Thank You for Your Service (2017)

Biografie / Drama

geregisseerd door Jason Hall
met Miles Teller, Haley Bennett en Amy Schumer

'Thank You for Your Service' volgt een groep teruggekeerde soldaten uit Irak, waaronder soldaat Adam Shumann. Eenmaal thuisgekomen hebben ze moeite om te re-integreren in het familie- en burgerleven. De blijvende herinnering aan de oorlog dreigt hun leven te ruïneren, zelfs lang nadat ze het slagveld verlaten hebben.

kappeuter (moderator)
Vanaf 2 november in de bioscoop (eOne)

avatar van John Milton
Teller lijkt het best aardig te doen als ik de trailer zo zie, maar ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde is van nóg weer een film over een soldaat met PTSD. Regisseur Jason Hall is een debutant, al zegt dat niet alles. Ik wacht de kritische geluiden toch even af, als iemand met acute allergie voor Amerikaans patriottisme. Van de poster word ik al een beetje queasy
En 'van de schrijver van American Sniper' stelt me ook niet helemaal gerust.

Al zou ik het wel leuk vinden om een keer een collage te maken van het uitzinnige aantal posters van de afgelopen 16 jaar, waar de The Stars and Stripes prominent op aanwezig zijn.

avatar van Shinobi
Poeh, dit lijkt wel overdreven doordrenkt te zijn met Amerikaans patriottisme en dan nog eens van de schrijver van 'American Sniper'. De trailer wekt toch lichtelijk mijn interesse.

Ik vind de titel ijzersterk. Een soory cynische veeg naar Amerika, waar je inderdaad als held wordt onthaald, maar meteen ook in de steek wordt gelaten als het op mentale hulp aankomt. Bedankt en tot ziens. Althans, voor zover ik weet was/(is?) dit het geval. Sterke titel, ik ga hem zien.

avatar van Shinobi
"I thought you were fine."

Met Jason Hall (de schrijver van 'American Sniper') dacht ik op voorhand dat dit een zeer patriottistische film zou worden, vooral op basis van de trailer. Gelukkig levert hij een gedegen regiedebuut af.

Soldaten die gevochten hebben voor hun land worden in Amerika altijd bedankt voor hun dienst, maar het is best cynisch als je bedenkt dat mentale hulp erg schaars is. Zo ook voor de drie soldaten die je in 'Thank You for Your Service' volgt. Ze hebben moeite om zich aan te passen aan het dagelijks leven, wat zich resulteert in afstandelijkheid en nare gedachten.

Centraal staat het weergeven van de posttraumatische stressstoornis waar militairen mee kampen. De wijze waarop dat in deze film wordt gedaan is rauw en integer. Het knappe is hierbij dat er niet nodeloos wordt geschakeld naar flashbacks; men weet daadwerkelijk de essentie te vangen van een gebroken veteraan die aan zijn lot wordt overgelaten. Hoewel sommige situaties clichématig zijn, blijft het intrigeren. Met name het spel van Miles Teller is pakkend.

Helaas worden er wat rare sprongen gemaakt aangaande het personage van Beulah Koale. Hierdoor verliest de film de focus op de echte problematiek, om een uitstap te maken naar een misdaadplot. Wat mij betreft volledig onnodig en misplaatst te noemen. Daarbij heb ik zo mijn bedenkingen bij de casting van Amy Schumer, omdat het te veel afleidt.

Al met al een interessant drama dat sterk begint, maar tegen het einde aan alsmaar afzwakt. Desondanks een pak beter dan het mislukte 'American Sniper'.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van mrklm
"Many vets complain of alienation, rage, or guilt". In 1985 was het Paul Hardcastle die in zijn wereldhit "19" quotes zoals deze als sample gebruikte om aandacht te vragen voor de veteranen van de Vietnamoorlog. In 'Thank You For You Service' (wellicht de slechtste filmtitel van het jaar) blijkt PTS nog steeds tot schrijnende situaties te leiden. De film volgt drie leden van hetzelfde commando na hun terugkeer uit Irak. Billy [Joe Cole] is zo vaak aan de dood ontsnapt bij explosies, dat hij geestelijk zeer labiel is geworden en de wanhoop nabij is als bij thuiskomst blijkt dat zijn vriendin hem heeft verlaten; Solo [Beulah Koale] heeft als gevolg van een hoofdtrauma ernstige geheugenproblemen, maar bij zijn pogingen om hulp te krijgen loopt hij tegen een bureaucratische muur op die hij in zijn toestand niet kan beslechten; Adam [Miles Teller] is de commandant wiens knagende schuldgevoelens hem langzaam maar zeker van binnen opvreten.
Het onderwerp is zeker niet nieuw, maar het effectieve gebruik van flashbacks in combinatie met ijzersterke rollen van Teller en Koale, zorgen ervoor dat je een klein beetje inzicht krijgt in de manier waarop oorlogservaringen het dagelijks leven van veteranen (kunnen) beïnvloeden. Er is ook uitstekend ondersteunend werk van Amy Schumer als de weduwe van Adams gesneuvelde commandant en Omar J Dorsey als een veteraan van de oorlog in Afghanistan die Solo 'opvangt'. Jammer van die afschuwelijke titel, want dit is geen slijmerig eerbetoon aan oorlogsveteranen, maar een indringende blik in het na-oorlogse burgerleven van zovelen die vochten voor hun land.

