Any Which Way You Can (1980)

Alternatieve titel: Recht voor Zijn (R)aap

Actie / Komedie

geregisseerd door Buddy Van Horn
met Clint Eastwood, Sondra Locke en Geoffrey Lewis

Philo neemt deel aan een 'bare knuckle' gevecht om wat geld bij te verdienen naast zijn auto reparatie werk. Na dit gevecht besluit hij te stoppen hiermee, maar als de onderwereld een nieuw gevecht regelt, moet hij toch weer aan de bak.

Net iets beter dan zijn voorganger..

avatar van Bandit
Ook Clint kan zich twee keer vergissen.

avatar van Ralfke
Gewoon een leuke, onderhoudende film die de ware filmliefhebber dient te zien als ontspannend tussendoortje. Omdat ik films waardeer op een schaal van tien (** = rapportcijfer 4 bijvoorbeeld), schenk ik Clint en zijn aapke ***.

FisherKing
als Eastwood fan is het zwaar hier 1 ster voor te geven.

Als Eastwood fan geef ik hier mooi 3 sterren voor
De enige reden waarom deze film leuk is, is door de rol van Eastwood. No nonsense als altijd, lekker stoer met z'n "ze kunnen me niks maken" uitstraling. Heerlijk om naar te kijken, alleen jammer van de film inhoudelijk..
Trouwens die aap is wel leuk.

avatar van mikey
Deze film is eigenlijk te genant voor woorden, toch weer bekeken en ik kon hartelijk om lachen om al die humor dat eigenlijk helemaal geen humor bleek te zijn. wel triest dat die brutale aap de grappigste is van alle komieken in deze film.

Net als 'Every which way but loose' vond ik deze film vroeger prachtig. Ik heb hem laatst weer is gekeken en vond het zeker leuk om hem weer is te zien.
De aap zorgt ook in dit deel eigenlijk weer dat de film nog enigzins leuk is.
Het eind gevecht is eigenlijk onrealistisch gezien het aantal klappen wat ze krijgen maar ja in een film kan alles

waar is die film toch te vinden

Zo'n beetje overal. Druk op Vergelijk prijzen van deze DVD.

avatar van Baggerman
FisherKing schreef:
als Eastwood fan is het zwaar hier 1 ster voor te geven.

Juist als Eastwood fan kan ik hier nog steeds wel een voldoende voor geven! Ik vond alleen die Orang-Oetan slecht acteren! Het leek net een wild beest!

Die Nederlandse titel is trouwens nog flauwer dan mijn opmerking hierboven....

aerts007
Die motobende slaagt dus alles,heb me geamuseerd!

avatar van Rancid
Baggerman schreef:

Ik vond alleen die Orang-Oetan slecht acteren!

Hahaha, goeie grap

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dit vervolg op Every Wich Way But Loose is een vermakelijke en bovengemiddelde aktie-komedie met een lekker cynische Eastwood en zijn aap.

avatar van eppy
gewoon leuke film die veel (voor mij dan jeugdsentiment met zich mee draagt) ...

avatar van Zandadder
Gewoon heel erg leuke film, zowel de motorbende als de verhouding tussen Philo Beddoe en de Oerang Oetang. Snap de lage waarderingen niet maar ieder zijn smaak.

ninoboy1
Aangename lachwekkende film!

avatar van Thomas3
Leuke film om te zien, oa de fratsen van die aap, die moeder en vooral de gevreesde motorbende, The Black Widows blijven me bij!

avatar van Thomas3
de leider van The Black Widows is overleden

avatar van Spetie
Redelijk vervolg op Every Wich Way but Loose, dat weinig nieuws biedt t.o.v. van het eerste deel, maar in zijn geheel net iets vermakelijker is. Wat vooral opvalt in dat aap Clyde wat meer naar de voorkant wordt geschoven, wat resulteert in een paar aardige grappen, waarbij "Clyde turn right" de leukste is. Daarnaast is Clint weer aardig op dreef met zijn oneliners en speelt hij wederom een soort van "lichtere vorm" van Dirty Harry. Verder is het allemaal wel weer voorspelbaar en soms dus best vermakelijk. Gelukkig deed de motorbende ook weer mee en zorgt voor een aantal geinige scènes. Ook de soms nogal vinnige moeder van Eastwood is wel grappig, waarbij me het trouwens nu pas opvalt dat het "Maude" is uit Harold en Maude.

avatar van Brix
Minder leuk wanneer je weet wat de assistent-trainer van de Orangs met een van de dieren uitspookte achter de coulissen.
Tot ontsteltenis van Eastwood sloeg die namelijk het dier half dood met een steel van een bijl.
Met dat in gedachten kan ik deze film niet meer bekijken met een prettig gevoel erbij.

