Fatal Attraction (1987)

Thriller / Drama

geregisseerd door Adrian Lyne
met Michael Douglas, Glenn Close en Anne Archer

Op een zakelijke receptie ontmoet de getrouwde Dan Gallagher de aantrekkelijke Alex Forrest. Als zij elkaar later weer tegenkomen tijdens hun werk, is de aantrekkingskracht zo groot dat zij al gauw met elkaar in bed belanden. Dan voelt zich schuldig ten opzichte van zijn gezin over het slippertje en hij probeert de situatie achter zich te laten door met Alex te breken. Maar Alex wil dit niet accepteren en begint Dan en zijn gezin lastig te vallen. Dit wordt van kwaad tot erger en een escalatie kan niet uitblijven.

avatar van missl
Ik zou juist heel hard wegrennen als ik Close tegen zou komen in de kroeg, ik vind het nou niet echt een mooie vrouw maar goed, Dan vindt dat wel wanneer hij haar ontmoet en ze beginnen een passionele relatie. Van kwaad tot erger. Het is nergens echt spannend, maar het kabbelt wat voort.

Sterke spannende thriller!leuk om gezien te hebben!

avatar van Onceuponanytime
Spannende opbouw van de film. Dikke pluim voor 'special eyes' Glenn Close.

Glenn Close in topvorm, misschien wel op haar best! Ook Mr. Douglas doet niet voor haar onder. Ik ergerde me licht aan de piepende Anne Archer, maar dat mocht de pret niet drukken. Een sterk, ( toen der tijd) originele en beklemmende film die uitgroeide tot een icoon van de jaren 80 ! Het originele einde ( waarin Close zelfmoord pleegt en waamee ze als laatste triomf Douglas er weet in te luizeleven had beter gepast bij de pschygologische waarheid van deze film. Maargoed, evengoed een top film!

avatar van Piratje
IJzersterke thriller opgebouwd vanuit de eenvoud van een gelukkig gezin met zijn normale druktes. Man, vrouw, dochtertje, hond, werk, school, uitstappen...
Dit familiaal gezellig begin krijgt een sensuele invloed van de vader die op een feestje een blondje ontmoet en zij uiteindelijk samen in bed belanden tijdens de uitstap van moeder en dochtertje.
Langzaam bouwt de spanning zicht op en komt de man onder zware druk te staan om zijn gezin te redden. Het verdere verloop van het verhaal, een tikkeltje overdreven, en het einde voorspellen niets goeds, tot uiteindelijk de bom barst.
Michael Douglas en Glenn Close vertolken hun rollen meesterlijk en regisseur Adrian Lyne weet stipt uitgemeten dit verhaal op te bouwen. Al zijn er enkele foutjes die de weergaven ontsieren.
Deze zeer spannende aanbevolen twee uren verdienen 4 punten.

Een goed gemaakte thriller met een simpele verhaallijn waar door de regisseur het maximale uit gehaald werd: een misstap van een zo op het eerste gezicht gelukkig getrouwde man, een affaire en een vrouw die meer wilde dan een enkel seksueel avontuurtje. Vooral ook sterk door de intensiteit van de personages. Kortom de nachtmerrie voor iedere overspelige man of vrouw werd bewaarheid.

Had de film vroeger al eens gezien, maar was nu toch wel een hele tijd geleden.
Prime thriller met een goede cast.
De film betekende zowat de doorbraak van Glenn Close en die het uitstekend doet in deze prent.
Later zou blijken dat ze van dit soort rollen haar handelsmerk wist te maken, want meerdere keren zie je haar terug als de 'bitch' in vele films.
Was dus een hele poos geleden dat ik hem had gezien, maar heb er opnieuw van genoten, een aanrader deze film !!

