High Plains Drifter (1973)

Alternatieve titel: De Vreemdeling zonder Naam

Western / Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Verna Bloom en Marianna Hill

Een vreemdeling rijdt vanuit de hete woestijn een klein stadje in het Wilde Westen binnen. De mensen zijn bang voor hem en 3 mannen proberen hem te doden, maar zijn niet succesvol. Hij besluit toch maar te blijven en huurt een kamer. Ondertussen is een groep outlaws onderweg om wraak te nemen op de sheriff. De vreemdeling besluit de mensen te helpen om deze outlaws te bestrijden.

Tja het zijn dan ook bijvoeglijke naamwoorden. Het gaat om de drifter en waar ie is neergestreken en waarom...

avatar van mr rumson
Roger Thornhill De aller eerste keren dat ik de film gezien heb ben ik er altijd vanuit gegaan dat ze hem voor dood achter gelaten hadden terwijl dat niet zo was.
Maar door hier de reviews te lezen en de film nogmaals te bekijken kom ik toch ook tot de conclusie dat het hier om een geest ging zoals jij het ook al aangaf hier onder.
Omdat ik altijd gedacht heb dat hij niet voor dood achter gelaten is.
Komt omdat het zeker voor een western vrij apart is dat het verhaal over een geest gaat.
Normaal verwacht je dan ook dat geesten door muren heen gaan en zo daar zijn genoeg voorbeelden van films van maar hier zie je dat niet en verwacht je dan ook niet zo snel dat het hier over geest gaat.
Ik ken verder ook maar een western waar dit thema in voor komt Purgatory (1999)
Wat Clint Eastwood betreft ik zie hem graag acteren al heeft er ook Clint er mindere films tussen zitten. Maar zoals jij het ook al aangaf hij heeft voor de rollen die hij speelt en dan met name de westerns en Dirty harry films de perfecte uitstraling voor .
Maar dat hij niet alleen de koele actie held kan spelen bewijst hij wel in zijn latere rollen b.v. in The Bridges of Madison County (1995) of in Million Dollar Baby (2004).
Wel ben ik van plan om High Plains Drifter eens een keer op Blu -Ray te kopen .
Misschien komt er nog wel een keer een mooie box vanuit met zijn beste westerns erin en met nl subs .

avatar van centurion81
In mijn ogen mist deze film qua verhaal, decor (de filmset) en acteerwerk (muv Clint himself) de kwaliteit van films als Once Upon a Time, Fistful, Few Dollars More, etc...Ik vond het een tegenvaller.

avatar van playah26
Aardig filmpje voor tussendoor.
Qua verhaallijn is het allemaal wat kort en slapjes en vond het nergens echt boeiend worden.
Film hobbelt lekker door tot het einde.
Clint Eastwood is hier wel echt top. de rest van de acteurs waren wat mij betreft wat opvulling voor het verhaal, de gehele film draait puur om eastwood die overal de hoofdrol opeiste en dat is ook helemaal niet erg. nog steeds een genot om naar deze acteur te kijken.

avatar van HarmJanStegenga
Machtige western van en met held Clint. Wat een figuur. Zwaait er gewoon weer de ene na de andere briljante one-liner uit en is zo cool als ik weet niet wat. Hoe duister deze 'High Plains Drifter' eigenlijk ook is, de film heeft me regelmatig vreselijk aan het lachen gebracht door die droge opmerkingen van Clint + de streken van bepaalde andere bijzondere karakters in de film, vooral die kleine gast is geinig.

Binnen een minuut zat ik al in de film - nou komt dat vooral omdat Clint direct z'n camera naar de fantastische setting toezwaait. Erg mooi. De film heeft constant iets mysterieus en het mysterie ontrafelt zicht steeds meer naar het einde toe. Echter wordt nooit 100% duidelijk waar je nou eigenijk naar gezien hebt. Ik hou ervan. Wat mij betreft is Clint een één of andere duistere geest die uit de Hel komt om wraak te nemen op alles en iedereen die hem in het verleden datgene hebben aangedaan. Lijkt me ook het meest voor de hand liggende. Ja erg genoten van deze prent. Sfeer, settings, muziek, Clint. Klasse film.

