Meestal zijn het toch redelijk platte verhaaltjes die zonder boe of bah verteld worden. High Plains Drifter is dat niet echt. Het is iets mysterieuzer.
Probleem is dat dat alles zich verschuilt achter een facade voor een oerplatte doorsnee Western. Zowat alles wat mij verveelt aan Westerns zit in deze film. Het flauwe personage van Eastwood, de geforceerde cool van Eastwood, de barlelijke landschappen, slechte muziek, het magere basisplotje ... je zit ook voor 90% naar een gewone Western te kijken, die 10% vallen compleet verkeerd als de rest je niet aanstaat.
Vond het verder ook niet zo héél speciaal. 't is ook niet geweldig abstract of diepgravend. Visueel mijn ding helemaal niet en Eastwood is echt een klier van hier tot in Tokyo. Als regisseur is hij dan nog nét iets beter dan acteur, want vooral voor de camera vind ik hem compleet onuitstaanbaar (en al helemaal in dit soort rollen).
Compleet niet aan mij besteedt ... ga binnenkort El Topo maar een keetje kijken. Het écht werk zeg maar.
0.5*
Clint zelf is vooral z'n gewone stereotype held - misschien een heel klein tikkeltje minder sympathiek dan anders, maar verder een op een - tot en met de bits uitgesproken oneliners aan toe. What's not to love. Maar voor de rest kan ik het niet erg worden met de film, de mysterieuze aanpak vind ik niet heel erg goed gelukt, de flashback scenes komen wat te vaak terug, de cinematografie is wat twijfelachtig, en de landschapjes doen me ook maar weinig. Dan het gedoe met het bar lelijke dorp nog...
De film gaat al gauw behoorlijk los wanneer na een minuut of 15 3 mannen vermoord worden(waarvan één man door zijn voorhoofd wordt geknald) en een vrouw verkracht wordt
Ze vroeg er toch wel heel erg om!

Deze film valt inderdaad te vergelijken met de latere film Pale Rider, echter vind ik High Plains Drifter aangenamer om te bekijken. Misschien ook wel omdat Clint in Pale Rider een beetje te oud wordt voor de rol van wraakengel maar ook omdat zijn latere films naar mijn mening soms té ernstig en zoetsappig werden. Clint is gewoon op zijn best in zijn rol als zwijgzame anti-held.

Niet ongewild denk ik want teveel ingrediënten, zeg maar cliché's, zijn terug te vinden.
Een "One Hero"-wraakfilm maar met een veel luchtere toon want teveel western-karikaturen passeren de revue en bepaalde toestanden zijn bepaald grappig.
Belet allemaal niet, hoe ge het ook beziet, dat "High Plain Drifter" een vlot, genietbaar en zorgeloos kijkstuk is.
De laatste jaren is Clint Eastwood wat op zijn retour naar mijn gevoel. Hij heeft een aantal interessante films gemaakt (als regisseur en als acteur) maar met films zoals Invictus kon ik weinig en The 15:17 to Paris zegt me zelfs absoluut niets. Dan maar eens op zoek gaan naar wat van zijn ouder werk en waar beter te beginnen dan bij een film die de gloriedagen van de Man with No Name doet herleven?
Zo’n 10 jaar na The Good, the Bad and the Ugly komt Eastwood dan ook af met een film die qua thematiek netjes aansluit op de Leone films. Een mysterieuze vreemdeling die meer dan behoorlijk uit de voeten kan met pistolen (en zelfs dezelfde ‘kunstjes’ doet zoals het wegschieten van hoeden) maar wel met één groot verschil. De vreemdeling is High Plains Drifter is een stuk gewelddadiger. Gelukkig, want dat geeft de film toch zijn eigen smoel en dat is op zich wel nodig. Het resultaat is een ietwat duistere film waar het er sterk op lijkt dat de geest van de vermoorde Duncan is teruggekomen en letterlijk hel en verdoemenis zaait. Een ontknoping waar misschien een aantal pistes voor gelden (is het de broer van Duncan, hebben ze Duncan voor dood achter gelaten en is hij teruggekomen, …) maar voor mij is het idee van dat Duncan als een duivel nederdaalt de meest leuke.
