Pale Rider (1985)

Western

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Michael Moriarty en Chris Penn

Een mijndorpje in Californië wordt aangevallen door de brutale bende van de tirranieke LaHood. Huizen en winkels worden vernietigd en de mensen worden geterroriseerd en bedreigd. De 14-jarige Megan ziet het allemaal gebeuren en kan niet verhinderen dat haar hond gedood wordt. Bij het graf van haar lievelingsdier smeekt ze om een mirakel. En plots daagt als uit het niets een man op die zichzelf de priester noemt...

avatar van Sergio Leone
Redelijke Clint-western, maar zeker niet z'n beste.

Voorspelbaar verhaal zoals in vele westerns. Absoluut niets mis mee, zolang het niet te veel onnodige zijplotjes heeft. Dat heeft deze film helaas wél. Het hele gebeuren met het puberende meisje en haar moeder (die hij nog vogelt?) had best geknipt kunnen worden. Het voegde niets toe en het acteerwerk van desbetreffenden liet te wensen over.

Dat vind ik ook een minpunt aan Clint Eastwood als regisseur. Hijzelf heeft altijd de hoofdrol van de lonesome gunman en omringt zich door meestal rotslechte acteurtjes in bijrollen (waardoor hij er bovenuit steekt). Enkel in Unforgiven doet hij dit niet (waardoor hij er niet bovenuit steekt).
Verder levert Clint als regisseur een fijne film af. Mooie natuurbeelden, rustig sfeertje.. Camerawerk in orde. Muziek viel wat tegen.

Zoals gezegd is het verhaal voorspelbaar en komt Clint aan't einde nog even in een shoot-out terecht. Die shoot-out vond ik eigenlijk één van de betere die ik al gezien heb. Heerlijk hard en rauw. Leuke setting, spannende sfeer.
Voor het eerst had ik ook het gevoel dat ik Clint eens als de slechterik wou zien. In deze film had hij m.i. er het perfecte uiterlijk voor. Beetje verweerd omdat hij toch al zo jong niet meer was toen, en een bij vlagen ijzige blik. Helaas is dat nooit gebeurd.

Vermakelijke western. Af en toe beetje flauw, maar een knallende shoot-out.

avatar van sofripa
'Lekkere' oude school western. Alles is groezelig en naar en vies en gros van de mensen is lekker lelijk. Clint is goed bezig. Vooral de knuppelscene is er 1 uit het boekje. Aanrader.

avatar van VforVictor
Aardige film. Wel wat traag en dr gebeurd eigenlijk weinig. Wel een lekker old school western sfeertje. Maar hij het bij lange na niet bij bijvoorbeeld de The Man With No Name trilogie. 3 sterren

avatar van Dibzahab
Saai verhaal over een revolver-priester een een christelijk trutje.

m1chel
Ik denk niet dat je de film dan helemaal snapt. No offence maar dat is een erg kortzichtige opmerking.

Prima western, al heb ik al betere gezien van én met Clint Eastwood.
De film is zowat een ode aan de eerste westerns waarin Clint Eastwood zijn doorbraak beleefde en ook zijn eerste succes mee had, met dank aan zijn leermeesters Sergio Leone en Don Siegel.
Voor de liefhebbers van het genre een aanrader !!

avatar van Jack Sparrow
Aardige western. Hier en daar iets te sentimenteel en onnodige soap achtige scènes. Haalt flink de vaart eruit, dat is in dit geval een groot nadeel. Wel erg fijn laatste half uur.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik treed de mening van velen hierbij in die zin dat dit een goed onderhouden western is met Eastwood als lonesome gunmen, maar meer ook niet. Weinig memorabel te zien en ik heb gewoon het gevoel dat dit al vele keren beter is gedaan. Maar slecht is de film ook weer niet. Ik vrees dat ik dit helaas snel zal vergeten zijn...

