Heartbreak Ridge (1986)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Marsha Mason en Everett McGill

Sergeant Tom Highway is zijn hele leven bij de marine geweest. Hij diende in Korea en Vietnam en werd daarvoor hoog onderscheiden. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met waar hij het beste in is: het trainen en opleiden van jongeren. In zijn nadagen komt Tom oude vrienden en relaties tegen, maar loopt tevens tegen nieuwe problemen aan. Tom probeert grip te krijgen op het persoonlijk falen in zijn huwelijk en doet zijn best om zijn relatie met zijn ex-vrouw Aggie weer nieuw leven in te blazen.

Corcicus schreef:
Perfecte film. Dit was Clint zoals we hem willen, zalig droge humor en n strak verhaaltje dat je volgen kan. Nice

Helemaal mee eens!!
Heb hem nu voor het eerst gezien en voor de vrijdag nacht is dit geen slechte film.
Zit inderdaad veel droge humor in en heb een jointje op dus heb best wel zitten lachen soms.

Ik heb deze film een 2,5 ster gegeven en vind dat best wel oke voor een film uit 1986 met eigelijk wat B-acteurs en clint als groter naam.

avatar van boozebelly
Wat was dit een magere film, Clint Eastwood onwaardig
Geforceerde flauwe humor in overvloed, een kudde B-acteurs en een hoog A-team gehalte qua actie.
Het ene moment had ik ook het gevoel dat ik naar een komedie zat te kijken en het andere moment probeerde de film echt bloedserieus over te komen wat totaal niet overkwam. Daarvoor was de actie simpelweg te goedkoop. Je kent het wel, als iemand word beschoten vliegen de kogels "pfieuw, pfieuw" voor zijn voeten in de grond. Soldaten die lukraak in het wilde weg schieten e.d.

Ik wist echt niet wat ik aan deze film had Clint Eastwood doet het zoals we van hem gewend zijn, maar voor de rest is het pulp van de bovenste plank. Ik sta dan ook een beetje te kijken van het hoge gemiddelde hiero. Dat ze zoiets midden in de nacht uitzenden is mij ook een raadsel, dit kan gewoon in de vroege avond, zodat de kinderen ook een luchtig oorlogsfilmpje te zien krijgen.

1,5* en geen druppel meer...de grootste flop van Eastwood die ik tot nu toe heb gezien.

avatar van Fikret8
Personage is haast identiek aan dat van Gran Torino.

avatar van FunkStarr
Erg vermakelijke typische Eastwood film. Goeie humor en wordt nergens langdradig.

avatar van DragQueen
Prima film, met een zeer norse clint eastwood. die met het grootste gemak harde one liners uit de mouw weet te schudden. vermakelijke humor verder, en een aardig verhaal dat nergens echt verveeld. 3,5 sterren.

avatar van Cosworth
Lekkere film met een Eastwood zoals hij hoort te spelen,geen hersenloos oorlogverhaaltje,iets uitgebreider,maar ook niet overdone.
Kijkt 130 min.lekker weg,,,

avatar van sofripa
Heerlijk film met Clint als, what else, ijzervreter. Heel goed verder dat dit zich afspeelt tijdens de inval van Amerika in Grenada. Vooral dat aspect vond ik zeer interessant. 4 stars

Tegenvallende film waarin een ouwe rot in het leger een nieuwe lichting soldaten moet trainen. Een wel erg standaard verhaaltje vol met cliches. Ook nogal voorspelbaar en de lengte speelt de film ook parten. Wel weet Clint Eastwood weer een erg vermakelijke rol neer te zetten, die hem ook op het lijf is geschreven.

avatar van yeyo
Heartbreak Ridge is een gemiddelde oorlogsfilm die het voornamelijk moet hebben van de vermakelijke interactie tussen een norse sergeant en zijn langharige, werkschuwe rekruten. Eastwood liet zich duidelijk inspireren door grootmeester Samuel Fuller.

