• 8.227.392 stemmen

Met onder meer: Clint Eastwood, Paul Brinegar en Sheb Wooley

Release datum: 9 januari 1959

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Rawhide

Gil Favor is de baas van een zogenaamde cattle drive, waarbij een grote kudde koeien van punt A naar punt B wordt gedreven. Favor kan altijd rekenen op zijn rechterhand Rowdy Yates en ook de andere mannen die voor hem werken lopen zelden de kantjes er vanaf. Zo is Pete Nolan een scout die het doorgaans altijd bij het juiste eind heeft als het aankomt op de wegen die de kudde zou moeten gaan en is Wishbone een kok die vaak de gek aan wordt gestoken, maar als het er op aan komt erg gewaardeerd wordt. Verder mag ook de inzet van de koks hulp Mushy en de drijvers Jim Quince en Joe Scarlet niet worden onderschat. Samen weten de mannen alle uit het niets opdoemende problemen te trotseren en kunnen ze alles en iedereen aan.

Seizoenen

Komt er een Rawhide seizoen 9?

Alle Media

Meningen over Rawhide

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

zaterdag 6 februari 2016
Rawhide seizoen 1 [quote>Ik heb er zelf pas één seizoen op zitten maar het smaakt zeker naar meer. Fijn aan de serie is dat elke aflevering op zichzelf staat waardoor het een net iets minder verslavende werking heeft dan bij series waarbij dat niet het geval is. Het is bij Rawhide niet zo dat je na de eerste aflevering alweer smacht naar de volgende omdat het allemaal nog zo onduidelijk is of omdat je wil weten hoe het af zal lopen. Nee, telkens komen ze weer voor andere problemen te staan en deze worden door de onoverwinnelijke cowboys altijd binnen vijftig minuten opgelost. Dat laatste is overigens ook erg fijn aan de serie. De afleveringen zijn nooit te kort maar duren ook niet te lang en daardoor kun je ze af en toe heerlijk verfrissend tussen andere bezigheden door bekijken.

De grote succesfactor van de serie is de geweldig goeie samenstelling van de groep cowboys. Alle bij een cattle drive in te vullen posities worden goed ingevuld door leuke personages en goede acteurs. De kok Wishbone (Paul Brinegar) is mijn favoriet. Hij weet de boel op een erg fijne manier te relativeren en is de grote sfeerbepaler in de groep. Dit heeft prachtige droogkomische mono- en dialogen tot gevolg. Hoe serieuzer hij er bij praat, hoe grappiger het er op wordt. Neem het volgende kampvuurgesprek met Pete Nolan (Sheb Wooley), de scout van het gezelschap:

- Wishbone: "Boy, this Greener's a weapon. Man wants to do some real damage, this is the thing to do it. 18 hard shot in each barrel. Boy, it's hard to miss when you're throwing out 36 chunks of lead. Oh, I'd back a baby against John Wesley Hardin with a gun like this."
- Nolan: "Why don't you just marry that old gun and be done with it, Wishbone?"
- Wishbone: "I'll tell you now. You treat a gun like this right, she'll be a wife to you. And a mother and a lady friend, too. You can depend on that."

En dat dan op heerlijk droge wijze. Eigenlijk is het een totaal overbodige dialoog, ware het niet dat vlak daarvoor de spanning hoog opliep en er wel weer wat behoefte was aan wat relativering en vermaak. Ook de oneliners die Wishbone er af en toe tussendoor gooit mogen er wezen:

"Boy. Man sure was right when he said, if he owned Texas and hell, he'd rent out Texas and live in hell."

Verder is het natuurlijk leuk om Clint Eastwood nog op jonge leeftijd aan het werk te zien en mag ook niet onvermeld blijven dat Eric Fleming hier de rol van zijn (vrij korte) leven speelt. Vooral Fleming is wonderbaarlijk sterk als trailboss en lijkt een natuurlijke leider te zijn. Maar voor Eastwood geldt net zo goed dat de rol hem op het lijf is geschreven. Hij is net als Sheb Wooley een van de smaakmakers van de serie.
Zo schreef ik zo'n twee jaar geleden [url=http://www.moviemeter.nl/forum/0/13810/0#4110859>in een topic op MovieMeter[/url>. En die mening heb ik niet bij hoeven stellen. Rawhide is vermaak van de bovenste plank!

Brix_mm

zaterdag 16 maart 2019
Rawhide seizoen 1 Eric Fleming torpedeerde zich met deze eerste serie meteen al naar de toplijst van de beste westernacteurs wat mij betreft.
Vreselijk jammer dat hij maar zo kort leefde.

Toen Eastwood de trol van trailboss overnam, nadat Fleming uit de serie gestapt was, kelderden de kijkcijfers dusdanig dat er een einde kwam aan de serie.
Eastwood had nog veel te leren, en het charisma van Fleming had hij destijds zeker niet.

Ik erger mij dan ook zeer aan de DVD covers waarop Eastwood prominent in beeld te zien is, terwijl zijn rol absoluut een kleinere was dan die van Fleming.
Verkooptechnisch gezien snap ik het wel, omdat Eastwood na de serie naam maakte, maar eerlijk is het geenszins.

Sheb Wooley vind ik sterk in het vertolken van het personage scout Pete Nolan.