American Sniper (2014)

Actie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

Topfilm van een genre zoals alleen Clint Eastwood die zo feilloos kan maken. Ik had helemaal geen zin in zo’n soort film, maar hij bleef boeien van begin tot eind.
De afwisseling van de gevechtsbeelden en de thuisbeelden, waarin de psychische problemen tot uitdrukking kwamen, was perfect; de spanning tijdens de sniper-activiteit voelbaar.
Bradley Cooper verraste mij positief, de verschillende soorten legerwagens die werden ingezet met de uitstekende geluidseffecten, de Marokkaanse colour locale, alles zorgde ervoor dat het allemaal echt leek, alsof je er tussenin zat. Ook de acteurs die doorgingen voor inwoners van de kapotgeschoten plaatsen verdienen een dikke pluim.

avatar van nadrin
Aanrader

Veel ophef geweest over deze film. Maar ik vond hem wat tegenvallen..

avatar van clubsport
Als karakterstudie is de film redelijk goed geslaagd , al hebben we natuurlijk wel vaker films gezien die het onderwerp: effecten van oorlog op veteranen aan het thuisfront lieten zien .
De gevechtsscenes zijn indrukwekkend en ook goed te volgen , eastwood heeft hier toch wel weer een stukje vakwerk afgeleverd .

avatar van kissyfur
Clint weet inmiddels wel hoe films gemaakt moeten worden, maar de boodschap van de film staat me niet aan. Man verwaarloost gezin omdat alleen hij de wereld kan bevrijden van een slechterik. De kijker hoort met hem mee te voelen terwijl hij toch echt weinig scrupules lijkt te hebben. En zoals al eerder vermeld: de Iraqi zijn of evilll of slachtoffer. Hun beweegredenen? Niet benoemd.
Het mag dan een halve biografie zijn, maar het lijkt eerder een hagiografie van GI Joe, a real American hero.

Maar toch, Clint weet wel hoe je films maakt, dus slecht is het ook niet.

avatar van Lovelyboy
This is foreplay. I'm about to turn on some Marvin Gaye and get in that ass!

Een hele aardige film die zeker zijn goede punten heeft maar vooral door het stugge karakter van Kyle, bewust of onbewust, niet bepaald als karakterstudie uitpakt en behoorlijk fictief blijft omtrent operaties in Irak. Een film waar men overigens al mee bezig was, scenariotechnisch gezien, toen hij nog leefde maar na zijn dood werd er voor koos om het verhaal helemaal om te gooien en meer te richten op de relatie en thuis.

De film begint redelijk en vooral de beelden van de BUD/S training doen mij wel goed, een uitputtende aanslag op je doorzettingsvermogen en geestelijk vermogen, en één van de zwaarste trainingen, naast die van de Para Jumper (PJ's), die er bestaat en die ik gezien heb. Al snel volgt daarna een beeld van de kundige vaardigheden van Kyle en de druk van extreme beslissingen, goed gebracht in het begin. De schiet en oorlogsscenes zijn best heel aardig en dat hele imago met dat Punisher logo is best wel stoer. Behalve overigens de vrouw die hij neerschiet, dat van dat kind klopt niet, is zo'n beetje alles dat je te zien krijgt 'losjes' gebaseerd, ongeveer het zelfde als in het boek en een reden waarom ik het boek niets vond. Als 'ex-operative' mag hij eigenlijk gewoon niets zeggen, dus een boek waar geen enkele plaats, detail of namen wordt het een aaneenschakeling van '...we zaten in een huis en toen hebben we een stel Muh's neergeschoten...' achtige gebeurtenissen die mij vrij weinig zeggen. Zo is de zogenaamde 'Olympier' genaamd Mustafa en 'het duel' ook een verzinsel. Ja, Kyle schakelde een scherpschutter uit met een schot over 1900 meter en niet 2100 zoals hij zelf beweert in de film, er ging een gerucht dat er een Syrier meevocht die op de Olympische Spelen had geacteerd, maar bewijs daar toe is nooit gevonden. Dan de premie die in werkelijkheid niet hoger dan 80.000 schijnt te zijn geweest en niet de in de film beweerde 180.000. Al Zarqawi met zijn accuboor schijnt dan wel weer op een echt iemand gebaseerd te zijn.

Bovengenoemde zijn details die op zich geen afbreuk doen, zo ziet het materiaal en de meeste gebruikte tactieken er prima uit. Een groter knelpunt is het mysterie Chris Kyle zelf, een figuur die mij gedurende de film toch veelal is overgekomen als een beetje een stugge eigenwijze eikel, zeg maar gerust een lul. Hoewel de beste man wel als een baasje naar voren komt merk ik nu nergens meer dan de standaard clichés als 'warjunkie' en 'voor mijn makkers' op en ontbreekt het mij aan een echt roeping of motief. Het personage lijkt weinig diepte mee te krijgen en bijvoorbeeld met de ex-vet in de garage ronduit afstandelijk en kil over te komen. Dit zou een afweerreactie kunnen zijn op de al spelende PTSS die duidelijk te merken is. Wat op zich wel aardig gebracht wordt is de vervreemding en toenemende PTSS. Overigens ook een pijnpunt is de discussie die hij kort heeft met zijn maatje Lee over het hoe en waarom en dat Kyle iets over God, land en familie opdreunt. Ik weet niet wat die scene moet voorstellen maar hij komt bijzonder plichtmatig en gekunsteld over.

Goede dingen zijn er wel, de oorlogsscenes zijn meer dan prima, zo geeft Cooper op bepaalde vlakken meer dan prima gestalte aan de PTSS. De scene waarin hij stom voor zich uit zit te staren met strijdgewoel en gegil als achtergrond geluiden is wel een beauty, het moment waarop hij bijna door het lint gaat in de tuin mag er ook zijn, en met een vorm van 'overleversschuld' kampt ook net als de momenten met de echte verminkte veteranen zijn ook erg goed. De echte veteraan die meespeelt Kevin Lacz is ook een leuk dingetje. Het einde zal volgens velen weer als te Amerikaans gezien worden, ik daarentegen krijg wel een brok in de keel van de tragiek rond die finale afloop. Goed, al met, al een aardige film maar absoluut niet de topfilm die het wellicht had kunnen zijn.