American Sniper (2014)

1994 stemmen

Actie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

Topfilm van een genre zoals alleen Clint Eastwood die zo feilloos kan maken. Ik had helemaal geen zin in zo’n soort film, maar hij bleef boeien van begin tot eind.
De afwisseling van de gevechtsbeelden en de thuisbeelden, waarin de psychische problemen tot uitdrukking kwamen, was perfect; de spanning tijdens de sniper-activiteit voelbaar.
Bradley Cooper verraste mij positief, de verschillende soorten legerwagens die werden ingezet met de uitstekende geluidseffecten, de Marokkaanse colour locale, alles zorgde ervoor dat het allemaal echt leek, alsof je er tussenin zat. Ook de acteurs die doorgingen voor inwoners van de kapotgeschoten plaatsen verdienen een dikke pluim.

avatar van nadrin
Aanrader

Veel ophef geweest over deze film. Maar ik vond hem wat tegenvallen..

avatar van clubsport
Als karakterstudie is de film redelijk goed geslaagd , al hebben we natuurlijk wel vaker films gezien die het onderwerp: effecten van oorlog op veteranen aan het thuisfront lieten zien .
De gevechtsscenes zijn indrukwekkend en ook goed te volgen , eastwood heeft hier toch wel weer een stukje vakwerk afgeleverd .

avatar van kissyfur
Clint weet inmiddels wel hoe films gemaakt moeten worden, maar de boodschap van de film staat me niet aan. Man verwaarloost gezin omdat alleen hij de wereld kan bevrijden van een slechterik. De kijker hoort met hem mee te voelen terwijl hij toch echt weinig scrupules lijkt te hebben. En zoals al eerder vermeld: de Iraqi zijn of evilll of slachtoffer. Hun beweegredenen? Niet benoemd.
Het mag dan een halve biografie zijn, maar het lijkt eerder een hagiografie van GI Joe, a real American hero.

Maar toch, Clint weet wel hoe je films maakt, dus slecht is het ook niet.

avatar van Lovelyboy
This is foreplay. I'm about to turn on some Marvin Gaye and get in that ass!

Een hele aardige film die zeker zijn goede punten heeft maar vooral door het stugge karakter van Kyle, bewust of onbewust, niet bepaald als karakterstudie uitpakt en behoorlijk fictief blijft omtrent operaties in Irak. Een film waar men overigens al mee bezig was, scenariotechnisch gezien, toen hij nog leefde maar na zijn dood werd er voor koos om het verhaal helemaal om te gooien en meer te richten op de relatie en thuis.

De film begint redelijk en vooral de beelden van de BUD/S training doen mij wel goed, een uitputtende aanslag op je doorzettingsvermogen en geestelijk vermogen, en één van de zwaarste trainingen, naast die van de Para Jumper (PJ's), die er bestaat en die ik gezien heb. Al snel volgt daarna een beeld van de kundige vaardigheden van Kyle en de druk van extreme beslissingen, goed gebracht in het begin. De schiet en oorlogsscenes zijn best heel aardig en dat hele imago met dat Punisher logo is best wel stoer. Behalve overigens de vrouw die hij neerschiet, dat van dat kind klopt niet, is zo'n beetje alles dat je te zien krijgt 'losjes' gebaseerd, ongeveer het zelfde als in het boek en een reden waarom ik het boek niets vond. Als 'ex-operative' mag hij eigenlijk gewoon niets zeggen, dus een boek waar geen enkele plaats, detail of namen wordt het een aaneenschakeling van '...we zaten in een huis en toen hebben we een stel Muh's neergeschoten...' achtige gebeurtenissen die mij vrij weinig zeggen. Zo is de zogenaamde 'Olympier' genaamd Mustafa en 'het duel' ook een verzinsel. Ja, Kyle schakelde een scherpschutter uit met een schot over 1900 meter en niet 2100 zoals hij zelf beweert in de film, er ging een gerucht dat er een Syrier meevocht die op de Olympische Spelen had geacteerd, maar bewijs daar toe is nooit gevonden. Dan de premie die in werkelijkheid niet hoger dan 80.000 schijnt te zijn geweest en niet de in de film beweerde 180.000. Al Zarqawi met zijn accuboor schijnt dan wel weer op een echt iemand gebaseerd te zijn.

