Space Cowboys (2000)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Tommy Lee Jones en Donald Sutherland

Een Russische satelliet heeft problemen, en dreigt neer te storten op aarde. Een crew van oude mannen moet 'm redden, aangezien zij de enige zijn die de verouderde technologie begrijpen.

• morgen om 20:30 uur op TV (SBS9)

redelijke film, maar op bepaalde momenten ietwat ongeloofwaardig vond ik

Nomak
Een verhaal over oudere mannen die de ruimte worden ingeschoten omdat enkel zij weten hoe ze een probleem moeten oplossen. Misschien niet erg realistisch, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. De acteurs doen het prima, maarja wat verwacht je ook van deze ervaren mannen.
Ik vond vooral het eerste deel van de film het beste. Als ze de ruimte worden ingeschoten wordt de film iets minder goed, maar saai is het nooit.
Space Cowboys is dan wel geen superfilm, maar gewoon een goede film.

avatar van Picker
leuke film, niet bijzonder maar gewoon lekker wegkijken.
Dankzij Eastwood toch nog 3*

avatar van Fran
Het eerste uur vond ik heel vermakelijk om te zien. Het is leuk om te zien hoe die ouwetjes zich voorbereiden voor de ruimtereis. De humor onderling maakt het erg leuk om naar te kijken. Is ook niet zo verwonderlijk want twee van mijn "old time favourites" spelen in deze film, nl Clint Eastwood en Donald Sutherland.

Helaas vond ik de ruimtereis een beetje te hoog "Armagedon" level hebben. Dit gedeelte had wat mij betreft veel korter gemogen. De scene waarin het karakter van Tommy Lee Jones zich opoffert omdat hij toch al ongeneeslijk ziek is zag ik al aankomen vanaf het moment dat het duidelijk werd dat hij ziek was.

Maar wat ik al zei, het eerste uur van de film maakt heel veel goed.

avatar van van duijn
wow, wat een cast zeg.

Inderdaad wat een cast maar ook wat een cliché Hollywoodfilm. Dankzij de ijzersterke cast blijft de film net overeind maar het verhaal stelt weinig voor.

NKS
Het verhaal en de geloofwaardigheid zijn allebei geen belangrijke punten aan deze film, en ongetwijfeld ook niet zo bedoeld. Dat je je daar aan stoort bij films die zichzelf wel 100% serieus nemen snap ik, maar bijv. over deze film niet. Gewoon een leuke film met een knipoog en een aantal hele goede acteurs. Ik vond hem goed.

avatar van Zizzo
Leuke cast, matig verhaal, vermakelijke film.

avatar van Dennissssss
Heerlijk vermakelijke film! Met een top cast.
Kijkt heerlijk weg en zit nog humor in ook!
Ben dan ook wel fan van Tommy Lee Jones, alleen die stem al!
En Clint Eastwood is altijd goed.

Heerlijke film dit.. paar keer goed gelachen.. vooral die kop van Donald in de ruimte dat ie van boven het beeld in komt zweven met die schitterende bril van hem haha . Wat een kop heeft die vent.. echt geweldig woef woef !

Naar mate de film vordert word het wat minder maar geef deze film toch een 3,5.
Zit genoeg humor in plus dat ik me geen moment verveeld.

avatar van sofripa
Topper. Het sarcasme druipt er geregeld vanaf. Volgens mij hadden de heren er ook veel zin in. Veel van de grappen zijn geslaagd. Mooi is dat de film geregeld 'omslaat' van grappig naar jolig naar spannend. En met nog een lekkere koude oorlog snuif erbij is dit voor mij een heerlijke avondvuller.

avatar van harm1985
Heerlijke onzin, redelijk pretentieloos Amerikaans actiefilmpje doorspekt met clichés, met her en der genoeg zelfspot om het twee uur lang vol te houden. Bovendien geen overbodig vals sentiment zoals in Armageddon (zorg goed voor mijn dochter, enter dikke traan over wang) en geen Aerosmith, dat scheelt ook. Iedereen speelt natuurlijk zwaar op routine, maar dat is totaal niet erg. Special effects kunnen er ook mee door, CGI wordt slechts spaarzaam gebruikt, vooral in snelle actiescenes, waar het niet zo opvalt en voor fans van ruimtevaart is er ook veel ander eye candy.

avatar van mnrk
Dit is gewoon een leuke film met een net zo'n leuke cast...

