MENU

Invictus (2009)

3,48

geregisseerd door Clint Eastwood
met Matt Damon, Morgan Freeman en Tony Kgoroge

Het verhaal van 'Invictus' speelt zich af na de val van het Apartheidregime, tijdens de periode dat Zuid-Afrika het wereldkampioenschap rugby organiseerde in 1995. Nelson Mandela (Morgan Freeman) is net bezig aan zijn eerste termijn als president en gebruikt het evenement om decennia van wantrouwen en haat tussen de blanken en zwarten in Zuid-Afrika te beëindigen. Hierbij krijgt Mandela hulp van Francois Pienaar (Matt Damon), de aanvoerder van het Zuid-Afrikaanse rugby team.

geplaatst op 10 december 2011, 9:22 uur, permalink
qwertzu schreef:
Zou graag eens een film over het leven van Mandela zien, maar dan wel weer met Freeman in de hoofdrol!

Goodbye Bafana (Bille August, 2007) gaat over de periode van zijn gevangenschap.

avatar van Rodger
geplaatst op 16 december 2011, 17:34 uur, permalink
Dit is een goed drama, niet een topper wat ik er van verwacht had.. maar zeker niet slecht..
zeker op het laatst, de finale wordt uitsekend in beeld gebracht..
3.**

avatar van sinterklaas
geplaatst op 2 januari 2012, 20:30 uur, permalink
Weer een knappe film van Clint Eastwood waarin hij opnieuw weer bewijst dat hij het vanuit zijn regiseurstoel ook net zo goed kan doen als dat hij zelf partij van de cast is. En voor de iewat niet zo'n baanbrekende Hereafter is Matt Damon hierin ook van de partij als een prachtige bijrol van de blanke rugbyspeler Francis Pienaar. Die met zijn gezin de laatste dagen van de appartheid meemaakt en de periode dat Nelson Mandela werd verkozen tot president en eens goed ging kuizen in het verscheurde land. Mandela word ook echt schitterend neergezet door de koning der acteuren Morgan Freeman en ze verschilde ook zowat geen enkele haar van elkaar. Echt schitterend om Freeman ervoor te kiezen. Invictus is verder ook een soort van geschiedenisfilm alias sportfilm want het gaat ook grotendeels over rugby en om met die evenement zwart en blank samen te laten werken. Wat ook gewoon erg mooi en ontroerend uitpakt en een beetje de "Freedom Writers" kant opgaat. Al is dit dan waargebeurd.

Bij die robbeneiland-scenes moest ik ook weer even terugdenken aan Goodbye Bafana.

Maar verder gewoon weer een briljante film van Eastwood met een topcast. Een sportfilm die niet gemist mag worden, aangezien dit ook weer de leerzame kant op gaat.

avatar van Roelmarcus
geplaatst op 4 januari 2012, 18:02 uur, permalink
Voor mij toch een kleine tegenvaller. Je weet wat je krijgt zodra je de film opzet, ik weet dat het een waargebeurd verhaal is maar er hangt een soort hosanna sfeer terwijl er behalve het rugby weinig te juichen viel in die tijd.Het acteerwerk was redelijk van zowel freeman als Damon, maar ik ben het eens met de meningen dat er te weinig diepgang in zit. Camera werk bij vlagen erg mooi, voor die moeite nog 2,5 ster.

avatar van Jessen0wnt
geplaatst op 5 januari 2012, 23:37 uur, permalink
I am the master of my fate.

Als Clint Eastwood voortaan elke rugby-wedstrijd regisseerde, was ik de grootste rugby-fan ter wereld. Wat een staaltje niveau wordt hier afgeleverd zeg, zeker de laatste wedstrijd waar Clint mooi zijn tijd neemt bracht het hele stadium-gevoel bij me naar boven en liet me zelfs schreeuwen en klappen, misschien last van het home-alone-virus, maar de spanning spatte van het beeldscherm af, en had me flink te pakken.

