American Sniper (2014)

Actie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

Topfilm van een genre zoals alleen Clint Eastwood die zo feilloos kan maken. Ik had helemaal geen zin in zo’n soort film, maar hij bleef boeien van begin tot eind.
De afwisseling van de gevechtsbeelden en de thuisbeelden, waarin de psychische problemen tot uitdrukking kwamen, was perfect; de spanning tijdens de sniper-activiteit voelbaar.
Bradley Cooper verraste mij positief, de verschillende soorten legerwagens die werden ingezet met de uitstekende geluidseffecten, de Marokkaanse colour locale, alles zorgde ervoor dat het allemaal echt leek, alsof je er tussenin zat. Ook de acteurs die doorgingen voor inwoners van de kapotgeschoten plaatsen verdienen een dikke pluim.

avatar van nadrin
Aanrader

Veel ophef geweest over deze film. Maar ik vond hem wat tegenvallen..

avatar van clubsport
Als karakterstudie is de film redelijk goed geslaagd , al hebben we natuurlijk wel vaker films gezien die het onderwerp: effecten van oorlog op veteranen aan het thuisfront lieten zien .
De gevechtsscenes zijn indrukwekkend en ook goed te volgen , eastwood heeft hier toch wel weer een stukje vakwerk afgeleverd .

avatar van kissyfur
Clint weet inmiddels wel hoe films gemaakt moeten worden, maar de boodschap van de film staat me niet aan. Man verwaarloost gezin omdat alleen hij de wereld kan bevrijden van een slechterik. De kijker hoort met hem mee te voelen terwijl hij toch echt weinig scrupules lijkt te hebben. En zoals al eerder vermeld: de Iraqi zijn of evilll of slachtoffer. Hun beweegredenen? Niet benoemd.
Het mag dan een halve biografie zijn, maar het lijkt eerder een hagiografie van GI Joe, a real American hero.

Maar toch, Clint weet wel hoe je films maakt, dus slecht is het ook niet.