De humor is heerlijk aanwezig en de vaart zit er ook lekker in, hierdoor kijkt de film prima weg.

avatar van yeyo
Fijne 'oude zakken' prent die eigenlijk vooral vermakelijk weet te zijn door het constant gekibbel (of zeg maar gegrom) tussen de vier senioren. Naar de climax toe wordt het allemaal helaas nogal saai, langdradig en ook ruimtebeelden zijn cinematografisch niet bepaald denderend. Ouwe Clint kan tenslotte natuurlijk nooit weerstaan aan een overdreven 'schmaltzy' einde.

avatar van Spetie
Redelijke film, maar weinig bijzonders verder.

Deze film lijkt vooral een soort excuus van Eastwood te zijn, om eens lekker met ouwe mannen onder elkaar te kunnen bakkeleien op de filmset. Een andere verklaring heb ik er niet voor, want verder slaat Eastwood de plank enigszins mis.

Het eerste gedeelte van de film is duidelijk het best. Eastwood, Jones en Sutherland hebben er duidelijk zin in en zorgen voor een aardig komisch onderhoud in het eerste gedeelte van de film. Op het moment dat de ruimte in gegaan wordt, wordt er alsnog door Eastwood getracht, om er een spannende realistische film van te maken, maar dit komt helaas niet zo goed uit de verf. Spannend wordt het helaas niet, maar wel iets te dramatisch. De dood van Jones had voor mij niet zo nodig gehoeven en werd nogal melodramatisch gebracht.

Maar verder dus een redelijke film, dankzij het vermakelijke eerste gedeelte en leuke ouwe jongens krentenbrood geouwehoer van de heren.

avatar van John Lee Hooker
Toch wel een klein charmant werkje van Eastwood waarbij de astronauten pas na ongeveer drie kwart van de speelduur met hun raket opstijgen. Er wordt van tevoren veel toegelicht en er is geen haast om te vertellen. Echte spanning was er echter ook niet. De - ó, zo - belangrijke klus werd helemaal niet goed in beeld gebracht en opeens was Ethan met iets bezig zonder daar toestemming voor te hebben gehad. De terugvlucht leek ook net iets te simpel. Kon dus allemaal wat overtuigender maar het was wel geinig om die oude wrekken na veertig jaar weer met elkaar om te zien gaan.

avatar van RuudC
Spetie schreef:

leuke ouwe jongens krentenbrood geouwehoer van de heren.

Precies wat de hele tijd door mijn hoofd spookte. Eigenlijk is het ruimteavontuur helemaal niet zo boeiend, maar gaat het vooral om het drama waar deze bejaarde crew al decennia mee worstelt. Clint speelt zijn vertrouwde maar o zo gave rol. Het geouwehoer onderling en de stroom gevatte opmerkingen zijn absoluut de moeite waard, maar daarna zakt het een beetje in. De frictie onderling en naar Bob Gerson toe is absoluut vermakelijk. Zodoende geen verplichte film, maar wel leuk om gezien te hebben. Daarvoor is het spektakel net te matig voor.

avatar van Sergio Leone
Routineus.

Space Cowboys is alles wat je ervan verwacht, hetgeen niet geweldig is als de verwachtingen al niet zo hoog zijn.
Geheel volgens het boekje worden alle mogelijke plotjes en situaties afgehandeld. Verrassingen blijven uit en de 2h10 zijn dan ook aan de lange kant.

