Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

American Sniper (2014)

Actie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman

Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.

avatar van John Milton
Begrijpelijk, maar dat is een soort cognitieve dissonantie dus. Zingeving achteraf. Maar hij benoemt het specifiek als Amerikaanse militairen, ipv militairen in het algemeen. Nou wordt het wel met de paplepel ingegoten, met op school het volkslied zingen en the pledge of allegiance etc, maar van die patriottische idealen blijft niet altijd veel over nadat de werkelijkheid 'erover heen is geweest'. Het klonk alsof het voor hem meer vanzelfsprekend was, dan louter en alleen goed verklaarbaar, als je begrijpt wat ik bedoel.

Had er nooit bij stil gestaan dat Clint een Republikein is trouwens, gauke, maar dat is achteraf helemaal niet zo verwonderlijk. Good old american values komen zeker wel voorbij, al is euthanasie/hulp bij zelfdoding bepaald niet Republikeins. En daar heeft Clint misschien toch ook wel een klein beetje een lans voor gebroken bij het grote publiek daar, met Million Dollar Baby.

avatar van Oliveri
Weinig verrassende film over dit onderwerp, heb betere gezien. Maakte een rommelige indruk en het einde was zwak.

avatar van Tolkienfan
waar gebeurde mooie film..

avatar van filmkul
Zeer sterke film. De opbouw is goed. De ontwikkeling van de hoofdpersoon, vervolgens in de strijd en uiteindelijk de terugkeer naar huis en de verwerking. Hoewel het laatste deel best wat langer had gekund. De aktiescenes zijn prima in beeld gebracht en spannend. Het einde is wat abrupt, maar daardoor treffender en hartverscheurend. Cooper zet een van zijn beste roller neer.
Topper. 4.5

avatar van madmax2011
zeer goede film vond ik deze

chevy93 schreef:
Haha, Clint Eastwood met een propagandafilmpje voor het Amerikaanse leger? Ik denk het ook...

Ik moet de film nog zien, maar op het moment dat het pentagon meewerkt (lees: materiaal ter beschikking stelt) heeft het pentagon de film goedgekeurd en/of wijzigingen geeist. Popaganda dus.

avatar van Biosguru
Nah, Ziegler toch niet helemaal. Gaandeweg de film wordt duidelijk dat het offer dat de soldaten brengen hun geestelijke gezondheid is. American Sniper is niet de Sniper versie van Act of Valor, er zit nog wel enige diepgang in. En hoe je het wendt of keert aandacht voor post traumatische stress onder terukerende soldaten zou in een claimcultuur als Amerika, wel eens heel positief kunnen gaan uitpakken voor de wereldvrede.

avatar van Beffrey28
Weer zo'n typische patriottistische Amerikaanse film zonder enige zelfkritiek. Hij deed me in alles zeer sterk denken aan The Hurt Locker, en ik ben daarom bang dat deze film er ook vandoor gaat met de belangrijkste Oscar.
Daarnaast een matige rol van Cooper, maar hij speelt een Amerikaanse held, dus ook die oscarnominatie is helaas vanzelfsprekend.
Flinke domper. Zeker als ik dit vergelijk met toppers zoals Nightcrawler en Gone Girl, die niet genomineerd zijn.
Gyllenhaal speelt de rol van zijn leven en wordt genegeerd, terwijl Cooper op de automatische piloot een nominatie binnenhaalt. Helaas.

Biosguru
Het gaat me daar niet om. Elke film over het amerikaanse leger die hulp ontvangt van het pentagon (en aan de trailer te zien heeft deze film die hulp gehad ) moet zijn script voorleggen aan de mensen van het pentagon. Deze schrappen dan alles wat ze ongevallig is. Als je dit niet wilt, dan vliegen er geen helicopters voor jou. Wil je dit wel? Dan willen ze best wat actiescenes met je schieten.

Oftwel: het pentagon bepaalt hoe het amerikaanse leger in films neergezet wordt.

avatar van jacobine_rodijk
Ziegler schreef:
(en aan de trailer te zien heeft deze film die hulp gehad )

Waar precies zie je dat aan?

Beffrey28 schreef:

Ik heb beide nog niet gezien, maar dit verbaast me toch wel inderdaad. De buzz rond Gyllenhaal was enorm en hij had ook nog Enemy. Ik heb over Cooper weinig gehoord!

avatar van synec

synec schreef:
Absurd! Deze film heeft op 4 dagen tijd een 100 miljoen + box-office opening (klik) gehad in Amerika. Werkelijk ongeziene blockbuster cijfers voor een film die R-rated (!!!) is. Grootse opening voor een Januari- Februari release en grootse voor een R-rated film nu ook.

Lol, dat wilde ik inderdaad posten net, maar compleet vergeten tijdens het reageren op een andere post. Had ik niet verwacht, dat soort enorme cijfers bij deze film.

avatar van Naomi Watts
Aan superlatieven is er hier ook niet te ontkomen. Enorme buzz en grotendeels positief ook. Washington Post zijn Oscars prediction kolom heeft opvallend meer American Sniper nu.

ipman-99
"I need you... to be human again. I need you here.." ... " !!!

