• 8.228.027 stemmen

Geregisseerd door: Clint Eastwood

Met onder meer: Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Releasedatum: 5 maart 2015

Over American Sniper

"The most lethal sniper in U.S. history."

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Taya Renae Kyle

Goat - Winston

Young Chris Kyle

Wayne Kyle

Young Jeff Kyle

Topfilm van een genre zoals alleen Clint Eastwood die zo feilloos kan maken. Ik had helemaal geen zin in zo’n soort film, maar hij bleef boeien van begin tot eind.

De afwisseling van de gevechtsbeelden en de thuisbeelden, waarin de psychische problemen tot uitdrukking kwamen, was perfect; de spanning tijdens de sniper-activiteit voelbaar.

Bradley Cooper verraste mij positief, de verschillende soorten legerwagens die werden ingezet met de uitstekende geluidseffecten, de Marokkaanse colour locale, alles zorgde ervoor dat het allemaal echt leek, alsof je er tussenin zat. Ook de acteurs die doorgingen voor inwoners van de kapotgeschoten plaatsen verdienen een dikke pluim.

avatar van nadrin

nadrin

Aanrader

avatar van Scarto70

Scarto70

Veel ophef geweest over deze film. Maar ik vond hem wat tegenvallen..

avatar van clubsport

clubsport

Als karakterstudie is de film redelijk goed geslaagd , al hebben we natuurlijk wel vaker films gezien die het onderwerp: effecten van oorlog op veteranen aan het thuisfront lieten zien .

De gevechtsscenes zijn indrukwekkend en ook goed te volgen , eastwood heeft hier toch wel weer een stukje vakwerk afgeleverd .

avatar van kissyfur

kissyfur

Clint weet inmiddels wel hoe films gemaakt moeten worden, maar de boodschap van de film staat me niet aan. Man verwaarloost gezin omdat alleen hij de wereld kan bevrijden van een slechterik. De kijker hoort met hem mee te voelen terwijl hij toch echt weinig scrupules lijkt te hebben. En zoals al eerder vermeld: de Iraqi zijn of evilll of slachtoffer. Hun beweegredenen? Niet benoemd.

Het mag dan een halve biografie zijn, maar het lijkt eerder een hagiografie van GI Joe, a real American hero.

Maar toch, Clint weet wel hoe je films maakt, dus slecht is het ook niet.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

This is foreplay. I'm about to turn on some Marvin Gaye and get in that ass!

Een hele aardige film die zeker zijn goede punten heeft maar vooral door het stugge karakter van Kyle, bewust of onbewust, niet bepaald als karakterstudie uitpakt en behoorlijk fictief blijft omtrent operaties in Irak. Een film waar men overigens al mee bezig was, scenariotechnisch gezien, toen hij nog leefde maar na zijn dood werd er voor koos om het verhaal helemaal om te gooien en meer te richten op de relatie en thuis.

De film begint redelijk en vooral de beelden van de BUD/S training doen mij wel goed, een uitputtende aanslag op je doorzettingsvermogen en geestelijk vermogen, en één van de zwaarste trainingen, naast die van de Para Jumper (PJ's), die er bestaat en die ik gezien heb. Al snel volgt daarna een beeld van de kundige vaardigheden van Kyle en de druk van extreme beslissingen, goed gebracht in het begin. De schiet en oorlogsscenes zijn best heel aardig en dat hele imago met dat Punisher logo is best wel stoer. Behalve overigens de vrouw die hij neerschiet, dat van dat kind klopt niet, is zo'n beetje alles dat je te zien krijgt 'losjes' gebaseerd, ongeveer het zelfde als in het boek en een reden waarom ik het boek niets vond. Als 'ex-operative' mag hij eigenlijk gewoon niets zeggen, dus een boek waar geen enkele plaats, detail of namen wordt het een aaneenschakeling van '...we zaten in een huis en toen hebben we een stel Muh's neergeschoten...' achtige gebeurtenissen die mij vrij weinig zeggen. Zo is de zogenaamde 'Olympier' genaamd Mustafa en 'het duel' ook een verzinsel. Ja, Kyle schakelde een scherpschutter uit met een schot over 1900 meter en niet 2100 zoals hij zelf beweert in de film, er ging een gerucht dat er een Syrier meevocht die op de Olympische Spelen had geacteerd, maar bewijs daar toe is nooit gevonden. Dan de premie die in werkelijkheid niet hoger dan 80.000 schijnt te zijn geweest en niet de in de film beweerde 180.000. Al Zarqawi met zijn accuboor schijnt dan wel weer op een echt iemand gebaseerd te zijn.