Ook de cast kan daar weinig aan veranderen. Zowat iedereen speelt dezelfde rol: die van ouwe knorpot. Clint Eastwood, Tommy Lee Jones, James Cromwell, ... niemand springt er echt uit. Enkel Donald Sutherland komt een paar keer droog uit de hoek.

Ook als regisseur blinkt Eastwood niet uit. Dat er in het eerste gedeelte visueel niets te zien is, kan ik begrijpen, maar wanneer de bende in de ruimte vertoeft, had er af en toe toch wel eens een mooi shot mogen tussenzitten.

avatar van Al DeNiro
Heerlijk filmpje. De oudjes zijn goed op dreef en de sfeer is relaxter dan in Deep Impact / Armageddon.

avatar van John Barry
Space Cowboys vond ik een leuke en vermakelijke film.

In deze film mogen een stel mannen op leeftijd de ruime in. Dit is zeker een vermakelijk gegeven. De film is in 2 delen te verdelen. Het eerste deel is de voorbereiding op de ruimtereis, het tweede deel komt de ruimtereis zelf aan de orde. Het eerste deel is toch wel het leukst. Dat gekibbel tussen die oude mannen onderling is erg vermakelijk om te zien. Ook grappig is dat er een soort rivaliteit is tussen de jonge astronauten en de groep oude mannen. Dit levert ook wel een aantal grappige momenten op. Ook leuk is de rol van Bob Gerson. Bob wil eigenlijk helemaal niet dat de groep oude mannen de ruimte in gaan en dit levert ook nog wel wat vermakelijke gekissebis op.

Pas na ongeveer 2 derde van de speeltijd gaan we de ruimte in. Dit tweede deel in de ruimte is minder leuk dan het eerste deel. Waar het eerste deel meer een soort komedie was is het tweede deel meer een serieus ruimte avontuur. De film komt trouwens hierdoor best wel wat tweeslachtig over. Dit vond ik toch wel een minpunt. Je hebt toch een beetje het idee naar twee films te kijken. Toch is ook het tweede deel niet slecht te noemen. Het word allemaal nog redelijk spannend. De Russische satelliet blijkt kernkoppen te hebben, intussen doet een van de jongere bemanningsleden iets wat niet helemaal de bedoeling is… en uiteindelijk moet een van de hoofdrolspelers zichzelf opofferen. Tot slot hebben we nog een spannende landing terug naar aarde. Eigenlijk heeft het tweede deel wel een redelijk voorspelbaar verloop. Je kan wel een beetje raden wat er gaat gebeuren. Neemt niet weg dat het tweede deel toch wel een beetje spannend is, maar niet zo spannend dat je op het puntje van je stoel zit. Het tweede deel had ook wel wat sneller gemogen. Het tweede deel was een klein beetje langdradig.

Het acteerwerk in deze film is erg goed. Clint Eastwood en alle andere oude acteurs hebben duidelijk veel plezier in hun rollen. Het enthousiasme spat van het scherm af. Ook de rest van de cast levert goed werk af.

De special effects vallen een beetje tegen. Slecht zijn ze zeker niet te noemen. Maar de special effects konden wel wat beter. Ik vond de special effects in de 5 jaar oudere ruimte film Apollo 13 mooier. Het camera werk in deze film is redelijk. Maar nergens blinkt het camera werk echt uit. Bijvoorbeeld de ruimte beelden in de film. Er zitten wel een paar aardige shots tussen. Het camera werk is niet slecht. Maar je kon mooier werk verrichten op camera gebied. De muziek in deze film is van de toch ook wel oude componist Lennie Niehaus. Zijn muziek valt niet heel erg op. Maar de muziek past wel goed bij de film.

Al met al vond ik dit een vermakelijke film. Vooral de eerste helft is de moeite waard. De tweede helft is wat minder maar ook zeker niet slecht te noemen.

3,5 ster voor deze film.

avatar van arno74
In één woord: verschrikkelijk. Het eerste uur worden we getracteerd op puberale grapjes en op een lading afgezaagde clichés waar je u tegen zegt. Die opeenstapeling van puberale grapjes en clichés levert verschrikkelijk slechte dialogen op, zelden zo slecht gezien. Het tweede uur doet de science fiction haar intrede, waardoor slechte visuele effecten de zaak verergeren.

