Play Misty for Me (1971)

Alternatieve titel: Geen Genade voor Rivalen

Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Jessica Walter en Donna Mills

Een deejay van KRML, een jazz-radiostation, heeft voor zover hij weet een gewone relatie met een bezeten fan. Hij probeert om weer terug te gaan naar zijn relatie met zijn vorige vriendin. Maar zij is vastberaden om een deel van zijn leven te worden, ook als dat zijn dood betekent.

avatar van Kr!kke
Deze ga ik 1 van de dagen eens zien, ik heb hem al een tijdje thuis liggen maar het is er nog niet van gekomen.

avatar van Kr!kke
Kr!kke schreef:

Heb hem vandaag al gezien, een zeer goed debuut van Eastwood als regisseur. Er wordt goed geacteerd en bij momenten is de spanning te snijden (zoals het hoort in een thriller)

Spannende film die duidelijk laat zien dat Eastwood een goed regisseur genoemd mag worden die met weinig middelen het maximale uit een film kan halen (naar verluidt heeft hij de film geschoten, ruim 50.000 dollar onder het budget). Het acteerwerk is solide, de omgevingen zijn prachtig en zelfs een niet jazz liefhebber als ik vond de soundtrack goed passen. Spijtig dat de geloofwaardigheid van het script flink wordt aangetast door het personage wat Clint zelf mag spelen, want het gaat er bij mij echt niet in dat hij zijn stalker niet allang eerder had aangepakt

Desalniettemin zeker de moeite waard, ik heb me geen minuut hoeven vervelen.

avatar van Glacier
Ik wist niet dat Eastwood toen al regiseerde. Niets te vroeg moet ik zeggen. Heerlijke sfeer en de beelden van die omgeving OMG.
Na deze hoef je Fatal A. eigenlijk niet meer te zien.

3.5-4.0

Wel opmerkelijk dat na een kleine 10 jaar we nauwelijks op pagina 2 van reacties zitten voor deze film.
Ik heb onlangs een slordige 200 films gedownload met de nadruk op de jaren '60 en '70, in het kader van 'Ken je klassiekers'. Veel nog nooit gezien.
Het tempo en de de sfeer vind ik een verademing vergeleken met de gehaaste films van nu.

avatar van Memphis
Interessante film natuurlijk; de eerste door Eastwoord geregisseerd. Laten we met de matige dingen beginnen: deze film wil nooit spannend worden. Alle momenten waarop de vroue toeslaat zijn zeer voorspelbaar. Ook jammer dat er niet eens een keer aandacht is voor het gedrag achter de vrouw. Het verhaal van deze film was misschien in de jaren zeventig spannend maar na die tijd zijn er tientallen films met dit thema gemaakt en Play misty weet zich niet te onderscheiden. Dan positief: je ziet duidelijk dat eastwood de film gemaakt heeft en hoogtepunten zijn wat mij betreft het bezoek aan Monterey Jazz festival en de soundtrack. Ook wordt er meer dan goed geacteerd. Een leuke film om eens gezien te hebben maar daar blift het dan ook bij.

avatar van Timecop
licht voordeel gegeven, omdat ie uit '71 kwam, maar is inmiddels tig keer achterhaald.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Achterhaald of herhaald?

Meneer Bungel
Een leuke uit de Imdb-trivia:

The first scene Clint Eastwood shot was his former director Don Siegel's cameo as Murph the bartender. As a joke, Eastwood made Siegel do 11 takes - then told the cameraman to put the film in the camera.

Ik weet zeker dat ik deze al eens gezien heb, maar ik kon me er bij deze kijkbeurt niets meer van voorstellen. Hoge verwachtingen had ik zeker en die worden maar deels ingelost. Eastwood als hippe dj die gedichtjes voorleest aan de kijkers: niet zo geslaagd, ik zie hem toch meer als smerige klabak, iets wat hij op het einde toch nog een beetje goedmaakt wanneer hij mevrouw de branding in mept. Walter als psycho chicken delight kan in ieder geval wel goed gek uit de hoek komen, dat scheelt. Verder is het vaak een wat saaie bedoening en vind ik Eastwoods debuut als regisseur lang niet overal even geslaagd; hoe gaaf de muziek van het Monterrey Jazz Festival ook is, het kwam een beetje verloren over in de film, net als het romantische intermezzo met muziek van Roberta Flack. En dan waren er opeens de gory en uit de bocht vliegende scenes met Walter... ergens is wel duidelijk dat de film graag ''weer eens wat anders'' wil zijn, maar het kwam niet zo lekker uit de verf.

3,0*.

avatar van sacha77
Beetje verouderd maar wel leuk. Ik vond de muziek wel goed in de film. Bij de romantische boswandeling, welke muziek was dat? Heel er mooi nummer. Die gaan we opzoeken!

