Invictus (2009)

Drama / Sport

geregisseerd door Clint Eastwood
met Matt Damon, Morgan Freeman en Tony Kgoroge

Het verhaal van 'Invictus' speelt zich af na de val van het Apartheidregime, tijdens de periode dat Zuid-Afrika het wereldkampioenschap rugby organiseerde in 1995. Nelson Mandela (Morgan Freeman) is net bezig aan zijn eerste termijn als president en gebruikt het evenement om decennia van wantrouwen en haat tussen de blanken en zwarten in Zuid-Afrika te beëindigen. Hierbij krijgt Mandela hulp van Francois Pienaar (Matt Damon), de aanvoerder van het Zuid-Afrikaanse rugby team.

avatar van Roger Thornhill
Flauw hoor... ik doel natuurlijk op zo'n scène waarin de blanke taxichauffeurs aan het begin van de finale buiten het stadion dat zwarte jongetje eerst vol wantrouwen bejegenen waarna ze na afloop samen feesten, of de zwarte en de blanke beveiligingsbeambte die gaan "bonden" bij de overwinningsroes. En om je tweede vraag te beantwoorden, ik zit zelf nog altijd te wachten op een versie waarin Kate (met al die petticoats die haar warm kunnen houden) Leo's plaats in het ijskoude water overneemt...

avatar van Rico120
een hele mooie film

Hele mooie sportfilm. Rugby, een keer eens iets anders!!

avatar van Antonev
Hier had ik toch wel méér van verwacht! Het is allemaal mooi weergegeven en rondom Mandela zijn een paar hele mooie passages gebouwd, maar de film als een geheel vond ik behoorlijk flets.

De weg en de opbouw naar de wereldtitel voelde behoorlijk magertjes met veel leeg sentiment. Ik kreeg in ieder geval nauwelijks het "wij" gevoel. De wedstrijden waren mooi in beeld gebracht, maar de euforie van de spelers kwam niet over. Damon kon nauwelijks zijn stempel drukken als geloofwaardige captain.

avatar van IH88
“Forgiveness liberates the soul. It removes fear. That is why it is such a powerful weapon.”

Het stond natuurlijk in de sterren geschreven dat Morgan Freeman ooit Nelson Mandela zou spelen. En in Invictus laat hij zien geknipt te zijn voor het spelen van de Zuid Afrikaanse president. De film richt zich specifiek op de periode dat Mandela door middel van het nationale rugby team de eenheid in zijn land wou verbeteren. Clint Eastwood kiest voor de feel good aanpak, en racisme en de apartheid speelt maar een kleine rol.

Confrontatie en de politieke strijd van Mandela spelen maar een kleine rol. Mij stoorde het niet heel erg, alhoewel ik ook wel weet dat het na het veroveren van de wereldtitel niet alleen maar rozengeur en maneschijn was. En Eastwood gaat soms wel heel erg ver in zijn feel good aanpak. Maar de rugbyscènes zien er goed uit, en ook ik zat op het laatst mee te juichen.

Slappe film.
Ik zou bijna zeggen voorspelbaar maar dat is op zich logisch met zo'n op ware gebeurtenissen gebaseerde film maar het doet mij allemaal erg clichématig aan met de good guy Mandela

Typische Eastwood film.

Ook een typische Hollywood film natuurlijk. Een film maken over een cultuur hoogtepunt van een ander land, met twee Hollywood acteurs in de voornaamste rollen. En dat met het nodige gevoel voor sentiment en kitsch. Denk niet dat ik er ooit fan zal worden.

Zoals steeds is het wel een professioneel gemaakte film, daar heeft Eastwood ook z'n job aan te danken. Maar verder is er helemaal niks. Erg saai, erg voorspelbaar, erg duf en muf. Zo'n film die tijdens het kijken nog nét weet te vermaken, maar daarna alleen maar vervelender lijkt te worden.

