Absolute Power (1997)

Thriller

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Gene Hackman en Ed Harris

Hij was waar hij niet moest zijn en hij zag wat hij niet had mogen zien. En wie gelooft er nu een professionele dief en ex-gevangene? Wie vertrouwt Luther Whitney als hij zegt dat hij een vrouw vermoord zag worden en dat de man die voor haar dood verantwoordelijk is de President van de Verenigde Staten is?

avatar van AGoos
het boek loopt ongeveer zo af:
luther wordt dus door zijn hoofd geschoten..maar heeft een pakje voor die ene Jack,,,dus zijn ex-schoonzoon waar hij wel altijd goed mee heeft kunnen opschieten in tegenstelling tot met zijn dochter,,,jack werkt voor een groot advocatenkantoor en heeft sullivan als grote klant,,,toch kiest hij ervoor om luther te gaan verdedigen,,,maar voor het proces begint en luther ook maar iets heeft kunnen zeggen tegen jack,,wordt hij dus doodgeschoten door dennis haysbert personage...in dat pakje zat,,je raad het al..de briefopener.....maar scott glenn's personage en haysberts personage weten dat weer van hem af te pakken...het is een boek met ongeveer 450 pagina's dus er gebeurd het een en ander...;) maar om kort te zijn,,of is dat al te laat?;) seth frank en jack bundelen hun krachten met de dochter van luther om zo beetje bij beetje achter te komen wie nu de moordenaar was van christy sullivan...veel spannender,,omdat de enige die het wist dus harstikke dood was...tja...als ze het hele boek hadden willen verfilmen was weer een te lange film geworden...

avatar van thunderball
ok AGoos, dank je voor de boeiende uitleg! Misschien dat ik toch nog maar eens achter het boek aan moet gaan, klinkt beslist interessant!

avatar van Sportingerke
Lang geleden dat er nog eens iemand iets geschreven heeft over deze film.
Ik heb het boek niet gelezen - eigenlijk is er nog geen enkel boek waarvan ik de verfilming gezien heb, of omgekeerd - dus kan niet oordelen over beter of slechter zijn.
De film doet me wel sterk denken aan "murder at 1600" (ook al uit 1997, dus ofwel heeft iemand inspiratie bij de ander gehaald, ofwel is het gewoon toeval).

Ik vond het een erg sterke film, toch zeker in het begin en de eerste helft van de film. Zoals reeds gezegd, wordt het daarna wel allemaal een beetje vergezocht en soms ronduit ongeloofwaardig. Het einde is nogal ongelukkig op twee fronten. (de zelfmoordoplossing van Hackman versus de president en het melige ziekenhuisbedeinde van Luther met zijn dochter)

Toch was het wel een leuk filmpje dat echter niet lang in mijn geheugen zal geprent staan.

Toch erg leuke film om even op de vrijdagavond weg te kijken, vond 'm echter niet super. Ook zijn er een aantal dingetjes die niet kloppen (tijdens de film weet je ze zo te noemen en nu zijn ze er niet meer ^^) maar bijvoorbeeld dat het eten al op tafel staat voordat Luther aan z'n eten begint. Het verhaal vind ik wel heel leuk verzonnen, ook goed uitgespeeld. 3,5*

avatar van Boenga
AGoos schreef:
ik hield mijn hart al vast toen ik na het lezen van het boek zag dat ze het boeiendste personage uit het verhaal hadden gesneden...en inderdaad hetverhaal lijdt er behoorlijk onder...naast dat ze een van de hoofrolpersonage uit het boek hebben geschrapt,,,is er maar weinig van het originele (wel spannende) verhaal over gebleven...
....ach...het boek was beter en spannender

Méér storend dan het feit dat Luther blijft leven in de film, is de andere aanpak van z'n personnage: in het boek wou hij z'n geheim aan niemand prijsgeven, en zeker niet aan z'n dochter, om haar niet in gevaar te brengen. Dat gebeurt in de film dus wel;wat toch wel een beetje voor een anti-climax zorgt. Er is geen 'advocaat Jack' in de film, hetgeen de mogelijkheden in de verhaallijn dan ook een stuk beperkte....

