Absolute Power (1997)

Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Gene Hackman en Ed Harris

Hij was waar hij niet moest zijn en hij zag wat hij niet had mogen zien. En wie gelooft er nu een professionele dief en ex-gevangene? Wie vertrouwt Luther Whitney als hij zegt dat hij een vrouw vermoord zag worden en dat de man die voor haar dood verantwoordelijk is de President van de Verenigde Staten is?

avatar van Ted Kerkjes
Aardige film, maar wel met heel veel onlogische dingen. Waarom zou hij het verhaal aan zijn dochter vertellen? Je zou denken dat zij zo meer gevaar loopt. Zo waren er nog wel meer dingen.
Verder vond ik het acteerwerk van Clint Eastwood niet altijd even sterk. ("That's right, Kate. On your mothers grave!") Ook Judy Davis is niet geweldig. Best slecht zelfs.
Gelukkig is Ed Harris erg goed.

Een aardige film die bij vlagen ook wel spannend en interessant is.

avatar van blurp194
Indertijd vond ik het een leuke en spannende film. Wat me nu vooral opvalt is Clint's houterige gedoe, de af en toe wat kromme dialogen en het wat moeizame en ongeloofwaardige plot. In de bijrollen is er hier en daar nog wel een behoorlijke acteur bezig, ik zie Ed Harris hiervoor al genoemd worden maar ook Scott Glenn heeft een klein bijrolletje.

Zeker niet Clint's beste film. En eigenlijk in absolute zin ook niet zo'n beste film.

avatar van John Barry
De film begint enorm spannend. Een dief genaamd Luhter breekt in en ziet met eigen ogen dat de president van de Verenigde Staten bij een moord betrokken is. Dit stuk vind ik echt enorm spannend en wekt tegelijkertijd hoge verwachtingen. Helaas komen die verwachtingen niet helemaal uit. De film weet de spanning van het begin eigenlijk nergens meer te evenaren. Toch zit naar mijn mening in de eerste helft toch wel een goede spannende sfeer. Maar hoe verder de film vordert, hoe minder spannend en boeiend het allemaal wordt. Uiteindelijk eindigt de film in een teleurstellende climax.

Het acteerwerk is wisselend. Eastwood kwam wat houterig over en wist mij niet echt te overtuigen. Gene Hackman stelde mij ook wat teleur. Zijn acteerwerk kon er wel mee door, maar hij acteerde toch wel op de automatisch piloot. Ed Harris acteert duidelijk het beste van allemaal.

Erg goed vind ik de muzikale begeleiding van Lennie Niehaus. Erg goede bijpassende soundtrack wat de spanning in de film zeker verhoogd.

Al met al op zich een niet echt slechte film, maar na het veelbelovende begin toch wel wat teleurstellend.

avatar van W.V.
Benedenmaats, we zijn van Eastwood, zowel als regisseur als acteur beter gewend. Als je dan ook nog zwaargewichten als Harris en Hackman er bij hebt dan valt het resultaat toch wel tegen. Hackman doet maar wat, ik vind hem als president van de US volstrekt ongeloofwaardig. Harris doet zijn best maar kan de film niet dragen, het best uit de verf komt Marshall. Ik ben van een generatie die meerdere films van hem heeft gezien uit de veertiger en vijftiger jaren op tv, toen kon hij al op een geweldige manier een karakterrol neerzetten, voor de laatste keer doet hij dat hier ook. Ik had veel beter verwacht, het verhaal is zeker de moeite waard en ik hoop eigenlijk dat er nog eens een remake wordt gemaakt.

avatar van Onceuponanytime
Het verhaal verloopt traag en de 'explosie' blijft uit, maar toch wist de film mij te boeien. De soundtrack bij het eindgeneriek is prachtig !!