Bovengenoemde zijn details die op zich geen afbreuk doen, zo ziet het materiaal en de meeste gebruikte tactieken er prima uit. Een groter knelpunt is het mysterie Chris Kyle zelf, een figuur die mij gedurende de film toch veelal is overgekomen als een beetje een stugge eigenwijze eikel, zeg maar gerust een lul. Hoewel de beste man wel als een baasje naar voren komt merk ik nu nergens meer dan de standaard clichés als 'warjunkie' en 'voor mijn makkers' op en ontbreekt het mij aan een echt roeping of motief. Het personage lijkt weinig diepte mee te krijgen en bijvoorbeeld met de ex-vet in de garage ronduit afstandelijk en kil over te komen. Dit zou een afweerreactie kunnen zijn op de al spelende PTSS die duidelijk te merken is. Wat op zich wel aardig gebracht wordt is de vervreemding en toenemende PTSS. Overigens ook een pijnpunt is de discussie die hij kort heeft met zijn maatje Lee over het hoe en waarom en dat Kyle iets over God, land en familie opdreunt. Ik weet niet wat die scene moet voorstellen maar hij komt bijzonder plichtmatig en gekunsteld over.

Goede dingen zijn er wel, de oorlogsscenes zijn meer dan prima, zo geeft Cooper op bepaalde vlakken meer dan prima gestalte aan de PTSS. De scene waarin hij stom voor zich uit zit te staren met strijdgewoel en gegil als achtergrond geluiden is wel een beauty, het moment waarop hij bijna door het lint gaat in de tuin mag er ook zijn, en met een vorm van 'overleversschuld' kampt ook net als de momenten met de echte verminkte veteranen zijn ook erg goed. De echte veteraan die meespeelt Kevin Lacz is ook een leuk dingetje. Het einde zal volgens velen weer als te Amerikaans gezien worden, ik daarentegen krijg wel een brok in de keel van de tragiek rond die finale afloop. Goed, al met, al een aardige film maar absoluut niet de topfilm die het wellicht had kunnen zijn.

avatar van Ziegler

Ziegler

Zeer goede film van Eastwood. De gehele film zit je met een nerveus gevoel op de bank.

avatar van Jynxter

Jynxter

Sterke film, zoals je eigenlijk wel van Clint Eastwood mag verwachten. Cooper weet de patriottische Texaan Chris Kyle goed gestalte te geven en lijkt ook nog verbazingwekkend veel op hem. American Sniper is natuurlijk een Amerikaanse film over een Amerikaanse oorlogsheld. Dus qua vaderlandsliefde weet je dan al wel wat je te wachten staat. En als vrij nuchtere Nederlander is dat soms wat aan de ruime kant. Maar de film is degelijk, spannend en grotendeels realistisch. Een waardige biopic voor een groot militair.

avatar van max cady

max cady

In de omschrijving staat “moord” maar dat is het volgens mij niet als je gewoon je werk doet ...