pop
De zoveelste zelvde western van Clint. De film word louter op de been gehouden door Eastwood. Voorspelbaar en daardoor een tikkeltje saai

avatar van The One Ring
Ja, het plot van deze film komt rechtstreeks uit het veel betere Shane, compleet met een jonge bewonderaar die aan het eind de held naroept met de woorden: "Come back! I love you!" Is dit een bewuste knipoog naar Shane van Eastwood of is het schaamteloos gestolen in de vage hoop dat niemand het zou merken. Ook de confrontatie tussen een oude pionier en nieuwkomers in het gebied is precies hetzelfde als in Shane. Dan wordt er ook nog eens halverwege een beruchte huurmoordenaar ingehuurd die de held kent en die op harde wijze een sympathieke loser omlegt om een voorbeeld te stellen. Shane kun je gewoon niet missen.

Wat Pale Rider er vooral aan toevoegt is een mogelijk bovennatuurlijke element. Net als in High Plains Drifter wordt al meteen de suggestie gewekt dat de priester misschien een geest is. Dus niet alleen steelt Eastwood van Shane, maar hij mixt het met wat eigen succes van het verleden.

Schaamteloos, maar het moet gezegd worden dat het desondanks een zeer vermakelijke film is geworden, simpelweg omdat de uitvoering er wel echt mag zijn. Ik vind dit een van de meest sfeervolle films die Eastwood zelf geregisseerd heeft (al is het nog geen High Plains Drifter) en vooral de spookachtige manier waarop de priester getoond wordt is wel erg fijn. Vooral die scène bij het kampvuur mag er wezen, waarin de priester enkele malen boven het vuur gefilmd wordt en in close-ups zijn gezicht bijna in de schaduwen verdwijnt. Erg fraai gedaan. Net als de shoot-out in de finale, die prima gebruik maakt van het mysterie rond de held. Al is het moment waarop een aantal handlangers van de schurk hun pistolen leegschieten op een leeg interieur wat al te flauw.

Eastwood is al met al kennelijk cool genoeg om weg te komen met zelfs het meest schaamteloze plagiaat.

avatar van Brix
@The One Ring : Tegen dat commentaar valt weinig of niets in te brengen

avatar van Al DeNiro
Een van mij favoriete Eastwood films. Geweldige Eastwood, bad-guys en shoot-outs. En de mysterie rond Eastwood maakt de film alleen maar beter.

avatar van fun in acapulco
Dit is toch de film waar Clint Jaws uit de James Bond fims met een moker tegen z'n ballen ramt? Die scene is me altijd bijgebleven.

avatar van mr rumson
Persoonlijk vind ik dit niet een van Eastwoods beste westerns.
Het verhaal lijkt veel op Shane en het personage dat Eastwood speelt .
Lijkt weer op die van High plains drifter met het verschil dat we hier nog minder over hem te weten te komen .
Ook al is dit dan niet zijn beste western vermakelijk blijft het allemaal wel .
Vooral het vuurgevecht aan het eind is mooi gedaan .
Er zit ook best een harde scene in en dat is de scene waar Spider met een goudklomp naar de stad gaat met alle gevolgen van dien .
Maar er zit ook een stuk in wat mij niet kon overtuigen of mij in ieder geval het gevoel gaf dat dit niet klopte .
En dat is de scene dat ze met dynamiet staven gooiden .
Er zijn al een stuk of tien dynamietstaven gegooid .
Maar er is niemand die reageert er word pas gereageerd als Eastwood een dynamietstaaf in de blokhut heeft gegooid .
Je ziet dan pas de mannen die in hun onderbroek naar buiten hollen .
Lijkt mij dat je toch bij de eerste de beste knal die je hoort naar buiten rent om te kijken wat er aan de hand is en alarm slaat .
Dit had wel beter gekund zodat het wat geloofwaardiger overkwam .
De landschappen zeker op de blu ray versie zijn prachtig om te zien .
Alles bij elkaar is dit een western die zeker de moeite waard is om te bekijken .

Een mooie, noodlottige, recht toe recht aan western met het bekende plot, over een mysterieuze vreemdeling die mensen uit de klauwen van schurken kwam bevrijden. Het verhaal was niet nieuw, maar visueel sterk, werd fascinerend verteld en bewoog zich tussen realiteit en mythe (religieuze elementen en spirituele symboliek).

