Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

American Sniper (2014)

Actie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

Degelijke oorlogsfilm en ik had eigenlijk niet anders verwacht van Eastwood. De man blijft desalniettemin een legende en het is knap dat hij op zo'n leeftijd nog films kan maken.

Het eerste gedeelte is moeilijk doorkomen, want we krijgen de all american jongen uit Texas te zien die met harde hand wordt opgevoed. Cooper strooit met de gebruikelijke cliches waarom hij het leger ingaat, en er is daarnaast een saaie love interest met Miller.

Enfin, zodra Cooper het leger in gaat schakelt Eastwood geregeld van het oorlogsfront naar scenes aan het thuisfront. Hoe goed Cooper ook speelt, de postraumatische stress lijken in deze film soms bijzaak en de echtelijke ruzies die daaruit voortvloeien zijn eerder plichtmatig. Uiteindelijk blijft de film daardoor te oppervlakkig en fragmentarisch. Eastwood doet helaas ook te weinig met het sniper gebeuren, want die spaarzame momenten leverden wel de spannendste scenes op.

Ik houd het op 2,5*, want ik heb dit soort drama's al eens eerder en beter gezien.

de grunt schreef:
Ai.

Invictus gezien? Braver en conventioneler worden ze niet gemaakt in Hollywood.

Zou The Temple of Doom anders niet als braaf willen betitelen en raad je aan om Duel eens te zien

Ja ik zei ook niet dat Clint nooit braaf deed, maar spielberg is ALTIJD braaf ( uitzondering het geweldige minority report)

avatar van max cady
Meer dan aardige film die vooral een redelijk goed beeld geeft van het terugkeren in de maatschappij (thuisfront) na een missie. Mensen onderschatten dit nog steeds. De film kijkt lekker weg en Cooper speelt zijn rol meer dan prima maar een Oscar nominatie is het mij nou niet waard. De film zelf trouwens ook niet. We gaan het zien .. 3.5*** (neigend naar 4)

avatar van Yugnav
Prima film. Begin steeds meer waardering te krijgen voor Cooper als acteur. Wel beetje propaganda voor het leger van de VS. Maar goed, de film kijkt fijn weg, maar maakt nergens echt een diepe indruk. Ook die laatste echte beelden vond ik een beetje te.

avatar van MrKowalski
Film zit goed in elkaar. Misschien wel cooper's beste werk tot nu toe. Normaliter word ik meer geraakt door het concept of het idee waarop de film is gebaseerd. Deze keer lukte het Eastwood niet om me nog even na te laten piekeren over de ware betekenis. Niet dat de film me niet raakt maar minder als bijvoorbeeld bij Gran Torino of zelfs Trouble with the curve. Ook voelde ik me niet echt verbonden met de karakters.

Dikke actie, goed acteer werk, goed verhaal.

Prachtige film!

Lekkere actie, goed acteer werk. Ben je moslim extremist dan moet je deze film niet kijken

Ik heb genoten!

4 sterren!

avatar van patrickman
Prachtige en realistische film. Wanneer word de wereld toch is wakker ? bekeer tot moslim of sterf

patrickman schreef:

Is dat de boodschap die je uit de film haalt of de conclusie die je er zelf aan verbindt (wellicht beïnvloed door de actualiteit van de afgelopen dagen)? Ik moet hem nog zien, maar ik kan me niet voorstellen dat dat is wat Eastwood met zijn film wil zeggen, als ik zijn thematiek en zienswijzen een beetje ken...

avatar van mjk87
Niet heel sterk, al is dat vooral door de stukjes weer thuis waarin blijkbaar de oorlogsstress van Kyle tot uiting moet komen, maar door de korte lengte steeds nooit echt tot bloei komt en vooral als excuus lijkt te dienen. Dan kan je nog een Cooper hebben die zijn best doet iets te maken van Kyle, maar met zo een zwak script en matige regie, dan is het vechten tegen de bierkaai. En met Eastwood als overtuigd Republikein weet je wel bij wie de sympathie ligt overigens.

