Every Which Way but Loose (1978)

Actie / Komedie

geregisseerd door James Fargo
met Clint Eastwood, Sondra Locke en Geoffrey Lewis

Philo Beddoe is een trucker en een groot 'bare knuckle' vechter. Samen met twee vrienden, Orville, die prijsgevechten voor hem regelt, en Clyde, een orang-oetang die gewonnen heeft met een weddenschap, trekt hij door de San Fernanado vallei op zoek naar een koud biertje, wat country muziek en zo nu en dan een gevecht. Hij valt op een country en western zangeres die er vandoor gaat als ze beseft dat hij te serieus wordt. Phil, Clyde en Orville gaan op zoek naar haar, onderweg lastig gevallen wordend door een motorbende.

die aap blijft grappig

avatar van Ralfke
Indeed, the monkey does the work! Aardige komedie, maar meer als **1/2 zit er echt niet in voor Eastwood en zijn kornuiten.

avatar van mikey
Extreem flauwe film over clint en een aap die wel eens een vuil klusje voor hem opknapt. Niet goed, wel grappig.

avatar van bisse
Als jochie vond ik het echt geweldig en ieder verjaardagsfeestje moest ieder vriendje er weer aan geloven. Zo erg was dat nou ook weer niet want ghosbusters konden ze al van buiten.

Vroeger was deze film idd geweldig. Ook nu vind ik het nog altijd wel een aardige film maar dat komt ook mede doordat ik een Eastwood fan ben.
Zonder de aap zou de film niets aan zijn. Dankzij hem is het een grappige film.

Leuke film. Ik heb er weer met plezier naar gekeken. Zeker die motorbende is erg grappig.
3.5 ster gegeven.

avatar van Baggerman
Tja, elke film met Clint is gewoon geweldig!

avatar van Erwinner
Zijn hier meerdere delen van?

Erwinner schreef:
Zijn hier meerdere delen van?

Ja. Any Which Way You Can is de andere met aap.

aerts007
Yep,vind deze oke!!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Melige maar bovengemiddelde aktie-komedie met een grimmige Eastwood en zijn aap. Niet goed maar ook niet slecht en bij vlagen behoorlijk vermakelijk. Kreeg een vervolg met Any Which Way You Can.

Deze film was met het absurde script waar geen logica in lijkt te zitten absoluut niet goed te noemen, maar verdomd wat heb ik me vermaakt. Na al die serieuze cowboyrollen kan ik me helemaal voorstellen dat veel mensen Clint afraadden om niet in deze film te gaan spelen, maar de komische rol gaat hem absoluut goed af. De persoon die echt de rol steelt blijft echter de aandoenlijke Clyde.

Daartegenover staan een hoop afgrijselijk slecht gespeelde slechterikken die de film een hoog slapstick gehalte geven en een onbenullige ontknoping die iets van de lol weg kunnen halen. Mits je niet teveel van de film verwacht zal dit echter niet snel gebeuren.

avatar van Ramon K
Ik kwam er pas achter dat Geoffrey Lewis de vader is van Juliette Lewis. Nooit geweten en toch zijn de gelijkenissen duidelijk.

avatar van niethie
Clint en een aap als partner, dat idee moet destijds net zo stom hebben geklonken als het vandaag de dag doet, en niet alleen het idee maar ook de uitwerking is vrij ondermaats. Vele flauwe situatiegrappen/typetjes en het is veelal de aap die de show steelt. Hier en daar is het nog best vermakelijk, maar er had met de speelduur van bijna twee uur makkelijk een half uurtje vanaf gemogen.

2 sterren

avatar van Movie Jim
Grappige bijrol inderdaad van de aap. En we zien ook weer eens een andere kant van Eastwood. Kortom ik heb me erg vermaakt met deze film.

avatar van Spetie
Een onderhoudende film met een aantal leuke momenten. Helaas zakt de film net wat te vaak in, waardoor een voldoende er net niet inzit. De aap is op sommige momenten best grappig en Clint doet het best aardig, al is zijn rol in deze film zeker inwisselbaar. Ik moet zeggen dat ik de motorbende wel grappig vond. Ze proberen erg stoer te zijn en indrukwekkend over te komen, maar eigenlijk is het maar een grote groep losers bij elkaar. Verder zakt de film dus net wat te vaak in en had mede vanwege het simpele verhaal best iets korter gekund.

Ramon K schreef:

Speelt hij dan die aap?

lol.

Knap dat deze film zo'n laag gemiddelde heeft want ik vond het best wel te pruimen en heb er regelmatig om moeten lachen (vooral natuurlijk om Clyde). Het verhaal was best leuk en de actie (vecht scenes) ook. Leuk gespeeld door Clint Eastwood en Geoffrey Lewis. Minpunt van deze film was de draak van een vrouw Sondra Locke, ze kan niet acteren en ziet er ook niet uit. Dat Clint Eastwood daar ooit mee getrouwd is snap ik nog altijd niet.