Prachtige film !!! 'American Sniper' is de nieuwe prachtige
film van regisseur Clint Eastwood.
Het prachtige opbouwende meeslepende verhaal is gebaseerd
op waar gebeurde feiten. Het verhaal gaat over Navy Seal Chris
Kyle, prachtige performance van Bradley Cooper.
Hij wordt de legende genoemd en de dodelijkste topschutter
aller tijden van het Amerikaanse leger.
Het verhaal speelt zich af voornamelijk na 9/11... en de strijd
in een regelrecht oorlogsgebied waar gevaar langs alle hoeken
loert. De ellende van de oorlog werd prima in beeld gebracht,
net zoals de vele vuurgevechten en sniper scènes.
Er zaten werkelijk verbluffende spannende sniper scènes in, die
super spannend werden weergeven.
Ook zijn leven in Amerika met zijn vrouwke (gespeeld door Sienna
Miller) werden de nodige aandacht aangegeven.
Het heen en weer getrek touw tussen oorlog en thuisfront
werden prachtig weergegeven ... met alle verwerkingprocessen
en menselijke veranderingen van dien.
Een alweer prachtige film van grote meneer Clint Eastwood ... die
in mijn ogen de 'grootste' aller tijden mag genoemd worden.

Ziegler schreef:

Daar ben ik volledig van op de hoogte. Meen er zelfs een docu over gezien te hebben. In ieder geval is voor diegenen die zich afvragen wat er nu precies aan de hand is, dit een interessant artikel:
Artikel over Pentagon en Ho...

Ik heb behoorlijk wat 2e wereld oorlog propaganda films gezien, Bv A walk in the sun, Edge of Darkness, 49th Parallel, Confessions of a Nazi Spy, The Mortal storm en nog zo wat. Een hele bult erg bekwame regisseurs heeft in die tijd films voor het leger gemaakt. Bv Douglas Sirk, Frank Capra, Anatole Litvak, Frank Borzage.

Wat me voornamelijk opvalt als je die films met zooi als Act of Valor vergelijkt is dat eerdere Amerikaanse propaganda erg de nadruk legt op de diversiteit van de Amerikaanse samenleving, verschillende achtergronden, Italiaan, Pool of Ier, Architect of Boer, arm & rijk, slim & dom, iedereeen vecht samen tegen het Nazi kwaad. De boodschap daarachter is natuurlijk ook deels dat iedereen in Amerika evenveel waard is en dat dat hetgeen is waarvoor men vecht.

Die nadruk op de samenleving en de gezamelijke inspanning zie je nooit meer terug in latere propaganda. Zeer waarschijnlijk omdat het Amerikaanse leger geen afspiegeling meer is van de samenleving. De inkomsten die verkregen worden met een baan in het leger worden nu meer benadrukt, waarschijnlijk om te werven. De nadruk op de samenleving is verdwenen en je ziet steeds meer een hang naar leeg patriotisme / materialisme in die moderne wervende propaganda. Met in Act of Valor zelfs uitschieters naar anti intellectualisme (boef speelt viool en houdt van klassieke muziek en zo nog wat sneren). Wat er nu precies verdedigt moet worden wordt al vager. Zie ook het gelinkte artikel.

American Sniper is ondanks zijn patriotisme daar een uitzondering op, omdat het zeer duidelijk laat zien dat je enorme emotionele schade kunt oplopen door het deelnemen aan een oorlog. En dat is voor het leger een zeer gevaarlijke doos van Pandora. Het leger kan namelijk alleen functioneren bij de ontkenning van psychologische schade opgedaan door inzet in oorlogsgebieden. Zie bv het executioneren van Shellshock slachtoffers in WO1. Het aantal zelfmoorden onder soldaten die ingezet zijn geweest in moderne oorlogen is hoger dan het aantal slachtoffers ter plekke. Zodra het leger dat zou erkennen en ernaar zou handelen kan het niet meer functioneren.

Je vergist je daarin. Het gaat niet om het verkopen van een positief verhaal. Het gaat er bijvoorbeeld om een verhaal te verkopen dat het leger uitkomt.
Black Hawk down is niet bepaald een positief verhaal voor the us army, toch is het min of meer door het pentagon geschreven. Het vertelt de waarden waarvoor het leger wil staan. Het vertelt ook en misschien wel vooral wie we als vijand moeten zien.
We zullen het zien . Een krant (sentinel meen ik) heeft een beroep gedaan op de vrijheid van informatie en heeft van het pentagon geeist informatie openbaar te maken over de banden met deze film.

John Milton schreef:

Waarom is dat logisch, als ik vragen mag? (benieuwd hoe je dat ziet)

Ze vechten voor hun land. Ze houden van hun land en landgenoten. Daar vechten ze voor en dat is patriotisme. Een niet patriottische soldaat zie ik als een voetballer die niet van sport houdt; het verkeerde vak gekozen. Vandaar dat ik het logisch vind in een realistische oorlogsfilm als American Sniper. Uiteraard staat dit los van de natie waar men voor vecht.