Bovengenoemde zijn details die op zich geen afbreuk doen, zo ziet het materiaal en de meeste gebruikte tactieken er prima uit. Een groter knelpunt is het mysterie Chris Kyle zelf, een figuur die mij gedurende de film toch veelal is overgekomen als een beetje een stugge eigenwijze eikel, zeg maar gerust een lul. Hoewel de beste man wel als een baasje naar voren komt merk ik nu nergens meer dan de standaard clichés als 'warjunkie' en 'voor mijn makkers' op en ontbreekt het mij aan een echt roeping of motief. Het personage lijkt weinig diepte mee te krijgen en bijvoorbeeld met de ex-vet in de garage ronduit afstandelijk en kil over te komen. Dit zou een afweerreactie kunnen zijn op de al spelende PTSS die duidelijk te merken is. Wat op zich wel aardig gebracht wordt is de vervreemding en toenemende PTSS. Overigens ook een pijnpunt is de discussie die hij kort heeft met zijn maatje Lee over het hoe en waarom en dat Kyle iets over God, land en familie opdreunt. Ik weet niet wat die scene moet voorstellen maar hij komt bijzonder plichtmatig en gekunsteld over.

Goede dingen zijn er wel, de oorlogsscenes zijn meer dan prima, zo geeft Cooper op bepaalde vlakken meer dan prima gestalte aan de PTSS. De scene waarin hij stom voor zich uit zit te staren met strijdgewoel en gegil als achtergrond geluiden is wel een beauty, het moment waarop hij bijna door het lint gaat in de tuin mag er ook zijn, en met een vorm van 'overleversschuld' kampt ook net als de momenten met de echte verminkte veteranen zijn ook erg goed. De echte veteraan die meespeelt Kevin Lacz is ook een leuk dingetje. Het einde zal volgens velen weer als te Amerikaans gezien worden, ik daarentegen krijg wel een brok in de keel van de tragiek rond die finale afloop. Goed, al met, al een aardige film maar absoluut niet de topfilm die het wellicht had kunnen zijn.

Zeer goede film van Eastwood. De gehele film zit je met een nerveus gevoel op de bank.

Sterke film, zoals je eigenlijk wel van Clint Eastwood mag verwachten. Cooper weet de patriottische Texaan Chris Kyle goed gestalte te geven en lijkt ook nog verbazingwekkend veel op hem. American Sniper is natuurlijk een Amerikaanse film over een Amerikaanse oorlogsheld. Dus qua vaderlandsliefde weet je dan al wel wat je te wachten staat. En als vrij nuchtere Nederlander is dat soms wat aan de ruime kant. Maar de film is degelijk, spannend en grotendeels realistisch. Een waardige biopic voor een groot militair.

avatar van max cady
In de omschrijving staat “moord” maar dat is het volgens mij niet als je gewoon je werk doet ...

avatar van jeroentjuhhhhh
Vermoeiend fragmentarisch. Clint Eastwood had een kantje vol thema's en onderwerpen die hij wilde aankaarten met deze eenzijdige film die in de kern vooral lachwekkende pro-army propoganda is en pas (saaie, grijze) cinema op de tweede plaats. Het is een opsomming van gebeurtenissen die ruw aan elkaar worden gecut. Ik schrok er echt van; het is een slachtveld van haastige, afgekapte scenes. Je krijgt geen moment de tijd om te settelen omdat je als kijker continue heen en weer wordt gegooid. Een film die veel soortgelijke thema's omtrent het terugkeren uit een oorlogsgebied behandeld en dat beter temporiseert in de montage is bijvoorbeeld Thank You for Your Service (2017) . American Sniper poogt nog veel meer dan dat te zijn en dat resulteert uiteindelijk in een heleboel niets. Automatische piloot drek.

avatar van Shadowed
Best goed.