Nee, dan zie ik liever de stukken in Irak die nergens echt bijzonder zijn, noch in verhaal, noch in actieregie, maar wel vermakelijk en soms spannend. Nu vind ik scherpschutters sowieso fascinerend - vaak van die vakmensen die redelijk veilig vanaf een afstandje in koelen bloede vijanden onschadelijk maken. De rust die ze hebben, de zakelijkheid, om mensen zo maar neer te schieten maar ook van grote afstand dat kunnen. Beste stukje is daarom met dat kindje dat een bazooka optilt en een Kyle die eigenlijk niet wil schieten. Die blik van Cooper is veruit de beste in de hele film, en toont even een beetje menselijkheid achter het schild dat is opgebouwd. 2,5*.

avatar van patrickman
John Milton schreef:

Mee eens ik was redelijk beïnvloedbaar door de afgelopen dagen. Maar in de film zie je de haat duidelijk jong,oud man,vrouw Leef volgens hun geloof of je moet dood

patrickman schreef:

Ik ben benieuwd. Ik vond Eastwoods laatste paar films juist eerder verdraagzaamheid en tolerantie uitdragen. Ik ga het zien.

MIddelmatige film. Iets beter dan de standaard film. Maar echter waren de scenes niet echt lekker uitgewerkt.

Al met al wat rommelig.

Einde ging ook nergens over.

( ook al is het waar gebeurt, maakt het nog niet een goede film ).

Jammer.

avatar van Thomas83
Super Amerikaans en patriottistisch natuurlijk. De titel verraadt het al eigenlijk. Dit had ik allemaal wel verwacht maar omdat de film om een sniper draait wilde ik hem toch wel graag zien. Helaas valt het allemaal erg tegen. Het is allemaal erg braafjes geschoten en opgebouwd. Zelfs de actiescènes springen er zelden echt uit. Nooit eens wordt het echt enerverend, gespannen of zelfs maar creatief of stijlvol. Er is wel enig realisme te bespeuren in hoe de soldaten bewegen, hun wapens vasthouden, hoe de wapens eruitzien, maar daar staan ook af en toe wat dommige momentjes tegenover zoals Kyle die met een groep mariniers wat huizen schoonveegt en daar zijn sniper rifle voor gebruikt. Of meerdere malen midden in een verhit gevecht naar huis belt.

Centraal in de film staat hoe al het geweld Kyle verandert en hoe dat invloed heeft op zijn rol als familieman, maar al die scènes vanuit het thuisfront voelen vooral als ergerniswekkende onderbrekingen. Het zijn altijd van die korte halfslachtige scènes waarin Siena Miller voor mij ook een bron van ergernis was. En dan zijn er ook nog de nodige clichés. Het was beter geweest aan het begin van de film wat meer te investeren in de relatie, en misschien nog een deel op het einde. In elk geval wat meer focus en een fijner tempo. Nu wordt Kyle ook al erg snel de held en voelt het allemaal niet zo overtuigend aan. Al helpt Coopers spel tegen het einde van de film wel. Hij kan zijn op zijn zachtst gezegd weinig sympathieke of boeiende personage (hij voert domweg zijn taak uit en heeft een erg simpel idee van goed en kwaad) nog enigszins diepgang meegeven.

En verder moet ik toch nog eens het vreselijk patriottisme en de belachelijke verheerlijking van Kyle benoemen. Ze weten er echt geen maat in te houden. Kyle die op het schoolplein de pestkop van zijn broertje eens vakkundig in elkaar trimt (met veel te overdreven klinkende vuistslagen). Kyle die op het nieuws ziet over de aanslag op de Amerikaanse ambassades in Tanzania en Kenia en als echte patriot direct zijn roeping heeft gevonden. De eerste ontmoeting met zijn vrouw in een bar (eerst zie je iemand keihard een blauwtje lopen bij haar, dan zwenkt het beeld wat naar links naar Kyle en weet je het al). Kyle die met zijn huilende vrouw geschokt naar 9/11 op tv kijkt. Een ontmoeting met een marinier wiens leven is gered door Kyle. Kyles maatje dat net voordat hij wordt neergeschoten praat over trouwen en Kyle als zijn getuige vraagt.

Maar ook vreselijke teksten:

"I'm not like most men sir. I don't quit."
"Cause it's the greatest country on earth and I'd do everything I can to protect it."
"Any SEAL is cool by me."
"Can I tell you something? You're dad, he's a hero."

