Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

American Sniper (2014)

Actie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

avatar van MrKowalski
Film zit goed in elkaar. Misschien wel cooper's beste werk tot nu toe. Normaliter word ik meer geraakt door het concept of het idee waarop de film is gebaseerd. Deze keer lukte het Eastwood niet om me nog even na te laten piekeren over de ware betekenis. Niet dat de film me niet raakt maar minder als bijvoorbeeld bij Gran Torino of zelfs Trouble with the curve. Ook voelde ik me niet echt verbonden met de karakters.

Dikke actie, goed acteer werk, goed verhaal.

Prachtige film!

Lekkere actie, goed acteer werk. Ben je moslim extremist dan moet je deze film niet kijken

Ik heb genoten!

4 sterren!

avatar van mjk87
Niet heel sterk, al is dat vooral door de stukjes weer thuis waarin blijkbaar de oorlogsstress van Kyle tot uiting moet komen, maar door de korte lengte steeds nooit echt tot bloei komt en vooral als excuus lijkt te dienen. Dan kan je nog een Cooper hebben die zijn best doet iets te maken van Kyle, maar met zo een zwak script en matige regie, dan is het vechten tegen de bierkaai. En met Eastwood als overtuigd Republikein weet je wel bij wie de sympathie ligt overigens.

Nee, dan zie ik liever de stukken in Irak die nergens echt bijzonder zijn, noch in verhaal, noch in actieregie, maar wel vermakelijk en soms spannend. Nu vind ik scherpschutters sowieso fascinerend - vaak van die vakmensen die redelijk veilig vanaf een afstandje in koelen bloede vijanden onschadelijk maken. De rust die ze hebben, de zakelijkheid, om mensen zo maar neer te schieten maar ook van grote afstand dat kunnen. Beste stukje is daarom met dat kindje dat een bazooka optilt en een Kyle die eigenlijk niet wil schieten. Die blik van Cooper is veruit de beste in de hele film, en toont even een beetje menselijkheid achter het schild dat is opgebouwd. 2,5*.

avatar van Nohands
Vond hem tegenvallen had er meer van verwacht. Clint Eastwood heeft zich er in mijn ogen te gemakkelijk van af gemaakt. Uiteraard is een boek bijna altijd beter en meer details enz, maar hij kwam nog geen eens in de richting.

Cooper wandelt ook op zijn gemak door de film, een andere acteur had deze film ook niet kunnen redden.

Leuke film voor thuis, maar niet voor in de bioscoop naar mijn mening.

TIP: Lees het boek, spannender en meer actie en goed beschreven, ook de problemen die hij krijgt geestelijk en met zijn familie en gezin...

avatar van Brabants
Deze film valt om te beoordelen in twee delen uit mekaar. Het eerste deel is het stuk waarin Chris uitgezonden is en aan zijn carrière werkt. Dit gedeelte is verbluffend sterk en leef je als kijker tot op het puntje van je stoel mee. Het tweede gedeelte is het privéleven van Chris en dit komt helaas wat minder sterk uit de verf. Dat deze film stijf staat van het patriottisme heeft mij verre van gestoord en vanuit dat oogpunt gezien is het ook niet interessant om deze film te beoordelen. Dan is het meer politiek dan cinema en dat zijn twee verschillende zaken. Toch kun je er niet omheen dat de eind scene wat met je doet, ongeacht wat je er van vindt. Bradley Cooper zet hier een puike prestatie neer die ik niet snel zal vergeten en ondanks wat verhaaltechnische tekortkomingen is het een hele goede en bijzondere film.