Hoewel ik nooit echt warm loop van Eastwood's regiespel, weet het me elke keer wel te interesseren en verkoopt het ook goed. De stijl voelt wat onpersoonlijk en heeft zo'n onnatuurlijk lichte sfeer dat ik soms afgeleid word, en wat minder kan genieten van de film opzich. Ditmaal een wat lichter onderwerp dan zijn vorige films, in die zin dat het wat positiever is, en eigenlijk gewoon een grote, welgemeende, feelgood-film is. Schrik ik daar genoeg mensen al mee af? Gelukkig.

Ik ben zowel van Morgan als van Mat niet helemaal weg, maar in deze film deden ze het meer dan aardig. Juist door het afstandelijke gedrag van Clint komen de personages in zoverre realistisch over dat ik ze niet geregisseerd over vond komen (behalve dan die wijze lessen van Mandela, kan ook niet anders gespeeld worden).

Een wat luchtigere maar niettemin sterke film van Eastwood die het van mij vooral door de drijfende sfeer moet hebben en het laatste halfuurtje waar een prachtige wedstrijd word verfilmd die zelf een a-sport-fan op het puntje van de stoel laat zitten. Een groter compliment komt er niet uit.

4 sterren

avatar van Masterbrain
geplaatst op 8 januari 2012, 11:19 uur, permalink
Mooie film over Mandela , Rugby en Afrika , dat laatste had toch wel wat meer uit de verf gemogen.
De vertolking van Freeman als Mandela is echt top een goede cast van Clint Eastwood,maar de enige minpunt is dat er twee lijfwachten van Mandela echt serieus zijn , terwijl de andere twee een beetje nerd achtig en dollend tegen over elkaar overkomen en dat je echt op het puntje van je stoel zit en zit te wachten op die aanslag [voorral wanneer die Vliegtuig over de stadion heen vliegt],maar je wordt echt jammerig teleurgesteld ,want je spannig is tevergeefs geweest , maar ach wat geeft het de thema van de film is White and black together en daar gaat het om , we are all one.

Off topic

Weet iemand mischien of er een film is over zwarte beroemdheden als tupac , Malcom x ,etc

avatar van Jessen0wnt
geplaatst op 8 januari 2012, 12:38 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Het is een waargebeurd verhaal, als Eastwood bv. inderdaad dat vliegtuig liet neerstorten, zou hij zichzelf alleen maar voor de gek houden, echter de spanning er naar toe is veel belangrijker (en werkt ook) dan het uiteindelijke plot, Clint houdt nu zijn kijkers voor de gek. Die agenten laten gewoon goed zien hoe vijandig ''ze'' eerst waren, en door met elkaar samen te werken je elkaar kan begrijpen. Dat bepaalde zelfs wat vriendelijk worden is mooi meegenomen, maar je kan niet met iedereen vrienden worden. Het serieuze lijkt me duidelijk een deel van hun baan.

avatar van richiedoom
geplaatst op 18 januari 2012, 13:47 uur, permalink
Lange tijd was Christopher Nolan mijn favoriete regisseur, maar ik denk dan Clint m voor mij is voorbijgestreefd. Million Dollar Baby en Changeling grepen me enorm aan, Gran Torino en deze Invictus iets minder maar nog steeds prachtige films. En ik moet nog zoveel films van hem zien, ik kan dan ook niet wachten!

Over deze film, Morgan Freeman speelt geweldig en de beelden in het stadion waren schitterend. Mooi contrast ook tussen de aanloop naar het WK en het WK zelf. Persoonlijk vond ik dat eerste gedeelte interessanter, maar het gaat uiteindelijk om het WK.
Mooie film, ben benieuwd naar flags of our fathers en letters from iwo jima!

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 26 januari 2012, 16:54 uur, permalink
een topper , mooi en onuitgesproken hoop voor zuid-afrika prachtig in beeld gebracht.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 19 februari 2012, 22:30 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Dit is een van de laatste films van regisseur Eastwood van de laatste 10 jaar die ik nog niet zag, dus deze moest er ook aan geloven. Overigens is het puur toeval dat ik de film niet eerder zag, want het thema spreekt me zeker wel aan. Sowieso is de persoon Nelson Mandela een legende. Hij wordt geweldig vertolkt door Morgan Freeman, echt een geweldige acteerprestatie zonder dat hij echt uit hoeft te blinken. Maar het komt wel erg overtuigend over wat hij doet. Ook Matt Damon doet het uitstekend. Je zou bijna denken dat hij echt aan rugby doet.