Het is echt verschrikkelijk allemaal. Zelfs de sniperscènes zijn maar karig. Dan voeren ze een soort rivaal op die ook goed kan snipen maar maken ze er zo'n simpel figuur van waar het echt een interessant duel had kunnen worden. De uiteindelijke confrontatie valt ook tegen. Best lelijk die slowmotionkogel die de sniper uiteindelijk doodt. Meer iets voor in een computerspel. Iets wat ik in wat minder sterke mate wel vaker dacht in de film. Voor het snipen is uiteindelijk niet eens zoveel aandacht, dus ook daarvoor hoef je de film al niet te kijken. Eigenlijk nergens voor, want ook de goedbedoelde poging om in het hoofd te kijken van een soldaat die oorlog heeft meegemaakt werkt maar gedeeltelijk. Eastwood maakt al jaren weinig goeds meer. 2.0*.

avatar van olbo
Matig werkje (script) van Clint Eastwood. Allemaal al eens gezien. Deed me een beetje aan 'Brothers' denken; een betere film in dit genre.

Thomas83 schreef:

Maar ook vreselijke teksten:

"I'm not like most men sir. I don't quit."
"Any SEAL is cool by me."
"Can I tell you something? You're dad, he's a hero."

Gelukkig ben ik niet de enige die zich geel en groen ergert aan de Amerikaanse superioriteit althans, ze vinden zich superieur. Je vergeet nog te zeggen, dat zag je ook op het einde van de film, dat indien er iets gebeurt, iedereen met de Amerikaanse vlag staat te zwaaien. Wat een simpel volk is het ook. Toch vond ik de film goed te doen en ik heb er ondanks bovengenoemde ergernissen, met plezier naar gekeken.

Debo schreef:

Ze zijn tenminste ergens trots op, hier in nederland kunnen we alleen maar zeiken en zieken over hoe kut en slecht alles wel niet is.

avatar van HALVE TAMME.
''Ik val niemand aan, want ik heb respect voor ieder zijn eigen mening, maar dat gelul over patriottisme bij elke Amerikaanse oorlogsfilm 'pfff', nou weten wij het wel, verzin een keer iets anders om te typen''.

Ik zal menigeen even voor zijn, van: Dan lees je die berichten toch lekker niet.

Touché .

gatygun schreef:

Ze zijn tenminste ergens trots op.
Dat is 100% waar, Nederland schiet zichzelf op dat gebied aardig tekort.

Hier in Nederland kunnen we alleen maar zeiken en zieken over hoe kut en slecht alles wel niet is.
Nou daar ga ik dan: Ik kan niet een ding noemen wat mij zo trots maakt 'in / op' Nederland, oh ja, onze tulpen / deltawerken, maar dat klinkt ook weer zo patriottistisch .

avatar van Nohands
Vond hem tegenvallen had er meer van verwacht. Clint Eastwood heeft zich er in mijn ogen te gemakkelijk van af gemaakt. Uiteraard is een boek bijna altijd beter en meer details enz, maar hij kwam nog geen eens in de richting.

Cooper wandelt ook op zijn gemak door de film, een andere acteur had deze film ook niet kunnen redden.

Leuke film voor thuis, maar niet voor in de bioscoop naar mijn mening.

TIP: Lees het boek, spannender en meer actie en goed beschreven, ook de problemen die hij krijgt geestelijk en met zijn familie en gezin...

avatar van kelama3
Goede film hoor!
Ondanks dat ik die pattriotistische teksten haat,wilde ik deze toch heel graag zien.
Ik heb ze dan ook genegeerd,en me geconcentreerd op het verhaal.
Oh,en in mijn ogen tot nu toe de beste rol van Bradley Cooper!

avatar van Brabants
Deze film valt om te beoordelen in twee delen uit mekaar. Het eerste deel is het stuk waarin Chris uitgezonden is en aan zijn carrière werkt. Dit gedeelte is verbluffend sterk en leef je als kijker tot op het puntje van je stoel mee. Het tweede gedeelte is het privéleven van Chris en dit komt helaas wat minder sterk uit de verf. Dat deze film stijf staat van het patriottisme heeft mij verre van gestoord en vanuit dat oogpunt gezien is het ook niet interessant om deze film te beoordelen. Dan is het meer politiek dan cinema en dat zijn twee verschillende zaken. Toch kun je er niet omheen dat de eind scene wat met je doet, ongeacht wat je er van vindt. Bradley Cooper zet hier een puike prestatie neer die ik niet snel zal vergeten en ondanks wat verhaaltechnische tekortkomingen is het een hele goede en bijzondere film.

gatygun schreef:

Oh maar dat kunnen de yanken ook hoor, vergis je niet. Ze voelen zich alleen superieur naar de rest van de wereld en dat terwijl alles zo fake is in dat land en dat is hier toch een stuk minder.