Na het in mijn ogen minder sterke Jersey Boys komt de Republikein Clint Eastwood terug met een patriottisch, intens, sterk, intrigerend, schokkend en uitgebalanceerd actiedrama, met ruimte voor subtiele delen, gebaseerd op het leven van misschien wel Amerika's meest dodelijke (sluip)schutter, in de USA een mythe. De actiescènes waren spannend en de straatgevechten realistisch en groot was het verschil tussen het gevechtsveld en de thuissituatie. De regisseur typeerde de hoofdpersoon als meedogenloos, ongrijpbaar leeg en alleen; hij zag zijn missies tegen het terrorisme in het kader van "moed en eer" voor het vaderland. Bradley Cooper speelde hem uitstekend. Het einde was voor mij onverwacht en in feite hartverscheurend: het was de prijs van oorlog.

avatar van Diederik58
Weer een reclamefilm voor de schietgrage Amerikaanse jongeren. Leker oorlogje voeren als een sluipschutter net als in een psp of xbox spelletje. Heldenverering in het kwadraat. En waarvoor?
Eastwood heeft betere films gemaakt.
Toch sterk geacteerd.
Zeker de gevechtshandelingen waren spannend. Het einde was teleurstellend. Om er geen happy en te breien is tot daar en toe, maar zonder verdere achtergrondinfo dit eind te serveren vond ik jammer.
Verder een standaard verhaal.
Zeker geen oscar waard.

avatar van blurp194
Sterke biografie.

Waarbij het natuurlijk altijd blijft bij raden naar hoe nauwgezet de werkelijkheid daarbij gevolgd wordt, is het niettemin knap hoe sterk Eastwood dit verhaal brengt. Met een nauwe focus op waar het om gaat, geen bijzaken en dus nauwelijks invulling van de karakters om de hoofdpersoon heen. Het gaat tenslotte om Kyle. Cooper speelt hem erg overtuigend, geen speld tussen te krijgen.

Patriottisme heb ik eigenlijk niet gezien in de film. Er zijn wel zat uitspraken en situaties die daar oppervlakkig gezien naar zouden kunnen ruiken, maar zoals ik ze zie worden die altijd gebracht met een ondertoon waaruit je ook het tegendeel kan horen, een cynische bijklank of zelfspot die de letterlijke boodschap teniet doet.

Weinig vernieuwends misschien in de manier waarop de actie in beeld komt, en wat jammer vooral van het wat flauwe slow motion shot naar het einde toe. En de zandstorm irriteerde me behoorlijk. Over het geheel wel solide vakwerk, en wellicht een keuze van Eastwood om de aandacht niet van het onderwerp af te leiden.

avatar van terschelling
Niet de best geregisseerde film van Eastwood, maar wel een degelijke film. Op het actiegebeuren was niets aan te merken. Het eind van de film minder: alsof hij bij toverslag zijn trauma kwijt was.
Maarrrrrr het kijken meer dan waard.

avatar van Oliveri
Weinig verrassende film over dit onderwerp, heb betere gezien. Maakte een rommelige indruk en het einde was zwak.

avatar van filmkul
Zeer sterke film. De opbouw is goed. De ontwikkeling van de hoofdpersoon, vervolgens in de strijd en uiteindelijk de terugkeer naar huis en de verwerking. Hoewel het laatste deel best wat langer had gekund. De aktiescenes zijn prima in beeld gebracht en spannend. Het einde is wat abrupt, maar daardoor treffender en hartverscheurend. Cooper zet een van zijn beste roller neer.
Topper. 4.5

avatar van sean-penn
Na 9/11 verklaarde George Bush, War on terror. Bang als hij was om zwak over te komen beval hij in 2003 de inval van Irak. 12 jaar na dato weten we dat Irak niet beschikte over massa vernietiging wapens en dat Saddam Hussein geen link had met Al-Quida. Conclusie: Chris Kyle, meest succesvolle schutter aller tijden heeft al die doden op zijn naam staan, in een oorlog die niet had mogen plaatsvinden. Maar ja, we zijn hier om films te beoordelen en hoe fout de beweegredenen ook mogen zijn, dat mag mij niet beïnvloeden als ' objectieve ' kijker.