Zie:
The Clint Eastwood movies Every Which Way But Loose and Any Which Way You Can featured an orangutan character named Clyde. Clyde was played by different orangutans in each film. The second orangutan died shortly after the latter film was made. An assistant trainer admitted beating Clyde with a cane and ax handle, which was not illegal at the time.
(Bron: Wikipedia)

avatar van Zandadder
Brix schreef:

Zie:
(Bron: Wikipedia)

Goed dat je het zegt, ik vroeg het me ook al af...

Iets minder dan het verrassend leuke eerste deel maar toch nog altijd een prima film dankzij de belachelijke motorbende "Black Widows" met hun hilarische leider (schitterend gespeeld door john Quade). De humor zit er nog volop in en ook de vecht scenes. Vooral de vecht scene met de Black Widows als Clint Eastwood zit te eten in een restaurant is geweldig. Helaas zat draak Sondra Locke ook weer in deze film. Maar al met al gewoon een leuke nostalgische komedie die ik vooral als kind zijnde destijds zeer waardeerde.

avatar van Grover
Vroeger toch wel om moeten lachten, vooral die Jaap Aap. Tuurlijk geen topper in de Eastwood serie, maar wel eentje die mij is bijgebleven.

avatar van rotjuh
Genre waar we Clint niet veel in hebben gezien.
Leuke vermakelijke film uit de tijd van de meer dan overdreven bud spencer en terrence hill films(die ook wel wat hadden vind ik)
Nee heel goed te doen en lekkere feel good movie!
4 sterren, al ist maar voor de droge humor en de lekkere botte actie.

Wat betreft de actie zit het goed in deze film. Sterker nog, er zijn weinig films waar ik Clint zo overtuigend heb zien vechten als hier. Het is echter niet alleen Clint die de film in dat opzicht gaaf maakt, want ook William Smith is een fantastisch acteur met enkele indrukwekkende scenes. Verder blijft Clyde gewoon een fantastische gimmick om in een film als deze te hebben, sterker nog, ik zou zelf ook een bierdrinkende, auto-slopende orang oetang willen hebben!

Waar de film echter weer de mist in gaat is het brede scala aan kinderachtige slechteriken (ja, de motorrijders zijn weer terug!) en de overvloedige hoeveelheid van verwijzingen naar bejaarden die seks hebben. Noem me in dat opzicht maar preuts, als er iets is waar ik NIET aan wil denken bij wat voor film dan ook, is het dat

Eigenlijk gewoon een erg slechte film, maar zeker vermakelijk om eens te zien.

avatar van The One Ring
Zoals Mikey al voor mij schreef is Any Which Way You Can te genant voor woorden. Een goede film kan het nooit genoemd worden, maar toch vond ik het enigszins vermakelijk, iets wat ik niet kon zeggen van het eerste deel, Every Which Way But Loose, die toch over het algemeen als beter te boek staat (al zijn het beiden geen klassiekers). Het is van hetzelfde laken een pak in principe, maar Any Which Way wint omdat het toch wat meer gericht is op humor, waarvan sommige dingen toch wel geestig zijn (vooral die moeder met die aanhangwagen kon ik wel waarderen). Zelfs Clyde vond ik dit keer goed uit verf komen. Ook werd het eindgevecht beter in beeld gebracht en werd er ook wat sterker naar toegewerkt. Het verhaal is nog steeds een vrij willekeurige collectie van scènes, maar hier kon je toch wat beter uitkijken naar die laatste confrontatie. Jammer dat dit alles verpakt wordt in een trage, onnodig lang durende film, vol slechte bijrolacteurs en toch ook weer iets teveel flauwe grapjes. Deze tweedelige reeks is best merkwaardig eigenlijk en het is zonde dat er niet iets meer van gebrouwen is. Helaas was deze periode van Eastwoods carrière (late jaren '70 en vroege jaren '80 toch vooral zijn minste.

