Tightrope (1984)

Thriller

geregisseerd door Richard Tuggle
met Clint Eastwood, Geneviève Bujold en Alison Eastwood

Wes Block is een detective die op een zaak van een seriemoordenaar wordt gezet. Zijn slachtoffers zijn jonge, knappe vrouwen, die hij verkracht en vermoordt. De moorden worden persoonlijk wanneer de moordenaar slachtofffers kiest, die bekenden zijn van Block.

Goede en heel spannende film. Vooral het einde is spannend.

Norse Clint Eastwood schittert in een behoorlijk stevige en spannende thriller.
Onderhoudende film die de verrassing tot het einde vasthoudt.

avatar van xenne
dit is een toch wel onderschatte film. het verhaal lijkt misschien niet spectaculair, de sterkte zit hem in het duistere/ongewone sfeertje en ook wel de goeie acteerpresaties, niet alleen van Clint Eastwood - ook opmerkelijke rollen voor Geneviève Bujold (kende ik totaal niet, maar ziet er erg schattig uit in deze fim en acteert erg goed) en ook wel voor de jonge Alison Eastwood (dé dochter van de vader in de film en ook in realiteit). het zijn allemaal geloofwaardige personages met diepgang. Wes Block bijvoorbeeld is de inspecteur, een alleenstaande vader met 2 dochters die 's avonds op zoek gaat naar (kinky) seks. 't verhaal blijft boeiend tot op het einde, en hoewel je de killer al vroeg in beeld krijgt ga je op de duur Wes Block toch echt wel gaan verdenken van de moorden, zeker na een droomsequentie waar hij zichzelf z'n vriendin ziet vermoorden. da's dan ook wel een keerpunt in de film, vanaf dan komt de dader echt in beeld en krijgen we een spannend kat-en-muisspel. het énige kleine minpuntje aan deze film is het nogal ongeloofwaardige einde, de seriemoordenaar vermoord de éne na de andere politieagent, maar al de moordpogingen op de gezinsleden van Wes mislukken toevallig wel...maar soit, zeker wel een aanrader en één van de betere Clint Eastwood films naar mijn bescheiden mening ..... 3½

avatar van Silvio Dante
Spijtig van dat neppe einde... 2*

Usual Suspect
Prima actie film, waarin Eastwood makkelijk zijn rol van Dirty Harry als keiharde agent overdoet.
De film heeft verder voldoende spanning, actie en prima kat-en-muis spel om te blijven boeien en vermaken.

3***

avatar van Bombong
Grappige Nederlandse titel 'Een Smeris op de Rand van het Verbodene'. Wie verzint zoiets?

avatar van Captain Pervert
Wilde net hetzelfde posten. Wat tenenkrommend.
Volgens mij was het een bepaalde periode (80's) dat die alternatieve titels ontstonden.

Volgens mij was het een Nederlandse tagline en helemaal geen alternatieve titel (zie ook de engelse tagline). Zie je vaker hier misgaan.

Ik heb de titel weggehaald. Aan de Engelse tagline te zien lijkt het me inderdaad een Nederlandse tagline.

avatar van stephan73
Erg goede Eastwood thriller, die net iets verder gaat dan de meeste cop-thrillers van Eastwood. Het feit dat hij naast zijn werk vaak bordelen bezoekt en de eindscene waarin de moordenaar geschept wordt door een trein maken dit allemaal net iets smeuiger.
Eastwood acteerd als Eastwood en kiest zijn meest bekende gezichtsuitdrukking (die hij ook in elke Dirty Harry film heeft). Dit vormt geen probleem, want daarvoor kijk je dit soort films.

avatar van movie fan
redelijk goed filmpje van eastwood .

het verhaal was goed en de acteerprestaties waren ook aan de goede kant , vooral van eastwood . De film was ook spannend alleen de afwerking van het einde was minder , dat breekte de film eigelijk een beetje af vond ik . toch , zeer vermakelijk , wat eigelijk altijd is met eastwood

toch vanwege dat einde maar een 3,5 op 5

avatar van Lennert
Spannend, deed me door het feit dat de vrouwen waar Eastwood mee omgaat het slachtoffer worden af en toe wat aan Striking Distance denken, maar was toch wat grimmiger qua sfeer. Eastwood speelde weer fijn in een detective rol die hem op het lijf geschreven is, maar het viel me toch ook op dat zijn dochter het voor en kind ook zeker niet verkeerd deed.

