ad

Geregisseerd door: Don Siegel

Met onder meer: Clint Eastwood, Geraldine Page en Elizabeth Hartman

Releasedatum: 31 maart 1971

Over The Beguiled

"One man...seven women...in a strange house!"

Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog wordt een gewonde Yank van de dood gered door een meisje dat op een een meisjesschool zit in het zuiden van de VS. Ze zorgt ervoor dat hij op school verzorgd kan worden. Als hij langzaam herstelt vallen de vrouwen voor zijn charmes, maar er ontstaat een klimaat van haat en bedrog.

imageimageimageimageimageimageimage

mikey

Ehm? Ook al zou ik de films van mw. Coppola goed vinden, dan nog houd ik mijn hart vast.

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Dat kan natuurlijk.

mikey

Ook omdat deze film pretendeert diepgaand te zijn in psychologische kwesties. Maar Coppola floreert dankzij vlakheid van haar personages. Dit klinkt als een merkwaardig experiment.

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Goede uitleg. Geen speld tussen te krijgen.

Beslist een ambitieus project voor Sofia, maar aan de breedte van haar spectrum wil ik (nog) geen voorspelling wagen. Bovendien een regisseuse met een meesterwerk op haar naam zal altijd mijn steun krijgen.

mikey

Daarnaast zijn de rollen in deze film verre van decadent.

avatar van mrklm

mrklm

Wanneer een gewonde Yankee-soldaat [Eastwood] verzorging en onderdak krijgt in een meisjesinternaat in vijandig gebied, gebruikt hij een gevaarlijke combinatie van charme en leugens om te krijgen wat hij wil en nodig heeft. Daarbij richt hij zijn pijlen vooral op de jonge lerares Edwina [Elizabeth Hartman], maar ook bij schoolhoofd Martha [Geraldine Page] en de 17-jarige Carol [Jo Ann Harris] maakt de soldaat seksuele gevoelens los waardoor hij de grip op de situatie langzaam maar zeker verliest.

Fascinerend, aangenaam pervers psychologisch drama bevat uitstekend acteerwerk over de hele linie, sfeervol camerawerk van Bruce Surtees en inventieve regie van Don Siegel, die door middel van ongebruikelijke camerastandpunten een broeierige, mysterieuze sfeer weet op te roepen. Siegel maakt ook effectief gebruik van flashbacks om de karakters meer diepgang te geven en de spanning vast te houden waardoor je tot de slottwist geboeid blijkt kijken. Niet te verwarren met de uiterst zwakke remake van Sofia Coppola uit 2017!

scorsese

Uitstekende film waarin een gewonde soldaat door een groep vrouwen wordt verzorgd op een meisjesschool. Een simpel, maar origineel verhaal dat zich tijdens de Amerikaanse burgeroorlog afspeelt. De verhouding tussen de man en de vrouwen is sterk uitgewerkt en zorgt voor de nodige spanningen. Ondanks dat dit een a-typische rol voor Clint Eastwood is, is hij hier uiteindelijk toch goed gecast.

Tarkus

Niet echt een film waarin je Clint Eastwood in de hoofdrol zou verwachten.

Maar toch geen slechte film, al ken ik betere films met hem.

Het verhaal is nogal psychologisch, maar de spanning is op sommige momenten echt wel te snijden.

Goed thrillerverhaal, dat mag je wel zeggen.

avatar van Majestics

Majestics

Verrassend goede film. Opmerkelijk dat dit een film is uit 1971. Zaten toch momenten tussen die ik niet had verwacht voor een film uit 1971.

avatar van flurk

flurk

een van de mindere films van clint eastwood vind ik.