Redelijke film waarin Philo ditmaal wordt gedwongen om mee te doen aan een gevecht. Een vervolg op Every Which Way But Loose dat eigenlijk meer van hetzelfde is. Het gaat eigenlijk weer nergens over, maar is vrolijk en leuk genoeg om niet te vervelen. De rol van de aap is wat groter, maar het is uiteindelijk Ruth Gordon als de moeder die de scene's weet te stelen waar ze in zit.

avatar van DragQueen
Aangenaam vervolg deze film. Met weer een heerlijke cynische rol van Clint Eastwood. Die wederom wordt bijgestaan door zijn Aap. Dit zorgt weer voor hachelijke en grappige momenten. Dit vervolg is van hetzelfde kaliber als zijn voorganger. 3 Sterren.

avatar van Captn Kaos
Jeugdsentiment. "Right Turn Clyde"
Geen beste film, maar voor het sentiment toch 3*

avatar van tommykonijn
Every Which Way But Loose nog nooit gezien helaas, maar gezien mijn vader het al sinds ik weet niet hoe lang heeft over 'die film met Clint en die aap', konden we het niet laten om de sequel mee te nemen toen we 'm zagen liggen. Hij had het eigenlijk wel altijd over deel 1, maar afijn..

Enigszins tot mijn verbazing vond ik het een matige film. Ik kan in de regel namelijk best goed overweg met dit soort 'foute' filmpjes uit de jaren 80. Een film als Pink Cadillac (ook met Eastwood en van dezelfde regisseur) was van eenzelfde kaliber, maar toch een stuk aangenamer. Het probleem met Any Which Way You Can is dat het te zeer moet leunen op een aantal leuke momenten, maar verder niet zo veel voorstelt en zelfs wat aan de saaie kant is. Orang-oetan Clyde heeft zeker een aantal van die momenten op zijn naam staan (onder meer ''Right Turn, Clyde'', de scène in het motel en het schijten in de politieauto's slaan aan). De motorbende was (bij vlagen) ook wel leuk, maar de show werd pas echt gestolen door de moeder, die met haar aanhangwagen momentje voor het hoogtepunt zorgde.

Buiten dat soort momenten is de film best langdradig. Het eindgevecht zag er aardig uit, maar het was niet zo dat ik uitkeek naar dat moment. Schijnbaar stimuleerde al het voorgaande daar niet genoeg toe. Bovendien duurde die scène ook nog eens veel te lang en werd het zo ongeloofwaardig gemaakt dat het een beetje too much werd. Clint hoeft verder niet veel moeite te doen om stoer over te komen; al heeft hij natuurlijk wel eens betere rollen laten zien. Overig acteerwerk was ook niet van hoogstaand niveau, maar dat is iets waar ik bij dit soort films niet over ga lopen klagen.

Naast de leuke fragmenten zitten er ook een hoop kinderachtige en flauwe scènes in. Nu is daar nog wel doorheen te komen, mits de rest vermakelijk is, maar dat vond ik dus niet altijd het geval. Jammer genoeg was deze komedie niet helemaal waar ik op hoopte. Op zich zou ik het origineel best nog wel willen zien, maar ik moet zeggen dat dit vervolg daar niet direct tot uitnodigt.

avatar van RolandH
Vermakelijke film,gezeur over wat nu goed is of niet heeft niets te maken met het feit dat we deze film met veel plezier hebben uitgezeten, en misschien was dat de hele bedoeling geweest van deze film. Films uit de jaren 70 en 80 komen nu eenmaal vaak wat saaier over, who cares?

avatar van Movie Jim
Nee en dit vervolg vond ik dus niet leuk
het verhaal vond ik niet goed
en de actie al helemaal niet
Ik heb een grote fantasie
weet je wat ik vind hoe ze deze
film hadden moeten maken?
Clint Eastwood is in deze film
nog steeds een bokser ,
en zijn liefje wordt ontvoerd door
de maffia,
De maffia wilt hem
tegen een gevaarlijke getrainde
kickboxer
laten vechten,
maar hij wilt dit niet
vervolgens gaat hij haar bevrijden
met machinegeweren
en andere wapens,
en ook nog eens een heftige
auto achtervolging was niet verkeerd
geweest,
en Clint Eastwood met baard
lijkt me ook niet verkeerd!.
Ik bedoel
het had toch gekund in 1980 of niet?
ja Chuck Norris timmerde toen ook al aan de weg!