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Vermoeiend fragmentarisch. Clint Eastwood had een kantje vol thema's en onderwerpen die hij wilde aankaarten met deze eenzijdige film die in de kern vooral lachwekkende pro-army propoganda is en pas (saaie, grijze) cinema op de tweede plaats. Het is een opsomming van gebeurtenissen die ruw aan elkaar worden gecut. Ik schrok er echt van; het is een slachtveld van haastige, afgekapte scenes. Je krijgt geen moment de tijd om te settelen omdat je als kijker continue heen en weer wordt gegooid. Een film die veel soortgelijke thema's omtrent het terugkeren uit een oorlogsgebied behandeld en dat beter temporiseert in de montage is bijvoorbeeld Thank You for Your Service (2017) . American Sniper poogt nog veel meer dan dat te zijn en dat resulteert uiteindelijk in een heleboel niets. Automatische piloot drek.

avatar van Shadowed

Shadowed

Best goed.

Eastwood is 90 jaar en heeft al 39 films geregisseerd volgens MovieMeter. Daarnaast blijft het een icoon die wellicht al in 100 films heeft gespeeld, inclusief zijn eigen. Toch is dit pas de vierde film die ik uit zijn regiecarrière zie, maar laat ook gelijk best indruk achter.

Uiteraard is het wel duidelijk te merken dat het een Amerikaanse productie is. Het personage van Cooper is werkelijk zowat de definitie van Amerikaans. De liefde voor het land, de manier hoe de Amerikanen met elkaar communiceren en hoe de vijand wordt neergezet, het is allemaal herkenbaar. En subtiel allerminst.

Zo heb ik eigenlijk aan de kant van de zogenaamde vijand alleen maar schurken en gespuis gezien. Geen subtiele verschijningen ondanks enkele korte pogingen. Het wil niet echt lukken, en er had wel iets meer oog naar gemogen. Gelukkig wordt er van de Amerikanen ook niet alleen maar moois laten zien, alhoewel Eastwood duidelijk hier niet te veel op in wilde gaan.

Gelukkig is de regie zelf wel opvallend indrukwekkend, iets dat ik niet meteen van Eastwood had verwacht. Erg strak gemonteerd, snel geschoten en veel detail in de sets. Het oogt best indrukwekkend, en creëert vooral tempo. Hierdoor boeien de volledige 133 minuten, vanwege de strakke montage en het hoge tempo.

Bovendien zijn de oorlogsscenes best indrukwekkend. Onder andere door eerder genoemde redenen, maar het is ook gewoon spannend en bij vlagen zelfs confronterend. Mooi in elkaar gedraaid, mooie sets en goed geluid. Actiescènes zijn erg snel en de romantiek en drama zijn eindelijk eens niet zo oeverloos traag en saai.

Acteerwerk is ook best aardig, ondanks dat ik de personages zelf niet erg subtiel vond. Maar Cooper doet het wel goed en kan er wat van maken. Bijrollen doen het ook best aardig. Herkende Miller niet meteen, maar ook Miller doet het in haar beperkte rol best aardig.

Kortom is het een solide gebeuren. Vooral de strakke regie zorgt ervoor dat het net wat boven de middelmaat uitstijgt. Maar ze mogen wel subtieler te werk gaan volgende keer zodat we niet alleen maar eenzijdig materiaal te zien krijgen. Dat is iets waar wel meerdere Amerikaanse films last van hebben in de huidige periode.

avatar van Atheistus

Atheistus

Slechte propaganda film. Het springen in de tijd maakt het niet beter, maar het is waarschijnlijk alleen leuk als je inwoner van de VS bent.

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

Een sterke film, gemaakt vanuit een Amerikaans oogpunt. Naar mijn mening maakt dit het juist een sterke film. De typische Amerikaanse visie op het leger, militairen, wapens en oorlog komt erg sterk naar voren in deze film. Dit is juist wat de film voor mij interessant maakt, omdat ook de keerzijde hiervan zeer realistisch getoond wordt. Bepaalde scènes in de film vond ik minder realistisch (wanneer de hele ploeg bij de man met de wapens onder het vloerkleed rustig een maaltijd zit te eten bijvoorbeeld), en de opstart van film met Kyle zijn cowboy periode vond ik minder sterk. Ook de lompigheid in zijn denken en uitspraken soms zorgt ervoor dat het voor sommigen waarschijnlijk zelfs lastig word om sympathie voor hem op te brengen, in het laatste halfuur vindt er echter een mooie karakterontwikkeling plaats die dit recht trekt. Andere stukken uit de film zoals de scènes met de boormachine, zowel op missie als in de USA, vind ik heel sterk omdat dit een realistisch beeld geeft van het echte terrorisme en de PTSS die sommige mensen overhouden aan hun beroepskeuze.