avatar van des1
Curieuze Western, bijna een persiflage van het genre. De spreekwoordelijke lonesome stranger rijdt een dorpie aan een groot meer binnen, dat lijkt bijna opgetrokken speciaal voor de film (zodat cast en crew zich tussen het filmen door konden vermaken?). Het water is nooit in beeld, de gortdroge desert des te meer, de huizen die er staan lijken decor stukken. Bij z'n entree valt op dat niemand geen ene zak te doen heeft, behalve dan anderen zitten vervelen. Zo zie je maar: ledigheid is des duivels oor kussen, lijkt onze Clint bijna te willen zeggen. Maar het verhaal ligt gelukkig op een minder existentieel niveau. Zoals in veel Clint Eastwood films komt onze favoriete gun slinger verhaal halen. Een dun verhaal. Toch valt het nodige te genieten omdat alles zo vet wordt neergezet in soms ridicule scenes en dialogen, de laffe dorpelingen, de in en in baddie bad guys. Twaalf jaar later zou Eastwood het verhaal van een eenzame wreker die na gedane zaken met stille trom vertrekt nog eens dunnetjes, beter en sfeervoller overdoen in Pale Rider. In veel van zijn films in de 70-er jaren zit eigenlijk een campy karakter. Dat is wat films als The Eiger Sanction en Every Which Way But Loose op hun bijna onnavolgbare manier zo genietbaar maakt. Latere Clint films vertonen veel meer ernst. Een veelzijdige cineast, voorwaar.

avatar van John Barry
High Plains Drifter vind ik geen sterke film

Normaal gesprokken kan ik de rollen en films van Eastwood wel waarderen, maar in deze film slaat hij toch wel voor mij behoorlijk de plank mis. In eerste instantie lijkt Eastwood een rol te spelen zoals die al zo vaak doet, namelijk die van een wat zwijgzame maar coole man. Maar al gauw blijkt het personage van Eastwood niet alleen zwijgzaam en cool te zijn, maar ook een vervelende irritante zak. Dat Eastwood aan het begin van de film een (irritante ) vrouw verkracht deed mij de wenkbrauwen al een beetje fronsen, maar eenmaal als Eastwoods personage heeft besloten om het dorp te helpen tegen een paar bandieten gaat hij zich als een king gedragen en zet meneer het hele dorp op zijn kop. Nu leert de film ons wel dat Eastwoods personage daar naar nog wel zijn motieven voor heeft. Maar dat doet voor mij niet af dat ik mij mateloos aan het gedrag van Estwoods personage zat te ergeren en ik het totaal niet grappig vond hoe hij het dorp op zijn kop zetten.

En dan die dwerg, die haalde ook wel een beetje het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik vind hem een behoorlijk irritant personage. De pogingen om via hem humor in de film te krijgen zijn, net zoals bijna alle andere pogingen tot humor, mislukt.

En dan het acteerwerk. Tja. Eastwood speelt eigenlijk niet slecht in deze film. Het is de rol die Eastwood in deze film speelt die mij niet helemaal aan staat, maar Eastwood zelf acteert eigenlijk best wel goed. Die dwerg had een irritante rol en vond ik ook niet goed acteren. De vrouwelijke rollen werden ook niet goed neergezet. De rest van de cast acteert eigenlijk nog best wel goed. Vooral de bandieten wisten mij toch wel te overtuigen, hun rol had dan ook wel wat groter mogen zijn.

De muziek van Dee Barton vond ik ook niet zo geslaagd. Ik vind de muziek maar een slap aftreksel van het eerdere fantastische werk van Ennio Morricone. Barton heeft slecht werk geleverd voor deze film.

Wat dan weer wel goed is het camera werk in deze film. O.a. Eastwoods aankomst in het dorpje is fantastisch gefilmd. Om dan nog een positief punt te noemen. De manier hoe Eastwood die bandieten aan het eind aanpakt vond ik ook wel leuk.

Aan het eind van de film word min of meer gesuggereerd dat Eastwoods personage de geest van Duncan is. Tja ik had al de hele film het vermoeden dat het deze kant uit zou gaan, maar ik vind dit eerlijk gezegd niet echt bij een western passen.