Helaas, zoals vaker het geval wanneer Clint in de regiestoel kruipt, blijft de plot maar hopeloos aanslepen en zijn er meerdere langdradige intermezzo's in bruine kroegen die de final cut wat mij betreft niet gehaald moesten hebben.

avatar van moviemafketel
Vermakelijke film, maar zeker geen hoogvlieger in dit genre. Ik vind vooral de mariniers 1 voor 1 zeer zwak acteren. Daar ergerde ik me zelfs aan. De trainingsmethode van Highway zijn wel leuk om te volgen, maar daar houdt het wat mij betreft ook wel mee op. Het komt allemaal wat amateuristisch en nep op mij over. Geen enkel moment had ik het idee dat ik naar een echt(e) trainingsbasis of oorlogsfront zat te kijken. De humor is ook niet voldoende aanwezig. Dit moet dan weer van de nukkige Eastwood komen. Hij maakt er onnodig een ruim 2 uur durende marathon van. Hadden heel wat scenes uitgesneden kunnen worden. Veel herhaling van zetten.
Prima om 1 keer gezien te hebben, maar echt heel lang zal HB niet blijven hangen.

avatar van Piratje
Een typisch oorlogsverhaal.
Maar dat tikkeltje Eastwood-humor steekt er een kopje bovenuit.

Meegenieten en schieten. Ook al mocht deze lange film wel iets korter.

Zeker voor een film die zijn zilveren jubileum mag vieren en stamt uit de vaste filmlengtes van anderhalf uur.

Toch de moeite. Vandaar die 4plus.

avatar van Filmkriebel
I'll tell you what's black and bleeding if it don't shut it's face

Veel leuke one-liners vanaf het begin al; en je ruikt het : dit wordt de stoere Eastwood met de vuile taal zoals we hem kennen. Een rol als taaie militair staat hem namelijk op het lijf geschreven. Deze wat vreemde film, die ergens tussen komedie en militair drama ligt, neemt zich nooit te ernstig en kent de nodige lichtvoetige momenten. Het dril-gedeelte vond ik zelf het beste aan de film. Gelukkig gaat ook het relatiedrama achter Highway niet overmatig domineren.

Er wordt meer ingegaan op het gebrek aan respect van de jonge generatie tegenover de ervaren veteranen en de moeilijkheden van toegewijde militairen om na hun carrière op een andere manier invulling te geven aan hun leven.

avatar van Oliveri
Ik ga helemaal mee met de mening van Filmkriebel, Eastwood vooral taai en stoer. De film duurde mij echter wat te lang, het laatste Grenada deel had wat mij betreft ook weggelaten kunnen worden. Verder erg vermakelijk.

avatar van John Barry
Heartbreak Ridge vindt ik een redelijke film.

Deze film gaat vooral over een wat oude ervaren marinier Highway die een stel jongeren gaat trainen. Die jongeren zijn in eerste instantie niet echt gemotiveerd en moeten niks hebben van Highway. Maar Highway laat niet met zich sollen ! Erg vermakelijk om te zien hoe Highway die jongeren aanpakt. Ook erg vermakelijk zijn de strubbelingen van Highway met die majoor.

Clint Eastwood acteert heel erg goed in deze film en hij zet weer eens een cool personage neer. Ook de rest van de cast acteert goed.

Wat minder vindt ik het gedoe met Highway en zijn ex vrouw. Ik vindt dit verhaaltje een beetje het tempo uit de film halen.

In het laatste stuk van de film komen we echt in een oorlog situatie terecht en we zien dat Highway succesvol de jongeren tot vechtersbazen heeft opgeleid. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de film al beetje langdradig vond en dit laatste stukje oorlog voeren was misschien toch teveel van het goede. En de gevechten werden door Highway en zijn mannen wel heel snel gewonnen. Een beetje ongeloofwaardig. Tja. Van mij had het laatste stuk van de film er wel uitgelaten mogen worden.

Al met al is dit wat mij betreft wel een redelijk goede film om eens te kijken. Vooral de goede rol van Eastwood maakt deze film de moeite waard. Toch wel een beetje jammer van het laatste stuk van de film, maar toch is deze film wat mij betreft wel een aanrader.

