American Sniper (2014)

Actie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

avatar van notsub
Amercian Sniper is prima als oorlogsfilm. Het zijn de uitgebreide scenes waarin het priveleven van Chris centraal staat, die me wat minder doen. Regelmatig schieten die door in overdreven aangedikte toestanden. Ik sterk het gevoel heb dat deze film als rauwe oorlogsfilm beter was geweest dan deze poging om tegelijkertijd de psychologische gevolgen voor de soldaten te analyseren.

avatar van Wataru
RuudC,

Ik ben het grotendeels eens met wat je schrijft, maar je beweerd dat Clint Eastwood in de Koreaanse Oorlog heeft meegedaan en dat klopt niet. Hij was wel in dienst maar als zweminstructeur en badmeester in Fort Ord in Californië.

avatar van RuudC
Hmm, ik dacht het toch echt. Ok, my bad!

avatar van Wataru
Geen probleem, we maken allemaal wel eens een fout.

avatar van LOTR-lover
Ondanks het feit dat ik vind dat Eastwood in American Sniper het hele psychische aspect wat de oorlog op soldaten kan hebben afraffelt vind ik American Sniper toch een uitstekende film. Bradley Cooper speelt zijn rol uitstekend en het geeft je weer is een andere kijk op het leger door het nu door de ogen van een sluipschutter te zien. De film zakte in het middengedeelte een beetje in maar maakte dat uiteindelijk ook wel weer goed.

8/10 (IMDB)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een echte Eastwoodfilm met veel patriotisme. Maar evengoed een man achter de camera die weet wat hij doet en al jaren bewezen heeft dat hij niet zomaar een acteur is die wil regisseren. Bradley Cooper is niet meteen mijn favoriete acteur, maar hier speelt hij toch wel goed. American Sniper is voor een groot deel een echte Amerikaanse film, wat duidelijk naar voor komt. Maar toch ook het beeld van een soldaat die droomt van het land te dienen en goed is met z'n wapen. Met het grote verschil tussen een papieren roos en een leven doel. Ook wel een truc om meer medeleven te doen krijgen met de sniper. Bovendien is het einde nogal voorspelbaar, terwijl ik de echte sniper totaal niet kende.

Maar het is wel mooi gedaan. Visueel weet Tom Stern er een mooie film van te maken. De cinematograaf werkte al meer samen met Eastwood en dat duo werkt wel. Ook Clint is een vakman en kan dit soort verhalen zeer goed brengen. Ondanks het verhaal is het dus zeker genieten.

avatar van Insignificance
Een sheepdog, bijbel, vlag en uiteraard 9/11. Ik laat de controverse maar voor wat het is, want verder is het ook niet veel soeps. Veel meer dan een verzameling scènes waarin pontificaal getoond wordt hoe de persoon er voor staat, valt hier niet van te maken. Aan Sienna Miller de ondankbare taak om het bitchie meiske te spelen die promotie maakt tot vriendin, vrouw en moeder, maar veel vlees en bloed heeft ze niet. Alles in het teken van het script, alles in het teken om haar man een kant op te duwen.

Chris Kyle dus, die getuige de langgerekte scènes met een jongetje voor de loop, het daar moeilijk heeft. Ondertussen beschermt en wreekt hij zijn kameraden, terwijl hij op het moment supreme even met het thuisfront belt. Desondanks is het vuurgevecht in de zandstorm niet onaardig. Spijtig dat de sniper aan de andere kant wat teveel doet denken aan een boef uit een stoer actiefilmpje. Geen idee wat Eastwood hiermee wilde, het lijkt van alles wat en dan is het alles bijelkaar meestal niet veel. Zo ook hier.

avatar van IH88
“If you think that this war isn't changing you you're wrong. You can only circle the flames so long.”