Het slechte acteerwerk van de hoofd- en bijrolspelers wordt tijdens dat tweede uur alleen maar bevestigd, de manier waarop ze "gewichtloos" aan het acteren zijn levert plaatsvervangende schaamte op. Dat goede acteurs ook slecht kunnen acteren bewijst deze film wel. Eastwood heeft hier geen enkele moeite gedaan om ook maar een beetje kwaliteit af te leveren. 1*

Iffy.

Met en door Eastwood. Ik ben sowieso al niet de grootste fan van Eastwood als acteur, als regisseur vind ik hem doorgaans ook veel te heavy-handed, maar daar heeft hij nog net iets meer krediet. Maar wetende wat voor uitspraken hij soms naar de set doet én gezien de overheersende opa-dromerij in deze film had ik een best nare nasmaak na het kijken van deze Space Cowboys.

Vooral het eerste deel is maar een beetje vies. De oude mannetjes die de jonge garde te kakken zetten, er met de vrouwen vandoor gaan én de computer even vliegles geven. Ehm, ja Clint, net ook een motor aangeschaft en misschien zelfs een scharrel op de filmset? Het ligt er veel te dik bovenop.

Sutherland was dan nog wel leuk, de rest van de cast is niet al te best. Ook Jones niet, vond hem niet al te goed in z'n rol zitten. Het hele bonding gebeuren in het begin duurt voornamelijk erg lang en komt weinig overtuigend over, maar aangezien de luchtigheid in deze film sowieso redelijk hoog ligt, ligt daar waarschijnlijk de verklaring.

Tweede deel is ietsjes beter, al krijg ik wel weer jeuk als ze op het einde hetzelfde onmogelijk geachte manoeuvre moeten doen als tijdens de training én dan ook nog eens door iemand die er niet voor geschikt is. Die eindscene op de maan neem je dan maar gewoon voor lief, de meligheidspieken zijn toch al doorgeslagen.

Eigenlijk is dit een film die Eastwood's angst om oud te worden behandelt, alleen heeft hij daar een aardig omweggetje voor nodig en vraag ik me af of hij het zelf beseft heeft tijdens het maken. Ik vond het in ieder geval niet echt gepast, het verneukt de film.

avatar van missl
Gemiddelde film. De training is wel leuk maar daarna wordt het saai en langdradig. Clint Eastwood en Tommy Lee Jones hebben de hoofdrollen, de andere mannen staan erbij en kijken ernaar. Van deze 2 hoofdrollen wint Jones, met zijn charisma. (En omdat ik nou eenmaal geen fan ben van Eastwood )

avatar van blurp194
Ouwe knarren redden de wereld.

Ongegeneerde lol, hoe onwaarschijnlijk het verhaal ook is. Opa-dromerij, een erg mooi woord wat ik maar even van Onderhond jat, want het is precies toepasselijk. Misschien dat het aan de leeftijd ligt, ik kan er wel echt om lachen - en ik vind dan weer dan Jones en Eastwood behoorlijk in hun rol zit, en Sutherland wat teveel aan het overacten is. Als dat al mogelijk is in zo'n onzinnige film als deze.

Verder dan natuurlijk het ene cliche na het andere. Het zou ook eens niet. Wat me dan wel weer erg mild stemt is dat de scenes in de ruimte tenminste ook een heel klein beetje de natuurwetten volgen, en met hoeveel films dat op het bespottelijke af is valt deze dan juist meer op. Daar wil ik in een gulle bui best een puntje voor geven. Het is daarnaast ook best leuk vermaak, hoewel misschien vooral voor ouwe knarren.

Het zijn goede acteurs, maar het script is nogal armzalig en ook erg voorspelbaar en o zo Amerikaans. Eigenlijk een inhoudsloze film, die alleen maar een kapstok is om de oude knarren nog eens gezamenlijk in het zonnetje te zetten. Meer een film om glimlachend naar deze oudemannenfantasie te kijken.