Verder krijg je een typische Eastwood film te zien. Gericht op emotie en sentiment. Erg? Ik vind van niet. Het plot gaat niet zo heel diep en je weet hoe het gaat eindigen, maar ze brengen het wel boeiend. Het moment met het laag overvliegende vliegtuig vond ik wel mooi, net als het shot van het winnende punt in de finale. Simpel, maar mooi. De film is toch een soort feel good movie. Dat merk je ook bij verschillende momenten in de film. Neem het zwarte jochie dat weggejaagd wordt door de taxichauffeur, maar later met hem wel de eindoverwinning viert. Misschien wat goedkoop, maar toch is het best aardig om te zien. Al had Eastwood wel wat meer van de problemen tussen zwart en blank mogen laten zien. Af en toe hoorde je wel een opmerking over iemands verleden, maar er wordt weinig mee gedaan. Het belangrijkste punt van de film is toch het WK Rugby. En dat wordt interessant genoeg gebracht zodat ik de film een ruime voldoende waard vind.

avatar van Jack Sparrow
geplaatst op 6 april 2012, 1:06 uur, permalink
Prima film. Mooi hoe Clint Eastwood laat zien hoe sport mensen kan binden. De boodschap is mooi vormgegeven. Goed acteerwerk. Wel hier en daar te traag. Verder mooi geschoten film. Vrees alleen dat de realiteit niet zo mierzoet is geweest.... Maar goed, de film zet aan tot denken en dat is het goede eraan.

avatar van ribas123
geplaatst op 1 mei 2012, 19:55 uur, permalink
Had echt nog niet van deze film gehoord..Heb het op HBO HD gezien.
Erg leuke film wat makkelijk weg kijkt.
Wordt ook erg goed geacteerd.
MatDamon en Freeman leverren top werk!

avatar van Insignificance
geplaatst op 1 mei 2012, 21:53 uur, permalink
Hy kan een verkiesing wen, maar kan hy 'n land regeer? Aldus Die Kroniek. Leuk, dat taaltje. Helaas valt hetzelfde niet te zeggen over de film. Zo soms krijg je zelfs het idee dat Eastwood vergeet om er eentje te maken. Zeker de eerste helft bestaat eigenlijk louter uit het ophoesten van tegenstellingen tegenover Mandela's wijsheden. Zelfs z'n dochter ontkomt er niet aan. Niets dan lof over de man, maar als film werkt een dergelijke invalshoek hooguit mondjesmaat.

Er zit nauwelijks beweging in, personages blijven vooral vlak en gedienstig en voor zover er sprake is van enige voortgang, zit 'm dat met name in het verstrijken van tijd. Als eenmaal het toernooi op het punt van beginnen staat en Mandela meer in de richting van toeschouwer wordt geduwd, begint die flinterdunne set-up zich uiteraard te wreken. Het magere lijntje rondom de lijfwachten gaat nog net, maar gek genoeg is er geen Springbok die op dat moment iets voorstelt.

Van Chester wordt niet veel meer bekend dan dat hij zwart is en Matt Damon is volledig de klos als aanvoerder. Oersaaie rol en net als de anderen, volledig in dienst van. Het wordt allemaal veel te klef en kleverig met een liedje dat Colorblind heet, iemand die een kaartje voor de wedstrijd krijgt en visioenen in de gevangenis. Met overdadige slow motions en zo'n afgezaagde opmerking van Pienaar wordt de finale ook nog eens zo goed als onuitstaanbaar. Jammer.

avatar van Boneka
geplaatst op 26 juni 2012, 14:02 uur, permalink
Heb me eerst eens verdiept in de naam Invictus. Het betekent zoiets als God van de onoverwinnelijkheid. Een echt Engels woord hiervoor is er niet of het zou invincible moeten zijn. De legendarische woorden in een James Bond film. I am invincible.