New Orleans blijkt iedere keer weer een goede plaats te zijn om films op te nemen. Soms feestend en vrolijk, maar op andere momenten duister en onheilspellend: de stad heeft meerdere gezichten en regisseur Tuggle slaagt er goed in dit weer te geven in de film. Het is jammer dat de film verder gewoon niet echt een interessante plottwist heeft, want dat de moordenaar een agent was, werd in het begin van de film al vrij duidelijk naar gehint. Als de moordenaar zijn gezicht daarna laat zien is hij eigenlijk lang niet zo angstaanjagend als je zou verwachten. Mede door het ietwat teleurstellende einde geen briljante film, maar de opbouw en de look zijn goed, terwijl je jezelf als kijker eigenlijk nergens hoeft te vervelen. Gewoon leuk en bij vlagen zeer spannend.

avatar van Filmkriebel
Kinky Clint jaagt op een serial killer die het op prostituées munt. Dat zorgt nu en dan eens voor een goed moment. Zoals aangegeven is New Orleans altijd el een goede locatie voor thrillers al zag die er meer jaren '70 dan '80 uit. Ik heb niet begrepen waarom de identiteit van de moordenaar geheim gehouden wordt want het is een personage dat eigenlijk vooraf nergens aan bod komt. . Hierdoor is de film als whodunnit nogal zinloos. Maar Eastwood is wel opnieuw een plezier om naar te kijken, in een rol als detective die zich laat verleiden tot seksspelletjes. Bujold zorgt voor de vrouwelijke factor en eigen dochter Alison Eastwood speelt ook in de film zijn dochter. De moorden die stilaan zijn richting uitwijzen was een goed idee die helaas niet verder uitgewerkt werd.

Onderhoudend, smakelijk, intrigerend en interessant kat en muisspel rond seksuele begeertes, dat je van het begin tot het einde in de greep hebt. De sfeer is bezwerend en veelzeggend en de onvervalst spannende scènes worden vakkundig voor het voetlicht gebracht; licht in figuurlijke betekenis want het manco van deze film zijn de vele donkere opnames, waardoor je naar een zoekplaatje lijkt te kijken. Clint Eastwood speelt zijn rol sterk.

avatar van steventje
Zag deze vandaag liggen in de winkel voor 2.5 eruo !
Had er nog nooit van gehoord en dat voor een Eastwood fan :s

avatar van The One Ring
Je ziet niet elke dag een Hollywoodthriller waarin de hoofdpersoon een voorliefde heeft voor kinky seks en waarin hij zo een overeenkomst heeft met de schurk, die kennelijk een zelfs voorliefde heeft. Klinkt als een film voor Paul Verhoeven, maar het werd de onbekende Richard Tuggle. Of eigenlijk gewoon Clint Eastwood, die naar het schijnt werkelijk de regisseur was tijdens het grootste deel van de productie.

Het is best een interessante film geworden, die het vooral van het gegeven moet hebben dat Eastwood zich misschien iets teveel weet in te leven in de gedachten van de schurk (die wat dat betreft terecht bijna geheel gezichtloos blijft). Daarnaast is zijn relatie met Bujold ook wel overtuigend en zelfs zijn scènes met zijn dochters voelden nooit geforceerd aan. In feite werkt Tightrope misschien wel beter als een duister drama dan als thriller, want echt spannend wil het nooit echt worden. Zodra de psychopaat achter Eastwoods familie en vriendin aan gaat is het interessantste deel ook wel gedaan en volgt de rest een voorspelbare formule. Daarnaast was het raar dat de schurk zijn plan niet geheel voortzette. Van die "lesbische" vrouw bij wie Eastwood zijn stropdas achterliet werd als volgende slachtoffer aangekondigd, maar daar wordt niets mee gedaan. In plaats daarvan gaat de moordenaar maar meteen over op Eastwoods dochters.

Misschien is Tightrope meer interessant dan werkelijk goed, maar voor ruim twee derde van de speelduur vond ik het toch wel een apart filmpje dat de moeite waard is. Had beter gekund, maar toch leuk als een van de meer afwijkende projecten waar Eastwood zich aan verbonden heeft.
Kleine 3,5*.

avatar van Insignificance
Een gemaskerde killer met gympies die dood en verderf zaait in het kinky nachtleven van New Orleans. Detective Brock laat zich daar ook niet onbetuigd, zij het op een andere manier. Dat smoezelige sfeertje gecombineerd met z'n gezinsleven en de intrede van een love interest vormt een vrij stevig raamwerk, maar wanneer het dan schakelt naar meer, krijgen Tuggle en Eastwood het toch niet echt aan de praat.

Scènes als die in het pakhuis, tijdens het straatfestival of in de brouwerij zijn net wat te halfslachtig om de boel eens flink onder stroom te krijgen. De nachtmerrie is zelfs flauwtjes. Uiteindelijk valt het dan ook terug naar een niet al te verheffend thrillertje over een psychopaat die de cop geleidelijk aan betrekt in z'n moordspel. Met nog wel een bruut moment en, maak er maar twee van, een niet onaardige finale.

avatar van loneranger
Broeierige, duistere thriller. De kinky seks, en vooral omdat Eastwood daar in de film ook van houdt, maakt het duister. New Orléans is goed gekozen als broeierige locatie waar het verhaal zich afspeelt. Prima film.

avatar van dionj
Sterke, spannende thriller met een mooi thema. Misschien wel Eastwood's beste 80's film.

