Kelly's Heroes (1970)

Verenigde Staten / Joegoslavië
Oorlog / Actie

geregisseerd door Brian G. Hutton
met Clint Eastwood, Telly Savalas en Don Rickles

Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontdekt luitenant Kelly dat een Duitse bank geplaatst is achter de vijandelijke linie, waar 16 miljoen in goud ligt. Met behulp van een valsspelende dobbelspeler, de hippie Oddball, drie Sherman tanks en een beetje geluk, leidt Kelly de missie die hun diep in Frankrijk brengt, in vijandig gebied.

Tarkus schreef:
Dit is en blijft een leuke film.
Historisch klopt er aan deze prent niets, maar daar gaat het hem hier niet om.
Het is gewoon een leuk verhaal met de oorlog als achtergrond, zoals je dat ook hebt in de filmen van Indiana Jones.
Er zijn nogal wat grote namen die hier aan mee doen, met natuurlijk Clint Eastwood en Telly Savalas als hoofdsterren, samen met een hilarische Donald Sutherland. Het is trouwens de film waarin ik Sutherland voor de eerste maal heb zien optreden en ben sindsdien een onvoorwaardelijk fan van hem, wat hij ook doet.
De film is ondertussen bijna 40 jaar oud, maar toch blijft hij nog steeds boeien en op de lachspieren inspelen.

De prent eens opnieuw bekeken omdat ik hem voor 1 € heb kunnen aankopen.
Het blijft een leuke en doldwaze film, inmiddels bijna 50 jaar oud !!

avatar van Boneka
Na Where Eagles Dare moest natuurlijk Kelly"s Heroes komen. De eerste zat bij vlagen nog in mijn hoofd de tweede niet. Kelly's Heroes vol met bekende sterren is vooral een leuke oorlogsfilm geworden die ook nog bij tijd en wijle serieus overkomt. Met name op het mijnenveld. Trouwens mooi in beeld gebracht. De film ziet er na 48 jaar schitterend uit op bd en het verbaast me steeds dat juist oudere films vaak beter eruit zien dan films pak weg jaren 80. Misschien te maken met de filters die later veel meer gebruikt werden. Het geluid is soms in onbalans al komen de vele explosies nog vaak denderend je huiskamer binnen. De film heeft een mooie opbouw tot het eind. Absolute hoofdrolspeler is Donald Sutherland. Prachtrol weer van hem. Ook grappig is dat Clint Eastwood eigenlijk zelf nooit komisch is of het moet zijn droge humor zijn. De rust zelve bijna in elke film. Alle twee nog springlevend! De gekozen muziek is ook leuk om naar te luisteren met op het eind een western tintje. Die Karl Otto Alberty op het eind is ook nog in ons midden. In deze film is trouwens gebruik gemaakt van echte Duitsers al is hun rol een stuk kleiner dan in Where Eagles Dare.

Minpuntjes zijn er ook te vinden. Telly alias Kojak blijft de hele tijd doorschreeuwen. Verpest een beetje de film en wat "Archie Bunker" in deze film moest doen is mij een raadsel. Kennelijk moest ie een rolletje hebben als bekend persoon. Zag JR ook eens in Eagle has Landed. Maar Connor had van mij uit de film gemogen. Hadden we verder ook niet gemist in Kelly's Heroes.

Ondanks de minpunten een zeer leuke vermakelijke oorlogsfilm die nog weinig worden gemaakt!!

avatar van Lovelyboy
Heerlijke fantastische over the top, Amerikanen zijn the good guys en the Germans the bad ofcourse, film. In één woord; heerlijk! Op en top jeugdsentiment en hoewel natuurlijk een stuk luchtiger wat mij betreft vergelijkbaar met 'avonturen' oorlogsfilms als the guns from Navarone en Where Eagles dare.

Prima sfeertje, leuke en afwisselende muziek, actie ziet er prima uit, het materiaal ook net als de Shermans en de Tigers, geen nep tanks of shit die nooit in de oorlog gebruikt is zoals die tanks die ze in de The battle of the Bulge gebruikten. Verder heerlijke rollen van de knorrige Telly Savales en de complete gekke Sutherland. Van zijn rol als OddBall komt hij nooit weer af. Sterker nog, mijn vader kan geen tank zien of hij begint over Oddball, gewoonweg legendarisch.

Inmiddels al 10 misschien wel 15 keer gezien, verveelt nooit wat mij betreft.

Deze film niet recent gezien. Vermoedelijk begin jaren 80 toen ik 12 was en net oorlogsfilms mocht zien. Nou ja, oorlogsfilm? Het is een humoristische film. Fijne herinneringen aan. Die Duitse tank die vast komt te zitten in een smalle straat zodat de koepel met loop niet kan draaien toch? Oddball / Donald Sutherland met tanks voorzien van luidsprekers. Bizar dat je op die leeftijd een soort geromantiseerde kijk op oorlog hebt door de wat softe oorlogsfilms en ja, ook door deze. Het is allemaal goed gekomen en ik weet intussen hoe gruwelijk oorlog is en het slechtste in de mens boven kan halen.
4 sterren voor het fijne gevoel!

-edit- nee sorry 3 sterren...