Invictus (2009)

Drama / Sport

geregisseerd door Clint Eastwood
met Matt Damon, Morgan Freeman en Tony Kgoroge

Het verhaal van 'Invictus' speelt zich af na de val van het Apartheidregime, tijdens de periode dat Zuid-Afrika het wereldkampioenschap rugby organiseerde in 1995. Nelson Mandela (Morgan Freeman) is net bezig aan zijn eerste termijn als president en gebruikt het evenement om decennia van wantrouwen en haat tussen de blanken en zwarten in Zuid-Afrika te beëindigen. Hierbij krijgt Mandela hulp van Francois Pienaar (Matt Damon), de aanvoerder van het Zuid-Afrikaanse rugby team.

avatar van Roger Thornhill
Flauw hoor... ik doel natuurlijk op zo'n scène waarin de blanke taxichauffeurs aan het begin van de finale buiten het stadion dat zwarte jongetje eerst vol wantrouwen bejegenen waarna ze na afloop samen feesten, of de zwarte en de blanke beveiligingsbeambte die gaan "bonden" bij de overwinningsroes. En om je tweede vraag te beantwoorden, ik zit zelf nog altijd te wachten op een versie waarin Kate (met al die petticoats die haar warm kunnen houden) Leo's plaats in het ijskoude water overneemt...

avatar van Rico120
een hele mooie film

Hele mooie sportfilm. Rugby, een keer eens iets anders!!

avatar van Antonev
Hier had ik toch wel méér van verwacht! Het is allemaal mooi weergegeven en rondom Mandela zijn een paar hele mooie passages gebouwd, maar de film als een geheel vond ik behoorlijk flets.

De weg en de opbouw naar de wereldtitel voelde behoorlijk magertjes met veel leeg sentiment. Ik kreeg in ieder geval nauwelijks het "wij" gevoel. De wedstrijden waren mooi in beeld gebracht, maar de euforie van de spelers kwam niet over. Damon kon nauwelijks zijn stempel drukken als geloofwaardige captain.

avatar van IH88
“Forgiveness liberates the soul. It removes fear. That is why it is such a powerful weapon.”

Het stond natuurlijk in de sterren geschreven dat Morgan Freeman ooit Nelson Mandela zou spelen. En in Invictus laat hij zien geknipt te zijn voor het spelen van de Zuid Afrikaanse president. De film richt zich specifiek op de periode dat Mandela door middel van het nationale rugby team de eenheid in zijn land wou verbeteren. Clint Eastwood kiest voor de feel good aanpak, en racisme en de apartheid speelt maar een kleine rol.

Confrontatie en de politieke strijd van Mandela spelen maar een kleine rol. Mij stoorde het niet heel erg, alhoewel ik ook wel weet dat het na het veroveren van de wereldtitel niet alleen maar rozengeur en maneschijn was. En Eastwood gaat soms wel heel erg ver in zijn feel good aanpak. Maar de rugbyscènes zien er goed uit, en ook ik zat op het laatst mee te juichen.

Slappe film.
Ik zou bijna zeggen voorspelbaar maar dat is op zich logisch met zo'n op ware gebeurtenissen gebaseerde film maar het doet mij allemaal erg clichématig aan met de good guy Mandela