• 10.596 nieuwsartikelen

Met onder meer: Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 maart 2015

Plot American Sniper

"The most lethal sniper in U.S. history."

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

Taya Renae Kyle

Goat-Winston

Young Chris Kyle

Wayne Kyle

Young Jeff Kyle

avatar van Atheistus

Atheistus

JeanReno schreef:

Typisch een zielige reactie van iemand met een minderwaardigheidscomplex . Of zo,n linkse Amerika hater .

Grappig dat je dat zegt. Vooral ook met zoveel spel- en stijlfouten in één regel.

Er zit je klaarblijkelijk iets erg hoog waardoor je een nogal vreemd wereldbeeld etaleert.

Maar goed, zullen we ons beperken tot de inhoud?

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

"En hoezo zien we het daadwerkelijke einde van de grote onaantastbare held niet in beeld? Wat voor laffe keuze is dat nou weer?"

De weduwe van Chris Kyle heeft dit tegengehouden .

Niet laf maar respectvolle beslissing om het niet te tonen .

Lees even mijn volgende alinea, daarin zeg ik dat ik de keuze van Eastwood voor een recentelijk overleden niet fictief persoon ongelukkig vind. Precies om dit soort gedoe dus.

avatar van mrklm

mrklm

Opvallend genuanceerd biografisch drama over Chris Kyle [Bradley Cooper], een militair die furore maakt tijdens de oorlog in Irak als sluipschutter en het leven redde van vele Amerikaanse soldaten. Bij thuiskomt merkt zijn vrouw [Sienna Miller] dat hij niet meer dezelfde is maar Kyle blijft de mentale last die hij met zich meedraagt ontkennen. Eastwood geeft betekenis aan het credo “Love the soldiers, hate the war” door enerzijds te tonen hoe moeilijk het is om persoonlijk te beslissen over leven en dood, vooral wanneer kinderen in zijn vizier komen, en anderzijds duidelijk te maken dat het voor onschuldige Irakese burgers haast onmogelijk is om de Amerikaanse soldaten van hun onschuld. Een indringend, respectvol maar eerlijk portret van een opmerkelijke soldaat, wars van heroïek maar vol empathie voor alle betrokkenen. Genomineerd voor 6 Oscars, won in de categorie ‘Best Sound Editing’ (Alan Robert Murray, Bub Asman).

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima film, niets mis mee.