avatar van Ebenezer Scrooge
In 1987 maakte deze psychologische thriller nog een discussie los rond het thema ontrouw en schoot het gegeven dat een succesvolle zakenvrouw als Alex Forrest wordt afgeschilderd als een psychopaat bij een handjevol feministen in het verkeerde keelgat (pff...). Glenn Close is geknipt voor deze (verknipte) rol; sommige mensen vinden haar een weerzinwekkende uitstraling hebben, ik vind haar wel een bijzonder mooie vrouw om te zien. Ook Michael Douglas doet het niet verkeerd, als lulletje rozenwater. Het gekke is dat je in het begin meer sympathie voelt voor de eigenaardige Alex dan voor Dan die zijn vrouw bedriegt en zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Tot ze dat konijn de nek omdraait, dan is het helemaal over met de sympathie. Waar Fatal Attraction zich vooral in onderscheidt van andere soortgelijke thrillers zijn de 'stille' momenten: Beth, de vrouw van Dan, die achter haar kaptafel zit en zich opmaakt, en de scene in de achtbaan; ik heb nog nooit iemand zó onbewogen in een achtbaan zien zitten als Alex Forrest. Het veelbesproken einde is de kers op de taart, er is een alternatief einde maar die is bij lange na niet zo spannend als deze. Ik ben blij dat ze voor deze hebben gekozen. Dat laatste luchtbelletje...

toch een spannende thriller.die ik net geleden voor het eerst had gezien,hij staat op netflix.dus ik dacht o ja deze heb ik nog nooit gezien.ben blij dat ik het heb gedaan.want dit is een goeie film.

avatar van IH88
“You play fair with me, I'll play fair with you.”

Spannend, sfeervol en ijzersterke acteerprestaties van Douglas, Close en Archer. Op het eerste gezicht is er niet veel mis met Fatal Attraction. Toch miste ik een bepaalde betrokkenheid. Alles gaat ongelooflijk snel en de "band" tussen Douglas en Close wordt wel heel snel bezegeld. Twee gesprekken en Douglas wil 9 jaar huwelijk weggooien.

De echte chemie tussen Douglas en Close voelde ik ook niet. Dat komt door het grootste probleem van de film. Ik geloofde geen moment dat Douglas zijn huwelijk met de prachtige Archer op het spel zou willen zetten voor Close (niet bepaald een schoonheid). Dat klinkt cru, maar dat gegeven haalde me wel uit de film. Hoe gruwelijk goed het einde ook is.

TMP
Niet echt onder de indruk van deze film. Het verhaal mist gewoon wat overtuiging. Er wordt weliswaar bij vlagen een beklemmend sfeertje gecreëerd, maar dat is het ook wel. De ontwikkelingen in het begin van de film gaan snel en komen niet heel overtuigend over. Verder ook een niet al te sterke eindscène. Glenn Close is ook wat ongelukkig gecast, want zij is toch beduidend minder aantrekkelijk dan Anne Archer en ook geen echte match met Douglas.

avatar van Alathir
Schitterende film. Echt mijn ding ook. Hoe eenvoudig het verhaal ook mag wezen het zit zo heerlijk in elkaar. De spanning is voortdurend aanwezig alsook dat je niet echt weet wat de volgende stap zal zijn die de film neemt. Dat maakt de film nog beter. Het einde is grandioos.

Douglas is een briljant acteur en hoewel ik van hem nog niet super veel heb gezien kiest hij tot nu toe zijn scripts zeer goed uit. Enigste minpuntje is misschien dat ik niet goed begrijp waarom Douglas overspel pleegt. Zijn vrouw is een stuk knapper dan Glenn Close. Maar goed smaken verschillen nu eenmaal en Close zet haar rol dan ook voortreffelijk neer.

Ik hier hier dus een heel fijne 2 uur mee beleefd en het is een thriller die onder je huid kruipt. Loved it!

avatar van Flavio
Hoewel ik het eens ben met degenen die Archer veel knapper vinden dan Close is overspel natuurlijk niet alleen maar te herleiden tot hoe mooi je partner is versus je minnares. Spanning speelt ook een rol en misschien was Archer wel een saaie muts.

Close en Douglas zijn voortreffelijk, met name Close speelt overtuigend een psychopate. De spanning wordt goed gedoseerd, en de groeiende frustratie van Douglas en toenemende gekte bij Close worden geloofwaardig gebracht.

Eind jaren 80 zouden mannen massaal meegesleurd zijn naar deze film door hun vrouw, maar het is toch vooral de overspelige vrouw die aan het kortste eind trekt, Douglas zal wel een bosje bloemen moeten geven (vrij naar Hans Teeuwen) maar komt er verder vrij goed vanaf.

avatar van Filmkriebel
Gelukkig had hij de ballen om zijn overspel op te biechten