American Sniper behoort zeker tot de betere oorlogsfilms en laat erg mooi zien wat de gevolgen zijn van een heftige missie op een militair en zijn omgeving. Hangt voor mij tegen de 4 sterren aan. Het eerste half uur, de lompigheid van Chris en de soms niet zo realistische stukken in de missies zijn naar mijn mening de voornaamste minpunten. Al met al een waardig eerbetoon aan Chris Kyle, met een erg sterk laatste half uur.

avatar van kinkymen

kinkymen

Goed geregistreerde film van Clint Eastwood.

Goede tot soms zeer indrukwekkende actiescenes en wat de gevolgen kunnen zijn als mens van zulke oorlogservaringen (PTSS).

Het beginstuk voor de oorlog was niet echt indrukwekkend en verder kreeg ik geen enkele klik met Chris, hij kwam voor mij over als een zeer saai figuur zonder diepgang en zeer onduidelijk waarom hij zo graag terugwilde naar oorlogsgebied ipv thuis bij zijn gezin te zijn.

Verder zag Sienna Miller als zijn vrouw in de film er stukken knapper uit dan de echte vrouw van Chris (aan het eind van de film in beeld gebracht).

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Matig. Eastwood beperkt zich tot tot de standaard scenes. Zo is er in dit soort biografieën altijd wel een scene waarin in de jeugd van het personage iets is dat direct aanleiding heeft tot wat hij zal worden en ja hoor, de scene aan tafel met de speech van vader is wel heel nadrukkelijk én gemakkelijk. Pats, motivatie is verklaard. Er moet veel verteld worden en daardoor verslikt zelfs een vakman als Eastwood zich wel eens. Kyle's relatie met de broer valt plots weg, de vader (waarom moest hij per se direct met zijn vader bellen ??) komt plots op en alweer even plots weg. Eastwood is ook voorzichtig met drama. Het heen en weer snijden van actie (Irak) en drama (thuis) heeft een afwisseling en draagt bij tot character maar echt tot in de zielenroerselen van zijn personage komt hij niet. Het blijft bij standaard zinnen zoals 'ik dien mijn land' en 'je mag niet opgeven' maar als Eastwood de kans krijgt om echt zijn personage te kneden, laat hij de kans onbenut. De scene waarin een jongetje de bazooka oppikt en dreigt te schieten, wordt op een toch wel moreel gemakkelijke manier opgelost zodat onze held niet de boeman wordt (voor de kijker en voor zichzelf). Trouwens dit soort scene (een andere situatie maar ook een jongetje dat de Amerikanen wil opblazen) had Eastwood al in het begin van de film én daar gaat hij wel voluit. Die tweede scene was in feite overbodig maar volgens mij wou Eastwood (of was het producent Bradley Cooper ?) benadrukken dat onze held echt wel een man met gevoelens is. Een mens die bekommert is. Tja, dan moet je wel alle irakeezen als terroisten portretteren en zijn de soldaten behoeders van het kwaad. Maar in oorlog is net die grens van goed en kwaad onzichtbaar en complexer (zoals hij in zijn film tweeling Flags of our fathers/letters from iwa jimo schetst). Mij rest dan de vraag : is dit wel een volbloed Eastwood ? Grote bezieler van het project was Bradley Cooper en blijkbaar werd Eastwood op het allerlaatste moment ingehuurd om snel en goedkoop de film in te blikken nadat Spielberg had afgehaakt (bron Focus knack). Vakmanschap is dan ook wat de film te bieden heeft. De film heeft vaart, actie en drama mooi afgewisseld, er is spanning en die scene met de woestijnstorm zelfs knap. De laatste 10 minuten is er nog hoop dat onze held toch verslagen zal worden door de trauma's (die scene waar hij voor een leeg tv scherm staart terwijl we geweerschoten en helicopters horen, is dan weer een mooi moment en vintage Eastwood) maar snel wordt hij de goede huisvader. Visueel is het kundig maar nooit echt interessant. Is een efficiënte soldaat een psychopathische moordmachine of een all American hero ? Eastwood kiest ervoor om die vraag onmiddellijk te beantwoorden en daardoor is de film te eenzijdig