P.S. ook een leuke rol van Beverly D'Angelo die ik altijd wel leuk vindt (ook om haar uiterlijk).

avatar van Movie Jim
Ik heb deze film herbekeken en moet toch om al die situaties lachen Clint Eastwood met een Orang oetang en die drinkt ook nog eens bier op zaterdagavond. Hij heeft een hele grappige moeder en een broer.

avatar van esoxlucius
Deze film blijft leuk, heb'm voor het eerst in jaren weer gekeken en vond 'm nog steeds leuk.
Helemaal met je eens Theunissen.

avatar van The One Ring
Volgens mij had ik deze als kind al eens gezien, maar ik weet het niet zeker. Dat komt wellicht omdat Every Which Way But Loose niet bepaald een gedenkwaardige film is. Sterker nog, dit vind ik tot nu toe de minste film die ik van Eastwood zag (maar deze heeft nog een vervolg!). Het is een flauwe bedoeling, met matige actiescènes en een verhaallijn die nauwelijks bestaat. Veel scènes voelen willekeurig aan, zoals het totaal overbodige gevecht tussen de neo-nazi's en wat wegrestaurantvolk. De acteurs schmieren erop los en eigenlijk komt alleen Eastwood zelf hier nog goed mee weg in een juiste combinatie van rust en komisch acteerwerk. Met de oerang-oetan heb ik eigenlijk maar weinig. Toegegeven, écht vervelend wordt het niet, maar het is ook geen film die ik waarschijnlijk ooit nog eens wil aanzetten.

avatar van Fran
Deze film heb ik als kind meerdere malen gezien en ik bleef hem hilarisch vinden. Ik ga hem ook zeker eens met mijn dochter bekijken als ze wat ouder is. Nu ik volwassen ben zie ik wel in dat het verhaal eigenlijk nergens over gaat, en hoeveel bewondering ik ook voor Eastwood heb .... het acteerwerk was ook niet al te best. Op zich lag het nog geen eens aan Eastwood zelf maar meer om al die typetjes eromheen o.a. waar hij allemaal ruzie mee had. Ze waren allemaal zo overdreven. De film word eigenlijk voornamelijk gedragen door de aap. Dat kan je toch van maar weinig films zeggen. Maar ach, het is wel een hele leuke familiefilm die je makkelijk met je kinderen kan gaan kijken.

avatar van Robertdeniro
Vanwege oldtime sake deze nog eens gekeken... Wat een flutverhaal, dramatisch, vreselijk. Nog afgezien van die vreselijke country & westernliedjes slaat het werkelijk nergens op. Kijk je kijkt Clint
niet voor de hoge kwaliteit maar er zijn minimumgrenzen... Advies: sla over!

Aardige film over een trucker wiens maatje een oerang-oetang is. Het verhaal heeft erg weinig om het lijf en hier en daar is het zelfs stompzinnig. Maar dat neemt niet weg dat de film lekker weg kijkt en vrolijk van aard is (ondanks of mede door de vele kroeg- en vuistgevechten). Het hele country-sfeertje is ook wel leuk. Ditzelfde geldt voor de personages.

avatar van DragQueen
Bij vlagen erg flauw, maar toch een bovengemiddelde actie-komedie. Met een leuke no nonsense rol van Clint Eastwood. De Aap van hem zorgt verder voor veel leuke momenten. Het verhaal heeft niet veel om het lijf verder, maar als je de film niet al te serieus neemt, valt er wel van te genieten. 3 Sterren.

avatar van mikey
Onlangs was deze op tv, gisteren ook nog de trailer mogen bewonderen. De humor is recht voor zijn aap en onbehoorlijk politiek incorrect. Oprecht rechts. Maar dat bewonder ik ergens wel, ook al hou ik meer van de incorrecte linkse humor van bv een carpenter of landis. Dat terzijde: de aap was legendarisch goed bezig.

Voor mannen die van trucks, bier & bare knuckle fights houden.

avatar van Captn Kaos
schitterend die bende bikers. Black Widows!!! "Are we Bad Mothers??!"

avatar van Movie Jim
Dit cijfer voor deze film blijf ik zo houden
ik heb van deze film erg genoten,
veel en veel beter dan het vervolg hierop!
dat was bagger,
maar deze is echt heel leuk
met een charmante Clint Eastwood
en de orang oetang Clyde
blijft een leuk beest .
Alleen zit ik met de achterliggende
gedachte dat het erg tegen de natuur
is was ze met die aap doen
bier drinken, mee naar een bar nemen
mee over straat lopen!
een beetje hetzelfde
wat ze vroeger ook met
dieren uit Bassie & Adriaan ook altijd deden!
maar goed het blijft een grappig
onderhoudende film.