Als ik deze film in één woord zou moeten omschrijven dan is het onevenwichtig. Goede, spannende scènes (vooral in Irak) worden afgewisseld met trage en voorspelbare scènes (vooral de latere scènes rond het Kyle-gezin). Dat ligt niet aan Sienna Miller of Bradley Cooper want zij hebben een goede, sprankelende chemie.

Het ligt meer aan de nogal vreemde, fragmentarische manier van scènes die aan elkaar zijn geplakt. Toer 1, thuis, toer 2, thuis, toer 3 etc. Het loopt allemaal niet echt vloeiend en daardoor komen de scènes die zich thuis afspelen er bekaaid vanaf. Zeker Sienna Miller heeft hier last van maar ze doet haar best en op haar acteerprestatie valt niet veel af te dingen. Het Irak gedeelte is dan wel weer goed uitgewerkt. Spannende scènes volgen elkaar op en vooral Bradley Cooper lijkt zich hier wat meer in thuis te voelen. Minpunt is de strijd tussen de twee sluipschutters. De sluipschutter aan de zijde van Al Qaida is mager uitgewerkt want een man die aan de Olympische Spelen heeft meegedaan en daarna als sluipschutter voor Al Qaida is gaan werken... Daar had wel wat meer mee gedaan kunnen worden. Het einde van de strijd tussen de twee is daardoor niet echt bevredigend. De actiescènes zijn door Eastwood wel erg knap gefilmd en je voelt je bijna onderdeel van het SEAL’s team. American Sniper is al met al een spannende, ietwat onevenwichtige film met sterke acteerprestaties en een einde dat indruk maakt.

avatar van Humphrey
Eigenlijk zit er geen verhaal in deze film waarin de steeds herhaalde terugblik scènes op de zenuwen van de kijker gaan werken. Ik weet niet hoe het komt, maar door de aard van de opbouw van de film, ben ik geneigd deze film te vergelijken met "The Hurtlocker" en met "Black Hawk Down".
Die laatste twee films vind ik heel steviger opgebouwd met betere acteerprestaties.
Zeg nu eerlijk, Bradley Cooper en Sienna Miller zijn nu ook geen torenhoge acteertalenten.
Nee, globaal gezien had ik heel wat meer verwacht van deze produktie. 2,5 *.

avatar van Zuster Stein
pfff Hij is nog maar net in Irak en hij wordt al 'legend' genoemd en dat gaat de hele zo film door om de tien minuten. Elk kwartier schiet hij een vijand lek en elke twintig minuten hangt zijn vrouw jankend aan de telefoon, nou ja, deze film in een notedop.

avatar van Demeter
Ik lees een aantal negatieve reacties van mensen die vinden dat er te weinig verhaal in deze film zou zitten. Zij begrijpen blijkbaar niet dat een film ook een karakterstudie kan zijn. Een karakter wordt neergezet in de (extreme) omstandigheden die hij moet meemaken en we zien hoe hij erop reageert en hoe hij erdoor verandert. Daar is geen plot voor nodig, de beelden spreken voor zich. Een verhaal zou er alleen maar afbreuk aan doen. Eerst dacht ik nog: ik zou wel willen weten waarom hij op het eind gedood werd, maar naderhand bedacht ik me dat dat niets toe zou hebben gevoegd aan het beeld dat we van deze man hebben gekregen. Prima film dus!