Anyway Invictus is een mooi fraai stuk van Eastwood met glansrollen van Mat Damon en Morgan Freeman. Het geheel is fantastisch aangekleed en ziet er zeer filmisch uit. Ook het geluid met mooie muziek (vooral op het eind) spreekt tot de verbeelding. Wat betreft de apartheid schiet de film wat te kort. Men heeft het gehouden tot een thema. Sport verbroederd en dat doen we met rugby. Daarin is de film geheel geslaagd. Qua spanning hoeven we natuurlijk niet veel te verwachten. Dat heeft misschien ook te maken dat Nelson "gewoon" nog leeft. Mooie uitstapjes in de film zijn het Robben Island en de echte gevangenisplek. Ja het doet soms erg docu aan. Mooi om te zien is dat Mat zijn handen uiteenstrijkt en ziet dat hij bijna zijn handen tot de muren kan raken. Na 27 jaar in zo'n cel zonder enig wrok? Dat moet je toch een geweldig kleurrijk iemand zijn. En dat is Nelson Mandela natuurlijk. En ook al houd je niet van rugby het kijkt gewoon lekker weg. De vliegtuigmomenten trillen lekker door in je huiskamer. Fraai! Het plot is misschien niet indrukwekkend, het geheel heeft toch een zeer aangenaam sfeertje.

En wie de BD heeft krijgt als toetje mooie extra's met een ontmoeting van Morgan Freeman and Nelson Mandela himself!

geplaatst op 1 augustus 2012, 10:34 uur, permalink
Het is een mooi drama, maar vond het op basis van het verhaal minder goed dan ik verwacht had. De film is wat langzaam, maar zodra je je daarbij neerlegt en vooral ook gaat genieten van de rugby wedstrijden levert het je ongetwijfeld kippenvel op.

De quotes, poezie en liedjes in de film zijn schitterend en inspirerend.

Maar het mooiste vond ik wel om te zien hoe Mandela denkt, redeneert en inspireert. Na 27 jaar in de gevangenis te hebben gezeten door de overheersing van de blanke mens, komt hij toch zonder haat en wrok vrij. Hij wil de blanken niet behandelen zoals hij behandeld is en wil een Zuid-Afrika waarin iedereen gelijk is en iedereen dezelfde rechten en plichten heeft.Daarnaast is hij een grote inspiratiebron voor het leven in vrijheid, gelijkheid en acceptatie! Heel inspirerend.

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 10 augustus 2012, 19:07 uur, permalink
Dit soort films sla normaalgesproken over, maar aangezien het een waargebeurd verhaal betreft heb ik hem toch gekeken. Ik vond het een prachtige film, uitstekende acteerprestatie, Mandela zeer goed neergezet. Nog meer respect voor deze grootheid gekregen.

geplaatst op 16 november 2012, 15:29 uur, permalink
Schitterende verfilming over de ontwikkeling die Zuid-Afrika doormaakt vanaf het moment dat Mandela president is. De makers zijn er in mijn ogen fantastich in geslaagd om te laten zien hoe Mandela in het leven staat als mens en als president. Ik heb een aantal keer een brok in de keel gehad, dat gebeurt niet zo snel en dat is een goed teken. Morgan Freeman acteert uitstekend en ook Mat Damon doet het heel behoorlijk. Hij weet zijn rol met bescheidenheid te spelen, wat wel fijn is, anders krijg je zo'n irritant fanatieke aanvoerder die zijn team wil oppeppen.
Fantastische film waarbij je een goede kijk krijgt op de visie en waarden van Nelson Mandela

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 16 december 2012, 23:24 uur, permalink
Clint Feelgood...

Clint staat in mijn top 5 regisseurs en top 10 acteurs. Uiteraard moest ik deze film zien. Maar het was niet wat ik had gehoopt.

Er moet toch een interessantere film over het leven van Nelson Mandela te maken zijn dan dit? Uiteraard is Freeman de absolute nr. 1 om Mandela te spelen. De rol van Matt Damon echter, was volstrekt inwisselbaar voor welke acteur dan ook. De film zelf is niet slecht en kabbelt vrolijk voort. Prima. Maar ik miste spanning, intrige, een spanningsboog, wat dan ook. Het werd nergens interessant.