avatar van mjk87
mrklm schreef:

Daarom juist is die titel zo sterk, enorm schrijnend.

avatar van wwelover
Geen hoogvlieger, maar wel een interessante film. Geeft ook wel aan hoe slecht het geregeld is voor veteranen in Amerika. En hoewel het best patriottisch is, vond ik het niet zo overdreven als bij American Sniper. Verhaal technisch valt er genoeg aan te merken, vooral rond Solo vond ik het wat rommelig uitgewerkt. Wel aparte casting met Amy Schumer, ze speelt wel sterk maar leidt toch een beetje af. Verder is Miles Teller een prima acteur, maar ik ben nog steeds niet echt overtuigd door zijn kwaliteiten. Maar al bij al een prima film.

avatar van mjk87
Anders dan de Vietnam-films mis ik nog een hoogvlieger (Zero Dark Thirty komt in de buurt) bij de films over de oorlogen in het Midden-Oosten; Vietnam heeft er met gemak een stuk of 5 iconische tussen zitten. Toch vreemd, want het zijn eenzelfde soort oorlogen die de Amerikanen uiteindelijk niet winnen. Met veteranen die terugkomen, niet per se als verliezer, maar zeker niet als overwinnaar in een oorlog die niemand eigenlijk wil.

En daar gaat deze film dus over. Nergens bijzonder in thematiek, op het eind zelfs vliegt deze wat uit de bocht (die misdaadzijplot), maar verder wel gewoon een degelijke film die goed gemaakt is. Vooral sterk geacteerd (Teller wordt steeds beter) en het beeld van de militairen thuis wordt helder neergezet. Fijn ook dat er geen ellenlange schreeuwerige ruzies zijn zoals zo vaak, maar de pijn speelt zich vooral in het hoofd af. En dat in een land dat je niet meer lijkt te willen helpen. Thank you for service inderdaad. Film werkt dus prima als brok cinema, en nu nog hopen op die éne grote film over Irak of Afghanistan.

avatar van Ste*
Op zich een boeiend onderwerp, en een prima thema om onder de aandacht te brengen, maar vond het in deze vorm bijna iets drammerigs hebben. 'Kijk eens hoe slecht de nazorg is voor veteranen, ze kunnen nergens terecht. Maar gelukkig is er de Pathway Home!' Alsof dit een soort uit de hand gelopen erg dure reclamefilm van ze is.

Ik denk dat ik het sterker had gevonden als de film gefocust had op maar één personage in plaats van dat we drie of vier personages zien met wie het allemaal slecht gaat, net als met eigenlijk alle veteranen die in de film voorkomen.

Maar goed, afgezien daarvan is het een prima uitgevoerde film. Ik ging vooral kijken om Miles Teller die eigenlijk altijd wel sterke rollen neerzet en ook in deze film bewijst een van de boeiendste acteurs van zijn generatie te zijn.

kleine 3,5*

avatar van IH88
“So you don't want to die? It was multiple choice and you said you wanted to die. Was that a lie?”

Thank You for Your Service is een filmtitel waar de ironie en het cynisme vanaf druipt. Want de film laat zen hoe militairen, als ze terugkomen van de oorlog in Irak, aan hun lot worden overgelaten. Psychische en financiële problemen zijn vaak het gevolg. De film maakt lange tijd indruk, en alleen een bepaald misdaadplotje op het laatst voelt wat misplaatst en onnodig. Het acteerwerk van Teller, Koale en Bennett is fantastisch, en vooral het samenspel tussen Teller en Bennett levert een paar schitterende scènes op. Amy Schumer komt ook nog even langs in een dramatische rol, en het gaat haar goed af.

Ik ben hier zeer benieuwd naar ik vind het een heel interessant onderwerp.

Veteranen die niet de aandacht kregen die ze zouden moeten krijgen, is natuurlijk te belachelijk voor woorden net als de Vietnamveteranen werden ook uitgescholden en bespuugd bij thuiskomt.Dat kwam misschien nog wel harder aan omdat die oorlog nog net even wat zinlozer was.

avatar van opa-ben
Wat een aangrijpende film over soldaten die terugkomen uit Irak en niet kunnen wennen aan thuis zijn die geestelijk in de knoop zitten maar voor wie geen directe hulp beschikbaar is.
Ik vond de opnerking dat dagelijks 22 veteranen zelfmoord pkegen wel heel toepasselijk maar ook schrikbarend.
Een film die op mij een diepe indruk heeft gemaakt.

Rauw, deprimerend en recht voor zijn raap.
Aangrijpend en net als de klassieker "Born on the fourth of July" met Tom Cruise en namens Olliver Stone
geregisseerd, een regelrechte aanklacht aan het amerikaans recht systeem ten opzichte van de vele oorlogsveteranen die na hun tour of duty in de kou worden gezet.Teller zet opnieuw een puike rol neer.