avatar van W.V.
Heb de film afgelopen week gezien, had er hoge verwachtingen van gezien het feit dat er rond de release nogal ophef werd gemaakt, was dus een beetje teleurgesteld toen de film afgelopen was. In mijn ogen is het een gewoon standaard midden oosten oorlogsverhaal die eigenlijk kan aansluiten bij het rijtje films welke daarover al is gemaakt. De film is degelijk gemaakt daar niet van, maar deze kan zo vertoond worden op de republikeinse conventie van Trump, die zullen hier van smullen, van een nobody, naar een american hero, dat is het verhaal en dat had ook in 100 minuten verteld kunnen worden, ergens zit dus een half uur overbodig materiaal, kan wel een paar scenes aanwijzen die ingekort kunnen worden. Wat totaal niet benadrukt wordt is juist de worsteling met zijn demonen, hij komt terug, zit in de kroeg, huilt even is een keer op stap met andere getraumatiseerde veteranen, maakt daar zijn werk van en klaar is kees. Beetje simplistisch neergezet. Dat er geen aandacht aan zijn dood wordt geschonken is een goede zaak want dat voegt niets aan het verhaal toe omdat dan het leven van Kyle stopt.
Jammer dat Eastwood van deze film een echte Americana heeft gemaakt, hij heeft in het verleden laten zien dat hij beter met een dergelijk onderwerp kan omspringen, zie Flags of our fathers. Het acteren van Cooper is over de hele linie wat tam, alleen op sommige momenten laat hij iets zien van de mens achter de schutter, misschien toch verkeerd gecast? Ook de bijrollen vind ik 1 dimensionaal.
Is er nog iets positiefs, jawel, de film zit degelijk in elkaar, de actie wordt goed in beeld gebracht, de muziek is passend, nergens overheersend en wat anderen storend vinden, dat afwisselende tour, thuis, stoort mij niet, maakt het verhaal wel duidelijk.
Wat mij wel weer stoorde waren die Americana beelden aan het einde van de film van de begrafenis.
Nogmaals een gemiste kans, het boek is letterlijk gevolgd en dat verteld meer over wat Kyle heeft gedaan dan wie hij werkelijk was. Dat maakt dat deze film in de rij kan aansluiten van films die de afgelopen jaren zijn gemaakt over de strijd in het midden oosten.
Ik zit te wachten op een film die een onderwerp behandelt uit die oorlog wat we liever niet willen zien of horen, denk daarbij aan verkeerde bombardementen, acties die gruwelijk mis gingen en er verkeerde en onschuldige slachtoffers vielen, onverschillige en criminele militairen die daar huishouden. Ben benieuwd of daar ook zoveel Americana aan besteed zal worden.
Doordat de film degelijk in elkaar zit gewaardeerd met drie sterren, maar het zal een tijdje duren voordat ik de film weer eens ga zien

Wel een aardige film. Alleen het stuk dat de Seals op dat dak zitten, omringt door terroristen en er ook nog een zandstorm voorbij komt, lijkt me erg aangedikt.

Behoorlijk maar niet denderend.
Het zoveelste voorbeeld van de psychische en fysische nasleep van de oorlog.
Sterke oorlogsbeelden in de strijd tegen het straatterrorisme en aangrijpend is het wanneer er op vrouwen en kinderen wordt gemikt. Het zijn veruit de markantste scènes.
Bradley Cooper zet een voortreffelijke vertolking neer.

avatar van Gerlof1378
Een erg goede en sterke film over Chris Kyle de meest dodelijke sluipschutter van de wereld, ik ben normaal gezien niet zo'n fan van dit type film maar hij is toch erg goed. Het verhaal word goed verteld hetzij wel in flashbacks dus soms misschien verwarrend, maar daar moet je doorheen bijten
want het is goed gedaan. Ook de cast deed het erg goed Bradley Cooper zet een goede Chris Kyle neer alleen ik kan maar niet wennen aan dat Texaanse accent gruwelijk accent vind ik het echte rednecks hahaha. De actie scenes zijn goed gedaan je zit er ook helemaal in als Chris zijn tours doet, voor de rest is het een goede film die het kijken meer dan waard is enjoy.

Ik dacht ik ga gewoon een lekkere actiefilm kijken op zaterdagavond en ik neem de amerikaanse
propaganda voor lief..man man man wat een schijtfilm. Dat acteerwerk is echt een drama..en waar is het plot? Er zit gewoon geen verhaal in deze film.

Wat een aangrijpende aanrader, zeker als je het verhaal niet kent een onverwacht einde.