Na het in mijn ogen minder sterke Jersey Boys komt de Republikein Clint Eastwood terug met een patriottisch, intens, sterk, intrigerend, schokkend en uitgebalanceerd actiedrama, met ruimte voor subtiele delen, gebaseerd op het leven van misschien wel Amerika's meest dodelijke (sluip)schutter, in de USA een mythe. De actiescènes waren spannend en de straatgevechten realistisch en groot was het verschil tussen het gevechtsveld en de thuissituatie. De regisseur typeerde de hoofdpersoon als meedogenloos, ongrijpbaar leeg en alleen; hij zag zijn missies tegen het terrorisme in het kader van "moed en eer" voor het vaderland. Bradley Cooper speelde hem uitstekend. Het einde was voor mij onverwacht en in feite hartverscheurend: het was de prijs van oorlog.

avatar van Diederik58
Weer een reclamefilm voor de schietgrage Amerikaanse jongeren. Leker oorlogje voeren als een sluipschutter net als in een psp of xbox spelletje. Heldenverering in het kwadraat. En waarvoor?
Eastwood heeft betere films gemaakt.
Toch sterk geacteerd.
Zeker de gevechtshandelingen waren spannend. Het einde was teleurstellend. Om er geen happy en te breien is tot daar en toe, maar zonder verdere achtergrondinfo dit eind te serveren vond ik jammer.
Verder een standaard verhaal.
Zeker geen oscar waard.

avatar van grid8400
Erg erg sterk....

Grappig dat veel reacties hier gaan over het ergeren aan het Patriotisme. Kijk verder dan je ziet, en denk ook na bij een film zou ik zeggen. De boodschap van de film zit volgens mij in het slot. Kris Kyle ging niet zijn tours doen om de "vijand" te bestrijden maar zijn "broeders" te beschermen.. Sterk is het moment ook dat hij de sjeik en zijn kind wil beschermen.. De grens van zij tegen wij vervaagd, met natuurlijk het ultieme slot... Waarbij zijn uiteindelijk vijand niet die is wie je denk...

Dikke 4*

avatar van blurp194
Sterke biografie.

Waarbij het natuurlijk altijd blijft bij raden naar hoe nauwgezet de werkelijkheid daarbij gevolgd wordt, is het niettemin knap hoe sterk Eastwood dit verhaal brengt. Met een nauwe focus op waar het om gaat, geen bijzaken en dus nauwelijks invulling van de karakters om de hoofdpersoon heen. Het gaat tenslotte om Kyle. Cooper speelt hem erg overtuigend, geen speld tussen te krijgen.

Patriottisme heb ik eigenlijk niet gezien in de film. Er zijn wel zat uitspraken en situaties die daar oppervlakkig gezien naar zouden kunnen ruiken, maar zoals ik ze zie worden die altijd gebracht met een ondertoon waaruit je ook het tegendeel kan horen, een cynische bijklank of zelfspot die de letterlijke boodschap teniet doet.

Weinig vernieuwends misschien in de manier waarop de actie in beeld komt, en wat jammer vooral van het wat flauwe slow motion shot naar het einde toe. En de zandstorm irriteerde me behoorlijk. Over het geheel wel solide vakwerk, en wellicht een keuze van Eastwood om de aandacht niet van het onderwerp af te leiden.

avatar van Uier
Het lijkt me niet meer dan logisch dat Amerikaanse militairen patriotisch zijn. Dat doet voor mij ook totaal geen afbreuk aan deze film.

avatar van hoffhaan
Verfilming van een Amerikaanse oorlogsheld zijn leven. Niet altijd even boeiend, maar over het geheel genomen een goede film.

Uier schreef:

Waarom is dat logisch, als ik vragen mag? (benieuwd hoe je dat ziet)

avatar van terschelling
Niet de best geregisseerde film van Eastwood, maar wel een degelijke film. Op het actiegebeuren was niets aan te merken. Het eind van de film minder: alsof hij bij toverslag zijn trauma kwijt was.
Maarrrrrr het kijken meer dan waard.

avatar van The One Ring
John Milton schreef:

Waarom is dat logisch, als ik vragen mag? (benieuwd hoe je dat ziet)

Het is natuurlijk niet zo zwart-wit, maar het helpt ongetwijfeld mee in dat beroep als volledig staat achter het "waarom" van de missies, als je werkelijk denkt dat je jouw land een dienst bewijst als je als militair je leven op het spel zet.