• 11.273 nieuwsartikelen

• meJane Bekijk via meJane
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Absolute Power

"Corrupts Absolutely."

Hij was waar hij niet moest zijn en hij zag wat hij niet had mogen zien. En wie gelooft er nu een professionele dief en ex-gevangene? Wie vertrouwt Luther Whitney als hij zegt dat hij een vrouw vermoord zag worden en dat de man die voor haar dood verantwoordelijk is de President van de Verenigde Staten is?

Luther Whitney

Walter Sullivan

Christy Sullivan

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Aardige film, maar wel met heel veel onlogische dingen. Waarom zou hij het verhaal aan zijn dochter vertellen? Je zou denken dat zij zo meer gevaar loopt. Zo waren er nog wel meer dingen.
Verder vond ik het acteerwerk van Clint Eastwood niet altijd even sterk. ("That's right, Kate. On your mothers grave!") Ook Judy Davis is niet geweldig. Best slecht zelfs.
Gelukkig is Ed Harris erg goed.

Een aardige film die bij vlagen ook wel spannend en interessant is.

avatar van blurp194

blurp194

Indertijd vond ik het een leuke en spannende film. Wat me nu vooral opvalt is Clint's houterige gedoe, de af en toe wat kromme dialogen en het wat moeizame en ongeloofwaardige plot. In de bijrollen is er hier en daar nog wel een behoorlijke acteur bezig, ik zie Ed Harris hiervoor al genoemd worden maar ook Scott Glenn heeft een klein bijrolletje.

Zeker niet Clint's beste film. En eigenlijk in absolute zin ook niet zo'n beste film.

avatar van John Barry

John Barry

De film begint enorm spannend. Een dief genaamd Luhter breekt in en ziet met eigen ogen dat de president van de Verenigde Staten bij een moord betrokken is. Dit stuk vind ik echt enorm spannend en wekt tegelijkertijd hoge verwachtingen. Helaas komen die verwachtingen niet helemaal uit. De film weet de spanning van het begin eigenlijk nergens meer te evenaren. Toch zit naar mijn mening in de eerste helft toch wel een goede spannende sfeer. Maar hoe verder de film vordert, hoe minder spannend en boeiend het allemaal wordt. Uiteindelijk eindigt de film in een teleurstellende climax.

Het acteerwerk is wisselend. Eastwood kwam wat houterig over en wist mij niet echt te overtuigen. Gene Hackman stelde mij ook wat teleur. Zijn acteerwerk kon er wel mee door, maar hij acteerde toch wel op de automatisch piloot. Ed Harris acteert duidelijk het beste van allemaal.

Erg goed vind ik de muzikale begeleiding van Lennie Niehaus. Erg goede bijpassende soundtrack wat de spanning in de film zeker verhoogd.

Al met al op zich een niet echt slechte film, maar na het veelbelovende begin toch wel wat teleurstellend.

avatar van W.V.

W.V.

Benedenmaats, we zijn van Eastwood, zowel als regisseur als acteur beter gewend. Als je dan ook nog zwaargewichten als Harris en Hackman er bij hebt dan valt het resultaat toch wel tegen. Hackman doet maar wat, ik vind hem als president van de US volstrekt ongeloofwaardig. Harris doet zijn best maar kan de film niet dragen, het best uit de verf komt Marshall. Ik ben van een generatie die meerdere films van hem heeft gezien uit de veertiger en vijftiger jaren op tv, toen kon hij al op een geweldige manier een karakterrol neerzetten, voor de laatste keer doet hij dat hier ook. Ik had veel beter verwacht, het verhaal is zeker de moeite waard en ik hoop eigenlijk dat er nog eens een remake wordt gemaakt.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Het verhaal verloopt traag en de 'explosie' blijft uit, maar toch wist de film mij te boeien. De soundtrack bij het eindgeneriek is prachtig !!

avatar van IH88

IH88

“Remember, tomorrow is promised to no one.”

Degelijke film van Clint Eastwood. Ik heb het boek van David Baldacci gelezen, en Eastwood heeft nogal wat zaken verandert. Het hoofdpersoon uit het boek is gewoon helemaal weggelaten, en dat is wel opmerkelijk te noemen. Het begin is sterk en Eastwood heeft de juiste toon te pakken, maar na de moord wordt het een wel heel langgerekt kat-en-muisspel tussen Eastwood en de politie/Secret Service. Van de acteurs (veel bekende gezichten) springen Ed Harris en Scott Glenn er bovenuit. Degelijk, maar Eastwood kan beter en het spannende verhaal van Baldacci verdient beter.

scorsese

Goeie film over een meesterdief die tijdens een inbraak getuige is van een moord. Een onderhoudend plot voor deze prima, en inmiddels wat ouderwets aandoende, actie-thriller met een aantal goed opgebouwde scenes (zoals de lange opening en de scene op het plein). De acteurs (louter bekende namen) zijn allemaal goed gecast .

avatar van Pastaman

Pastaman

Gewoon een lekker wegkijkende film

avatar van AniSter

AniSter

• 1994 berichten

In tegenstelling tot een aantal andere films van Eastwood vond ik deze toch een van de betere. Een interessant verhaal dat een redelijk constante spanning wist te houden. Hier en daar ietsje te onwaarschijnlijk en voorspelbaar maar dat deed zeker geen afbreuk aan het geheel. Daarbij een vrij luxe cast die het prima deed. Al met al een boeiende film die ondanks zijn twee uur niets te lang duurde. Opmerkelijk dat Eastwood ook bij heeft gedragen aan enkele songs voor deze film waaronder het mooie Kate's Theme / End Credits - YouTube tijdens de aftiteling.

avatar van Collins

Collins

De film wordt niet getekend door een snelle actierijke enscenering. Absolute Power is geen grootschalig spektakelstuk, maar een subtiele mix van spannende intriges, suspense en fijn acteerwerk. Verantwoordelijk voor deze subtiele thriller is regisseur, producent en acteur Clint Eastwood.