Eastwood maakt er dan ook een leuk visueel filmpje van met een aantal harde scènes. Ik ben normaal gezien niet zo’n enorme fan van dit soort rauwe Westerns (geef mij maar John Wayne, die besloot trouwens na het zien van deze film om nooit met Eastwood te willen werken) maar hier past het werkelijk perfect. De zweepscène, die dreigende soundtrack, het stadje dat letterlijk en figuurlijk rood wordt geverfd, … Eastwood speelt dit ook met een flair die alleen hij kan afbrengen en trekt de film compleet naar zich toe. Dat betekent echter niet dat de rest van de cast minderwaardig is. Zo is Billy Curtis geweldig als Mordecai en is het een uitstekende zet om Buddy Van Horn (de stuntman van Eastwood in talloze films) te casten als Marshall Duncan.
Flink mee geamuseerd in ieder geval en krijg meteen zin om me nog eens wat in het oeuvre van Sergio Leone te verdiepen. Eastwood blijft geknipt voor dit soort rollen en weet in één van zijn eerste films als regisseur ook voor de volle lijn te overtuigen. Lijkt me zo het type film dat echt kan groeien per kijkbeurt, benieuwd wat ik hier later van ga vinden. Een verhoging sluit ik in ieder geval niet uit.
4*
wordt gecombineerd met humor, en de film op het laatst zelfs een hallucinante, mysterieuze
kant opgaat waarbij Eastwood een visueel sfeertje creeert vrij uniek voor al het andere werk van hem.
Heb overigens nogal de neiging de link te leggen met zijn The Outlaw Josey Wales die hij enkele jaren
later maakte. Dezelfde combi van hardheid en humor, en voor mij van bijna gelijkwaardig niveau.
De film doet terugdenken aan de Eastwood films die hij maakte onder regie van Sergio Leone.
De typische rauwe stijl, de weinige dialogen voor Eastwood zelf.
En het typische einde met een vuurgevecht.
Maar het is allemaal zeer goed gemaakt en boeiend, zelfs leuk, om volgen.
Kortom: voor wie van een échte western houdt, dit is er eentje !!
Maar in deze High Plains Drifter is de vreemdeling ook niet vies van een beetje geweld en de verkrachtingsscène deed ook bij mij de wenkbrauwen fronsen. De vooringenomenheid en het aftroggelen van de lokale handelaars was eveneens bizar, maar bevatte wel een komische noot. Het contrast met de andere bewoners was iets te karikaturaal en gepolariseerd. Het waren stuk voor stuk een stelletje onbenullige laffe angsthazen. Verder vond ik het doel van het meer zeer bevreemdend. Het water had totaal geen betekenis of invloed op de film.
Eastwood draagt de volledige film en houdt hem op een degelijk niveau. De rest vond ik wat minder al was Mordecai nog wel een leuk personage. Vooral de beginsscène waarbij Eastwood het stadje binnenkomt werd erg goed in beeld gebracht. Maar de cqmera-uitvoering zat de hele film door wel goed. Degelijke western zonder er echt bovenuit te springen.
Het plot zelf vond ik minder interessant. De lui in het dorpje waren niet zo interessant en bovenal een beetje stupide. De backstory deed me ook niet zoveel. Er zit wel veel symboliek in de film, waar Eastwood ook verschillende audiovisuele referenties in de film stopt.
Leuk om deze film in een #metoo tijdperk te zien, want sommige scènes zouden anno 2020 100% buiten de film gelaten worden.
Desalniettemin een leuke vroege film van Eastwood die niet altijd evenwichtig aanvoelt.
3,0*
Puike western van en met Clint Eastwood.
De film doet terugdenken aan de Eastwood films die hij maakte onder regie van Sergio Leone.
De typische rauwe stijl, de weinige dialogen voor Eastwood zelf.
En het typische einde met een vuurgevecht.
Maar het is allemaal zeer goed gemaakt en boeiend, zelfs leuk, om volgen.
Kortom: voor wie van een échte western houdt, dit is er eentje !!
Onlangs een serie films van en met Clint Eastwood gekocht op Blu-ray, en deze was er een van.
Prima film is het nog steeds en in deze versie nog kleurrijker dan voorheen.
Heb opnieuw veel plezier beleefd aan deze prent.
Het is vooral een lekker tussendoortje en geen machtige maaltijd zoals de toppers uit het westerngenre. Met z'n korte speelduur is het zeker geen vervelende zit, maar ook geen memorabele. Buiten het gebrek aan boeiende personages, schieten vooral de soundtrack en de dialogen wat te kort. Dat zijn echt zaken die een western voor mij van goed naar briljant kunnen tillen, en dat ontbrak hier wat. Enkel de opening met die prachtige muziek vormde hier een uitzondering op.