• 149.030 films
  • 8.197 series
  • 25.000 seizoenen
  • 547.998 acteurs
  • 323.878 gebruikers
  • 8.490.306 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Beguiled (1971)

Thriller / Drama | 93 minuten
3,38 244 stemmen

Genre: Thriller / Drama

Speelduur: 93 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Don Siegel

Met onder meer: Clint Eastwood, Geraldine Page en Elizabeth Hartman

IMDb beoordeling: 7,2 (17.564)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Beguiled

"One man...seven women...in a strange house!"

Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog wordt een gewonde Yank van de dood gered door een meisje dat op een een meisjesschool zit in het zuiden van de VS. Ze zorgt ervoor dat hij op school verzorgd kan worden. Als hij langzaam herstelt vallen de vrouwen voor zijn charmes, maar er ontstaat een klimaat van haat en bedrog.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mikey

mikey

  • 27370 berichten
  • 4626 stemmen

Ehm? Ook al zou ik de films van mw. Coppola goed vinden, dan nog houd ik mijn hart vast.


avatar van de grunt

de grunt

  • 4231 berichten
  • 1564 stemmen

Dat kan natuurlijk.


avatar van mikey

mikey

  • 27370 berichten
  • 4626 stemmen

Ook omdat deze film pretendeert diepgaand te zijn in psychologische kwesties. Maar Coppola floreert dankzij vlakheid van haar personages. Dit klinkt als een merkwaardig experiment.


avatar van de grunt

de grunt

  • 4231 berichten
  • 1564 stemmen

Goede uitleg. Geen speld tussen te krijgen.

Beslist een ambitieus project voor Sofia, maar aan de breedte van haar spectrum wil ik (nog) geen voorspelling wagen. Bovendien een regisseuse met een meesterwerk op haar naam zal altijd mijn steun krijgen.


avatar van mikey

mikey

  • 27370 berichten
  • 4626 stemmen

Daarnaast zijn de rollen in deze film verre van decadent.


avatar van mrklm

mrklm

  • 4896 berichten
  • 6793 stemmen

Wanneer een gewonde Yankee-soldaat [Eastwood] verzorging en onderdak krijgt in een meisjesinternaat in vijandig gebied, gebruikt hij een gevaarlijke combinatie van charme en leugens om te krijgen wat hij wil en nodig heeft. Daarbij richt hij zijn pijlen vooral op de jonge lerares Edwina [Elizabeth Hartman], maar ook bij schoolhoofd Martha [Geraldine Page] en de 17-jarige Carol [Jo Ann Harris] maakt de soldaat seksuele gevoelens los waardoor hij de grip op de situatie langzaam maar zeker verliest.

Fascinerend, aangenaam pervers psychologisch drama bevat uitstekend acteerwerk over de hele linie, sfeervol camerawerk van Bruce Surtees en inventieve regie van Don Siegel, die door middel van ongebruikelijke camerastandpunten een broeierige, mysterieuze sfeer weet op te roepen. Siegel maakt ook effectief gebruik van flashbacks om de karakters meer diepgang te geven en de spanning vast te houden waardoor je tot de slottwist geboeid blijkt kijken. Niet te verwarren met de uiterst zwakke remake van Sofia Coppola uit 2017!


avatar van scorsese

scorsese

  • 9711 berichten
  • 9455 stemmen

Uitstekende film waarin een gewonde soldaat door een groep vrouwen wordt verzorgd op een meisjesschool. Een simpel, maar origineel verhaal dat zich tijdens de Amerikaanse burgeroorlog afspeelt. De verhouding tussen de man en de vrouwen is sterk uitgewerkt en zorgt voor de nodige spanningen. Ondanks dat dit een a-typische rol voor Clint Eastwood is, is hij hier uiteindelijk toch goed gecast.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6405 berichten
  • 5310 stemmen

Niet echt een film waarin je Clint Eastwood in de hoofdrol zou verwachten.

Maar toch geen slechte film, al ken ik betere films met hem.

Het verhaal is nogal psychologisch, maar de spanning is op sommige momenten echt wel te snijden.

Goed thrillerverhaal, dat mag je wel zeggen.


avatar van Majestics

Majestics

  • 322 berichten
  • 43 stemmen

Verrassend goede film. Opmerkelijk dat dit een film is uit 1971. Zaten toch momenten tussen die ik niet had verwacht voor een film uit 1971.


avatar van flurk

flurk

  • 269 berichten
  • 210 stemmen

een van de mindere films van clint eastwood vind ik.


avatar van Collins

Collins

  • 5035 berichten
  • 3130 stemmen

Een opmerkelijke rol van Clint Eastwood. In de film naar het boek A Painted Devil van Thomas P. Cullinan speelt hij een gewonde soldaat van het vijandelijke leger die in een meisjesinternaat wordt verborgen en verpleegd. Eastwood speelt ook hier de harde macho. Dat aspect aan zijn rol is niet opmerkelijk. Bijzonder is dat zijn karakter niet meer dan een object is dat niet zelf de touwtjes in handen heeft, maar volledig is overgeleverd aan de grillen van de vrouwen in het internaat. Hij is hier ver verwijderd van zijn status als actieheld.

Even wennen dus. Toch is The Beguiled een redelijk spannende film. Spannend op het psychologische vlak. Een huis vol vrouwen die al jarenlang zonder mannelijke aandacht resideren en een soldaat die ook al een tijdje geen vrouw heeft gezien en bezeten. Dat betekent een berg aan onderdrukte seksuele gevoelens en een berg aan onderlinge competitie en jaloezie. Interessante kost, maar niet altijd even overtuigend voor het voetlicht gebracht.

De film kijkt als een merkwaardige koortsdroom. Het ene moment ietwat belachelijk vanwege de soms komisch aandoende overacting en de ongewone (re)acties van de personages, terwijl op het andere moment heel precies een indringende verontrustende snaar wordt geraakt. De film waggelt heen en weer van grof naar subtiel, waardoor de spannende situatie nooit volledig tot bloei komt.

En ach. Het is een kansloze psychologische strijd. Uiteindelijk trekken die vermaledijde vrouwen toch weer aan het kortste eind. Shakespeare zei het al: ‘Hell hath no fury like a woman scorned'.