De personages staan in deze film op de voorgrond. Voor hen zijn vier verhaallijnen beschikbaar die om elkaar heen draaien, elkaar raken en elkaar kruisen. Het verhaal over machtsmisbruik en politieke camouflagetactieken is belangrijk maar is niet belangrijker dan de acteurs. Aan de karaktertekeningen wordt in deze film gedetailleerde aandacht geschonken. Andere zaken zoals het aspect actie of het aspect setdesign staan absoluut op het tweede plan.

Het is old school. De regie. De karakterinvulling. De dialogen. De jazzy score. Eastwood pakt de zaken rechtlijnig aan. Zonder veel franje wordt in verhalende zin een reusachtig kaartenhuis opgebouwd waarvan in het verloop steeds stukjes afbrokkelen. Het steekt allemaal gewoon oerdegelijk in elkaar. En dat werkt. Het is spannend hoewel soms ook iets voorspelbaar.

De personages zijn niet duidelijk zwart of wit. Een ieder draagt wel iets bij zich dat de consequentie is van immoreel gedrag. Ondanks die realistische balans in de portrettering is Gene Hackman duidelijk met meer duisternis ingekleurd dan de rest. Dat is goed voor de film en hoort bovendien ook gewoon bij de latere Hackman. Hackman is de schurk waar de kijker niet mee sympathiseert.

Fijne rol van Eastwood. Verbeten, koel, intelligent, onbuigzaam en individualistisch. Dirty Harry op leeftijd, maar iets minder meedogenloos. Verder opvallend aangenaam acteerwerk van Ed Harris, Scott Glenn en Laura Linney.

Absolute Power is een spannende thriller. Wie scherpe en harde actie verwacht, wordt teleurgesteld. De film bekoort met een rustige enscenering, met gelaagdere personages dan gebruikelijk in een thriller en met een goed verhaal over moraal, omgang met macht en verantwoordelijkheid.

avatar van Foose

Foose

Het verhaal is zeker en vast niet te traag. De film begint heel goed en weet je wel over de hele lijn te boeien.. buiten het einde dat een beetje een anti climax is. Overigens moet je vaak veel door de vingers zien zoals hier en daar houterig acteerwerk en onlogische gebeurtenissen die echt wel tenenkrommend slecht zijn. Met deze cast moest hier veel meer uit te halen zijn jammer genoeg. Harris is zoals altijd wel héél goed. Hackman stelt teleur, maar hij komt er eigenlijk niet veel in voor. Zelfs Haysbert, die eigenlijk de geknipte rol heeft en normaal veel charisma heeft, komt hier niet goed uit de verf.

De openingscene was best wel spannend en leuk gevonden, maar dan gebeuren er veel te veel foute dingen. De overacting van Hackman valt nogal op en je ziet duidelijk dat hij haar niet echt aan het wurgen was. Nadien zitten ze Eastwood toch nogal snel op de hielen in de gigantische tuin, wel nadat ze 2 minuten de trap aan het afdalen waren. Nadien had Harris even een lijstje met gekende dieven uit the States opgerakeld en daar prompt Eastwood uit gehaald.. die nota bene nog nooit betrapt was, dus hoe weten ze dat dan in godsnaam? Dit was erbarmelijk gedaan. Dan gaat Clint daar even doodleuk met zijn dochter afspreken na toch wel een duidelijke boobytrap van de politie.. alé komaan.. dan Dennis Haysbert die bijna in slow motion die prik gaat toedienen aan zijn dochter die op de IC ligt. Clint die uiteindelijk al het geld teruggeeft.. waar halen ze het?

Gewoon een degelijke film, met best wel een interessant verhaal en goede momenten, maar helaas geen 'absolute power'. Veel te veel absolute flaws daarvoor.

avatar van Phantasm

Phantasm

Matige thriller waar totaal geen spanning in zit. Viel me vies tegen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Zelfs Eastwood maakt nu en dan eens een mindere film. De lange half uur durende introscène zat nochtans wel goed, en er zaten veel mogelijkheden in om tot een spannend geheel te komen. Na dat eerste half uur werd het echter een slappe hap, en ging de film wat kwakkelen. Profdief Luther weet eigenlijk zelf niet zo goed hoe hij op de hele situatie moet reageren tot hij op TV een speech ziet waarna hij toch beslist om niet naar het buitenland te vluchten. De manier waarop hij in het vizier van de politie komt was ook een lachertje : hij is de enige dief met professionele vaardigheden die op dat moment in Washington resideert. Kom nou. Verder keek het wel lekker weg en is een film waar Eastwood in speelt altijd leuk. De presidentiële rol van Hackman stelt niet zoveel voor; zijn screentime was erg beperkt.