Edit:
gevonden!
YouTube - ‪Roberta Flack "The First Time Ever I Saw Your Face" (1972)‬‏

avatar van hmaeghs
Sfeervolle film. Vanaf het moment dat ze op hem zit te wachten in de bar, weet je dat ze knettergek is. Jessica Walter speelt haar rol met verve in deze onderhoudende thriller: een blauwdruk voor het latere Fatal Attraction. Verder prachtige beelden van de rotsachtige Californische kust met op de achtergrond dromerige jazzklanken. De tussengemonteerde opnames van het Monterey Jazz Festival zullen voor de niet-jazzliefhebbers waarschijnlijk iets te lang hebben geduurd. Clint heeft hiermee vooral zichzelf en de (ondergetekende) jazzliefhebber een plezier gedaan, want die zagen een mooi optreden van Cannonball Adderley samen met Joe Zawinul (Weather Report).
Als radiomaker 'myself' word ik nu wel wat voorzichtiger met het inwilligen van verzoekjes.

avatar van Spetie
Prima regiedebuut van Eastwood, die met weinig middelen toch een zeer geslaagde film weet af te leveren.

Het tempo van de film is niet hoog, maar sfeer is er genoeg, mede ook omdat er op de rustige momenten vaak van die heerlijke jazz-muziek voorbijkomt. De locatie van de film is aan een nogal rotsachtige kust en Eastwood zorgt ervoor dat datgene op een mooie manier op beeld wordt vastgelegd.

De absolute ster van deze film is echter niet Eastwood, maar Jessica Walter, die echt zeer overtuigend een vrouwelijke stalker neerzet, die achter Eastwood aanzit en zich steeds meer aan hem opdringt. Wat een enorme schreeuwstem heeft zij trouwens ook, ik moest er op een gegeven moment zelfs van lachen. De opbouw van de film is goed en in het tweede gedeelte wordt het allemaal ook daadwerkelijk spannend. Wel duurt het wat te lang, voordat Eastwoods personage ook daadwerkelijk ingrijpt. Dat vond een tikkeltje ongeloofwaardig. Het einde is dan wel weer erg sterk. Even dacht ik dat Eastwood zich zou laten aftuigen door de vrouw, maar een rake vuistslag is voldoende om haar door het raam en van de rotsen af te laten vallen. Zo hoort een finale te zijn!

avatar van Insignificance
Aardg regiedebuut van Eastwood, al staat ie er zelf wat sufjes bij te acteren. Hij heeft wel een leuk optrekje voor zichzelf ingeruimd. Leuke omgeving ook, die wel iets te nadrukkelijk wordt gebruikt voor zijn ontmoetingen met Tobie. Het wordt echt erg waneer de twee samen zijn bij een watervalletje en een zonsondergang onder begeleiding van een mierzoet liedje.

Daar gaan tenen van krullen. Geldt ook voor Jessica Walter's vertolking, maar dan in positieve zin. Ze eist de film op als opdringerig, obsessief en ronduit eng wijf dat van geen wijken weet. In elke scène wervelend aanwezig. Enkele vinnige dialogen en het Monterey Jazz Festival leuken het nog wat verder op. De finale start wat stroef, maar mag er uiteindelijk ook nog wel zijn.

avatar van jiesyboy
wat een slechte film zeg..
Eastwood onwaardig

avatar van frolunda
prachtige locaties en erg mooi gefotografeerd,deze goede/degelijke thriller

avatar van fappie
Zinema schreef:
Achterhaald of herhaald?

Achterhaald inderdaad

avatar van Number23
Aardig thrillertje met Clint. De muziek is sterk, de rol van Walter is gewoon eng en irritant(positief bedoeld) en er zitten veel mooie plaatjes in, maar het einde is toch beetje zwak in vergelijking met rest van de film. Ook stoort de geluidsmontage me vaak, toch belangrijk in deze film.

Ik heb het nagekeken en het klopt: de allereerste speelfilm die Eastwood geregisseerd heeft en ik heb begrepen dat op 9 november 2011 zijn laatste 'J. Edgar', een biografie van j. Edgar Hoover (met Leonardo DiCaprio), in de USA uitkomt. Over 'Play Misty For Me': schitterende, effectieve, strakke, boeiende, spannende, brutale kleine thriller. Eastwood was toen al sterk in zijn karakterontwikkeling/schetsen en in mooie landschapsplaatjes. Hij haalt het beste bij Jessica Walter naar boven en zijn eigen spel is uiterst degelijk.

avatar van Beertje45
Spannende thriller van de hand van Clint. Jammer dat de eindscene zo duister diende te worden gefilmd, de climax volledig naar de vaantjes. Voor de rest niets op aan te melden, hoor.

avatar van Beertje45
Heb de film nog eens herzien op DVD en ditmaal is de climax veel beter zichtbaar dan destijds op de videoband die ik bezat.

