• 8.898.251 stemmen

Releasedatum: 29 maart 1991

• Google Play Bekijk via Google Play
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot The Rookie

Nick Poluvski is een veteraan in het politievak die met een rookie wordt opgescheept, genaamd David Ackerman. Samen zetten een zoektocht op touw naar de gevaarlijke crimineel Strom.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Alle Media

avatar van sofripa

sofripa

Lekkere bankhanger. Geen toppen, geen dalen. Gewoon een prima copper-filmpje met stalen Clint en blaatje sla Sheen. 3 sterren

avatar van erik1677

erik1677

Een heerlijk actiefilm, net aan het eind van een roemrucht decenium, de jaren 80.

Hij is dan wel in 1990 uitgekomen, maar de jaren 80 zijn nog steeds heel erg tastbaar in deze film.

Logisch natuurlijk.

Eastwood is weer lekker op dreef in deze klasiekeren doet zelfs af en toe wel eens aan zn dirty harry rollen denken.

Sheen is ook in topvorm.

Een actie-topper bij uitstek.

gauke

Een te donker opgenomen, routinematige en te lang durende actiefilm met een standaard plot.

Hoewel voorspelbaar zijn de actiescènes goed, vooral als je bedenkt dat er in 1990 geen gebruik kon worden gemaakt van computereffecten. De dialogen zijn in het algemeen flauw en tussen Eastwood en Sheen miste ik chemie. Verder had ik voortdurend het idee naar een film van Dirty Harry te kijken.

avatar van achterstewold

achterstewold

leuke film, heb me geen moment verveeld !

avatar van Spetie

Spetie

”It's not just a job! It's a fucking adventure!”

The Rookie is een typische Eastwood film, waarin hij maar weer eens een soort van nonchalante rechercheur speelt, die lak heeft aan bepaalde regels en hier en daar met leuke oneliners strooit. Een soort van Dirty Harry dus, maar dan in een andere setting. Dit geeft eigenlijk al aan dat het allemaal maar weinig vernieuwend is, wat ook zeker het geval is.

Anno 2014 ziet de film er bij vlagen al ietwat gedateerd uit. Toch is het nog best een fijne wegkijker. Eastwood is lekker op dreef en de wisselwerking met Sheen is best goed te noemen. Daarnaast is de actie best goed en bij vlagen ook spectaculair. Hier en daar zitten er wel een paar overbodige scenes in, maar qua humor zit het wel goed, waardoor de twee uur uiteindelijk nog vrij snel voorbijvliegen. Julia is trouwens een vrij hilarische bad guy.

Het mag dan misschien allemaal niet bijzonder zijn, maar het in ieder geval wel vermakelijk genoeg voor een leuke avond.

avatar van JdeBoer

JdeBoer

volgens BBC1 op 2-8-2014 0:55-3:00 komt de film "The Rookie" van regisseur John Lee Hancock, met Dennis Quaid, Rachel Griffiths, Jay Hernandez e.a.

stinissen (crew films & series)

• 22050 berichten

JdeBoer schreef:

Ik heb het aangepast thx voor de tip The Rookie (2002)

avatar van Metalfist

Metalfist

Mr. Ackerman, if you want a guarantee, buy a toaster

Ik zie Clint Eastwood als acteur wel graag spelen, maar als regisseur heb ik hem niet zo hoog zitten. Hij blijft een wisselend niveau houden met een aantal sterke films en praktisch evenveel missers. Ik had The Rookie dan ook al een tijdje liggen, maar pas recentelijk kwam ik erachter dat Raul Julia (Bison uit Street Fighter!) hierin meespeelde. Nu dat maakte al een groot verschil dus afgelopen weekend eens tijd voor vrijgemaakt.

Jammer genoeg is The Rookie niet meteen een film om over naar huis te schrijven. De vergelijking met Dirty Harry, waarvan zelfs het minste deel nog een stuk beter is dan deze, is al snel gemaakt en bovendien maakt de film plotgewijs af en toe wat rare sprongen. Naar het schijnt heeft de film wel wat commotie veroorzaakt door de vrouw verkracht man scène naar het einde van de film, maar dat is het enige noemenswaardige aan The Rookie. Wat overblijft is een weliswaar vlot lopend plotje rond een oude flik die met zijn jongere partner wraak wilt nemen op een gangster. De laatste pakweg 5 à 10 minuten waar Ackerman zijn nieuwe partner krijgt hadden voor mijn part wel weggelaten mogen worden. Een flauwe deja-vu waardoor de film ook nog eens veel te lang blijft doorgaan en met een speelduur van een dik anderhalf uur is sowieso wel het maximum voor dit soort films wel bereikt. The Rookie is met zijn twee uur in ieder geval geen uitzondering op die regel.