De film focust teveel op het rugby en te weinig om alles er omheen. Ik zal niet de enige zijn die deze sport niet kent en na deze film ook geen interesse heeft om het te leren kennen. Wat een vreselijke sport. Ik realiseer mij dat ik eigenlijk alle films die over sport gaan klote vind. Meestal zijn dit Amerikaanse sporten waar ik helemáál niets mee heb. Maar ook het Engelse rugby is niet leuk om naar te kijken in een film. Conclusie: rugby is een vervelend thema voor een film.

Zelfs de hand van Eastwood zag ik niet in de film. De typerende mooie shots, rustige bewegingen, symbolisch werken met licht en donker, het zat er niet in. Het was allemaal 13 in een dozijn.

Tel daarbij een paar stomme anachronismen op, zoals een levensgroot scherm in de stadions (die ze in 1995 echt niet hadden) en ik kom echt niet verder dan 2,5 sterren.

Het enige wat ik er aan over heb gehouden is een inspirerend gedicht wat (zo mogen wij geloven) Mandela inspireerde om het 27 jaar uit de houden in de nor. Maar die 134 minuten van mijn leven, die krijg ik nooit meer terug.

Sorry Clint, 2,5 sterren.

avatar van Eliandjiee
geplaatst op 28 juni 2013, 22:21 uur, permalink
Magere film.

Morgan Freeman is natuurlijk de aangewezen persoon om een dergelijk groots personage goed neer te zetten in een film. Dit doet hij redelijk, doch niet heel bijzonder. Het grootste gedeelte van zijn rol bestaat toch uit wat cliché wijsheden op te dreunen. Dit is niet echt boeiend en vrij saai. Wel zet hij een sympathieke man neer, maar dat is ook alles.

Het verhaal weet ook nergens te boeien. Het concept en plot is sowieso niet echt boeiend, en wordt ook nergens goed uitgewerkt. Er gebeurt vrij weinig en de film doet niks nieuws of boeiends. Ook is alles vrij voorspelbaar. Voorspelbaar en saai dus.

Het enige wat de film nog wel aardig doet, is de sociale cohesie die sport te weeg kan brengen redelijk weergeven.

Nee, dit was echt een behoorlijke tegenvaller. Met moeite uitgekeken.

avatar van blurp194
geplaatst op 6 december 2013, 3:13 uur, permalink
Cult of personality.

Vanavond leek me een mooi moment om deze film eens te gaan zien - ik had hem al een tijdje liggen, vanwege een cursus waar een paar scenes werden gebruikt om de manier van spreken die Mandela - Morgan Freeman hier - gebruikt om zijn overtuiging over te brengen. Op zich zijn dat niet de sterkste scenes uit de film, want ze komen wat onderkoeld en te geregisseerd over. Maar toch zijn het wel krachtige momenten in het verhaal. Tenslotte is Mandela een van de belangrijkste, meest invloedrijke politici van de recente geschiedenis - en zeker een van de meest indrukwekkende. En hoewel het verhaal dat we hier te zien krijgen wel wat erg veel een cult of personality bouwt, zelfs als er maar 10 procent echt van waar is, dan nog dwingt het bewondering af.

Waar de film erg sterk in is is op de momenten dat de regie minder sterk voelbaar is, en dat is vooral als het ontspannen over rugby gaat. En dat de spanning langzaam oploopt, totdat je net als de 43 miljoen Zuid-Afrikanen in het echt wacht op de uitslag. Dan verdwijnt het wat ongemakkelijke accent van Freeman ook naar de achtergrond, en krijgt het natuurlijkere spel van Damon en zijn rugbymakkers meer de overhand.

Vanzelfsprekend speelt de film op het sentiment, en worden te veel dingen veel te plat en te simpel gemaakt. Een ouderwets simpele film, zoals Clint Eastwood die wel vaker aflevert, zou de geharde filmkritiek dan zeggen. Maar dat ouderwets simpele hoort ook wel een beetje bij dit soort film, het gaat tenslotte vooral om de positieve kant, het feelgoodaspect en om de verbroedering door de sport. Net zoals in het echte leven is dat natuurlijk maar een momentopname. Net zoals de verheerlijking van Mandela wat eendimensionaal is, en een hoog feelgoodgehalte heeft.