avatar van K. V.
Me ook eens aan deze film gewaagd en 'k vond hem niet mis. Niks wereldschokkends, maar het verhaal wist me wel te boeien. De cast deed het prima.
'k vond wel dat het bloed dat ze gebruikten er wel nogal oranje uit zag, maar voor de rest was de film nog goed te pruimen voor z'n leeftijd.
Leuk om een gezien te hebben en 'k heb het me zeker niet beklaagd.

avatar van DragQueen
Een sfeervolle en vakkundig gemaakte thriller. Destijds een zeer verdienstelijk regiedebuut van Clint Eastwood. Die zelf ook de hoofdrol invult op een overtuigende manier. Het verhaal steekt prima in elkaar, en de film is voelbaar spannend. 3,5 Ster.

avatar van mikey
Vanavond op tv. Interessant!

ik begrijp werkelijk niet wat er goed is aan deze film. Rare inzoomshots, onnodig lang jazzfestival, een totaal niet in de film passende 'sex' scene, zo voorspelbaar als wat en slecht geacteerd. Nu begrijp ik wel dat de film gedateerd is maar dat mag de pret niet drukken. Hoe is het mogelijk dat mensen hier een goed cijfer aan geven?

avatar van Norma
Ik vond hem een beetje tegenvallen. Die Jessica Walter speelde wel overtuigend een behoorlijk geschift wijf, brrr wat een verschrikking. Maar het verloopt allemaal erg voorspelbaar en logica is in sommige dialogen en handelingen ver te zoeken. Zo vond ik Eastwood’s personage een enorme zak hooi, zo coulant als hij het allemaal toch maar liet gebeuren. Toppunt was wel zijn uitspraak “ ach het is allemaal al vergeven en vergeten” nadat de vrouw hem opbelt met een spijtbetuiging; welja, de huishoudster is zowat aan flarden gesneden en je hele huis is compleet vernield, maar och.. Ook zijn terughoudendheid ten opzichte van de rechercheur kwam me nogal onlogisch voor. Erg sterk vond ik dat allemaal niet.

avatar van Dennis Evahi
Langdradige vervelende film. Geef mij Dirty Harry maar.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/romantiek/thriller film...
Prima en ouderwetse verhaal...
Prima kwaliteit breedbeeld (geen HD!)...
Ouderwetse klassieke muziek
(wel Dolby Digital)...
Bekende acteur Clint Eastwoord en zelf regisseur...
Prima camerabeweging...

avatar van Montorsi
Uiteindelijk niet meer dan aardig. Wel eens fijn dat het niet al te spectaculair wordt opgebouwd en niet zwaar aangedikt wordt, maar verder komt de film een beetje dat ene extra'tje te kort wat bijvoorbeeld Misery wel heeft. 2.5*

avatar van Gang_Star
Het regiedebuut van Clint Eastwood, een film die zonder meer niet tot zijn sterkste werk behoort. Een thriller over een radio-dj die gestalkt wordt door een geobsedeerde fan. Een film die traag verloopt en op enkele momenten na maar weinig elementen van een goede thriller bevat. Kent weinig spanning en is eveneens ook niet mysterieus of bijvoorbeeld sfeervol te noemen. Acteerwerk was wel redelijk, maar dat was voor mij ook één van de weinige dingen wat deze film nog enigszins interessant maakte.

Clapboy
Geweldig spannende en sfeervolle film.

avatar van arno74
Een film die degelijk oogt maar doodsaai is. Op het eerste gezicht lijkt dit regiedebuut van Eastwood top, goed klinkende titel, een poster die aan Hitchcock doet denken, goede acteurs en goede middelen. Maar al snel merk je dat het verhaal (verliefde vrouw wordt gestoorde stalker) cliché is en niet veel om het lijf heeft. Dit maakt de film enorm voorspelbaar, bovendien wordt het gevuld met een herhaling van zetten waar geen eind aan lijkt te komen. De eendimensionale personages passen wel bij dit karige script. 1,5*

Het verhaal speelt zich af aan een prachtige woeste kust, een kolkende zee en dreigende klippen zetten de toon. Het geluid van de zee is dikwijls te horen op de achtergrond, wat enerzijds een rustgevend effect heeft, maar anderzijds in contrast staat met de plot en iets weergeeft van de onontkoombaarheid van de ontknoping. Ik hield van het camerawerk, lange shots, Clint duidelijk ook veel opgestoken van Don Siegel, het panoramische. Aan de film voel je dat de summer of love nog maar enkele jaren achter de rug is, de ideologie van 'vrije liefde' weerspiegelt zich perfect in de dialoog tussen Clint en Jessica bij hun eerste ontmoeting. Verder heb ik genoten van de insteek met het Monterey Jazz Festival. Clint is dan ook een echte jazzliefhebber (cfr zijn biopic over Charlie Parker en de titel van deze film), en voor de casual fan kan dit een meevaller zijn naargelang zijn of haar smaak.
Deze film heeft een heel coole uitstraling en zal hem in de toekomst zeker nog opnieuw bekijken.