Play Misty for Me (1971)

Alternatieve titel: Geen Genade voor Rivalen

Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Jessica Walter en Donna Mills

Een deejay van KRML, een jazz-radiostation, heeft voor zover hij weet een gewone relatie met een bezeten fan. Hij probeert om weer terug te gaan naar zijn relatie met zijn vorige vriendin. Maar zij is vastberaden om een deel van zijn leven te worden, ook als dat zijn dood betekent.

avatar van Bobbejaantje
Het verhaal speelt zich af aan een prachtige woeste kust, een kolkende zee en dreigende klippen zetten de toon. Het geluid van de zee is dikwijls te horen op de achtergrond, wat enerzijds een rustgevend effect heeft, maar anderzijds in contrast staat met de plot en iets weergeeft van de onontkoombaarheid van de ontknoping. Ik hield van het camerawerk, lange shots, Clint duidelijk ook veel opgestoken van Don Siegel, het panoramische. Aan de film voel je dat de summer of love nog maar enkele jaren achter de rug is, de ideologie van 'vrije liefde' weerspiegelt zich perfect in de dialoog tussen Clint en Jessica bij hun eerste ontmoeting. Verder heb ik genoten van de insteek met het Monterey Jazz Festival. Clint is dan ook een echte jazzliefhebber (cfr zijn biopic over Charlie Parker en de titel van deze film), en voor de casual fan kan dit een meevaller zijn naargelang zijn of haar smaak.
Deze film heeft een heel coole uitstraling en zal hem in de toekomst zeker nog opnieuw bekijken.

avatar van Tiany
Tamelijk spannende thriller, goed verhaal. De rol van stalkster Evelyn (Jessica Walter) wordt goed gebracht. Clint Eastwood heb ik al betere rollen zien spelen. Er vielen enkele rustige momenten in de film die een beetje té lang duurden, waardoor de spannende sfeer even verbroken werd, maar dit viel nog mee door de goeie muziek.
Een soort film om om de zoveel jaar nog eens weer te zien.

avatar van mikey
Inderdaad enkele kusjes voor Hitchcock te bespeuren in deze bunny boiler flick. Hierboven al vermeld: de woeste golven die je in Vertigo ook zag (en later in Basic Instinct) om aan te geven dat in de relationele sferen iets grondig mis gaat. Maar ook de schaarmoord op de detective lijkt een eerbetoon. Het is Eastwood wel vergeven dat hij toen niet op hetzelfde nivo zat als de grandmaster. Eastwood lijkt wat vlak te acteren maar ik vond zijn onmacht (en paniek) tegen het loeder bijzonder verontrustend. Zijn onvermogen zal ook leiden tot een bizarre climax. Niet dat ik per se de man weer de schuld wil geven voor alles dat misgaat.

Spannende stalkster thriller met een goede Clint Eastwood in de hoofdrol. Leuk om hem ook eens in een ander soort film te zien buiten zijn typische macho/actierollen.

avatar van wihu61
Tjee, dat viel tegen. Eastwood als een tot inkeer gekomen womanizer... vooruit, kon ik nog wel mee leven. Maar Jessica Walter als gestoorde stalkster... Nee: er zat werkelijk geen énkel raffinement in haar spel, en misschien nóg wel minder in haar rol.
Dan was Glenn Close later toch van een heel ander kaliber.

Deze film is Clint Eastwood zijn regiedebuut, en voor een eerste film in de regiestoel helemaal niet zo slecht.
Uiteraard speelt hij ook de hoofdrol in deze atypische Eastwood film. Een pure thriller waarin je Clint niet verwacht.
Maar hij doet het prima, zowel in de hoofdrol als regisseur.
Onderhoudende film met spannende scènes en een goede cast.
Ik heb de film ooit al eens eerder gezien, denk zo'n 40 jaar terug, toen vond ik hem niet zo geslaagd, maar nu met het herbekijken heeft hij me toch aan het scherm kunnen kluisteren.