Zoals gezegd doet Eastwood dus gewoon hetzelfde trucje. Er zit nog geen slijt op en hij blijft vermakelijk om naar te kijken. De typische grumpy old cop die tegen wil en dank met een groentje wordt opgezadeld. Dat groentje komt er in de vorm van Charlie Sheen, maar die voelt niet helemaal op zijn plaats. Zie hem eigenlijk ook liever in iets komisch à la Two and a Half Men of één of andere parodie tevoorschijn komen. Raul Julia is wel heerlijk op dreef. Beetje vreemd dat hij een Duitser moet spelen, past niet echt bij de acteur, maar Julia schmiert er lekker op los en doet dat goed.

Qua actie en plot niet echt denderend, het is vooral Eastwood en Julia die er voor zorgen dat dit nog draaglijk is. Zo'n typische film die op zich wel vlot kijkt, maar waarvan je een halve dag later alweer geen enkele herinnering aan hebt overgehouden.

avatar van DiDa

DiDa

Toppertje dit!

avatar van ChrisM

ChrisM

Dit is een prima aktie film waarin zowel Clint als Sheen Jr zeer behoorlijk acteren.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Prima actiefilmpje zoals ik ze graag zie. Eastwood en Sheen spelen goed samen vind ik. Hier en daar heerlijle one-liners. En heerlijke humor.

avatar van pop

pop

Voorspelbare en saaie dertien in een dozijn film.

avatar van Toontje G

Toontje G

Ha, ha, ouwe meuk. Clint, my favorit.

avatar van DragQueen

DragQueen

Lekkere misdaadfilm, met een prima uitgewerkt verhaaltje, en een in topvorm verkerende Eastwood en Sheen, die bovendien een goede wisselwerking delen in deze film. 3,5 Ster.

avatar van Antinous

Antinous

There's gotta be a hundred reasons why I don't blow you away, right now I can't think of one

Natuurlijk 5 sterren. vanwege Clint Eastwood alleen al.

avatar van AniSter

AniSter

Geweldige actie, prima amusement. Realistisch of niet, dit vond ik toch een van de betere actiefilms van Eastwood. Actie die al direct begon met de achtervolging van de truck. Prima verhaal, geweldige quotes en een goede cast. Het geheel bleef boeiend en af en toe zelfs komisch. Het enige jammere vond ik dat zo'n beetje de gehele film zich in het donker afspeelde.

avatar van Huggy Bear

Huggy Bear

De Slechtste film die ik tot nog toe zag van Clint Eastwood.

De actie scènes vielen wel mee.

Maar 't is allemaal erg onrealistisch.

Ook dat de politie mikt & schiet om te doden.

Zelfs als de crimineel niet gewapend is ,of geen bedreiging meer vormt.

Liet mij vaak geeuwen tijdens de film.

Zet je verstand op nul als je naar deze film kijkt ,dan valt ie misschien nog mee . .

avatar van Collins

Collins

The Rookie is een actiefilm die zoals veel actiefilms uit die periode bol staat van stevig geweld en spectaculaire stunts, maar de heftige impact daarvan verlicht met humoristische vulling. De film volgt in dat opzicht het spoor van tijd- en soortgenoten als Lethal Weapon of Die Hard.

De film werd geregisseerd door Clint Eastwood. Hij speelt samen met Charlie Sheen tevens de hoofdrol. The rookie is een aangename film die helaas iets te lang duurt en hier en daar wat weinig richting heeft. Het duurt bijna een uur om rookie Charlie Sheen zijn nominale plek in de film te geven. Als de kijker Sheen eindelijk als titeldrager en mede-hoofdrolspeler heeft geaccepteerd, bevindt de film zich al in de eindfase.

Sheen‘s personage is niet oninteressant. Hij sleept een onverwerkte traumatische ervaring mee en leeft op gespannen voet met zijn rijke familie. Het zijn conflicten die hem tekenen en van betekenis zijn bij de uitvoering van zijn werk als politie-inspecteur. Hij moet zien te leven met de chaotische negativiteit die in hem woekert. Hij moet zijn demonen accepteren en ontwapenen om sterker te worden. In Eastwood vindt hij natuurlijk een prachtvoorbeeld van iemand die daarin een meester is. Eastwood heeft zo zijn eigen trauma‘s die hij naar beste vermogen heeft verwerkt en die hem hebben gesterkt. Mooie rol weer van Eastwood. Cynisch, onverantwoordelijk, snoeihard en gewapend met gevatte oneliners beweegt hij zich door de film.

The Rookie is een harde actiefilm waarin duistere figuren met exotische accenten veel wapengeweld hanteren. Een film, waarin talloze auto‘s op de schroothoop belanden en spectaculaire stunts zijn te zien. Een film waarin Eastwood en Sheen een aangenaam duo vertolken. Een film waarin de schone Sonia Braga en Raul Julia bizarre antagonisten spelen en wel heel ongenuanceerd kwaadwillig zijn.

U hoort het al.The Rookie is gewoon een vermakelijke film.