Behoorlijke en vlotte western, zij het erg typisch met de hero-gunfighter (Clint Eastwood met nog heel wat spaghetti-allure) in de hoofd-act.
De romantiek is wat langs de flauwe kant.

avatar van blurp194
Simpel van verhaal maar zo meeslepend uitgewerkt dat dat nauwelijks opvalt. Het bij een western horende vlijmscherpe onderscheid tussen goed en kwaad komt er mooi uit - met net dat kleine randje twijfel om het contrast diepte te geven.

Mooi in beeld, met ook daar het contrast van het ongerepte landschap tegenover de verwoesting van de hydraulische mijnbouw - en niet per ongeluk. Maar ook de stemmige beelden van de grimmig uit zijn ogen kijkende Clint komen er goed uit.

Leuk en mooi vakwerk. Ook al is het verhaal wat aan de te simpele kant om nog echt indruk te maken.

avatar van Picker
Lol, volstrekt onbelangrijk wat betreft de film...maar staat er nou echt voor 6 jaar en ouder??
Das ook als de Lion king haha. Ik zou deze persoonlijk niet met dergelijke leeftijdsgenoten kijken.
Verder vond ik het een prima western, gelukkig niet te zweverig zoals high plains drifter. Clint wat ouder vergeleken met de dollar trilogie, maar nog steeds stoer! Op naar de volgende!

Unique-
Matige western van Clint Eastwood! Een makkelijk verhaaltje wat nergens echt een moment heeft dat het enigszins spannend wil worden. Alles zie je al van mijlenver aankomen. Heb me ook mateloos lopen irriteren op het accent/stemmetje van Michael Moriarty in deze film, het leidde me verschrikkelijk af op bepaalde momenten.

Daar in tegen zet Eastwood zelf wel weer een stoer personage neer waar ik graag naar kijk, jammer dat hij voor mijn gevoel te weinig in beeld komt, had wat meer gemogen. Leuk om Richard Kiel ook even als lompe cowboy te zien!

OK filmpje wat nergens bijzonder word.

avatar van Verhoeven
Openbaring 6:
And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him. And power was given unto them over the fourth part of the earth, to kill with sword, and with hunger, and with death, and with the beasts of the earth.
Dus wie of wat speelt Clint Eastwood?

avatar van Brix
@ Verhoeven

avatar van Richard_Voorhees
Eastwood zet weer op een geslaagde wijze een naamloze gunfighter neer. De vele liefdesperikelen zijn soms wat teveel van het goeie, maar verder is dit een Western die prima wegkijkt.
Die priesterkraag had hij wel net zo goed af kunnen houden, maar ach, hij zal het zelf wel een geinige toevoeging hebben gevonden.

avatar van frodok
Mwah... Beetje recht-toe-recht-aan. Met een Christelijk Sausje.
Eindsequentie was wel de moeite waard, filmisch mooi opgebouwd en gedecoupeerd.

avatar van John Barry
Pale Rider vind ik wel een leuke film, maar verre van briljant.

Deze film is een beetje een luchtige western die zichzelf niet al te serieus neemt. Maar de film kijkt lekker weg. Wel is de film af en toe een beetje langdradig. Dat gedoe met de moeder en haar dochter die allebei een oogje op de dominee hadden had er van mij wel uit gemogen. Maar een paar erg sterke scenes maken dit minpunt dan wel weer een beetje goed. De introductie van Eastwood is geweldig. En de shoot-out aan het eind vond ik toch ook wel sterk gedaan.

Het acteerwerk is wisselend. Eastwood zelf acteert fantastisch en zet op een hele goede manier een cool en mysterieus personage neer. Verder is er nog een hele leuke bijrol van Richard Kiel die een soort Jaws achtige rol speelt. Erg jammer dat de rol van Kiel niet wat groter was. De rest van de cast vond ik niet echt geweldig acteren. We kunnen nu ook weer niet van bagger acteerwerk spreken, maar echt overtuigend was het acteerwerk van de rest van de cast niet.