Eastwood is 90 jaar en heeft al 39 films geregisseerd volgens MovieMeter. Daarnaast blijft het een icoon die wellicht al in 100 films heeft gespeeld, inclusief zijn eigen. Toch is dit pas de vierde film die ik uit zijn regiecarrière zie, maar laat ook gelijk best indruk achter.

Uiteraard is het wel duidelijk te merken dat het een Amerikaanse productie is. Het personage van Cooper is werkelijk zowat de definitie van Amerikaans. De liefde voor het land, de manier hoe de Amerikanen met elkaar communiceren en hoe de vijand wordt neergezet, het is allemaal herkenbaar. En subtiel allerminst.

Zo heb ik eigenlijk aan de kant van de zogenaamde vijand alleen maar schurken en gespuis gezien. Geen subtiele verschijningen ondanks enkele korte pogingen. Het wil niet echt lukken, en er had wel iets meer oog naar gemogen. Gelukkig wordt er van de Amerikanen ook niet alleen maar moois laten zien, alhoewel Eastwood duidelijk hier niet te veel op in wilde gaan.

Gelukkig is de regie zelf wel opvallend indrukwekkend, iets dat ik niet meteen van Eastwood had verwacht. Erg strak gemonteerd, snel geschoten en veel detail in de sets. Het oogt best indrukwekkend, en creëert vooral tempo. Hierdoor boeien de volledige 133 minuten, vanwege de strakke montage en het hoge tempo.

Bovendien zijn de oorlogsscenes best indrukwekkend. Onder andere door eerder genoemde redenen, maar het is ook gewoon spannend en bij vlagen zelfs confronterend. Mooi in elkaar gedraaid, mooie sets en goed geluid. Actiescènes zijn erg snel en de romantiek en drama zijn eindelijk eens niet zo oeverloos traag en saai.

Acteerwerk is ook best aardig, ondanks dat ik de personages zelf niet erg subtiel vond. Maar Cooper doet het wel goed en kan er wat van maken. Bijrollen doen het ook best aardig. Herkende Miller niet meteen, maar ook Miller doet het in haar beperkte rol best aardig.

Kortom is het een solide gebeuren. Vooral de strakke regie zorgt ervoor dat het net wat boven de middelmaat uitstijgt. Maar ze mogen wel subtieler te werk gaan volgende keer zodat we niet alleen maar eenzijdig materiaal te zien krijgen. Dat is iets waar wel meerdere Amerikaanse films last van hebben in de huidige periode.

avatar van Atheistus
Slechte propaganda film. Het springen in de tijd maakt het niet beter, maar het is waarschijnlijk alleen leuk als je inwoner van de VS bent.

avatar van Edgar Davids
Een sterke film, gemaakt vanuit een Amerikaans oogpunt. Naar mijn mening maakt dit het juist een sterke film. De typische Amerikaanse visie op het leger, militairen, wapens en oorlog komt erg sterk naar voren in deze film. Dit is juist wat de film voor mij interessant maakt, omdat ook de keerzijde hiervan zeer realistisch getoond wordt. Bepaalde scènes in de film vond ik minder realistisch (wanneer de hele ploeg bij de man met de wapens onder het vloerkleed rustig een maaltijd zit te eten bijvoorbeeld), en de opstart van film met Kyle zijn cowboy periode vond ik minder sterk. Ook de lompigheid in zijn denken en uitspraken soms zorgt ervoor dat het voor sommigen waarschijnlijk zelfs lastig word om sympathie voor hem op te brengen, in het laatste halfuur vindt er echter een mooie karakterontwikkeling plaats die dit recht trekt. Andere stukken uit de film zoals de scènes met de boormachine, zowel op missie als in de USA, vind ik heel sterk omdat dit een realistisch beeld geeft van het echte terrorisme en de PTSS die sommige mensen overhouden aan hun beroepskeuze.