Niet zo goed als ik had gehoopt. Films over hun soldaten die trauma's hebben te verwerken, Amerikanen zijn daar goed in. Coming Home, The Deerhunter, Born on the Fourth of July zijn enkele voorbeelden die ik dan ook tot mijn absolute favorieten reken. Emotioneel sterke films, met altijd een paar scènes die je nooit meer vergeet en goede acteurs in de hoofdrollen. Dat alles ontbreekt een beetje bij de films aangaande deze thematiek die over de Irak oorlog worden geproduceerd. Op een of andere manier werken die niet helemaal bij mij. Ook voor deze Thank You for Your Service kan ik slechts een minzaam bedankje plaatsen. Mislukt is de film zeker niet maar het sterke, verwachtingsvolle begin word niet helemaal ingelost. Regie en script zijn niet zo sterk, je kunt je moeilijk verplaatsen in de twee soldaten waar hier de focus op ligt: vrij introverte mannen, beleefd naar hun vrouwtjes, maar ik miste het vuur in hun ballen. Ze lijken aanvankelijk dan ook meer te lijden onder datgene wat hen na de oorlog thuis overkomt, dan iets wat hen in Irak is overkomen. Na het einde toe wordt het ook steeds beroerder: Teller doet een bekentenis aan de door hem veroorzaakte weduwe, die vergeeft hem al vrij vlug en that's it.....einde film. Erg makkelijk en onbevredigend allemaal. Babyface Teller speelt zijn beste rol tot dusverre. Een Voight, Cruise of De Niro is hij niet, maar hij voldoet hier zeker. Comédienne Schumer in een serieuze bijrol werkte voor mij niet: je zit steeds te wachten tot ze een pijnlijke, misplaatste grap uithaalt. Een voldoende uiteindelijk, meer niet.

avatar van schumacher
Betere film dan gedacht.
Schoon madam ook.
Iets waar vele mensen niet wakker van ligge of niet aan denken dat velen ervan na de oorlog trauma's en dergelijke aan over houden en dat die mensen dan nog zo aan hun lot worden gelaten is toch helemaal te gek voor woorden.

avatar van hoffhaan
Aangrijpende film over traumaverwerking door Amerikaanse soldaten. 3.5

Goeie film over een paar Amerikaanse soldaten die thuis komen na hun uitzending in Irak. Een film die laat zien dat je niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk gewond kunt terug keren van een oorlog. In een rustig tempo verteld en redelijk ingetogen. De personages worden wel goed neergezet en ook het acteerwerk is goed.

avatar van Boneka
Uitstekend drama waar je gelijk wordt ingezogen. We zien drie soldaten die een nare ervaring hebben gehad en dat maar een moeilijk plekje kunnen geven als ze weer terug zijn in hun geliefde home land. Maar de opvang van de vele veteranen is slecht geregeld en zodoende moeten ze vooral hier zelf al dan niet met hun familie zien op te lossen. Daarbij berust dit ook op feitelijke waarheden en ze we deze soldaten na afloop nog even in beeld. Vind de film prima vertolkt en is nergens vervelend hoewel het thema natuurlijk best zwaar is. Maar de kleine verhaallijnen door elkaar passen perfect in deze mooi gemaakte film en prima soundtrack. Wel jammer dat er op deze disc geen extra's zitten. De rol van Miles Teller vind ik goed neergezet wat ook geldt voor zijn gefrustreerde vrouw Haley Katharina Bennett. Dikke pluim!

De film zit goed in elkaar verweven met op het eind de reden van hun trauma's. De titel lijkt klef, maar is uitstekend gekozen. Bedankt voor je diensten, (maar zoek het verder maar uit).

Dat de film wat eenzijdig wordt belicht, komt waarschijnlijk door het incident dat heeft plaatsgevonden in Irak. Mijn neef is onlangs ook uit Irak gekomen zonder enig incident. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je hebt meegemaakt.

Niet de eerste film over de moeilijkheden die ex-militairen ondervinden op psychologisch vlak om de trauma's van de horror van de oorlog te verwerken.
Film maakt duidelijk dat daadwerkelijke hulp niet zo voor het grijpen ligt omwille van de massa aan gevallen die zo uiteenlopend en persoonsgebonden zijn dat er veel meer, diepgaander, opvolging nodig is dan het invullen van een vragenlijst.
Niet de beste film over het thema.
De problematiek van de twee vrienden die het overleefden komt gelijktijdig aan bod en is niet zo best ineenvloeiend, waarbij het verhaal soms wat sputtert, vooral naar het einde toe.
Toch gemiddeld goed en het volgen waard.

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en was eigenlijk wel aangenaam verrast door deze film. Een film over jonge veteranen die moeten overleven na de oorlog. Meestal zie je dit thema niet in films, dus vond ik het wel boeiend gebracht. De cast deed het ook prima en kwam overtuigend over. Verder was de speelduur ook goed, niet te lang en niet te kort.
Ik had gene verwachtingen bij deze film, maar vond het wel een aanrader.