Ik zou graag de motivatie van Clint Eastwood willen weten waarom hij deze film wilde maken. Dat zou zeker een rol spelen bij het geven van sterren, positief of negatief. Nu staat hij niet bekend als een regisseur die geweld verheerlijkt al is hij wel gefascineerd in de donkere kant van de mens waar geweld een grote rol speelt. Bij American Sniper is de film gebaseerd op het leven van Chris Kyle, een biografie waarvan hij overigens ook co-auteur was. Nu weet ik niet of de film nauwgezet het boek volgt en/of er dingen zijn uitgelaten maar ik krijg de indruk dat de hoofdpersoon als een All American Hero wordt neergezet.

Film is degelijk geregisseerd en Bradley Cooper acteert behoorlijk maar ik kan er niet anders van maken dan dat de film, èèn groot hommage en eerbetoon is op het leven van Chris Kyle.
Voor een evenwichtig verhaal/drama vindt ik dat te magertjes..

avatar van david bohm
Een meeslepend verhaal met name door het acteren van de heer Cooper. Niks verrassends, maar wel oerdegelijk en onderhoudend. Op de veelbesproken poppenscene na dan.

avatar van Fortune
Goede oorlogsfilm.

Bradley Cooper speelt hier tot nu toe zijn beste rol. Voornamelijk iemand die een alledaagse man speelt in komediefilms en soms een uitstapje maakt naar andere films maar voornamelijk altijd eenzelfde soort rol speelt. Hier speelt hij een nogal eenzijdig, niet al te intelligent en zelfbewust figuur maar hij komt wel heel realistisch over op mij. De ongemakkelijkheid van het personage komt heel goed over.

De hoofdpersoon Chris Kyle is een van de dodelijkste snipers in de Amerikaanse geschiedenis met 160 doden op zijn naam al is dat volgens hem het dubbele. De gevechten vind ik erg goed in beeld gebracht en speelt ook in op je eigen ethiek wanneer je kinderen ziet door zijn scope en hij de afweging moet maken om een kind dood te schieten. Dat vind ik behoorlijk sterk.

Dat de film nationalistisch of een propagandacampagne voor het Amerikaanse leger is, vind ik onjuist. Ik vind Chris Kyle helemaal geen held en de film laat dat ook niet echt zien. Na het zien van deze film wil je in ieder geval Chris Kyle niet zijn en de oorlog wordt uitgebeeld als een regelrechte hel waar je niet wil zijn. Dat Kyle zijn eigen posttraumatische stoornis niet onder ogen ziet of niet wil toegeven en voor de zoveelste keer teruggaat naar Irak om ´zijn boys te beschermen´is behoorlijk wrang en elke keer komt hij meer beschadigt terug.

De film is misschien eenzijdig te noemen en wordt eigenlijk alleen vanuit Amerikaans perspectief belicht of vanuit het perspectief van Chris Kyle die ontzettend nationalistisch ingesteld is maar dat maakt de film niet nationalistisch. Ik denk niet dat er iemand staat te springen om naar het leger te gaan na het zien van deze film. De film gaat immers over Kyle en dan is zijn jeugd waarin hij wordt neergezet als iemand die opkomt voor de zwakkeren wel over dreven te noemen maar voor de rest vond ik het een uitstekende oorlogsfilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit was echt heel slecht zeg. Ben best een fan van Eastwood als acteur en zeker ook wel als regisseur, maar dit zwaar verAmerikaniseerde (bestaat dit woord?) flutwerk ga ik snel weer vergeten. Ik weet dat Amerikanen patriottistisch aangelegd zijn, maar dit was echt gênant. Eerst al dat gelul over het opkomen voor jezelf, het heel stoer vinden als je kind een hert afknalt (idioten daar...en maar klagen dat er zoveel doden door wapengebruik vallen) en natuurlijk jezelf meteen aanmelden voor het leger om je land te dienen bij het zien van een aanslag. Dieptepunt was wel die emo-scene met Kyle zijn vrouw die zat te huilen bij de 9/11 aanslagen. Heel tragisch wat er toen gebeurde hoor, daar niet van, maar die scene was echt tenenkrommend. Of de film nu geheel het werkelijke verhaalt volgt of niet, het keek moeilijk weg. Sowieso was dat hele verhaal over zijn privéleven enorm clichématig en saai. Hij verandert, zijn vrouw kan er niet mee omgaan, maar toch blijft hij een held.