avatar van jipt

jipt

Ik heb niks met dat Amerikaanse patriotisme, maar dit vond ik wel een sterke actiefilm. Met name door de goede actiescènes en het meer dan redelijke drama. kleine 4*

avatar van Lebarron

Lebarron

American Sniper is biopic over de voormalig Navy SEAL, Chris Kyle, de sniper met de meeste confirmed kills, 160 stuks volgens de US Navy. Hij kwam om het leven op een schietbaan door een voormalig dienstmaat met PTSD die hij probeerde te helpen. Kyle is vergelijkbaar met Majoor Marco Kroon. Een onomstreden militaire held maar buiten dienst niet geheel van onbesproken gedrag. De rol van Chris Kyle wordt vertolkt door Bradley Cooper en die doet dat uitstekend. Eastwood levert een mooi geschoten en vakkundig gemaakte biografie af doch American Sniper is vooral een mooi tribute aan een omgekomen held.

avatar van des1

des1

Herkende haar eerst niet, maar ik vond vooral Sienna Miller (Britse after all) erg goed. Rol van Kyle leek op het lijf geschreven van Cooper. Was een beetje een herhaling van The Hurtlocker. Niet beter, niet slechter. Maar qua intensiteit en de boodschap WtF Amerikanen eigenlijk in dit soort oorden doen, is Black Hawk Down (veel) beter.

avatar van ILDIB

ILDIB

Dn clint weet hoe hij fijne films moet maken. Als acteur en als regisseur. Ja vaak patriottisch maar nooit too much. Deze film zet een goed beeld neer denk ik. Tel daarbij de juiste mix van actie en drama.

en die klootzak op t einde mogen ze alsnog een spuit geven.

avatar van panax

panax

spannende aktiefilm

over de scherpschutter chris kyle

spannend goeie mix van aktie en drama

best wel indrukwekkend allemaal

goeie film van clint eastwood !!

avatar van Boneka

Boneka

Opnieuw bekeken en nog steeds een toppertje. De switch naar thuis is misschien wat minder maar toch ook wel interessant. De missies waren natuurlijk vooral na 9/11 dus logisch dat men er zin in had om die gasten een koppie kleiner te maken. Het feit dat veel militairen het moeilijk hebben is wel te begrijpen. Het thuisfront moet er helaas mee dealen. Niet altijd eenvoudig. Misschien waren die 4 missies ook wel te veel voor Chris Kyle uitstekend gespeeld overigens door Cooper. Vanaf 2100 meter schieten is zeker bijzonder. Zover komen de meesten niet. Een echte sniper!

Extra pijnlijk is natuurlijk zijn dood door notabene een oud veteraan. Mijn neef heeft zijn graf overigens nog bezocht

Beeld en geluid is goed. Wel jammer dat er geen 4k versie van is en dolby atmos.

Film 4,0

Beeld 4,0

Geluid 4.0

Extra's 4,5

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

American Sniper is zo'n film die bijna onmogelijk te bekijken is door een niet-Amerikaanse bril. Waarom hij bij het leger is gegaan, vraagt zijn toekomstige vrouw aan Chris Kyle. "To defend the greatest country on earth", is zijn antwoord. En daar zit geen greintje spot of ironie bij. Zo denken Amerikanen echt.

Het leger is daar nog steeds een alom gerespecteerd instituut en verdiensten met een Amerikaanse vlag op je bovenmouw geven je doorgaans veel aanzien en respect. Vandaar de biografie, vandaar de film.