3,5 ster voor deze film

Enkel voor het meer dan uitstekende spel van Clint Eastwood was het geen verkeerde beslissing om deze productie te hebben gezien. Want het te lang durende Rambo-achtige verhaal was niet alleen saai, voorspelbaar en clichématig, het was ook over de top. De personages waren stereotype en leken zichzelf belangrijker te vinden dan ze waren. De dialogen klonken verre van natuurlijk.

avatar van blurp194
Soldatenfeelgoodfilm.

Er zijn nogal wat films die precies hetzelfde scenario aflopen - beetje drillen, beetje ruziemaken, beetje oorlog. Deze is nogal simplistisch, er gebeurt maar weinig en er zit ook weinig speciaals in de standaardformule meegemengd. Zoals bijvoorbeeld Top Gun vliegtuigen heeft, en Starship Troopers leuk in de ruimte speelt. Niets van dat soort fratsen in deze film.

Maar daartegenover staat natuurlijk dat deze film Clint heeft. Is ook weer zo wat. Oh en Mario Van Peebles natuurlijk, maar ik ben eerlijk gezegd even vergeten waar die indertijd bekend van was. Doet er ook niet zoveel toe. Clint is behoorlijk op dreef in zijn gewone rol, en zet een redelijk geloofwaardige drill sergeant neer. Dat is hem ook wel toevertrouwd, je zou gaan denken dat die rol niet ver van hem af staat.

Eastwood verheerlijkt zichzelf maar weer eens.

Hij is niet altijd even vervelend, maar op z'n slecht is Eastwood onuitstaanbaar. En dat is het geval hier. Via wat "stoere" monoloogjes hoopt hij over te komen als een volwaardig Amerikaanse badass, maar hij is één van de meest zielige personages die ik in lange tijd gezien heb. En dan maakt het feit dat Eastwood ook zelf regisseur was het er allemaal niet beter op.

Verder een redelijk typisch oorlogsfilmpje, met de stoere ouwe kerel die wat jong grut eens een lesje zal leren. Ze zien hem als oude knar maar krijgen respect voor hem naarmate hun training vordert. Geen plot om lang bij stil te staan, vraag is dan ook waarom het meer dan 2 uur in beslag neemt.

Ik heb sowieso al niet zoveel met het oorlogsgenre, deze film voegt er verder weinig tot niks aan toe en Eastwood is gewoon onuitstaanbaar. Buiten één enkele uitschieter blijft ik Eastwood een erg beperkt en matig regisseur vinden.

avatar van baspls
"You're gonna pay full price rummy. I don't believe in no serviceman's discounts."
- "Too bad, your old lady does."

Sergeant Tom Highway is een harde veteraan die bijna aan pensioen toe is. Als hij terugkeert naar de kazerne ontmoet hij oude bekenden en probeert hij de relatie met zijn ex-vrouw Aggie weer op te pakken. Tegelijkertijd probeert hij het zooitje rekruten dat aan hem is toegewezen klaar te stomen voor een eventuele oorlog en dan is er ook nog de trotse Major die hem in alles tegenwerkt.

Clint Eastwood vind ik een fantastisch acteur en ook een zeker niet onverdienstelijk regisseur. Net als in Gran Torino uit hij zijn kritiek op de huidige generaties in een Drama-film over een oude veteraan met een flinke dosis humor en stoerheid. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Eastwood blijft voor mij een stoere persoonlijkheid. Hier levert hij de ene naar de andere oneliner perfect af, de een nog hilarischer dan de andere. Everett McGill (Twin Peaks, Dune) speelde ook prima als de Major die alles volgens het boekje doet.

Heer bijzonder wordt Heartbreak Ridge nergens en het verhaaltje van de rekruten die worden klaargestoomd kennen we ook al een tijdje. De drama is opzich wel redelijk, maar waar de film het vooral van moet hebben is Clint met zijn geweldige humor. Later zou Clint in Gran Torino met nagenoeg hetzelfde personage een iets betere film maken. Hoe dan ook een erg vermakelijke film

avatar van Pecore
Clint Eastwood in zijn eigen natte droom. Het was een vermoeiende zit.

avatar van Basto
Vond dit vroeger een leuke film, maar bij herziening blijkt het allemaal wel erg kinderachtig.

Jammer.