• 10.537 nieuwsartikelen

Releasedatum: 2 november 2000

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Space Cowboys

"Space will never be the same."

Een Russische satelliet heeft problemen, en dreigt neer te storten op aarde. Een crew van oude mannen moet 'm redden, aangezien zij de enige zijn die de verouderde technologie begrijpen.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Bijzonder onrealistisch natuurlijk, maar who cares! Die ouwe scheten doen het zeer zeker allemaal met een bepaalde charme. Erg vermakelijke Eastwood en TL Jones die nog een appeltje te schillen hebben. Sutherland als womanizer ook erg leuk.

Een erg vermakelijke film met de nodige humor, actie en spanning. Niets mis mee. Geen topdertop natuurlijk maar erg leuk vermaak. Heb de indruk dat de mannen zich bijzonder uit hebben kunnen leven, vooral TLJ niet meer zo gek en uitbundig gezien als in Under Siege.

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

Leuke film met een uitgelezen cast maar toch vaak ongeloofwaardig en soms ook voorspelbaar. Kan mij bvb moeilijk inbeelden dat de Amerikanen niet wisten wat de op hol zijnde Russische satelliet precies aan boord had of die Rus het zo lang zou verzwijgen als hij wist wat de mogelijke gevolgen waren. Wel leuke beelden en de cast had er duidelijk zin in. Nipt 4 sterren.

avatar van Collins

Collins

Het fantastische type van de zwijgzame koele wreker is in deze film definitief aan zijn eind gekomen. In Tightrope ging Eastwood al ver met de belichting van de schaduwkanten van zijn archetype. In Unforgiven bleef van het archetype al bijna niets meer over. Op de fundamenten van de uitgestorven zwijgzame wreker, ontstaat in Space Cowboys een ironische modificatie van de eenzame wreker naar een portret van een onvermoeibare strijder die als man op leeftijd een woordje mee wil blijven spreken.

Al in voorgaande films liet Eastwood zien dat hij goed in staat is zich vrolijk te maken over zijn leeftijd en het ongerief dat daar bij hoort. In Space Cowboys verzamelt hij een stel gepensioneerden om zich heen die een reddingsmissie in de ruimte moeten volbrengen. De groep vormt een groot contrast met de snelle wereld vol jong talent dat het hedendaagse NASA bevolkt. Met slechte ogen, slecht zittende kunstgebitten, slappe spieren en een erbarmelijke conditie vormen Eastwood, James Garner, Donald Sutherland en Tommy Lee Jones een belachelijk stel astronauten in opleiding. Het slaat allemaal nergens op, maar de vier acteurs doen het fantastisch. Ze wisten al snel mijn sympathie op te wekken en deden mij het lachwekkende en onrealistische van de situatie snel vergeten.

In een gematigd tempo trekken de voorbereidingen van de vlucht, doorsneden met wat intriges, aan het oog voorbij. En dat is helemaal niet vervelend. Het sudderende tempo voelt juist prettig. De reddingsmissie is vervolgens andere koek. Het tempo gaat omhoog en Eastwood pakt zijn bekende ontoegankelijke heldenrol toch nog even weer op. En zo wordt Space Cowboys in zijn ruimtelijke setting uiteindelijk een ode aan eigenzinnigheid, aan dromen, aan heldendom en natuurlijk aan (mannen)vriendschap. Met vier sympathieke hoofdrolspelers en een verhaal dat continu is voorzien van een ironische ondertoon levert dat vooral aangenaam vermaak op.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Het was het perfecte verhaal voor Clint Eastwood, het scenario van "Space Cowboys" van Ken Kaufman en Howard Klausner. Een verhaal waarin hij de held zou kunnen spelen: “de manipulatieve, individualistische, arrogante betweter” die uiteindelijk de boel zal redden. Is Clint Eastwood echt zo? Ik zou het niet weten maar bij deze film had hij waarschijnlijk het gevoel dat hij elk klein detail beheerste, dus kon hij net zo goed de hoofdrol spelen. En dat deed hij uiteindelijk weer met verve, zoals zo vaak in zijn eigen producties.

Bovendien is het een rol die perfect bij hem past. De manier waarop hij altijd de juiste look vindt, zijn raspende maar karakteristieke stem en het understatement dat hem kenmerkt - zelfs wanneer hij het type personage speelt dat ik beschreef dat hij perfect uitbeeldt - maken van zijn Frank Corvin iemand om van te houden. Eastwood zet de toon en neemt ons mee naar het verleden.

Ooit een topingenieur van de Amerikaanse luchtmacht, werd Frank vervangen door een aap die naar de ruimte zou reizen toen de NASA werd gemaakt. Maar Frank had een team, het Team Daedalus, dat Bob Gerson (James Cromwell)eruit schopte.

Zoals in elk klassiek verhaal (Eastwood is altijd fundamenteel en klassiek), zal de NASA om Franks kennis vragen, aangezien hij de enige is die een groot probleem dat ze hebben kan oplossen en hij wil het hele team terugbrengen. Dit team, door de meeste mensen onderschat vanwege hun hoge leeftijd, bestaat uit een rokkenjager gespeeld door Donald Sutherland, een pastoor gespeeld door een nederige James Garner en een gekke piloot gespeeld door Tommy Lee Jones in de rol die we niet van hem gewend zijn.

Het is een geweldige opstelling met kennis van acteurs en situaties die alleen Eastwood zou kunnen genereren. Hij zet ook Marcia Gay Harden in de mix, om de rol te spelen van een sterke vrouw die zij kan spelen. Door dit alles is "Space Cowboys" een leuke, pretentieloze rit waarbij de kijker niet weet wat hij kan verwachten. In elke scène zijn deze vier 'cowboys' samen, een lach kan overal vandaan komen en maak je geen zorgen, Clint laat in deze Avonturen/Sci-Fi-film ruimte voor een paar dramatische momenten en een beetje volwassen romantiek.

De uitvoeringen zijn de sleutel tot het succes van de film, en je kunt niet proberen iets anders te bedenken dan wat het scherm laat zien, want deze keer levert de meester-regisseur een van zijn meest rechttoe rechtaan verhalen.

Ik zei het al eerder, de rol past perfect bij hem, en we kunnen ons niet voorstellen dat een andere acteur deze zou spelen. Dit is iets dat veel jonge acteurs gemakkelijk kunnen bereiken, maar een man van toen 70 jaar?

Om zo'n gedenkwaardige rol te creëren in een film die hij ook regisseerde en ervoor te zorgen dat de film in kwestie goed is? Alleen Clint!

Een 7+