Maar wie zal dan zeggen dat hij dat niet verdient? De eerste politicus die gemist zal worden, lees ik. En dat zou best eens zo kunnen zijn.

Rust zacht.

geplaatst op 6 december 2013, 8:54 uur, permalink
@blurp194

Heel attent, heel mooi!

avatar van Metalfist
Metalfist (crew)
geplaatst op 8 december 2013, 11:18 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Remember this day boys, this is the day our country went to the dogs

Ik had de DVD van Invictus al een tijdje op de to-see stapel liggen maar wegens het overlijden van Nelson Mandela de film dan maar eens voorrang gegeven op anderen. Ik was nog even aan het twijfelen tussen deze en Goodbye Bafana maar vooral vanwege het feit dat Eastwood hier de regie verzorgt dan toch maar voor deze gegaan. Ik wist voor de rest weinig over de periode waar de film zich in afspeelt maar ik vertrouwde op Eastwood om me compleet onder te dompelen in het leven van Madiba.

Maar hetgeen direct opvalt is dat hij er niet in slaagt om zowel het leven van Nelson Mandela als de strijd van het rugbyteam ten volle te combineren. Vooral het rugbyteam zelf komt amper uit de verf. Wil je het verhaal van de Springboks zien, dan kun je beter op zoek gaan naar een sportfilm met een kleinere inbreng van Mandela. Nu krijg je wel wat te zien van een aantal matchen maar er gaan amper trainingen aan vooraf en het is maar te raden waarom het team eigenlijk ineens zo goed wordt dat het kan doorstoten naar de finale. De wedstrijd tegen de All Blacks is wel goed maar dat is ook maar het enige. Soit, de echte focus van Invictus ligt natuurlijk niet op de Springboks maar op Nelson Mandela. Een figuur waar best wel wat over te vertellen valt, voornamelijk doordat hij vandaag de dag als volksheld wordt geroemd maar wel wegens terroristische activiteiten in de gevangenis heeft gezeten, en Eastwood steekt zijn film vol met oversentimentele momenten (onder andere het zwarte jongetje dat wordt weggejaagd bij de autoradio tijdens de finale maar uiteindelijk mee de overwinning viert met de blanken) maar het wordt allemaal vakkundig gebracht waardoor het nergens echt storend is.

Het is bijna griezelig om te zien hoe hard Morgan Freeman op Nelson Mandela lijkt. Mandela zelf vond altijd dat Freeman de perfecte keuze was om hem te spelen en ik begrijp perfect waarom. Het lukt weliswaar niet altijd even goed, soms is Freeman iets te hard bezig met zijn ticks, maar over het algemeen levert hij hier een memorabele performance af. Iets wat ook gezegd kan worden over Matt Damon. Qua postuur is hij een stuk minder indrukwekkend dan de echte François Pienaar maar onder regie van Eastwood weet hij dat euvel compleet te verbergen. Het accent ligt er af en toe iets te dik op maar ook hier is een chapeau op zijn plaats. De essentie van Invictus ligt voornamelijk op deze twee personages en de bijrollen worden dan ook maar zozo ingevuld. Het enige interessante is misschien nog de kleine bijrol van Scott Eastwood die zowat alle punten scoort voor de Springboks. Onvoorstelbaar hoe hard die op zijn vader lijkt. Hoog tijd voor een nieuwe Dirty Harry!

Op technisch vlak is Eastwood heerlijk op dreef en levert hij een meer dan degelijke film af maar als biopic had het wel wat interessanter gemogen. Invictus is zeker en vast geen slechte film maar de clichés vliegen je rond de oren en met uitzondering van Freeman en Damon is de cast vrij inwisselbaar. Ik heb al beter werk gezien van Eastwood.

avatar van the new guy
geplaatst op 6 februari 2014, 12:57 uur, permalink
Helemaal eens Metalfist.

Het is echt een prima film met een aantal goede rollen. Maar het is het een of het ander. Nu sprak Mandela alleen in oneliners en bestaat het rugbyteam uit 1 blanke man die kan praten en een zwarte man die een paar woorden zegt.

Het verhaal is daarentegen wel fantastisch, dat boek ga ik toch eens lezen.