Bij films als White House Down stoort het patriottische mij wel, maar dat is meer omdat het verheerlijkt wordt en Amerikanen zichzelf ophemelen tot karikutale proporties. American Sniper laat ook een veel reëler beeld zien van de psychologische neveneffecten die deze offers met zich mee brengen en licht de downside ook goed toe. Daarmee is het geen onnozel propaganda filmpje zoals bijvoorbeeld Act Of Valor.

Ik vond Cooper ook echt een fantastische rol neerzetten. De mentale transitie die hij meemaakt is van zijn gezicht af te lezen naarmate de film volgt. Erg knap staaltje acteerwerk. Miller werkte mij echter wel op de zenuwen.

avatar van Biosguru
Fijn dat je exact weet hoe ik in de materie sta Ziegler. Ik deed mijn best uit te leggen waarom American Sniper wat minder plat is als Act of Valor en waarom het afwijkt van hetgeen we normaal aan Hollywood Pentagon samenwerkingen zien.

Elke Hollywood film volgt een bepaald stramien. Soms kunnen kleine afwijkingen daarin interessant zijn. Ik vondt die nadruk op de emotionele schade door oorlogsvoering een aangename noot in een verder matige formule film. Zie het als interesse in kritiek op de USSR in films uit de voormalige Soviet unie. Of is dat te meta

avatar van Uier
Daarnaast is het scenario en uitkomst van Black Hawk Down ook niet iets waar de Amerikanen zich voor zullen schamen. Dat zie je ook aan de laatste regels text in de film, over de killcount.

avatar van Biosguru
Ik waag me nog aan 1 opmerking, het is denk ik naief om te denken dat Amerikanen het leger ingaan omdat ze van hun land houden. Voor arme mensen is het vaak de enige mogelijkheid diploma's te halen of om een (goedbetaalde) baan te krijgen. Tenmiste dat dacht ik altijd, maar ik zie bij een google zoektocht zeer verschillende meningen als feit opduiken. Waarbij de tegenspraak zo op het eerste gezicht van conservatieve denktanks komt. Ik ga weer leuke dingen doen nu, films kijken enzo.

ALS realistische film wel geslaagd. toch wist de film me moeilijk te boeien.. en trok het verhaal je niet mee

redelijk

@biosguru
Ik meen niet te weten hoe jij er in staat. Jij stelt dat deze film een uitzondering is op hoe die samenwerking normaal gesproken tot stand komt. Ik denk dat jij je daar in vergist.

Beffrey28 schreef:

Ik vond de Hurt Locker wel wat aardige momenten hebben en ik ben wel een fan van Bradley Cooper sinds Limitless en American Hustle en Clint Eastwood geef ik ook graag het voordeel van de twijfel maar ik ben bang -vooral na het zien van de trailer- dat je helemaal gelijk hebt wat betreft het patriotische gehalte van deze film. Om die reden heb ik bijv. Captain Philips ook overgeslagen.

Ik moet hem dus nog zien, misschien doe ik dat ook wel als er echt niks anders in.

avatar van joolstein
Amerikaanse patriotisme. Ik heb er niets mee! Had de trailer gezien en die zag er goed en spannend uit. Maar naar het zien van de film blijft er alleen een naar gevoel over. Voor Amerika kan Chris Kyle dan een grote held zijn maar wij zijn geen Amerika.
Er is verder weinig aan de film op te merken qua filmbeelden. Brengt het alllemaal zeer goed in beeld (soms is het ook best spannend).Clint Eastwood slaagt daar telkens wel weer in maar al die onderwerpen over hoe goed Amerika is. En al die films over helden beginnen me toch wel te vervelen.

Ik zal niet gek op kijken als dit verhikel ook nog verschillende oscars zal winnen! En dat terwijl Jake Gyllenhaal of zijn films totaal niet genomineerd zijn! De films nightcrawler en Enemy zijn beide stukken beter dan dit!

Biosguru schreef:

Voor gewone militairen wellicht wel. Maar dit geldt voor geen enkele SEAL, denk ik.

avatar van Ajax&Filmfreak
Waarom denk je dat?

avatar van Biosguru
Ik heb net dit artikel gelezen over American Sniper, mischien interessant, wel wat lang. Maar een fijne inkijk in die SEAL wereld. Enig gevoel van onoverwinnelijkheid speelt zeker mee. Het is een rare mix van omgaan met zwakte en de meeste gruwelijke dingen meemaken. SEAL's hebben geen posttraumatische stress omdat het een teken van zwakte is. Heel kort door de bocht. Artikel over de "echte" Ame...

Nog een interessant weetje is dat de echte sniper een kruisvaarders tatoo had en op een missie van god was....

Ajax&Filmfreak schreef:
Waarom denk je dat?

Je wordt geen SEAL, gedreven door een zwaktebod. Met die instelling kom je de eerste dag van de training niet eens door.

Dank Biosguru. Interessant leesvoer.