Geweldige acteurs en acteerwerk, een verhaal dat net overeind blijft en wat je toch wel weet mee te slepen. Opbouw van de spanning is ook prima. De film verloopt in een rustig tempo, maar blijft (voor mij) juist boeiend. Soms extreem subtiele humor (geweldig), soms minder subtiel en soms net te Amerikaans. Er zijn elementen in deze film die voorspelbaar zijn, maar dat hoort ook wel bij deze categorie. Een bovengemiddelde film, zo worden ze gewoon niet meer gemaakt. Ik was positief verrast!

avatar van sinterklaas
Leuke feelgoodfilm van onze Eastwood!

Ja, voordat oude knarren in The Expendables nog even naar een oorlogszone gingen en in Last Vegas er nog even op los gaan... gingen er daar ook nog een paar naar de ruimte. Een satelliet is uit de baan en dat moet opgelost worden voordat het schade gaat aanrichten op aarde. Ja, en wie hebben door de jaren heen een hoge reputatie opgebouwd? Juist, vier mannen... Al is dat allemaal maar slechts 40 jaar geleden. Ze worden ook totaal niet serieus genomen wanneer ze zich aanbieden... Maar dat zullen we nog wel eens zien.

En zo krijgen we een zeer vermakelijke film voorgeschoteld. De wederzien, wanneer Eastwood zijn kompanen weer uit hun oppervlakkige pensioensleven haalt... De conditietraining, nog wat oud zeer en huidige gezondheidsproblemen, en we zijn er klaar voor om de ruimte ingeschoten te worden.

De rollen zijn prima verdeeld en ieder heeft ook zo zijn eigen ding. Vooral de stukjes met Tommy Lee Jones worden op den duur sterk. En ja, het einde kan je haast wel dromen. Maargoed, voor een film als dit...

Gewoon vermaak!

avatar van pierre18
Verhaal, acteren en cgi zijn op en top Hollywood. Dus subtiele opmerkingen overschaduwd door 'kijk eens hoe goed we zijn, ook al zijn we oud'. 'Oud zijn' geeft niets maar krijgt in deze film eerder een negatieve dan een positieve uitwerking. De grote kopstukken Eastwood, Sutherland, Devane zijn leuk om weer eens te zien maar daar bij blijft het want ze voegen helemaal niets meer toe dan acteurs van vandaag de dag.
In space gaat het weer zoals verwacht mis, maar wordt het onmogelijke toch weer gefixt. Hulde aan de scriptschrijver, de wereld is weer gered.

avatar van Brabants
Deze film heeft als we het over het onderwerp hebben zeer weinig inhoud. Toch is de opbouw, het sarcasme en daarbij behorende acteerwerk zeer goed vertegenwoordigd. De speelduur is in het midden wat te lang waardoor het wel wat inzakt. Dat is dan ook mijn enige minpunt. Prima film.

avatar van ILDIB
Volslagen kolder van begin tot einde.. eerste 5 minuten gaan nog.. Daarna is t kleuterfantasie. Maar wel vermakelijk nog. Ik heb me kapot gelachen met de schermpjes en knopjes die ze zogenaamd bedienen.. En dan het koude oorlog plot. Oei oei..

avatar van Lovelyboy
Bijzonder onrealistisch natuurlijk, maar who cares! Die ouwe scheten doen het zeer zeker allemaal met een bepaalde charme. Erg vermakelijke Eastwood en TL Jones die nog een appeltje te schillen hebben. Sutherland als womanizer ook erg leuk.

Een erg vermakelijke film met de nodige humor, actie en spanning. Niets mis mee. Geen topdertop natuurlijk maar erg leuk vermaak. Heb de indruk dat de mannen zich bijzonder uit hebben kunnen leven, vooral TLJ niet meer zo gek en uitbundig gezien als in Under Siege.