Al met al een slechte film waar ik mij niet mee vermaakt heb. Ik vond deze film behoorlijk langdradig met mislukte pogingen tot humor. Het hele mooie camera werk en het feit dat het acteerwerk van een groot deel van de cast toch wel in orde is red de film nog een beetje, maar desondanks helaas een zware onvoldoende.

1,5 ster voor deze film.

Njah.

Een Western met twee gezichten. Jammer genoeg zit het tweede gezicht verscholen achter het eerste, waardoor het volledig z'n waarde verliest als je in de basis al niet mee kan gaan met deze film. Met andere woorden, je moet de film al leuk vinden om het te appreciëren.

Je ziet het inderdaad niet zo heel vaak, een (klassieke) Western met wat bovennatuurlijke elementen/een dubbele laag. Meestal zijn het toch redelijk platte verhaaltjes die zonder boe of bah verteld worden. High Plains Drifter is dat niet echt. Het is iets mysterieuzer.

Probleem is dat dat alles zich verschuilt achter een facade voor een oerplatte doorsnee Western. Zowat alles wat mij verveelt aan Westerns zit in deze film. Het flauwe personage van Eastwood, de geforceerde cool van Eastwood, de barlelijke landschappen, slechte muziek, het magere basisplotje ... je zit ook voor 90% naar een gewone Western te kijken, die 10% vallen compleet verkeerd als de rest je niet aanstaat.

Vond het verder ook niet zo héél speciaal. 't is ook niet geweldig abstract of diepgravend. Visueel mijn ding helemaal niet en Eastwood is echt een klier van hier tot in Tokyo. Als regisseur is hij dan nog nét iets beter dan acteur, want vooral voor de camera vind ik hem compleet onuitstaanbaar (en al helemaal in dit soort rollen).

Compleet niet aan mij besteedt ... ga binnenkort El Topo maar een keetje kijken. Het écht werk zeg maar.

avatar van Antonev
Prachtige western, met een stoere Clint Eastwood! Als je meerdere westerns van hem hebt gezien, dan is het mogelijk dat zijn personage ietwat vreemd in elkaar steekt. Tegen het einde aan raakte ik een beetje verontwaardigd, maar in de slotseconden werd dit helemaal weggenomen! Toppertje!

avatar van blurp194
Tot mijn verbazing was er toch nog een film met Clint Eastwood die ik nog niet gezien had. Deze dus. Maar of ik daar nou echt iets aan gemist had, mwah. Niet onder de indruk.

Clint zelf is vooral z'n gewone stereotype held - misschien een heel klein tikkeltje minder sympathiek dan anders, maar verder een op een - tot en met de bits uitgesproken oneliners aan toe. What's not to love. Maar voor de rest kan ik het niet erg worden met de film, de mysterieuze aanpak vind ik niet heel erg goed gelukt, de flashback scenes komen wat te vaak terug, de cinematografie is wat twijfelachtig, en de landschapjes doen me ook maar weinig. Dan het gedoe met het bar lelijke dorp nog...

avatar van Gang_Star
Sterke western. Clint Eastwood is goed op dreef als 'The Stranger' die een stadje binnenkomt en besluit te helpen wanneer 3 mannen wraak willen op de mensen uit het stadje. De film gaat al gauw behoorlijk los wanneer na een minuut of 15 3 mannen vermoord worden(waarvan één man door zijn voorhoofd wordt geknald) en een vrouw verkracht wordt. Het stadje ziet er mooi uit en de omgeving ziet er eveneens mooi uit. Er hangt een grimmige sfeer in het stadje mede dankzij Clint Eastwood, die een sterk personage neerzet, en een aantal fijne oneliners laat horen. Qua actiescènes is het ook prima in orde, er zitten een aantal vermakelijke shootouts in.

avatar van Duke Nukem
Gang_Star schreef:

Ze vroeg er toch wel heel erg om!

Deze film valt inderdaad te vergelijken met de latere film Pale Rider, echter vind ik High Plains Drifter aangenamer om te bekijken. Misschien ook wel omdat Clint in Pale Rider een beetje te oud wordt voor de rol van wraakengel maar ook omdat zijn latere films naar mijn mening soms té ernstig en zoetsappig werden. Clint is gewoon op zijn best in zijn rol als zwijgzame anti-held.