Gelukkig zijn de momenten dat hij actief is als sniper best oké om te volgen. Snipen blijft sowieso een indrukwekkend talent, al werd het hier allemaal wel heel erg opgehemeld. Het is erg ook wel een laffe manier van doden, al snap ik dat het nodig is en dat ze het allemaal doen. Bepaalde scenes waren best heftig, zoals het moment dat Kyle enorm hoopte dat het kleine jochie de granaatwerper zou laten liggen. En natuurlijk ook het begin met de moeder en het kind die een aanslag op de Amerikanen wilden plegen. Best heftig. Toch ging ook dit alles na een tijd vervelen. De film duurt sowieso erg lang en na de zoveelste sniperkill had ik het allemaal wel gezien, ook al doet Cooper het vrij aardig in zijn rol.

Het slot vind ik trouwens ook een enorme afknapper. Je weet dat Kyle in 2013 is vermoord door een verwarde oud-soldaat, maar die wordt in de film afgedaan met een lullig tekstje. Waarom? Omdat de film anders te deprimerend eindigt voor de grote hoeveelheid Amerikanen die ongetwijfeld dol op deze ''nationale held'' zijn? Had gewoon nog een scene getoond waarin hij zijn einde vond, zoals het echt is gegaan. Eastwood toont bepaald geen ballen met deze film. Hij maakt eigenlijk precies wat de gemiddelde Amerikaan graag zou willen zien met deze film, inclusief een aantal tenenkrommende geforceerd stoere oneliners . Ik hoop van harte dat deze middelmatige film geen Oscars gaan winnen. Zou echt heel erg onverdiend zijn.

avatar van Kondoro0614
American Sniper

Een film waar ik veel zin in had. Hij leek mij erg mooi en dat is hij uiteindelijk ook geworden. American Sniper verteld het verhaal over Chris Kyle. Een super goeie snipschutter van de Navy SEALS van Amerika. Chris Kyle werd later vermoord door Eddie Ray Routh. Het einde van de film is het ontroerendst uit de gehele film. En dan vooral de echte opname's. Met die politie escort en al die mensen aan de zijkant van de weg. De film had erg heftige scenes in zich en een paar mooie actie scenes. Films als deze vind ik altijd erg gaaf, en je kunt me er zeker bij roepen als je een film als dit erbij haalt. Vooral WOII. Helaas moest ik soms beetje aan het begin wennen, en die liefdes scene, achja leuk om er bij te hebben nou echt niet noodzakelijk.

Bradley Cooper speelde een goeie rol als Chris Kyle en leek verdomd veel op hem.. Net zoals de actrice die zijn vrouw speelt, kan haar zo niet vinden op IMDb. Ook die leek er verdomd veel op en speelde ook een aardige rol!

Het verhaal van American Sniper is prachtig. Niet om de narigheid wat er zich allemaal afspeeld in het buiten land of op het einde van de film. Maar verhalen zoals deze spreken mij aan, en ik kan echt genieten van een avondje oorlog's films kijken. Ook al kunnen ze soms zo naar als wat zijn. Het concept van de film vond ik goed, en uiteraard het eer betoon is meer als verdiend voor Chris Kyle!
R.I.P.

avatar van scottbrl
Zeer sterke film gebaseerd op de indrukwekkende carriere van voormalig SEAL-Sniper Chris Kyle ,
De rol word sterk gespeeld door Bradley Cooper en het gehele plaatje is uitstekend verfilmd.
De scene's zijn keihard en realistisch , de film blijft dan ook constant boeiend.
Absolute aanrader!

Film van het kaliber US oorlogspropaganda.
Zo'n 20 jaar geleden was er een Stallone film waarin Amerika alsnog de Vietnam oorlog won.

Het is film, er zit geen greintje realiteit in.

Trouwens, wat had die Chris Kyle eigenlijk te zoeken in Iraq?
Daarover zou ik wel eens een film willen zien.