Fantastische film! Hij doet een beetje denken aan 'Enemy at the Gates'. De echte story van het verhaal is ook erg boeiend. Dat geeft toch wel een half puntje extra.

avatar van stephan-0115
Prima film. Wist niet zo goed wat ik er precies van moest verwachten, maar het viel mee. Wist wel dat het waargebeurd was, maar het einde kende ik niet. 3,5*

avatar van Aapje81
Laat ik allereerst schrijven dat ik absoluut niets met dit thema heb. Patriottisme, het leger, een of ander figuur die blijkbaar goed kan mikken. Het zal allemaal wel. Toch wilde ik de film een eerlijke kans geven al was het maar vanwege Bradley Cooper. Voor mij was zijn acteerprestatie dan ook het voornaamste pluspunt van de film.

Verder moet ik Eastwood nageven dat het eerste uur van de film behoorlijk sterk is. De spanningsopbouw en de ontwikkeling van de personages is hier goed gedaan. De tweede helft van de film is daarna een herhaling van zetten. Hierdoor krijgt de film een fragmentarisch karakter en staat in schril contrast met de sterke eerste helft.

Door het zwakke twee deel geeft de film uiteindelijk een leeg gevoel en is de patriottistische nasmaak erg wrang.

Gemiddeld

avatar van ErikP
Technisch goede film. Dan bedoel ik dat het verhaal helder en duidelijk verteld wordt, goed tempo, blijft je interesse vasthouden, goed camerawerk, goed geacteerd. Maar de Iraki's worden wel heel erg simplistisch, erg stereotyp (dan ook nog eens een heel kwaadaardig stereotyp wat ik niet geloof). De Amerikanen zijn allemaal goede rechtschapen betrouwbare mensen die het gelijk volledig aan hun kant hebben. De paar goede Iraki's zouden God op beide knietjes moeten danken voor de komst van de reddende engeltjes. Ik vind films van Eastwood (als regisseur) altijd geweldig, maar deze film is stuitend, kinderlijk haast, bekeken vanuit een heel erg ongeloofwaardig patriottisch standpunt. Het is haast wat Amerikaanse wapenfabrikant als promotiefilm voor het Amerikaanse leger of Amerikaanse politici zou maken.

avatar van Decec
Een goede actie/biografie/drama/historie/thriller en oorlog film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima camerabeweging..
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Duke Nukem
Wat een plotseling einde, en dan lees je dat dit een waargebeurd verhaal is wat je nogal naar de keel grijpt tenzij als je die kennis al had natuurlijk. Ware het niet dat dit een waargebeurd verhaal is, dan zou deze film mij minder aangrijpen omdat ik door de dramatische gezinstoestanden niet echt aangegrepen werd.

Ik keek vooral uit naar het verder verloop van het verhaal in Irak. Het stuk waarin de vrouw een granaat aan haar kind geeft en later als een ander kind een bazooka opraapt, onwetend dat hij door de Amerikaanse sniper onder schot gehouden wordt, vind ik in tegenstelling tot het gezinsgebeuren wèl emotioneel aangrijpend.

Bradley Cooper is in mijn boek zeker niet de beste acteur, zeker niet als hij een getraumatiseerde soldaat moet spelen, maar hij volstaat en lijkt uiterlijk blijkbaar wel wat op Chris Kyle met zijn baardje.

De vuurgevechten in Irak zijn spannend en goed gefilmd, niet met overdreven snelle camerasprongen zoals tegenwoordig vaak in actiefilms voorkomt. Ik vind dit wel een goede film, maar vind andere moderne oorlogfilms, zoals bijvoorbeeld Lone Survivor, toch beter.

avatar van DjFrankie
Prima film, die privé en werk duidelijk laat zien van een man met een missie.

avatar van Daan258
Oorlogsfilms zijn nooit echt mijn ding maar toch dit werkje is een kans gegeven.