Visueel niks boeiends, de muziek is dik aangezet en sentimenteel, zo ook de afwikkeling van de uiteindelijke finale. Het is een film die perfect binnen het oeuvre van Eastwood past, maar jammer genoeg als film zelf weinig tot niks voorstelt. Freeman en Damon doen het aardig, de rest van de film is een stuk minder.

Een dikke proficiat aan Clint Eastwood voor de prachtige beelden, levend natuurlijk van de sportwedstrijden.
Daarnaast is het historisch gebeuren toch goed verhaald met veel knappe dialogen en gezegden.
Morgan Freeman is perfect als Nelson Mandela en ook Matt Damon als de leider van het rugbyteam.
Knappe film

Invictus is een prachtige sportfilm en een schitterend tribute aan Nelson Mandela tegelijk. Normaal ben ik niet zo kapot van Eastwoods biografische films omdat hij de neiging heeft om de hoofdpersonen te vericoniseren alsof het goden zijn. Bij deze film kon ik het wel hebben omdat het zo meeslepend in beeld komt. Het gaat over het legendarische Nationale Rugby team ook wel de Springbokken genoemd dat in 1995 wereldkampioen werd in eigen land. 1995 was een belangrijk jaar voor Zuid Afrika omdat Mandela net president was en blank en zwart op gespannen voet stonden. Nelson Mandela zag dat toernooi als de kans om de twee groepen te verenigen. Dat was niet makkelijk want de donkere bevolking had niets met Rugby of de Springbokken. Zij hielden van voetbal en Bafana Bafana. Mandela benadert aanvoerder François Pienaar en die is zo onder de indruk van Mandela dat hij er ook in gaat geloven en dat geloof ook overbrengt op zijn team. Eastwood brengt de onderliggende issues slim in beeld door ze kleinschalig en vooral persoonlijk te houden waardoor de ernst van de zaak harder binnenkomt. De onderlinge spanningen worden vertolkt door de beveiligingstaf van Mandela die zowel uit blanken als zwarten bestaat en bij de ouders van Pienaar thuis waarbij de huishoudster niet echt voor vol wordt aangezien. De verandering in houding ten opzichte van het rugby door de zwarte bevolking wordt vertolkt door een anoniem jongetje dat op het begin nog hard wegholt als hij een Springbokjersey krijgt overhandigd van het leger des heils maar bij de finale inmiddels een hartstochtelijk supporter van de Bokken is. Het enige minpuntje is dat Eastwood weer een rol voor zijn talentloze zoontje Scott heeft gereserveerd dit keer als de kicker van het rugbyteam.

Ik keek al lang uit om deze film eens te zien en met de combinatie tussen een biografisch drama en een sportfilm zou deze perfect in mijn straatje moeten liggen. Echter vond ik het bij momenten vrij zwak gefilmd waarbij zeker de rugbyscenes er niet uitkwamen. Ik dacht soms naar een bende koeien te kijken. Ook het moralistische kantje was te nadrukkelijk aanwezig. Nochtans wel een mooi verhaal met goede acteerprestaties.

avatar van Fisico
Invictus, een waar gebeurd verhaal zo leert de geschiedenis ons, en wellicht hier en daar wat geromantiseerd, maar los hiervan zou deze film hoogst ongeloofwaardig zijn, een clichéverloop kennen en een te hoog voorspelbaar feel good einde kennen om aan te slaan bij een kritisch publiek. Waarschijnlijk een beetje te simplistisch voorgesteld dat Mandela al zijn hoop zette op rugby om zijn visie en beleid op de natie te laten schijnen, maar wat zou er gebeurd zijn als Z-A geen wereldkampioen werd? Zou de natie op een andere manier verenigd kunnen worden?

De film kent ondanks de positieve afloop een erg hoog feel good gehalte, het ligt er soms iets te dik op. Iets te gelikt, iets te gemaakt bij momenten. Maar levert wel een vermakelijke film op voor een breed publiek. Mandela kent wel bijna iedereen denk ik - zijn strijd tegen Apartheid en algemene wereldvrede zijn alom gekend.