Het eerbetoon voelt op papier wat dubbel: iemand met zoveel kills op zijn naam een held noemen? Is dat dan niet gewoon een soort moordmachine? Nee, de kijker wordt er vooral op gewezen dat de rol van sniper in het leger eentje is van beschermengel. Vanaf een hoge positie worden de jongens op de grond beschermd. Een soort ogen in hun achterhoofd.

Clint Eastwood wil een heleboel met deze film, maar alles wat de film dat beetje extra moet geven, is net te kort en oppervlakkig, of we hebben het al te vaak gezien. De korte scène uit de jeugd van Chris Kyle dient geen ander doel dan een opmaat naar quote van zijn vader: je bent geen schaap, geen wolf, maar een waakhond. En als zijn broer wordt lastig gevallen op school (door een cliché fat kid bully) schiet Chris hem te hulp. Tot zover zijn jeugd, hopla, volgende scène.

De grofgebekte drill-instructors vond ik leuk, al wordt het natuurlijk nooit zo grappig als de legendarische R. Lee Ermey uit Full Metal Jacket. Daarna is de film een aaneenschakeling van tours in Irak en periodes dat hij thuis is, maar steeds verder vervreemd raakt van zijn gezin en de maatschappij. De scènes in Irak zijn oerdegelijk, maar niets wat we niet al eerder zagen. Maar met name de stateside scènes zijn te kort om zijn PTSS echt gestalte te geven.

Het einde is wel zeer indrukwekkend en doet denken aan de mensen langs de weg bij de MH17 slachtoffers.

Al met al ouderwets oerdegelijk, maar nergens echt bijzonder.

3,5 sterren

P.S. ik mag toch hopen dat het leger niet toestaat dat soldaten on patrol echt bellen met het thuisfront en dat mobieltjes netjes op de basis bleven. Kom op zeg.

avatar van joost1964

joost1964

Wat mij betreft een van de minst goede door Eastwood geregisseerde films die ik al zag (telde er toch al 16). Het verhaal mist alle subtiliteit. Het patriottisme ligt er vingerdik op.

Nee veel meer plezier beleefd aan z'n andere recente films als The Mule, Richard Jewell, en Sully.

Vakmanschap levert de man echter altijd af. Een volledige afknapper wordt het dus nooit.

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

"the most predictable movie in US history"....

joerve schreef:

Ik dacht ik ga gewoon een lekkere actiefilm kijken op zaterdagavond en ik neem de amerikaanse

propaganda voor lief..man man man wat een schijtfilm. Dat acteerwerk is echt een drama..en waar is het plot? Er zit gewoon geen verhaal in deze film.

Dacht je dat ? Hoe dom ben je dan !?

Atheistus schreef:

Typisch een zielige reactie van iemand met een minderwaardigheidscomplex . Of zo,n linkse Amerika hater .

Onderhond schreef:

Zeer povere Eastwood.

Dat Kyle als held moet neergezetten worden staat niet ter discussie neem ik aan. Redder van het vaderland, die toch ook wel moeite heeft als er een kindje met een RPG op een Amerikaanse wagen gericht staat. En dan net lang genoeg (maar eigenlijk gewoon te lang) wacht zodat het gelukkig goed mag aflopen. Het ligt er allemaal wel érg dik op.

Dat de film als propaganda werkt ligt misschien iets lastiger, aangezien Eastwood voor een deel natuurlijk geconfronteerd wordt met de minder leuke kanten. Toch wordt er weinig kritiek geuit op de Amerikaanse way of thinking en is Kyle in alles wat hij doet en laat toch vooral de Amerikaanse held. Die eigenlijk ook redelijk vlot de probleempjes thuis overwint. En ondanks het slechte einde ... heel het land stond te wapperen met een vlag bij z'n begrafenis, dat zal ook wel genoeg mensen aanspreken.