Een geweldige film die het leven van een americaanse soldaat/sluipschutter erg realistisch laat zien. Er worden geregeld sprongen in de tijd gemaakt, hetgeen vaart in de film houdt. Wat daarbij erg goed gedaan is is het veranderen van de gemoedstoestand van Bradley Cooper in de rol van Chris Kyle. Tot de laatste 5 minuten is het een en al actie met daarbij een rollercoaster aan persoonlijke emoties. En in de laatste 5 minuten kon ik het persoonlijk niet drooghouden, omdat daarin de trieste afloop van dit verhaal wordt aangehaald. Een film die ik een ieder aan kan raden!

avatar van james_cameron
Degelijk vakwerk van regisseur Clint Eastwood, die hier zijn vorm weer vindt na een flinke reeks tegenvallers. De film biedt weinig verrassingen qua plot en één en ander is wellicht te vrijblijvend uitgewerkt, maar Bradley Cooper is prima in de hoofdrol en de oorlogsscenes zijn spannend en intens in beeld gebracht.

avatar van wibro
Moeilijk te beoordelen film omdat ik deze film niet kan beoordelen zonder de politiek er bij te betrekken en daarbij onpartijdig te zijn. Mijn sympathie ging in ieder geval niet uit naar de Amerikanen inclusief de American Sniper omdat simpel gezegd Amerika in deze Irak oorlog nu eenmaal de agressor was. Zonder de agressor George Bush die om zeer summiere redenen meende Irak zo nodig moest binnenvallen had het Midden Oosten er nu heel anders uitgezien. Geen I.S., geen volkeren van "ongelovigen" die in zoverre zij niet konden vluchten afgeslacht werden, geen gevangenen waarbij de kop afgesneden werden, geen gevangen piloten die levend verbrand werden. Moet ik nog doorgaan? Nou ja, iedereen kent de verhalen inmiddels.
Wat het verhaal over Chris Kyle verder betreft vind ik het wel vreemd dat Clint Eastwood over dit gevoelige onderwerp een film wilde maken want laten we eerlijk zijn, de V.S. heeft de Irak oorlog net als die in Vietnam wel verloren. Dat is natuurlijk allemaal niet zo vreemd want als het gaat om de kennis van andere volkeren is Amerika een onderontwikkeld land, dat helaas in de buitenlandse politiek te veel slaafs door andere westerse landen met name Nederland! wordt gevolgd. Amerika is namelijk niet in het minst in staat om zich in andere volkeren in leven. Als iedereen hun zogenaamd democratische model overneemt komt alles wel goed, aldus de filosofie van de V.S. Niet dus! Maar genoeg hierover, verder met de film.
Is deze film nu slecht?. Nou, dat vind ik dus ook weer niet. Spannend vond ik hem zeker wel, het acteren is verder prima en de beelden die we te zien kregen komen best wel geloofwaardig over. Dat geldt behalve dat van die Amerikanen ook voor de beelden van de Irakezen, wiens martelpraktijken toegepast op verraders niet bepaald zachtzinnig waren.

avatar van sinterklaas
Clint Eastwood gaat lekker vrolijk verder, met ditmaal de titel; "American Sniper". Wel een erg vet coole titel zeg! Je moet meteen denken aan een uit de kluit gewassen first person shooter.