Morgan Freeman doet het uiteraard uitstekend als Nelson Mandela. Matt Damon vond ik vrij flets als rugbykapitein Pienaar. Technisch ook allemaal meer dan degelijk, maar het mocht allemaal wat kritischer zijn.

avatar van Lovelyboy
Normaal voor een film over een sportploeg wel te porren, maar ondanks de lading en achtergrond van Invictus, krijgt het gevoel dat toch gepoogd wordt los te krijgen mij niet in de macht. De eerst keren niet, en nu nog steeds niet.

Aan de achtergrond kan het niet liggen. De verdeeldheid en ongelijkheid in Zuid-Afrika. Mandela die het land en sfeer naar zijn hand probeert te zetten en vereniging tussen zwart en wit als doel heeft, de Springbokken die praktisch vanuit underdog positie tot grote hoogten stijgt. Het is er allemaal... net als de kloppende details. Mandela en zijn pet, de lessen in de Townships, het bezoek aan Robbeneiland en de stunt van het passagiersvliegtuig boven het stadion. En een Haka is altijd geweldig om te zien...

Maar dit alles is niet voldoende een soort immense saaiheid te verbloemen. De film voelt aan alsof hij drie uren duurt, terwijl het er toch echt maar twee zijn. Dan is er het gevaar een icoon als Mandela door een acteur te laten spelen. Natuurlijk lijkt niemand dit beter te kunnen dan Freeman natuurlijk, en op zich doet hij het goed en zullen de meeste echte beelden één op één zijn, maar ergens voelt het toch te 'geregiseerd' aan. Het dansje op de tribune, het loopje het stadion in, veel verkeert doet Freeman echter niet maar natuurlijk aanvoelen doet het ook niet. Ik beschouw dat persoonlijk het gevaar een dergelijke herkenbaar icoon te laten spelen door een acteur. Dan is er Damon die niet fletser dan flets kan zijn en praktisch niets toevoegt. Om eigenlijk maar te zwijgen over het zinloze weinig toevoegende gebrei betreffende de gemiddelde soundtrack bij de meeste Eastwood films. Altijd het zelfde en meestal inwisselbaar.

De finale, waar het allemaal omdraait, wordt als wedstrijd dan wel weer aardig gebracht, maar in mijn ogen is Invictus een film die teveel zijn best doet om indruk te maken met zijn details als de Zuid-Afrikaanse termen die eerder op de lachspieren werken dan iets toevoegen, de twee bekende acteurs en zijn sentimentele soms suikerzoete lading. Merkwaardige omslag bijvoorbeeld ook van de agenten die buiten het donkere jongetje afkafferen om hem na de wedstrijd op de schouders te hijsen. Zoals gezegd, als sportfilm, en met iemand die beter de rol van Pienaar had kunnen als Damon, had Invictus een prima voldoende kunnen scoren. Toch lijd de film het meest onder het gewicht dat er aangehangen wordt vanuit het Mandela en politieke oogpunt. Dat het land en de saamhorigheid alleen zou beginnen als deze World Cup gewonnen werd. Een balans tussen sport en politiek dat natuurlijk qua gewicht nooit in balans kan zijn, maar des te belachelijk is omdat men kennelijk na een sportwedstrijd alle onderdrukking en ellende vergeten is. Alsof alle Amerikanen 'Hand in Hand..' gaan zingen na een SuperBowl. Nee, helaas moet ik concluderen dat dit nooit wat wordt, hoe 'feel good' een film om zeep helpt.

avatar van Lovelyboy
Roger Thornhill schreef:

Het zijn meen ik geen taxichauffeurs maar politieagenten. Voor hun dagelijkse kost om zo'n jong uit te kafferen en weg te jagen. Maar punt je bij paaltje is dat moment mij ook te klef.