Joe Kidd (1972)

2,94

Western

geregisseerd door John Sturges
met Clint Eastwood, Robert Duvall en John Saxon

Joe Kidd is een voormalige premiejager tijdens de Mexicaans-Amerikaanse oorlog. Hij krijgt een opdracht van groot-grondbezitter Frank Harlan om samen met huurlingen een groep Mexicaanse Amerikanen op te sporen die geleid worden door Louis Chama. Aanvankelijk voelt Joe niks voor de opdracht totdat de bende van Chama een aantal paarden van hem jat en zijn vrienden terroriseert.

39 BERICHTEN 13 MENINGEN
geplaatst: 1 februari 2015, 14:22 uur [permalink]
Deze film was afgelopen nacht te zien op de Duitse televisiezender ZDF. Omdat ik altijd graag kijk naar films waarin Clint Eastwood in meespeelt (als kind zijnde was hij toch mijn televisieheld) en ik deze film nog nooit heb gezien (of meer kan herinneren), was het natuurlijk een mooie gelegenheid om er nu naar te kijken ondanks het late tijdstip (aanvang rond 02:30).

Omdat deze film ook nog een western is van Clint Eastwood, waarin hij meestal altijd koeltjes speelt (was nu eigenlijk ook het geval) en het er visueel dan ook altijd fraai uitziet, had ik er best bepaalde verwachtingen van. Maar eerlijk gezegd valt het allemaal wat tegen en is het qua verhaal (best flauw en zeer clichématig) en uitvoering niet meer dan een dertien in een dozijn film. Het is vooral dankzij Clint Eastwood dat deze film nog genietbaar is, want hij speelde verdienstelijk en met name in het eerste leuke gedeelte van de film. Ook de rol van de andere veteraan Robert Duvall was best verdienstelijk. Omdat de film maar iets van circa 80 minuten duurt, is gelukkig wel het tempo hoog en kijkt de film zich ook nog best lekker weg.

Visueel ziet het er allemaal fraai uit (zeker wat betreft de landschappen) en de film bevat ook hier en daar wat actie en humor. Het is zeker geen geweldige film met Clint Eastwood, maar vanwege hem en de duur wel eentje die nog goed te doen is.

avatar van mr rumson
geplaatst: 8 februari 2015, 08:56 uur [permalink]
Voor mij is dit toch wel een van de mindere westerns van Clint Eastwood.
Het begin is nog aardig en brengt op sommige momenten zelfs nog wat humor met zich mee.
Maar zo gauw Clint zijn bolhoed verruilt voor een cowboyhoed begint de film serieuzer te worden. De film mag dan wel serieuzer worden met meer actiescènes echt bijzonder word het nergens.
Voeg daarbij de muziek toe die voor mij helemaal niet prettig in het gehoor lag en je houd een western film over die voor mij niet veel te bieden heeft.
Het is dat Clint deze western nog wat meerwaarde weet mee te geven want van Duvall was ik niet zo van onder de indruk.
Voor mij een magere drie sterren .

geplaatst: 21 november 2015, 16:30 uur [permalink]
De beelden van het landschap waren indrukwekkend. Maar het verhaal was warrig, niet logisch opgebouwd. Ook miste het diepte en was het nauwelijks spannend. Bovendien miste ik een gedegen karakterontwikkeling; met name de vrouwenrollen waren uitermate zwak neergezet.

avatar van Petina
geplaatst: 2 februari 2016, 18:03 uur [permalink]
Aardig filmpje met Clint alleen maar één opmerking, de Mauser die gebruikt werd was nog niet in gebruik in 1896. Misschien heb ik het fout hoor, maar het viel mij gewoon op...

Mauser C96 - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Brix
geplaatst: 2 februari 2016, 18:22 uur [permalink]
Petina

die Wikipedia info zegt juist van wel.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 3 februari 2016, 21:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een van de zwakste Clint's die ik ken, had de hele film door het gevoel tegen een bordkartonnen achtergrond aan te kijken. Clint doet het aardig, maar er is nergens enige chemie (spanning) tussen spelers te bekennen. Wel een paar leuke scenes ( ontsnapping uit 't kerkje, trein rijdt saloon binnen.)

geplaatst: 5 maart 2016, 20:17 uur [permalink]
TE saai

avatar van baspls
geplaatst: 4 juni 2016, 10:07 uur [permalink]
"Lamar, I gotta dollar here says I can break your neck 'for you get that rig moved a half inch."

Gisteravond op Netflix gekeken. Gezien Eastwood deze week alweer 86 is geworden wilde ik weer een western van hem zien, die ik nog niet gezien had.

De Amerikaans-Mexicaanse oorlog. Joe Kidd is een voormalig premiejager. De jacht wordt geopend op Louis Chama, een Mexicaanse rebel. Als Chama Kidd's paarden steelt besluit hij mee te doen. Kidd begint echter te twijfelen aan welke kant hij nu eigenlijk staat...

Clint Eastwood zet weer een goede rol neer als de stoere Joe Kidd. De rol mag dan niet heel goed uitgewerkt zijn, Eastwood's dialogen zijn weer geweldig. Naast Eastwood speelt ook Robert Duvall een goede rol als de rijke landeigenaar. Cult-acteur John Saxon zet hier toch een erg geloofwaardige Mexicaan neer in de rol van Chama.

De lage waardering die Joe Kidd krijgt begrijp ik eigenlijk niet. Eastwood en Duvall spelen prima en regisseur John Sturges (The Great Escape, The Magnificent Seven) is toch ook de minste niet. Bovendien is de cinematografie van de film goed (duidelijk een beetje door de Spaghetti-Western beïnvloed) en heeft de film erg mooie beelden van schitterende Amerikaanse locaties. Lalo Schifrin - toch wel een van de meest toonaangevende componisten van de 60s en 70s - maakt ook een prima Western-soundtrack.

Alleen het verhaal van de film stelt niet heel veel voor. Middelmatig western plot, dat enkel door de historische context onderscheidend is. Maar zo saai vond ik het nou ook weer niet. De film is mischien wat te kort en mist een groter plot. De schrijver wilde het gebruik van wapens wel zo realistisch mogelijk hebben en daarom zijn in de film alleen wapens die echt uit die tijd stammen gebruikt.

Joe Kidd is een vermakelijke western om een keer te hebben gezien, maar zeker niet het beste van Eastwood. Zijn eigen High Plains Drifter en A Fistful of Dollars vond ik toch net wat beter, om nog niet te spreken over de andere meesterwerken waar Eastwood een rol in heeft gehad.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 19 oktober 2016, 13:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na het zien van High Plains Drifter had ik van Joe Kidd veel verwacht. Helaas maakt deze film dat voor mij niet waar. Eastwood vond ik dit keer wat minder spelen, maar hij speelt desondanks nog naar behoren. Duvall vond ik tegenvallend en dus qua personages viel het me om te beginnen al wat tegen. Het verhaal zelf over een voormalig premiejager die weer op jacht gaat vond ik wat aan de matige kant. Bevat gelukkig wel een aantal vermakelijke scenes zoals wanneer Joe Kidd dat luik opent en één van de mannen van Harlan daardoor heen valt was best grappig . Aan het einde nog een prima scene met de trein die de saloon binnenrijdt maar tussendoor teveel doorsnee.