Thank You for Your Service (2017)

3,39

Biografie / Drama

geregisseerd door Jason Hall
met Miles Teller, Haley Bennett en Amy Schumer

'Thank You for Your Service' volgt een groep teruggekeerde soldaten uit Irak, waaronder soldaat Adam Shumann. Eenmaal thuisgekomen hebben ze moeite om te re-integreren in het familie- en burgerleven. De blijvende herinnering aan de oorlog dreigt hun leven te ruïneren, zelfs lang nadat ze het slagveld verlaten hebben.

• Vanaf 23 november in de bioscoop
  • vanaf 21 maart 2018 te koop op dvd, vanaf 23 maart 2018 op blu-ray
9 BERICHTEN 4 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Vanaf 2 november in de bioscoop (eOne)

avatar van John Milton

Teller lijkt het best aardig te doen als ik de trailer zo zie, maar ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde is van nóg weer een film over een soldaat met PTSD. Regisseur Jason Hall is een debutant, al zegt dat niet alles. Ik wacht de kritische geluiden toch even af, als iemand met acute allergie voor Amerikaans patriottisme. Van de poster word ik al een beetje queasy
En 'van de schrijver van American Sniper' stelt me ook niet helemaal gerust.

Al zou ik het wel leuk vinden om een keer een collage te maken van het uitzinnige aantal posters van de afgelopen 16 jaar, waar de The Stars and Stripes prominent op aanwezig zijn.

avatar van Shinobi
Poeh, dit lijkt wel overdreven doordrenkt te zijn met Amerikaans patriottisme en dan nog eens van de schrijver van 'American Sniper'. De trailer wekt toch lichtelijk mijn interesse.

Ik vind de titel ijzersterk. Een soory cynische veeg naar Amerika, waar je inderdaad als held wordt onthaald, maar meteen ook in de steek wordt gelaten als het op mentale hulp aankomt. Bedankt en tot ziens. Althans, voor zover ik weet was/(is?) dit het geval. Sterke titel, ik ga hem zien.

avatar van Shinobi
"I thought you were fine."

Met Jason Hall (de schrijver van 'American Sniper') dacht ik op voorhand dat dit een zeer patriottistische film zou worden, vooral op basis van de trailer. Gelukkig levert hij een gedegen regiedebuut af.

Soldaten die gevochten hebben voor hun land worden in Amerika altijd bedankt voor hun dienst, maar het is best cynisch als je bedenkt dat mentale hulp erg schaars is. Zo ook voor de drie soldaten die je in 'Thank You for Your Service' volgt. Ze hebben moeite om zich aan te passen aan het dagelijks leven, wat zich resulteert in afstandelijkheid en nare gedachten.

Centraal staat het weergeven van de posttraumatische stressstoornis waar militairen mee kampen. De wijze waarop dat in deze film wordt gedaan is rauw en integer. Het knappe is hierbij dat er niet nodeloos wordt geschakeld naar flashbacks; men weet daadwerkelijk de essentie te vangen van een gebroken veteraan die aan zijn lot wordt overgelaten. Hoewel sommige situaties clichématig zijn, blijft het intrigeren. Met name het spel van Miles Teller is pakkend.

Helaas worden er wat rare sprongen gemaakt aangaande het personage van Beulah Koale. Hierdoor verliest de film de focus op de echte problematiek, om een uitstap te maken naar een misdaadplot. Wat mij betreft volledig onnodig en misplaatst te noemen. Daarbij heb ik zo mijn bedenkingen bij de casting van Amy Schumer, omdat het te veel afleidt.

Al met al een interessant drama dat sterk begint, maar tegen het einde aan alsmaar afzwakt. Desondanks een pak beter dan het mislukte 'American Sniper'.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van mrklm
"Many vets complain of alienation, rage, or guilt". In 1985 was het Paul Hardcastle die in zijn wereldhit "19" quotes zoals deze als sample gebruikte om aandacht te vragen voor de veteranen van de Vietnamoorlog. In 'Thank You For You Service' (wellicht de slechtste filmtitel van het jaar) blijkt PTS nog steeds tot schrijnende situaties te leiden. De film volgt drie leden van hetzelfde commando na hun terugkeer uit Irak. Billy [Joe Cole] is zo vaak aan de dood ontsnapt bij explosies, dat hij geestelijk zeer labiel is geworden en de wanhoop nabij is als bij thuiskomst blijkt dat zijn vriendin hem heeft verlaten; Solo [Beulah Koale] heeft als gevolg van een hoofdtrauma ernstige geheugenproblemen, maar bij zijn pogingen om hulp te krijgen loopt hij tegen een bureaucratische muur op die hij in zijn toestand niet kan beslechten; Adam [Miles Teller] is de commandant wiens knagende schuldgevoelens hem langzaam maar zeker van binnen opvreten.
Het onderwerp is zeker niet nieuw, maar het effectieve gebruik van flashbacks in combinatie met ijzersterke rollen van Teller en Koale, zorgen ervoor dat je een klein beetje inzicht krijgt in de manier waarop oorlogservaringen het dagelijks leven van veteranen (kunnen) beïnvloeden. Er is ook uitstekend ondersteunend werk van Amy Schumer als de weduwe van Adams gesneuvelde commandant en Omar J Dorsey als een veteraan van de oorlog in Afghanistan die Solo 'opvangt'. Jammer van die afschuwelijke titel, want dit is geen slijmerig eerbetoon aan oorlogsveteranen, maar een indringende blik in het na-oorlogse burgerleven van zovelen die vochten voor hun land.

avatar van mjk87
mrklm schreef:

Daarom juist is die titel zo sterk, enorm schrijnend.

avatar van wwelover
Geen hoogvlieger, maar wel een interessante film. Geeft ook wel aan hoe slecht het geregeld is voor veteranen in Amerika. En hoewel het best patriottisch is, vond ik het niet zo overdreven als bij American Sniper. Verhaal technisch valt er genoeg aan te merken, vooral rond Solo vond ik het wat rommelig uitgewerkt. Wel aparte casting met Amy Schumer, ze speelt wel sterk maar leidt toch een beetje af. Verder is Miles Teller een prima acteur, maar ik ben nog steeds niet echt overtuigd door zijn kwaliteiten. Maar al bij al een prima film.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Anders dan de Vietnam-films mis ik nog een hoogvlieger (Zero Dark Thirty komt in de buurt) bij de films over de oorlogen in het Midden-Oosten; Vietnam heeft er met gemak een stuk of 5 iconische tussen zitten. Toch vreemd, want het zijn eenzelfde soort oorlogen die de Amerikanen uiteindelijk niet winnen. Met veteranen die terugkomen, niet per se als verliezer, maar zeker niet als overwinnaar in een oorlog die niemand eigenlijk wil.

En daar gaat deze film dus over. Nergens bijzonder in thematiek, op het eind zelfs vliegt deze wat uit de bocht (die misdaadzijplot), maar verder wel gewoon een degelijke film die goed gemaakt is. Vooral sterk geacteerd (Teller wordt steeds beter) en het beeld van de militairen thuis wordt helder neergezet. Fijn ook dat er geen ellenlange schreeuwerige ruzies zijn zoals zo vaak, maar de pijn speelt zich vooral in het hoofd af. En dat in een land dat je niet meer lijkt te willen helpen. Thank you for service inderdaad. Film werkt dus prima als brok cinema, en nu nog hopen op die éne grote film over Irak of Afghanistan.