The Rookie (1990)

Alternatieve titel: Clint Eastwood's Recruit

Actie / Misdaad

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Charlie Sheen en Raul Julia

Nick Poluvski is een veteraan in het politievak die met een rookie wordt opgescheept, genaamd David Ackerman. Samen zetten een zoektocht op touw naar de gevaarlijke crimineel Strom.

avatar van sofripa
Lekkere bankhanger. Geen toppen, geen dalen. Gewoon een prima copper-filmpje met stalen Clint en blaatje sla Sheen. 3 sterren

avatar van erik1677
Een heerlijk actiefilm, net aan het eind van een roemrucht decenium, de jaren 80.
Hij is dan wel in 1990 uitgekomen, maar de jaren 80 zijn nog steeds heel erg tastbaar in deze film.
Logisch natuurlijk.
Eastwood is weer lekker op dreef in deze klasiekeren doet zelfs af en toe wel eens aan zn dirty harry rollen denken.
Sheen is ook in topvorm.
Een actie-topper bij uitstek.

Een te donker opgenomen, routinematige en te lang durende actiefilm met een standaard plot.
Hoewel voorspelbaar zijn de actiescènes goed, vooral als je bedenkt dat er in 1990 geen gebruik kon worden gemaakt van computereffecten. De dialogen zijn in het algemeen flauw en tussen Eastwood en Sheen miste ik chemie. Verder had ik voortdurend het idee naar een film van Dirty Harry te kijken.

leuke film, heb me geen moment verveeld !

avatar van Spetie
”It's not just a job! It's a fucking adventure!”

The Rookie is een typische Eastwood film, waarin hij maar weer eens een soort van nonchalante rechercheur speelt, die lak heeft aan bepaalde regels en hier en daar met leuke oneliners strooit. Een soort van Dirty Harry dus, maar dan in een andere setting. Dit geeft eigenlijk al aan dat het allemaal maar weinig vernieuwend is, wat ook zeker het geval is.

Anno 2014 ziet de film er bij vlagen al ietwat gedateerd uit. Toch is het nog best een fijne wegkijker. Eastwood is lekker op dreef en de wisselwerking met Sheen is best goed te noemen. Daarnaast is de actie best goed en bij vlagen ook spectaculair. Hier en daar zitten er wel een paar overbodige scenes in, maar qua humor zit het wel goed, waardoor de twee uur uiteindelijk nog vrij snel voorbijvliegen. Julia is trouwens een vrij hilarische bad guy.

Het mag dan misschien allemaal niet bijzonder zijn, maar het in ieder geval wel vermakelijk genoeg voor een leuke avond.

avatar van JdeBoer
volgens BBC1 op 2-8-2014 0:55-3:00 komt de film "The Rookie" van regisseur John Lee Hancock, met Dennis Quaid, Rachel Griffiths, Jay Hernandez e.a.

JdeBoer schreef:

Ik heb het aangepast thx voor de tip The Rookie (2002)

avatar van Metalfist
Mr. Ackerman, if you want a guarantee, buy a toaster

Ik zie Clint Eastwood als acteur wel graag spelen, maar als regisseur heb ik hem niet zo hoog zitten. Hij blijft een wisselend niveau houden met een aantal sterke films en praktisch evenveel missers. Ik had The Rookie dan ook al een tijdje liggen, maar pas recentelijk kwam ik erachter dat Raul Julia (Bison uit Street Fighter!) hierin meespeelde. Nu dat maakte al een groot verschil dus afgelopen weekend eens tijd voor vrijgemaakt.

Jammer genoeg is The Rookie niet meteen een film om over naar huis te schrijven. De vergelijking met Dirty Harry, waarvan zelfs het minste deel nog een stuk beter is dan deze, is al snel gemaakt en bovendien maakt de film plotgewijs af en toe wat rare sprongen. Naar het schijnt heeft de film wel wat commotie veroorzaakt door de vrouw verkracht man scène naar het einde van de film, maar dat is het enige noemenswaardige aan The Rookie. Wat overblijft is een weliswaar vlot lopend plotje rond een oude flik die met zijn jongere partner wraak wilt nemen op een gangster. De laatste pakweg 5 à 10 minuten waar Ackerman zijn nieuwe partner krijgt hadden voor mijn part wel weggelaten mogen worden. Een flauwe deja-vu waardoor de film ook nog eens veel te lang blijft doorgaan en met een speelduur van een dik anderhalf uur is sowieso wel het maximum voor dit soort films wel bereikt. The Rookie is met zijn twee uur in ieder geval geen uitzondering op die regel.

Zoals gezegd doet Eastwood dus gewoon hetzelfde trucje. Er zit nog geen slijt op en hij blijft vermakelijk om naar te kijken. De typische grumpy old cop die tegen wil en dank met een groentje wordt opgezadeld. Dat groentje komt er in de vorm van Charlie Sheen, maar die voelt niet helemaal op zijn plaats. Zie hem eigenlijk ook liever in iets komisch à la Two and a Half Men of één of andere parodie tevoorschijn komen. Raul Julia is wel heerlijk op dreef. Beetje vreemd dat hij een Duitser moet spelen, past niet echt bij de acteur, maar Julia schmiert er lekker op los en doet dat goed.

Qua actie en plot niet echt denderend, het is vooral Eastwood en Julia die er voor zorgen dat dit nog draaglijk is. Zo'n typische film die op zich wel vlot kijkt, maar waarvan je een halve dag later alweer geen enkele herinnering aan hebt overgehouden.

avatar van DiDa
Toppertje dit!

avatar van ChrisM
Dit is een prima aktie film waarin zowel Clint als Sheen Jr zeer behoorlijk acteren.

avatar van dvdfreak123
Prima actiefilmpje zoals ik ze graag zie. Eastwood en Sheen spelen goed samen vind ik. Hier en daar heerlijle one-liners. En heerlijke humor.

pop
Voorspelbare en saaie dertien in een dozijn film.

avatar van Toontje G
Ha, ha, ouwe meuk. Clint, my favorit.