De muziek in deze film was wel aardig, maar ook weer niet echt hoogstaand. Er zijn films van regiseur Eastwood die betere muziek hebben. Maar de muziek kan er wel mee door en past toch wel redelijk bij de film.

Al met al zie ik deze film als een vermakelijk tussendoortje. Niks meer, niks minder.

3 sterren voor deze film.

avatar van baspls
"And when he had opened the fourth seal, I heard the fourth beast said: "Come and see." And I looked, and behold a pale horse. And his name that sat on him was Death.
And Hell followed with him.
"

De Thriller/Western Challenge is een uitstekende gelegenheid om al die Eastwood-Westerns die ik nog heb liggen eens te kijken. Vandaag was Pale Rider aan de beurt.

Een mijnersdorpje word geterroriseerd door bendes van de rijke zakenman LaHood. Ze maken geen enkele kans, totdat de mysterieuze vreemdeling genaamd 'Preacher' ten tonele verschijnt...

Omdat hij in de jaren '70 een allergie voor paarden had ontwikkeld kon Eastwood lange tijd geen westerns maken. Hier speelt hij echter weer een coole en mysterieuze rol als de Man Zonder Naam. Het verdere acteerwerk was ook zeer degelijk. Michael Moriarty, Richard Kiel, Chris Penn (broer van Sean Penn) en Doug McGrath hebben prima rollen en John Russell maakt een sterke comeback als de Stockburn.

Pale Rider is prima geschoten. Mooie beelden van de Noord-Amerikaanse natuur met een prettig herftst/winter-sfeertje. Net als bij High Plaines Drifter heeft Eastwood voor de dorpjes zowel de interieurs als exterieurs volledig op locatie laten bouwen. Ook de cinematografie is bijzonder degelijk, de compositie deed een aantal keer aan Sergio Leone denken. Lennie Niehaus - die later Eastwood's vaste componist zou gaan worden - maakt een prima soundtrack, al had het iets bijzonderder gekund.

Pale Rider wordt vaak vergeleken met Shane. Het verhaal van de naamloze gunfighter die een dorp in nood komt helpen is dan ook niets nieuws in het genre. Eastwood heeft al in meerdere films met het zelfde uitgangspunt gespeeld. Toch heeft Pale Rider best een originele invalshoek. Eastwood speelt geen outlaw maar een priester. Het romantische sub-plot en de omkoopbare Sheriff Stockburn waren ook goede toevoegingen. Maar wat de film toch wel het meest onderscheidend maakt is het feit dat Preacher eigenlijk een spook is. We zien dat Eastwood littekens op zijn rug heeft in het patroon van kogelgaten en Stockburn is verbaast als hij hem zien omdat hij weet dat hij dood is. Als Stockburn aan het einde wordt neergeschoten zijn de kogelgaten in het zelfde patroon als de littekens op de rug van Preacher.

Al met al is Pale Rider een bijzonder degelijke western van Eastwood. Vooral de mooie beelden, de sterke rol van Eastwood en de gunfight met Stockburn en zijn mannen aan het einde maken de film de moeite waard.

avatar van RuudC
Even nagelbijten vanwege de eerste jolige opmerking van Eastwood, maar gelukkig blijft Pale Rider de vrij serieuze toon vasthouden. Dat soort grappen horen meer in Dirty Harry thuis. Dit is een fijn verhaal van een goudzoekerskolonie en een grote boze zakenman die denkt alles te kunnen kopen. Het is op voorhand wel duidelijk welke rol Clint hierin heeft als derde partij. De schermutselingen en het sfeertje in het (noordelijkere) wilde westen zijn mooi om te zien. De landschappen zijn geweldig. Pale Rider is zo'n ongelooflijk onderhoudende film die nergens verveelt, maar tegelijkertijd niet beklijvend genoeg is om als klassieker de boeken in te gaan. De gunfights zijn soms ook wel erg slecht, maar desondanks overheerst het positieve gevoel.