American Sniper behoort zeker tot de betere oorlogsfilms en laat erg mooi zien wat de gevolgen zijn van een heftige missie op een militair en zijn omgeving. Hangt voor mij tegen de 4 sterren aan. Het eerste half uur, de lompigheid van Chris en de soms niet zo realistische stukken in de missies zijn naar mijn mening de voornaamste minpunten. Al met al een waardig eerbetoon aan Chris Kyle, met een erg sterk laatste half uur.

Goed geregistreerde film van Clint Eastwood.
Goede tot soms zeer indrukwekkende actiescenes en wat de gevolgen kunnen zijn als mens van zulke oorlogservaringen (PTSS).
Het beginstuk voor de oorlog was niet echt indrukwekkend en verder kreeg ik geen enkele klik met Chris, hij kwam voor mij over als een zeer saai figuur zonder diepgang en zeer onduidelijk waarom hij zo graag terugwilde naar oorlogsgebied ipv thuis bij zijn gezin te zijn.
Verder zag Sienna Miller als zijn vrouw in de film er stukken knapper uit dan de echte vrouw van Chris (aan het eind van de film in beeld gebracht).

avatar van cinemanukerke
Matig. Eastwood beperkt zich tot tot de standaard scenes. Zo is er in dit soort biografieën altijd wel een scene waarin in de jeugd van het personage iets is dat direct aanleiding heeft tot wat hij zal worden en ja hoor, de scene aan tafel met de speech van vader is wel heel nadrukkelijk én gemakkelijk. Pats, motivatie is verklaard. Er moet veel verteld worden en daardoor verslikt zelfs een vakman als Eastwood zich wel eens. Kyle's relatie met de broer valt plots weg, de vader (waarom moest hij per se direct met zijn vader bellen ??) komt plots op en alweer even plots weg. Eastwood is ook voorzichtig met drama. Het heen en weer snijden van actie (Irak) en drama (thuis) heeft een afwisseling en draagt bij tot character maar echt tot in de zielenroerselen van zijn personage komt hij niet. Het blijft bij standaard zinnen zoals 'ik dien mijn land' en 'je mag niet opgeven' maar als Eastwood de kans krijgt om echt zijn personage te kneden, laat hij de kans onbenut. De scene waarin een jongetje de bazooka oppikt en dreigt te schieten, wordt op een toch wel moreel gemakkelijke manier opgelost zodat onze held niet de boeman wordt (voor de kijker en voor zichzelf). Trouwens dit soort scene (een andere situatie maar ook een jongetje dat de Amerikanen wil opblazen) had Eastwood al in het begin van de film én daar gaat hij wel voluit. Die tweede scene was in feite overbodig maar volgens mij wou Eastwood (of was het producent Bradley Cooper ?) benadrukken dat onze held echt wel een man met gevoelens is. Een mens die bekommert is. Tja, dan moet je wel alle irakeezen als terroisten portretteren en zijn de soldaten behoeders van het kwaad. Maar in oorlog is net die grens van goed en kwaad onzichtbaar en complexer (zoals hij in zijn film tweeling Flags of our fathers/letters from iwa jimo schetst). Mij rest dan de vraag : is dit wel een volbloed Eastwood ? Grote bezieler van het project was Bradley Cooper en blijkbaar werd Eastwood op het allerlaatste moment ingehuurd om snel en goedkoop de film in te blikken nadat Spielberg had afgehaakt (bron Focus knack). Vakmanschap is dan ook wat de film te bieden heeft. De film heeft vaart, actie en drama mooi afgewisseld, er is spanning en die scene met de woestijnstorm zelfs knap. De laatste 10 minuten is er nog hoop dat onze held toch verslagen zal worden door de trauma's (die scene waar hij voor een leeg tv scherm staart terwijl we geweerschoten en helicopters horen, is dan weer een mooi moment en vintage Eastwood) maar snel wordt hij de goede huisvader. Visueel is het kundig maar nooit echt interessant. Is een efficiënte soldaat een psychopathische moordmachine of een all American hero ? Eastwood kiest ervoor om die vraag onmiddellijk te beantwoorden en daardoor is de film te eenzijdig