Desenterrando Sad Hill (2017)

Alternatieve titel: Sad Hill Unearthed

Spanje
Documentaire

geregisseerd door Guillermo de Oliveira
met Ennio Morricone, James Hetfield en Clint Eastwood

In oktober 2015 bezocht een groep fans van de film 'The Good, the Bad and the Ugly' de locatie van de laatste scène van de film in Burgos. Het Spaanse leger had daar een begraafplaats met 5000 grafstenen gecreëerd. Na het schieten van de film was de plek 49 jaar alleen gelaten en was alles door de natuur overwoekerd. De groep begon de vegetatie te verwijderen en te graven en al gauw kwamen delen van 'Sad Hill Cemetery' weer tevoorschijn. Het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje en uit heel Europa kwamen vrijwilligers helpen om deze plaats te reconstrueren.

Fijne doc.

Een voorbeeld voor een hoop andere filmdocumentaires. Ik heb echt helemaal niks met de westerns van Leone, maar deze docu schept een mooi beeld, enerzijds van de liefde van de fans, anderzijds van het opnames van de film zelf.

Plaats voor enige kritiek is er uiteraard niet, maar dat hoef je natuurlijk niet te verwachten. Wat ik wel jammer vond is dat men af en toe wat té slaafs aan het cirkeltje van geïnterviewden vast bleef houden. Vooral wanneer het ging over het fandom zelf, vond ik reacties van een Hetfield of Dante wat ongepast. Niet meteen mensen die vanuit enige echte kennis spreken.

Maar verder interessant. Mooi in beeld gebracht, de onderneming van de Spaanse fans was een mooi centraal punt om al de rest aan vast te hangen en de verhalen over de productie werden er mooi ingeweven. Als niet-fan toch kunnen genieten van deze docu. De film zelf zal er niet beter van worden, maar de cult errond is wel wat duidelijker nu.