Prima film.
Ik heb me hier zeker goed weten mee te vermaken maar ik denk niet dat ik de film zo zal waarderen als vele anderen hier doen.
Het verhaal is inderdaad misschien niet al te boeiend maar gelukkig maken het acteerwerk en zeker een aantal mooie en spannende scene's een hoop goed.
Toch naast de aantal zeer sterke scene's vond ik dat de film op beide vlakken van actie en drama wel iets beter had kunnen zijn.
Nogmaals: dit kan ook gewoon liggen omdat dit niet echt mijn soort films zijn.

Al met al heb ik me absoluut vermaakt met de film en is hij zeker niet slecht.

avatar van JM Q
Patriottistisch? Ja!... sterk acteerwerk door Cooper? zeker!

In tegenstelling tot vroeger zijn oorlogsfilms, die zich grotendeels afspelen aan het front, al lange tijd niet meer mijn ding. De talrijke scènes in Irak over een koelbloedige scherpschutter spreken mij daarom minder aan dan diens gebrekkige interactie met zijn vrouw in de periodes tussen de verschillende uitzendingen. Ik vind het bovendien jammer, dat de terugkeer van Kyle in de “normale” maatschappij zo weinig aandacht krijgt. Ik houd het er maar op dat Clint Eastwood met deze film zijn patriottisme niet onder stoelen of banken wilde steken. Op mij heeft dat een averechts effect. Ik heb het niet zo op verheerlijking van oorlogshelden.

avatar van JoeCabot
Voor Eastwood is dit verhaal gefundenes Fressen. Natuurlijk maakt hij er een oer-Amerikaans heldenfilm van. En natuurlijk voorziet hij een stevige testosteron- en chauvinisme-injectie.

Je weet dus perfect wat je mag verwachten. Maar dat geeft niet. Vooral het eerste uur heb ik me prima vermaakt. Cooper, voor de gelegenheid serieus opgepompt, overtuigt als gedreven sniper, al overtuigt hij nog meer als dude waarmee je liever geen ruzie zoekt op een feestje. Zijn intense rol zorgt bovendien voor een leuk contrast met zijn legerbuddies, die iets meer relaxed zijn en garant staan voor enkele coole oneliners.

Jammer genoeg moest Eastwood ook per se inzoomen op het privéleven van onze oorlogsheld. Dat hoort blijkbaar bij dit type oorlogsdrama. En wat had je gedacht, er zit een haar in de boter ten huize van Kyle. Ik heb dit soort taferelen al 100 keer zien passeren in gelijkaardige films. Ik vraag me af of er ook gelukkige vrouwen van militairen rondlopen… Sienna Miller mocht een poging doen om er iets speciaals van te maken, jammer genoeg doet ze exact hetzelfde als haar 100 voorgangers.

Een magere 3*

avatar van Fisico
American sniper is één grote hommage voor de Amerikaanse superheld Chris Kyle die het record snipen op zijn naam heeft staan. De patriottische ongenuanceerde insteek van de film was bijgevolg ook te verwachten en de "Stars and stripes" vliegen je dan ook rond de oren. De Irakezen worden toch net iets te veel afgeschilderd als barbaren (letterlijk) tegenover de alwijze goede Amerikanen. Hoewel ik meestal niet hou van dergelijke eenzijdige verhalen heb ik me toch redelijk vermaakt. Vooral Cooper deed het ronduit goed als "superhero" Kyle.

Cinematografisch en technisch zeker een goede film waarbij de opbouw verzorgd werd en ook de camerashots tijdens de actie mooi op punt stonden. En ook kinderen worden niet gespaard. De moeder en het kind met de granaatbom en even later het kind met de bazooka vond ik erg schrijnend.
Maar in zijn geheel een weinig zelfkritische stereotiepe film. Elk dode was een gerechtvaardigde dode, iets wat eigenlijk niet kan in een (vuile) oorlog (en eigenlijk mogen die haakjes weggelaten worden).