Maar daar houd Clint zich niet mee bezig, want die zal op 84 jarige leeftijd nou niet achter de X-Box zitten denk ik. Nee, zoals verwacht is dit ook weer een keurige biografie van iemand waarvan ik ook nog nooit had gehoord, tot ik de film zag. Een (van de velen) sluipschutters in de Irak-oorlog, die beroemd werdt vanwege zijn hoge hitlist; Chris Kyle, die prima werd neergezet door Cooper. En hoe pattriotisch de titel en het concept ook mag klinken, de film is alles-behalve. Geen film over Amerikaanse helden die helemaal in feeststemming zijn wanneer ze net uit het slagveld zijn alsof het vakantie is, of waarin grote machineguns, Barrets de hoofdrol spelen met een eventueel sigaartje in de mond, en die tergende propaganda-muziek met trompetten en trommeltjes. Nee, deze held mag misschien wel een kei zijn met zijn schietkunsten, maar trots hoef je er niet op te zijn. AS gaat een beetje op de toer van The Hurt Locker, waarin we voornamelijk de emotionele pijn van Kyle mogen meemaken, en dat het kiezen is tussen jezelf en de dienstplicht, en voornamelijk het pendelen tussen de slagvelden van Irak en het huis tuin en keuken leventje met je vrouw en kinderen, wat er uiteindelijk ook onder gaat lijden. En nee, Eastwood weet het, misschien met een beetje neiging naar de suspence, het nog wel redelijk te houden, en weer al zijn tijd te nemen om weer een prima blik in iemands leven neer te pennen en weet ook niks te schuwen; zelfs niet met die scene waarbij dat kind word bewerkt met een boormachine, in ogen voor de familie.

Gelukkig, zoals gezegd, geen patriotische meuk met emotieloze helden, maar weer een interessante Irak-film dat makkelijk in het rijtje kan van Green Zone en The Hurt Locker.

avatar van otherfool
Oscargenomineerd en tegelijkertijd fel bekritiseerd: dat doet het altijd goed natuurlijk. Ik snap de kritiek op deze verering van Kyle daarbij erg goed: Eastwood laat inderdaad na 'the big picture' mee te nemen en focust slechts op de eenduidige, relativeringsloze redenaties van de American Sniper zelf: Amerika wordt aangevallen en ik ga overzees om mijn land te beschermen. En als mijn mannetjes in gevaar zijn ben ik rücksichtslos en knal er op los. End of story. Voor politiek heeft Eastwood geen oog omdat Kyle dat ook niet heeft, daar valt wat voor te zeggen. De twijfel over de oorlog komt overigens intussen wel bij andere karakters naar voren, al blijft het dus wat op de achtergrond.

Een echt goede film kan ik American Sniper helaas niet noemen. Het personage Kyle is niet erg boeiend, zijn gezinssituatie hangt van clichés aan elkaar (wat is Miller vervelend als huilerige huisvrouw) en de jacht op zijn sniper-tegenstander was nogal geforceerd (zeker het moment dat Kyle hem eindelijk te pakken heeft). Het is allemaal wel redelijk in beeld gebracht zonder al te veel hoogstandjes, of het moet de zandstormscene zijn maar ik had nu juist het idee dat daar meer in zat. Zeker gezien het heftige onderwerp een redelijk droge vastlegging van de gebeurtenissen met een opvallend (zwak) einde.

avatar van Donkerwoud
Beschamend stuk propaganda, waarin een ingewikkeld internationaal conflict wordt teruggebracht tot gewapper met Amerikaanse vlaggen en ernstig negatieve stereotyperingen van Arabieren. Zo mooi in beeld gebracht dat je het die oude Clint Eastwood bijna gaat vergeven, maar dan komt hij vervolgens aanzetten met de meest walgelijke sentimenten die hij kon bedenken. Vinden jullie het bijvoorbeeld niet lichtelijk verdacht dat een sniper in the heat of the battle steeds aan het bellen is met het thuisfront? Dit is een pijnlijk stuk realiteitsvervalsing om het militaire ingrijpen te kunnen koppelen aan die verheven Amerikaanse waarden waar wij allemaal inmiddels mee bekend zijn. Het is echt onder de gordel om burgerslachtoffers, martelingen en de rechteloosheid van Guatanamo Bay en Abu Graib te verdoezelen onder een laagje patriottisme waar het glazuur van de kiezen van elk weldenkend mens zou moeten springen.

avatar van voskat
Ik had het nodige gehoord over American Sniper, maar ja.. over Fifty Shades Of Grey raakte men ook niet uitgekakeld, terwijl dáár niks mee aan de hand was.
Dit aan de andere kant doet me nogal twijfelen aan het verstand van Clint Eastwood.