Dat de film ook nog een persoonlijk drama probeert te zijn valt ook niet te missen. De moeilijke blikken van Cooper en de herhaling van de stiltes tussen het koppel spreken boekdelen. Jammer genoeg is Cooper's personage een wat onsympathieke lul, doet Cooper het ook niet al te best en wordt het drama er vooral ingehamerd. Ook hier kan je best niet al teveel subtiliteit verwachten.

Rest er nog een boel oorlogsgeweld. Veel meer dan twee kampen die losjes op elkaar inschieten is het alleen niet. Minutenlange scenes van weerkerend vuurgeweld, pover in beeld gebracht, na een tijdje gewoon saai zelfs. Geluid heeft blijkbaar prijzen gewonnen maar daar was thuis in ieder geval niet zo heel veel van te merken. Ook voor het actiedeel is Eastwood niet echt geschikt.

En dan heb je een film die faalt op zowat alles wat er te falen valt. Hoe je er ook tegenaankijkt, het is een brak, slecht in elkaar gedraaid filmpje geworden dat los van enige politieke connectie nog steeds dubieus te noemen is.

Fantastisch review . Zeker voor iemand van 12 jaar oud . Geweldig . Lekker bezig op de pc van je ouwe jochie ? Leuk . Goed gedaan .

Onderhond

JeanReno schreef:

12 jaar oud? Ik zou er meteen voor tekenen

Antonin schreef:

wat een ongelofeljke snertfilm! Eén van de slechtste oorlogsfilms ooit, Eastwood moest zich diep schamen.

Ja natuurlijk Clint Eastwood zal zich hiervoor schamen . Film heeft o.a een Oscar gewonnen en AFI Award en nog meer . En heeft 10 keer zo veel geld opgeleverd als de investering in de film .

Ja hoor hij zal zich schamen .. Hoe achterlijk ben je dan !?

Madecineman schreef:

American Sniper afgelopen weekend gezien in Trianon Leiden, toffe bioscoop met karakter, dat om te beginnen...

Welbeschouwd kan Clint het eigenlijk niet goed doen met deze film, aangezien het onderwerp meteen de meeste onder ons op scherp zet. De ene helft ziet er een schandalig stuk Amerikaanse zelfbevlekking in de ander helft beschouwt de man als een onaantastbare held. Of om dhr Bush jr te quoten; "You're either with us, or against us".

Echter voor de meer objectieve kijker is American Sniper noch propaganda, nog een anti-oorlogsfilm maar toch vooral bedoelt als een karakterstudie. Een studie met als onderwerp een rechtlijnige Texaan die wil vechten voor God, volk en vaderland en wiens wereldbeeld bestaat uit slechts 3 categorieën mensen, schapen, wolven en herdershonden... Het mag duidelijk zijn dat, ondanks dat Eastwood een aanhanger is van de Republikeinse partij, dit niet zijn eigen wereldbeeld is.

American Sniper is echter wel een karakterstudie geworden met de nodige tekortkomingen. Laat ik voorop stellen dat ik het geheel als film best geslaagd vind, Eastwood heeft als regisseur de touwtjes behoorlijk strak in de hand en Cooper doet het helemaal niet onaardig als Chris Kyle. Vooral de gedeeltes in Irak zijn sterk gedaan, de scenes hier zijn vaak goed opgebouwd en weten de nodige spanning te brengen. Geweld is vooral zakelijk, technische handelingen van mannen die er hun vak van hebben gemaakt om andere te doden. Eastwood slaagt er niet in om de rol van de Irakezen (alhoewel hun aandeel in het verhaal erg klein is) enige nuance of inhoud mee te geven en dat is een gemis.

Waar Eastwood imo de plank echt misslaat is in de uitdieping van zijn belangrijke karakters. Ook hij lijkt niet veel verder te komen dan de 3 al eerder genoemde categorieën, maar waarom de een nu een wolf zou zijn en de ander een herdershond dat lijkt hij niet echt te willen onderzoeken.