De thuissituatie probeerde een soort van psychisch trauma voor te stellen, maar kwam volgens mij amper uit de verf. Beetje goedkoop ook, kwestie van de sympathie van de mens achter de moordmachine te duiden. Dan vond ik Brother (Maguire/Gyllenhaal) beter tot zijn recht komen. In zijn geheel zeker een goede film, alleen inhoudelijk iets te ongenuanceerd. Zwevend tussen 3,0 en 3,5*.

avatar van arno74
Destijds helemaal aan me voorbij laten gaan en nu op TV gezien. Qua vermaakwaarde is het best te doen, weinig mis met de spanning en de actie- en oorlogsscenes. Daarmee zou het puur als film bij mij nog een kleine 3,5* kunnen scoren. Jammer is dat het de geschiedenis probeert te herschrijven (ik doel met name op de redenen van de aanval op Irak) en men teveel hamert op het zogenaamd "waargebeurde", patriottische en "heldhaftige". Want wie gelooft nou de scene met het kind bijvoorbeeld, wanneer deze "held" in het echt de woorden "I hated the damn savages… I could give a flying f*** about the Iraqis" uit zijn mond kreeg? Zou zoiemand in zo'n situatie langer dan 0,2 seconden wachten met schieten?

Ook weinig heldhaftigs aan de reden waarom hij zich bij de landmacht aansloot, namelijk om terug te moorden nadat Amerikanen waren vermoord. Oog om oog, moorden uit naam van "God, country and family". Dat klinkt wel bekend in de oren want er lopen meer van dat soort figuren rond die moorden vanwege "God, country and family". Waarom de een held is en de ander terrorist ontgaat me dan een beetje. Hetzelfde geldt voor het verhaaltje over wolfen, schapen en herdershonden. Wie wat is hangt maar net af van het standpunt waaruit je het bekijkt. Iemand die een ander land invadeert en zegt "I hated the damn savages… I could give a flying f*** about the Iraqis" lijkt me meer een wolf dan een herdershond. De een strijdt tegen "barbaren", de ander tegen "ongelovigen", beiden dragen flinke oogkleppen en zijn nogal vooringenomen over hun "vijand". Hij is in de VS geboren dus een held, maar was hij in het midden-oosten geboren dan hadden we misschien wel te maken gehad met een jihadist.

Chriss Kyle lijkt me in het echt van het schietgrage type die zich altijd in de nesten weet te werken en die zich lekker tijdens de oorlog legaal kon uitleven. Ook na de oorlog ging het doden door, maar hij is een held natuurlijk en zijn verhaal is de enige waarheid, ook al zijn de camerabeelden die dat zouden bewijzen verdwenen... En de andere kant zullen we niet kennen want die kunnen het niet navertellen.

Om consequent te blijven geef ik deze film toch een 1*, zoals ik eerder heb gedaan met andere films die de geschiedenis proberen te herschrijven.

Topfilm van een genre zoals alleen Clint Eastwood die zo feilloos kan maken. Ik had helemaal geen zin in zo’n soort film, maar hij bleef boeien van begin tot eind.
De afwisseling van de gevechtsbeelden en de thuisbeelden, waarin de psychische problemen tot uitdrukking kwamen, was perfect; de spanning tijdens de sniper-activiteit voelbaar.
Bradley Cooper verraste mij positief, de verschillende soorten legerwagens die werden ingezet met de uitstekende geluidseffecten, de Marokkaanse colour locale, alles zorgde ervoor dat het allemaal echt leek, alsof je er tussenin zat. Ook de acteurs die doorgingen voor inwoners van de kapotgeschoten plaatsen verdienen een dikke pluim.

avatar van nadrin
Aanrader

Veel ophef geweest over deze film. Maar ik vond hem wat tegenvallen..