Deze ene ster is voor de bij vlagen aardige fotografie en het solide acteerwerk. Maar die zaken zijn bij lange na niet genoeg om de aandacht af te leiden van het enorme loopje dat met de recente geschiedenis wordt genomen.
Gewoon ondubbelzinnige pro-Amerikaanse borstklopperij zonder enige schaamte. Dat mag, maar vertel dan goddomme wel even de waarheid over waarom Irak werd binnengevallen. Al Qaeda? Die waren daar helemaal niet aanwezig op dat moment.

Het ergste is misschien hoe respectievelijk de Amerikanen en de plaatselijke bevolking worden afgebeeld. Nee, Clint, nee.
Sowieso is Eastwood voortdurend bezig om ieder onderwerp in het kekke leren jasje van de ouderwetse western te frotten, maar zoals hij dat hier heeft gedaan is het ronduit misselijkmakend en misplaatst.
De invasie van Irak was geen strijd tussen Jedi's en Siths.

Ik heb nog aardig lang blijven hopen dat er enige nuance voorbij zou komen kruipen, maar nee. We gaan heeeeelemaal tot het gaatje.

Ben benieuwd naar Clints volgende project. Kan wel eens behoorlijk surrealistisch gaan worden.

avatar van Rosicky
Interessante oorlogsfilm met een uitstekende Bradley Cooper. Jammer dat Eastwood niet echt lijkt te kunnen kiezen tussen een actiefilm en een psychologisch drama. Vermakelijk en onderhoudend, maar niet veel meer dan dat.

avatar van VincentL
American Sniper

Ik kon deze gisteren aanschouwen in de Pathé unlimited night. Bij voorbaat had ik dus al aangenomen dat ze een film van een hoog gemiddelde gekozen hadden. Misschien ging ik daardoor met iets te hoge verwachtingen de film in, maar ik was niet onder de indruk van American Sniper. Het ergste is nog wel dat de film soms gewoon vrij saai aandoet...

De uitwerking van het verhaal is op zichzelf al vrij zwakjes. De afwisseling tussen de oorlog in Irak en de thuissituatie van Chris Kyle is een vrij storend geheel in de film. Daarbij komt dat beide situaties behoorlijk te kort schieten. De dramatiek rondom de thuissituatie is ronduit slecht en bij de oorlogsscènes ontbreekt de spanning en sensatie die je er zou verwachten. Tevens is de grote cliffhanger van de trailer - schiet hij het kind nu dood of niet - ook vrij mager uitgewerkt door de cliffhanger in de film opnieuw te herhalen. Het invoegen van Mustafa als persoonlijke vijand van Kyle vind ik ook niet goed uitgewerkt. Het verhaal had zich of op hem moeten spitsen of hem er grotendeels uitlaten. Nu krijg je een halfbakken mix van een klopjacht op de beul en de persoonlijke vete - voor zover je daarvan kan spreken - tussen Kyle en Mustafa.

Bradley Cooper speelt nog niet eens zo heel slecht hier. Vooral in Irak is hij best te pruimen. Hij schiet echter een klein beetje tekort als hij thuis is. De posttraumatische stress brengt hij behoorlijk geforceerd op je over.
Dit valt echter reuze mee als je het vergelijkt met Elise Robertson. Och wat heb ik me aan haar lopen ergeren. Overtuiging, passie en dramatiek ontbreken totaal bij haar. Elk traantje en elke glimlach is zo geforceerd. Er straalt geen natuurlijkheid van haar gelaat af. Zij had veel gepassioneerder tegenover Cooper moeten staan. Ik vond haar ronduit zwak.