Toch vind ik dit een prima film, behoorlijk spannend, met Eastwood - niet bepaald m'n favoriete acteur - die de Luther uit het boek weergeeft zoals ik me hem bij het lezen voorstelde.
Een film kan nu eenmaal geen volledig verhaal uit een boek weergeven, maar Eastwood het dat mijns inziens hier beter gedaan dan wat John Schlesinger met 'Marathon Man' deed... (NB Marathon Man: het eerste uur is gewoon te saai; de bijzondere goeie laatste 45 minuten kunnen dat niet helemaal ongedaan maken)

Daarom: 4*

avatar van aburex
Clint Eastwood op zijn best met daarnaast Gene Hackman die een prima rol neerzet. Vond de film best wel spannend, alhoewel het einde misschien wel iets te ver gezocht is. Toch 4,5 sterren

avatar van boemboem27
goede en spannende film waarbij clint toch wel een slimme en ongrijpbare inbreker speelt.
geen moment mezelf verveeld

avatar van brabusRUS
Leuke Thriller van Eastwood, zeker aanrader.

avatar van Norma
Het acteerwerk vond ik, ondanks de grote namen, een wat minder sterk punt van Absolute Power; met name het nog even doordringend richting de camera kijken van diverse personages (zo van: kijk eens, zie je wel hoe ik me hier stiekem naar binnen begeef) wat me meerdere malen opviel vond ik nogal knullig overkomen. Qua verhaal zit het allemaal wel leuk in elkaar, heel erg spannend wordt het niet en de afloop is een tikkeltje te gemakkelijk (ik begrijp dat het boek anders ging?) maar hij is aardig om eens te hebben gezien.

avatar van Rosicky
Best een aardig verhaal, en redelijk uitgewerkt. Eastwood's gouden jaren moesten nog komen toen deze uitkwam.

pumpking
Ik weet nog dat ik dit een fantastische film vond maar is al zo lang geleden dat ik deze nog gezien heb, moet ik dringend nog eens bekijken.

avatar van Leo1954
Heel spannende film, lekker Amerikaans. Hoog onwaarschijnlijkheidsgehalte,, maar och wie maalt daarom. Heb er van genoten.

Zeker aardige film en Eastwood heeft niet echt slechte films en zie hem liever als die vaak jongere regisseurs met al die tijdversnellende beelden ed. zoals Tony Scott of Tarantino.

avatar van TR86
Heb het boek gelezen en wil nu graag de film zien... Weet iemand hoe ik aan die film kan komen??? Free Record shop, Bol.com e.d. hebben hem niet!?!?!?

Het is niet de eerste keer dat ik deze film zie, maar het was ondertussen al wel een tijdje geleden.
Dit heb ik altijd wel een prima film gevonden en deze keer is dat niet anders.
Prima vertolkingen van de ganse cast en een puik scenario.
En een prima regie ook, maar van Clint Eastwood mag je dat altijd verwachten.

avatar van sinterklaas
Het verhaal is opzich wel goed, maar het is jammer dat Clint Eastwood er maar weinig uithaald en de film na de belangrijke gebeurtenis een beetje afdaald naar een standaard thriller. En dat is absolute niks voor Eastwood. De cast is namelijk ook erg goed en er zitten ook genoeg boeiende momenten in maar helaas is dit niet echt wat ik van Eastwood verwacht. Is de film daarop slechter geworden? Nee. Want ondanks dat heb ik me wel weten te vermaken en was de film nog hier en daar spannend. Die scene met dat die president die moord pleegt is natuurlijk wel erg boeiend. Maar gezien het speelduur en ook de teveel standaard dingen weet dit niet echt een Eastwood-film te worden. Ook al is het door hem geregiseerd.

Maar evengoed als thriller zeer te doen.

avatar van Kr!kke
Clint Eastwoord bewijst met deze film nogmaals dat hij echt een goede regisseur is. Al is Absolute Power niet meteen een echt meesterwerk en al heeft hij al verscheidene films geregisseerd die toch wat beter zijn, toch heb ik me weer goed kunnen vermaken. De film heeft een boeiend verhaal en het blijft ook allemaal boeiend tot de laatste minuut (iets wat ik van veel andere thrillers niet kan zeggen). Wat betreft de cast zit ik een beetje met een dubbel gevoel: qua namen zit het duidelijk goed, maar ik had niet het gevoel dat het allemaal zo uitzonderlijk was. Hierbij was het eigenlijk vooral Hackman die toch een beetje door de mand viel.