Aardige film waarin een agent jacht maakt op een seriemoordenaar die het voorzien heeft op vrouwen. Niet bijster origineel dus, maar aangezien het hoofdpersonage zelf ook een duistere kant heeft, wordt het geheel wel wat boeiender. Hier en daar wel wat langdradig. Clint Eastwood doet waar hij goed in is, en zijn dochter wordt hier ook gespeeld door zijn dochter.

avatar van Tiany
Ik ben fan van Clint Eastwood, maar dit is èèn van zijn mindere films. Het laatste half uur werd het spannender.

avatar van dvdfreak123
Toch wel vermakelijke thriller met eastwood. Boeit van begin tot einde en zitten wel paar goede spannende scenes in. Bevat natuurlijk wel cliches. Krijgt van mij een 7/10

Los van het einde vond ik dit een ijzersterke film waar ik nooit eerder van had gehoord. Duister tintje, speelt zich voornamelijk af in de nachtelijke uren. Goede acteerprestaties en het enige waar ik me aan irriteerde waren de off screen moorden en het einde.

avatar van blurp194
Spannend.

Clint halverwege de Dirty Harry periode, maar als een heel andere smeris en een heel ander persoon. Waaruit je dan kan opmaken dat hij wel degelijk een goeie acteur is. Deze film is wellicht wat onderschat, want het verhaal zit degelijk in elkaar, de spanning wordt zorgvuldig opgebouwd tot de haast bloedstollende ontknoping. Knap stukkie werk wel, vind ik, hoewel er qua cinematografie wel wat op af te dingen valt misschien, en de production values ook een beetje de zeitgeist laten zien.

avatar van baspls
Tightrope is een detective/thriller uit het einde van Clint Eastwood's Dirty Harry-periode. Om duidelijk verschil te maken met de Dirty Harry-films speelt de film zich af in New Orleans en is Eastwood hier een echte familieman.

Een seriemoordenaar heeft het op knappe vrouwen gemunt. Als Wes Block de moordenaar moet opsporen komen de moorden steeds dichter bij hem zelf te staan.

Tightrope is best sfeervol opgenomen en Clint speelt een aardige rol. Ook leuk dat zijn dochter in de film is gespeeld door zijn echte dochter Alison. Geneviève Bujold was daarnaast ook prima. Een probleem was echter wel dat de nadruk meer lag op het leven van de detective als op de moorden zelf, pas aan het einde werd de film echt spannend. Daarnaast vond ik het ook storend dat de film vooral seksueel expliciet is en helemaal niets van bloed of gore laat zien. De blije Jazz-muziek die het New Orleans-gevoel moest versterken verpest de naargeestige sfeer ook volkomen.

Een mindere film met Eastwood. Genoeg potentie, maar uiteindelijk niet echt bijzonder.

avatar van Biosguru
Verontrustend en erg duister. Ik denk dat je op een tv 80% van de tijd alleen een bewegende zwarte vlek ziet. Best te zien als een De Palma film die niet door De Palma gemaakt is.

avatar van yeyo
Deze film is pure rock n roll, swingt de pan uit en is hard, ongemeen hard. Ik kan begrijpen dat De Palma hierboven als referentie genoemd wordt, Tightrope is immers de film die Patrick Bateman zou verafgoden (ipv Body Double), moest American Psycho niet door zo'n watje als Easton Ellis geschreven zijn. In zijn flirten met seriemoordenaar esthetiek is de film verrassend weinig ambigue. Een parallel maken tussen dartelende vrouwenkuitjes en de weerspiegeling van een lemmet, moet allemaal kunnen, dacht men in die tijd. Zeer naturalitisch en onaangenaam-visceraal, ik waande me bij wijlen in een roman van Zola. Ik zal maar niet vermelden dat op een gegeven moment zelfs Eastwoods bloedeigen dochter van 12 jaar(!) geseksualiseerd wordt, hier gingen we eventjes de Argento tour op. Maar dan minder irritant. Clint zelf loopt er nogal verdwaasd bij en lijkt eigenlijk niet opgewassen tegen de absolute narigheid van de premisse, alsof hij zich een beetje schaamt. Zelfs wanneer hij tegen een feministe mag verkondigen dat hij de "zweetdruppels van haar lijf wil likken" is het met een zekere aarzeling. Die Richard Tuggle moet een enorme griezel geweest zijn. Dat draagt bij aan de mystiek rond dit vage werkje, dat het niet geregisseerd werd door Eastwood zelf maar door een anoniemeling die hierna spoorloos verdween. Of nee, misschien is Tuggle helemaal niet spoorloos verdwenen en is er een veel banalere reden dat hij erna geen films meer maakte. Misschien is hij wel voor de tv gaan werken, of loodgieter geworden of zo. Nee, ik wil het zelfs niet weten! Ik zal voor mezelf wel een spannend fictief levensverhaal rond Richard Tuggle verzinnen, wordt vervolgd.

avatar van loneranger
Gisteravond weer eens herzien. Ik blijf het een duistere, naargeestige thriller vinden en zeker een van Eastwood's meest intrigerende rollen. Vier sterren blijven staan.