Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

American Sniper (2014)

Actie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

avatar van stfuympos
In Film > Nieuws > American Sniper (2014):

American Sniper (2014) - IMDb

avatar van HALVE TAMME.
"150 confirmed kills".

De trailer is kort, maar ik ben nu al enthousiast. Zelf ben ik helemaal gek van dit soort films, ook erg benieuwd hoe Bradley Cooper het er van af brengt in zo een rol.

avatar van AC1
AC1
Eastwood geeft ambiguïteit weer geen enkele kans en laat zien wat de Amerikaanse soldaat denkt waneer hij de vijand in het vizier heeft. Sigh ...

Vanaf 15 januari 2015 in de bioscoop (Warner Bros)

avatar van jarno1975
Kyle heeft hier ook een boek overgeschreven: American Sniper - Chris Kyle e.a. (2012) - BoekMeter.nl

Meh.. propagandafilmpje.

next.

avatar van Kondoro0614
Ben benieuwd, trailer zag er goed uit.

avatar van jarno1975
Chris Kyle is dan wel de bekendste sniper, waarvan telkens trots wordt vermeldt dat hij 150 confirmed kills heeft. De Finse Simo Häyhä, een sniper in de 2e WO, heeft echter een nog veel groter aantal kills op zijn naam staan, 505 namelijk. En dat binnen 100 dagen en bij temperaturen tot 40 graden onder nul. Bij de Russen stond hij bekend onder de naam White Death. Uiteindelijk is hij in zijn gezicht geschoten maar overleefde dat wel en is nog 96 jaar geworden.

Zo jammer dat dit weer uit handen is gegeven van Spielberg naar Eastwood

In Steven's handen had dit goud kunnen worden

avatar van HALVE TAMME.
Ik had nog nooit van Chris Kyle gehoord en de film heb ik uiteraard nog niet gezien. Eigenlijk weet
ik weinig van de roet en de rand, maar jeetje wat heeft die man nu al een indruk op mij gemaakt
en achtergelaten. Dit soort onderwerpen vind ik uitermate interessant.

Foto: Navy seal sniper Chris Kyle.

avatar van mcdaktari
Zo nu en dan heeft Clint Eastwood toch prima films als regisseur, en dit lijkt me er weer zo één.

avatar van chevy93
kos schreef:
Meh.. propagandafilmpje.

next.
Haha, Clint Eastwood met een propagandafilmpje voor het Amerikaanse leger? Ik denk het ook...

Ja.

avatar van freek_93
Wow. Ik krijg kippenvel van de trailer. Dit moet een goede worden!

avatar van Materny
jarno1975 schreef:

Ik probeer dat ook in perspectief te zien. Chris Kyle had de support en tools van Uncle Sam tot zijn beschikking, en stond dus nooit tegenover een dominerende supermacht. Een Hayha of Zajtsev had de taak om een invasie te weerstaan in soms erbarmelijke omstandigheden, tegen meer superieure landen, met ongekende ratio's in troepenaantallen of machines.

Materny schreef:

is er ook een film gemaakt over die andere 2?

statham schreef:

is er ook een film gemaakt over die andere 2?

Enemy at the Gates (2001) gaat over Zajtsev. Al is het verhaal niet helemaal waargetrouw. Over Hayha is naar mijn weten nog geen film gemaakt. Wel een interessant project wanneer het niet door Hollywood gemaakt zou worden.

jarno1975 schreef:

oh ja die film heb ik ook al gezien. goede film overigens enemy at the gates.

avatar van Captain Pervert
He Clint heeft weer een film gemaakt. Meestal houd ik het werk van de man wel een beetje in de gaten maar dit keer is het helemaal onder mijn radar doorgevlogen.

De reviews zijn enthousiast, de trailer ziet er goed uit maar het thema vind ik wel een beetje uitgekauwd. Er zijn ondertussen meer films met als thema "oorlogsveteraan kan niet meer aarden in burgermaatschappij" dan "soldaat vecht met vijand".

de grunt schreef:
Zo jammer dat dit weer uit handen is gegeven van Spielberg naar Eastwood

In Steven's handen had dit goud kunnen worden

Oneens, Clint is mijn optiek een vele male betere regisseur dan spielberg. Spielberg maakt alle films altijd zo "braaf".

johnhendrikos schreef:
Oneens, Clint is mijn optiek een vele male betere regisseur dan spielberg.
Ai.

johnhendrikos schreef:
Spielberg maakt alle films altijd zo "braaf".
Invictus gezien? Braver en conventioneler worden ze niet gemaakt in Hollywood.

Zou The Temple of Doom anders niet als braaf willen betitelen en raad je aan om Duel eens te zien

avatar van predator 2
Hij is er op Dvdscr. Dus we kunnen hem zien.

avatar van Zandadder
de grunt schreef:
Ai.

Invictus gezien? Braver en conventioneler worden ze niet gemaakt in Hollywood.

Munich is ook niet kinderachtig. Persoonlijk een van mijn favorieten.

Zandadder schreef:
Munich is ook niet kinderachtig. .
Eens.

Komt op bluray overigens, hopelijk regiovrij dan wordt het een no-brainer voor mij

Hele interessante film om eens te kijken in de logica van een massamoordenaar, die denkt savages te vermoorden voor zijn eigen land aan de andere kant vd wereld, heel bizar.

Degelijke oorlogsfilm. Stoere held, pittige actie. Als je ervan houdt is het genieten. Patriottisme op zijn Amerikaans. Voldoende kwaliteit.

Spotje schreef:
Als je ervan houdt is het genieten. Patriottisme op zijn Amerikaans.
Ik was er alweer bang voor. Hij kan het ook nooit laten

avatar van Carlos Olivera
Prima film. Laat goed zien wat er door het hoofd gaat van een Seal in het midden van een oorlog in een vreemd land en hoe hij zich gedraagt als hij weer in zijn eigen land is. Patriottisme op zijn Amerikaans vind ik overdreven. Eastwood levert een prima film af en Cooper heeft mijn verwachtingen overtroffen, Oscar waardig!