Clint Eastwood wilde teveel: regie, productie, hoofdrol en hij schreef aan de muziek mee. Daardoor is het waarschijnlijk, hoe professioneel gemaakt en ondanks de grappige momenten, op het eerste gedeelte na, te standaard, te bedacht, te ongeloofwaardig en een al te treuzelend en gemoedelijk geheel geworden

avatar van sofripa
Prima vermaak van Clint. Met aan zijn zijde een prima Hackman. Fijne thrillert. 3,5 sterren

Loki87
Matig, het begon veelbelovend en er zaten verderop nog goeie scenes in. Maar voornamelijk lange saaie stukken met oninteressante dialogen en weinig verheffende gebeurtenissen. Acteurs leveren prima werk, vond het verhaal mager uitgewerkt.

Leuk voor een keertje.

avatar van Jack Sparrow
Onderhoudende thriller. Weinig verrassend, Clint op de automatische piloot. Wel fijne bijrollen van Hackman, Harris en Glenn.

avatar van Spetie
Aardige film van Eastwood met sterk acteerwerk, al behoort Eastwood daar zelf niet bij.

Want Eastwood is zelf een beetje de zwakste schakel in het geheel. Hij doet het redelijk, maar overtuigt niet helemaal in zijn ontwikkeling. Ed harris als politieagent en vooral Gene Hackman als de president, doen het stukken beter en spelen wel sterk.

Het verhaal zelf wordt redelijk uitgewerkt, waarbij vooral in de eerste helft ook behoorlijk wat spanning is terug te vinden. In de tweede helft verdwijnt de spanningsboog langzaam aan naar de achtergrond. Daardoor wordt het richting het einde toch wat minder, omdat de film zelf ook behoorlijk aan de trage kant is en het hierdoor wat lang aanvoelt. De regie zelf is niet slecht met een aantal mooie lange shots, zoals Eastwood ook wel eens in zijn westerns heeft gebruikt.

Zeker niet slecht dus, maar ik heb toch het idee, dat er meer in had gezeten.

avatar van Goodfella_88
Eastwood is baas

avatar van jordybeukeboom
Onderschatte film. Origineel verhaal. Stijlvol, spannend en met humor. Typische Eastwood-signatuur, maar buiten het begin minder braafjes kabbelend dan veel andere minder bekende door hem geregisseerde films. Laura Linney is erg charmant

avatar van the new guy
Hij verdient duidelijk een dikke voldoende. Natuurlijk zitten er wel wat typisch jaren '90 haken en ogen aan, maar met name het plot sprak me erg aan. Een lekkere vermakelijke thriller die misschien 10 minuten korter had mogen duren. Maar een dikke voldoende desalniettemin.

avatar van DragQueen
Zeer onderhoudende, en vakkundig gemaakte thriller. De film heeft een prima uitgevoerd verhaal te bieden. En de sterke cast met o.a zwaargewichten Clint Eastwood en Gene Hackman, acteren overtuigend en met inleving. 3 Sterren.

avatar van Beertje45
Aardig spannende thriller met heel goed acteerwerk van Glenn, Hackman en Marshall. Het einde was nogal zwakjes bedacht, maar de film weet toch voldoende te boeien. Vooral het eerste uur zit je geboeid voor de buis.

floriaan97
De film begon zo goed potverdomme!
Clint Eastwood heeft absoluut betere films gemaakt, de cast leek veelbelovend, de eerste 30 minuten van de film ook maar helaas dwaalt de film langzaam een beetje af.
Meneer Eastwood zelf vond ik het zwakste punt van de film, wat heel jammer is.
Leuk verhaal waar ze veel meer mee hadden kunnen doen.

avatar van Atheistus
Wow, die Judy Davis kan echt niet acteren. Verder een matige verfilming van een heel goed boek.

De film is ok. Een 7,5 wat mij betreft. Gelukkig is dit een van zijn matigste. En dat is een zegen....