Er is visueel gezien niet zo heel veel op de film aan te merken. Het enige is wel dat de film behoorlijk wat sfeer mist. De klassieke Amerikaanse setting en de overdosis aan patriottisme van Kyle zijn nu niet echt een goede voedingsbodem voor een vermakelijke avond van een nuchtere Hollander. Misschien dat dit in de V.S. tot snel kloppende harten en een traantje leidt, maar ik kon er niet zo veel mee. Het heroïsche gehalte van Kyle is niets voor mij. Een sterk reëel drama zou in betere aarde gevallen zijn. Daarnaast zei ik al dat de spanning ontbrak. Een sensatie die je beleeft als bij Black Hawk Down is er gewoon niet. Eastwood heeft hierbij de plank behoorlijk misgeslagen.

American Sniper is totaal niet wat ik ervan verwacht had. Een behoorlijk zwakke teleurstelling zelfs. Gelukkig was de unlimited night gratis, anders was ik nog depressiever de zaal uitgelopen...

avatar van Masterbrain
Afgelopen weekend gezien in de UGC Antwerpen.

American sniper is niet ala shooter met mark whalberg ,dus verwacht niet teveel actie , er zijn wel ijzer sterke scenes die afgewisseld worden met wat actie wat de film boeiend houdt.

American sniper is meer uitgediept op de emoties en de persoonlijkheid van de hoofdpersoon , van hoe hij er mee omgaat met de oorlog , hoe hij erover denkt etc.

Clint eastwood levert hier een prima staaltje cinematoghrapy.

avatar van cordiacovens
American Sniper is uiterst effectief in de oorlogscene, is overtuigend in beeld gebracht met sterk geluid waar terecht een Oscar voor is gewonnen. Waar Chris Kyle thuis is weet de film echter echt indruk te maken en dan vooral Bradley Cooper die zeker een van de beste rollen neerzet die je de komende tijd zal zien in de bioscoop. Je krijgt het gevoel alsof je met Chris Kyle op pad bent en dat is knap. De film laat zien wat oorlog met een mens kan doen en niet of oorlog goed of slecht is. Eastwood weet daar de balans in te houden en dat maakt deze film een schot in de roos.

'American Sniper' Recensie - Filmtakers

Wat een geweldige film. Hier en daar lees ik verhalen over patriottisme, verheerlijking van oorlog en simplificatie van het conflict. Daar is m.i. geen sprake van. Integendeel. Wie deze film ziet, kan niet anders oordelen dan dat het gruwelijk is. Zowel op het slachtveld als mogelijk in de periode daarna. Op indrukwekkende wijze legt Eastwood de gevechten vast, zowel in Irak als thuis bij zijn gezin. Je ziet hem in de loop van de tijd veranderen. De PTSS krijgt hem te pakken. Dat de Amerikanen hem als held zien lijkt me volsterkt logisch, hij heeft tientallen soldaten gered door vijanden uit te schakelen. In oorlogssituaties gaat de knop om. Je gaat nu eenmaal zwart-wit denken. Als je empathie gaat krijgen voor de vijand dan maak je het zelf alleen maar moeilijker en verkleind de kans dat je het overleeft, of in het geval van Kyle dat hij zijn maten in de steek laat. Dat is een overlevingsmechanisme en group identity. Ook het nationalisme, het trots zijn op het land komt daar uit voort. Bij 'onze jongens' in het buitenland zie je precies hetzelfde. Ik las ook ergens dat hij psychopathisch is. Dat lijkt me flauwekul. Dat hij worstelt zie je bijv. in de scene aan het eind dat hij echt hoopt dat het jochie de raketwerper niet oppakt. Bovendien wordt hij wel degelijk geraakt door de dingen die hij moet doen. Hij loopt niet voor niets PTSS op. In de training door sniper, wordt je geleerd om stappen te doorlopen die dan uit te voeren. Dat is iets anders dan psychopaat zijn. Helaas zie ik maar weinig begrip (onwetendheid?) voor deze volstrekt psychologische gevolgen.

Qua beelden is het een overweldige film (afgezien van de al eerder genoemde twee dingen!), fantastische geluidseffecten. Het acteren is ook van een hoog niveau. Geloofwaardig. Kippenvel bij sommige scenes en dan vooral bij het eind. Indrukwekkend. Wat mij betreft een van de betere films van de laatste tijd. Aanrader!