Sowieso wijkt Eastwood nauwelijks af van het perspectief van zijn protagonist en dat zit mij helemaal niet lekker. Door alleen het wereldbeeld van Chris Kyle te projecteren, lijkt het nu zelfs of 9/11 de aanleiding was voor Bush jr om Irak binnen te vallen en om daar op de voor Amerika zo gevreesde terroristen te gaan jagen. Echter werden die terroristen pas actief in Irak nadat de Amerikanen daar onwettig waren binnengevallen en de puinhoop die het Midden Oosten heden ten dagen is mede zelf hebben veroorzaakt. Als je in de film dan vervolgens geen tegengeluid laat zien dan komt het toch wel verdomt dicht in de buurt van geschiedvervalsing. Ik kan dat toch niet helemaal los van elkaar zien, de tegengeluiden in American Sniper moeten met een vergrootglas gezocht worden en dat neem ik Eastwood wel kwalijk in deze.

Iets anders wat ik hem kwalijk neem zijn de laatste 10 minuten... Mijn god wat een afknapper. Het meest idiote, simplistische beeld van PTSD wat ik ooit voorbij heb zien komen. En hoezo zien we het daadwerkelijke einde van de grote onaantastbare held niet in beeld? Wat voor laffe keuze is dat nou weer?

Wellicht is de keuze om het verhaal te verfilmen van een zo recent overleden, door vele als held gezien, persoon ook wel een gevaarlijke. Bij de minste kritiek liggen woorden als grafschennis of erger op de loer. Een film met fictieve karakters nodigt wat dat betreft toch meer uit tot onderzoek en een kritische blik, een van de reden waarom ik het thematisch enigszins vergelijkbare The Hurt Locker veel beter geslaagd vind.

En toch is mijn uiteindelijke oordeel dat American Sniper 3* waard is, omdat hoe je het ook wendt of keert hier wel een film wordt afgeleverd waar je een mening over moet hebben. Schouderophalend de bioscoop uit lopen is bijna onmogelijk. Althans mijn vrouw en ik hebben nog tot in de hotelkamer nagediscussieerd over de film en dat zegt ook wel wat.

"En hoezo zien we het daadwerkelijke einde van de grote onaantastbare held niet in beeld? Wat voor laffe keuze is dat nou weer?"

De weduwe van Chris Kyle heeft dit tegengehouden .

Niet laf maar respectvolle beslissing om het niet te tonen .

avatar van Atheistus

Atheistus

JeanReno schreef:

Grappig dat je dat zegt. Vooral ook met zoveel spel- en stijlfouten in één regel.

Er zit je klaarblijkelijk iets erg hoog waardoor je een nogal vreemd wereldbeeld etaleert.

Maar goed, zullen we ons beperken tot de inhoud?

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

De weduwe van Chris Kyle heeft dit tegengehouden .

Niet laf maar respectvolle beslissing om het niet te tonen .

Lees even mijn volgende alinea, daarin zeg ik dat ik de keuze van Eastwood voor een recentelijk overleden niet fictief persoon ongelukkig vind. Precies om dit soort gedoe dus.

avatar van mrklm

mrklm

Opvallend genuanceerd biografisch drama over Chris Kyle [Bradley Cooper], een militair die furore maakt tijdens de oorlog in Irak als sluipschutter en het leven redde van vele Amerikaanse soldaten. Bij thuiskomt merkt zijn vrouw [Sienna Miller] dat hij niet meer dezelfde is maar Kyle blijft de mentale last die hij met zich meedraagt ontkennen. Eastwood geeft betekenis aan het credo “Love the soldiers, hate the war” door enerzijds te tonen hoe moeilijk het is om persoonlijk te beslissen over leven en dood, vooral wanneer kinderen in zijn vizier komen, en anderzijds duidelijk te maken dat het voor onschuldige Irakese burgers haast onmogelijk is om de Amerikaanse soldaten van hun onschuld. Een indringend, respectvol maar eerlijk portret van een opmerkelijke soldaat, wars van heroïek maar vol empathie voor alle betrokkenen. Genomineerd voor 6 Oscars, won in de categorie ‘Best Sound Editing’ (Alan Robert Murray, Bub Asman).